"Hva er vitsen med å ha så dyrt anlegg? Musikken er jo den samme!"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Hva er vitsen med å ha så dyrt anlegg? Musikken er jo den samme!"

Jeg fikk inspirasjon til å skrive denne tråden når jeg hadde besøk av en bekjent jeg ikke hadde sett på en stund tidligere denne uken. Vedkommende er musikkinteressert, men har aldri hatt noe skikkelig anlegg etter hva jeg kjenner til. Antagelig har han ikke sett vitsen, og kanskje heller ikke hørt et skikkelig anlegg. Her har vi et klassisk eksempel på hva jeg mener er en "musikkonsument". Tipper vi alle kjenner en bunch slike Man hører masse musikk, både på radio i bilen, alt i ett anlegget fra Elkjøp hjemme og på jobben. Men oppfatningen er at et stereoanlegg til kostnad over 5 høvdinger, det er det reneste galskap.

Anyway, han fattet interesse for anlegget mitt når han fikk øye på den glinsende champagnefargede Marantz forsterkeren min som står på øverste hylle i stereobenken. "Hvor mye koster noe slikt?" ville han vite etter å ha studert komponentene ganske så nøye. Skal du kjøpe alt nytt, så kommer anlegget mitt på ca 40 laken svarte jeg. Virket som han fikk bakoversveis, og syns dette var mye. "Hva i all verden skal du med et så dyrt anlegg?". Det er ingenting sa jeg, mange har anlegg som koster det mangedobbelte av mitt8) Etter litt smådiskusjon her, så tenkte jeg at her har jeg en gylden sjanse til å demonstrere hvilke opplevelser et anlegg faktisk kan gi. Som sagt så gjort!

Han ville høre noen låter med Dream Theater, og jeg demonstrerte også et par gromme blu-ray konserter med referanselydspor for min del. Skal si fyren ble imponert Han virket oppriktig imponert over hva han hørte, og det var naturligvis kjempemoro for min del også. Gjennomgangsmelodien var "jeg visste ikke at det kunne låte så godt", og "helt rått". Konklusjonen på besøket ble at forståelsen nå ble en helt annen når det gjelder grunnen til å investere i et godt anlegg. Musikken er den samme som mitt besøk forsøkte seg med innledningsvis, men opplevelsen, sanseopplevelsen blir på et helt annet nivå. Og det er utrolig gøy hver gang man greier å gjøre "menigmann i gata" litt imponert over hva hifi hobbyen vår kan gi. Så nå har jeg blitt rekvirert som assistent når han skal på Hifiklubben for å prøvelytte på anlegg til uka

Avslutningsvis så må jeg si at det også er mitt inntrykk av at det er mange slike personer der ute, som snakker om hifi og stereoanlegg med liten eller ingen egen lytte erfaring. Ikke rart vi "hifi nerds" får et rykte på oss som freaker, hehe.

Kom gjerne med lignende egne historier eller kommentarer til temaet!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God musikk fortjener å bli hørt på et godt anlegg!
    Min tråd

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som aldri har opplevd god lyd er ikke i stand til å forestille seg hva det er, på samme måte som en person som er født blind ikke er i stand til å tenke seg hvordan farger ser ut.

Jeg fikk hakeslepp da jeg i min ungdoms tid erstattet mine sonyhøyttalere som ble kjøpt etter konfirmasjonen, med et par Monitor Audio Monitor 9 Gold. Høyttalere som fremdeles er å kategorisere som gode.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil sammenligne det med et par gode sko kontra noen dårlige - forbedrer opplevelsen.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sulven
    Vil sammenligne det med et par gode sko kontra noen dårlige - forbedrer opplevelsen.
    Mja, men bare hvis man ikke forstår at de dårlige skoene er dårlige, f.eks. hvis man ikke ser sammenhengen mellom verkende føtter og kvaliteten på skoene. Poenget er at folk tror at Philips-minianlegget på 2 kg og 680 watt PMPO er "as good as it gets".

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siterer avdøde Steve Jobs, det oppsummerer det meste av mer eller mindre ufornuftige greier alle slags entusiaster sysler med:

Your time is limited, don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma, which is living the result of other people's thinking. Don't let the noise of other's opinion drowned your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition, they somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Karen i denne historien hadde i alle fall evnen til å høre og sette pris på god lyd. Har spilt for mange som har vært innom hos meg og de sitter igjen som et spørsmåltegn, også liksom, hva var greia? Skuffende og irriterende for en lydnerd...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyrt er ikke alltid bra heller da. Lydopptaket teller en hel del også.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange stereo- og hjemmekinoanlegg spiller høyt nok til at ørene sier STOPP! Og når Ola og Kari har noe slikt, kan vel ikke et dyrere være bedre vel? 'Dette spiller jo ørene skriker!'
    Andre spiller ikke så høyt, og av den grunn tror at bedre komponenter vil være unødvendig, noe det slettes ikke behøver å være.

Bedre komponenter = bedre gjengivelse = bedre, og mer realistisk, opplevelse

Eller ganske enkelt, kom og hør da!

(demonstrere)

Savna du boombox/TV-lyden din no? :twisted:

Folk har ulike interesser, men jeg vil våge å påstå at de aller fleste liker å lytte til musikk og se film. Ergo burde man lett kunne rettferdiggjøre å bruke noen tusenlapper på stereoanlegg/hjemmekino. I allefall med norsk kjøpekraft hvor ti-talls tusenlapper svinner hen hver måned til tobakk, alkohol, nye klær for enhver anledning samt jevnlig oppgradering av bil (med tilhørende nytt/økt billån).

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt når det klaffer! Det var faktisk på denne måten jeg ble freslst også.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er artig med slike "ah ha" opplevelser, enten det er andre eller en selv.

Husker så godt jeg gikk inn i en Hi-fi butikk og ble dratt bort mot et tv som hadde Ringenes Herre rullende på skjermen. Gikk egentlig bort for å se på bildekvaliteten, men ble stående å regelrett gape av lydkvaliteten.

Et mer oppløst og detaljert lydbilde hadde jeg aldri hørt før og det er grunnen til at jeg nå investerer et skummelt beløp på mitt lyd nirvana.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i løpet av mitt lange hi-fi/musikkliv spilt kvalitetsmusikk over kvalitetsanlegg for mine venner og bekjente.
    De fleste av mine venner er mer eller mindre musikkinteresserte og/eller teknisk interesserte.
    Det er nettopp her sakens kjerne ligger: For å ha et anlegg som koster en del mer enn gjennomsnittet, må både musikken og teknikken være interessant for oss. Vi som ferdes på forumet vet dette, vi er på stadig leiting etter musikk og avspillingsutstyr med best mulig kvalitet og teknikk.

Men som trådstarter, har jeg også "frelst" noen musikksjeler.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hva er vitsen, har du bruk for det?" har jeg hørt så mange ganger fra forsjellige folk, både om stereo og mine andre hobbyer(data, overklokking osv).

Svarer tilbake litt utfra hvem som spør.

"har du bruk for et helt hus du som er alene?"
    "har du bruk for en Merchedes til en 750.000 for å kjøre å handle dagligvarer?"
    "har du bruk for en privat snøscooter, er jo ikke lov å bruke i norge engang?"

Folk innser sjeldent at de selv "sløser" penger på strengt talt unødvendige ting. De har vanskelig for å godta at folk finner andre nisjer å retferdigjøre innkjøp "beyond diminishing returns".

Det er ganske akseptabelt i norge å bruke unødvendig mye på ting som er typiske statusobjekt, som TV, mobil, klær, hus, bil og andre motoriserte objekt. Sålenge det det har høyere "specs" på papiret.

Gud forby om du skulle være en raring som likte å bruke pengene dine på akvarie, trøsykkel, droneflyging eller ekstremsport, for å ta noen eksempler.

Så tilbake til spørsmålet: Hva er vitsen?
    "Fordi at FUCK YOU thats why!" =)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    "Hva er vitsen, har du bruk for det?" har jeg hørt så mange ganger fra forsjellige folk, både om stereo og mine andre hobbyer(data, overklokking osv).

Svarer tilbake litt utfra hvem som spør.

"har du bruk for et helt hus du som er alene?"
    "har du bruk for en Merchedes til en 750.000 for å kjøre å handle dagligvarer?"
    "har du bruk for en privat snøscooter, er jo ikke lov å bruke i norge engang?"

Folk innser sjeldent at de selv "sløser" penger på strengt talt unødvendige ting. De har vanskelig for å godta at folk finner andre nisjer å retferdigjøre innkjøp "beyond diminishing returns".

Det er ganske akseptabelt i norge å bruke unødvendig mye på ting som er typiske statusobjekt, som TV, mobil, klær, hus, bil og andre motoriserte objekt. Sålenge det det har høyere "specs" på papiret.

Gud forby om du skulle være en raring som likte å bruke pengene dine på akvarie, trøsykkel, droneflyging eller ekstremsport, for å ta noen eksempler.

Så tilbake til spørsmålet: Hva er vitsen?
    "Fordi at FUCK YOU thats why!" =)

Ja! For ikke å glemme de som uten å blunke svir 40-50 laken på sydentur/Thailandferie med familien. Mens å kjøpe seg et skikkelig anlegg som gir utallige timer,dager,måneder og ÅR med glede og underholdning: det er sært, og nørdaktig. Forstå det den som kan

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som meg, jeg syns det er helt galskap de som bruker opptil 100k på en forbanna trøsykkel....mens hifi er det helt ok og bruke en formue:P

Noen kjøper bil til 500k fordi de har den interessen, andre kjøper anlegg til den prisen...smak og behag

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja! For ikke å glemme de som uten å blunke svir 40-50 laken på sydentur/Thailandferie med familien. Mens å kjøpe seg et skikkelig anlegg som gir utallige timer,dager,måneder og ÅR med glede og underholdning: det er sært, og nørdaktig. Forstå det den som kan
    Nei, nei - den må du lenger ut på landet med.
    En velfortjent feie med mor&barn, eller med bare mor, er ikke å forakte.

En sunn kombinasjon, dvs penger brukt til fars hobby OG en familieferie pr år bør legges inn i alle familiens budsjett om det er rom for det.

Da er det mye verre med alle disse fruenes bruk av familieressursene på nye gardiner hvert kvartal, nye kopper&kar hvert halvår og en masse vaskeriprodukter.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å invitere med fruen på ferie til High End messen i München f.eks. Det blir hun nok kjempeglad for!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    som meg, jeg syns det er helt galskap de som bruker opptil 100k på en forbanna trøsykkel....mens hifi er det helt ok og bruke en formue:P

Noen kjøper bil til 500k fordi de har den interessen, andre kjøper anlegg til den prisen...smak og behag
    Vel, 500K for en bil er vel ikke så uvanlig. VW, BMW, Audi personlbil med noe utstyr havner fort over 500K. Har selv Outlander og havner noe over det. Men da blir det brukt skikkelig brukt som familiebil og har gitt meg mye bil for pengene!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, vis meg den "audiofreak" som ikke "sliter" med det samme. Har selv utallige eksempler på forskjellige reaksjoner på mitt lille anlegg i prisklasse sekssifret..

Alt fra bestemorsgenerasjonen (med nyinnkjøpt alt-i-ett-super-duper-anlegg-med-masse-blinklys-og-bling-bling-fra-elkjøp) som lurer på hvorfor det er så få lys og knapper på "kassene" mine. Men, det er klart, spiller man kun Åge Samuelsen en søndags formiddag ...

Andre "på min alder" (godt voksen) forstår, som andre sier, ikke vitsen å brenne av 10-20K på en forsterker eller 40-50K på høyttalere. Helt til de får høre "vitsen".

Den yngere (ødelagte) MP3-generasjonen er det ingen vits å demonstrere for eller snakke fornuft med. Eneste platen det går å "demonstrere" for dem er min "Max SPL dB Jams xtremely low bass volume 2" på godt driv. (Har aldri turt å spille høyere enn -5 selv og med sub'en nedstilt til 20%). Men det setter på plass MP3-guttaboys

Jeg har en fin historie med mine foreldre. Min far elsker å komme på besøk for å lytte til "ordentlig" musikk, mens min mor (tidligere) "kjeftet" for at jeg "kaster bort alle pengene på slikt tøv". Inntil de kom på besøk, og min far hadde "smuglet" med seg soundtrack-plata fra "Titanic". Den satte vi på som bakgrunnsmusikk, hvorpå min mor uttrykket noe sånt som "Heeei, har du også den plata? Hvorfor er det så mye mer og bedre lyd på din plate?"
    Ble litt morsomt å informere at dette faktisk var hennes egen plate, men spilt på et såkalt "stereoanlegg" og ikke på en juggelkasse fra elkjip.
    Neste dag kjøpte de Dali Suite 1.5 til 6K på HiFi-Klubben. I tillegg donerte jeg min utbyttede med fortsatt fullgode Denon PMA 1315 og Denon DCD1400. At de i dag har bygget ut til full surround og selv oppgradert til en fornuftig surroundreceiver kom egentlig ikke som noen overraskelse.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hva er vitsen med dyr bil, underlaget (veien) og den tilbakelagte distansen er jo den samme...."

"Hva er vitsen med stor og fin HD tv, fotballkampen er jo like elendig/god.........."

Hmmm - for noen år siden var vi på besøk hos noen venner. De hadde pusset opp og bygget ut huset for millioner.
    I en av de mange stuene stod et mikroanlegg i beste design-stil. Kostet sikkert like mye som et godt selvkomponert to-kanals anlegg vi finner herinne. Vertinnen var oppglødd over å vise frem både hus og interiør og bød på deilig hjemmebakst og kaffe.

Etter en god stund spurte jeg litt om det designer mikroanlegget.
    "å, ja, det er lekkert og så flott lyd", sa hun
    "så bra, sett på noe musikk for oss", spør jeg

Jada!! Lyden var tom, hul, flat, smal, skrikende i diskanten og pappeske-bass. Mellomtiden var vel sånn omtrent det eneste som var spiselig (bortsett fra hjemmebaksten).

"er det ikke bra lyd?", spurte hun
    "vel, jeg tror jeg skulle klart å få bedre for halve prisen", sier jeg litt eplekjekk

Det ble litt taust og jeg fikk litt dårlig samvittighet så jeg måtte føye til
    "men det er jo lekkert å se på......."

Et par år senere er vi igjen på besøk hos dem, men da i nytt hus men samme anlegg i stua. Vi er flere sammen og prater og har det veldig hyggelig. Vertinnen setter på litt musikk men den drukner fullstendig da anlegget ikke klarer å bære lyden. Det kommer etterhvert en tørr kommentar mellom vertinnen og verten:
    "vi må få oss et nytt lydanlegg og jeg tror vi skal få xxxx til å hjelpe oss...."

......but I am still waiting for that call....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •