"Hva er vitsen med å ha så dyrt anlegg? Musikken er jo den samme!" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Mja, men bare hvis man ikke forstår at de dårlige skoene er dårlige, f.eks. hvis man ikke ser sammenhengen mellom verkende føtter og kvaliteten på skoene. Poenget er at folk tror at Philips-minianlegget på 2 kg og 680 watt PMPO er "as good as it gets".
    Morsom sammenligning, to av mine store interesser, sko og hjemmekino. Jeg har 4 par amerikanske Alden sko. Det er skoenes Rolls Royce. Hva de kan gjøre for føttene dine vet du ikke før du har prøvd.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg er hjemme hos venner, ser jeg veldig skjelden stereoanlegg i stuene (eller andre steder), når jeg var liten hadde alle det. Liten tvil om at folk ikke er så opptatt av god lyd lenger. (Eller de inbiller seg at Tivoli radioen gir bra lyd.

Hadde folk tatt seg tid til å høre på anlegg i kr. 20 000,- klassen så hadde de fått en helt annen opplevelse. Det som er problemet er at de få gangene de treffer på oss freeker, så får de en negativ opplevelse. For da blir de jo fortalt at kablene alene skal koste kr. 20 000,-.

Etter min mening er det enormt å hente opp til en viss pris. ca. kr. 20 000,- (avhengig av antal komponenter), over dette er det marginalt å hente.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en litt morsom historie på lur. Egentlig to.

Når jeg møtte dama mi for snart 10år siden så var jeg allerede blitt bitt av hifi basillen og hadde da et rimelig greit anlegg stående.

Eci -4 på Audiovector mi3 super og en marantz cd600ki cd spiller, samtidig så hadde jeg en sony tjukkas tv til en ganske stor sum. Var vel toppmodellen det året den kom.

Vel vi flyttet sammen veldig raskt. og jeg drog da med anlegg og tv til hennes leilighet. Hennes tv ble sendt tilbake til Thorn sammen med plastikk alt i ett anlegget hun leigde for 700kr mnd.

Jeg husker vi satt og såg en film og plustelig så bryter hun ut, herregud jeg ser øyenfargene på han ( en eller annen skuespiller) nei så stilig!

Mange år etter på så har jeg oppgradert og nedgradert og oppgradert osv. SÅ jeg bestemte meg for å selge hele sulamitten. Nå hadde jeg kommet opp i et anlegg til ca 100k som spillte meget meget godt. Jeg var lei av hele geria, fikk aldri brukt dette da jeg ikke hadde eget lytterom.

Så vips alt var borte. 3 uker senere så kommer hun til meg, du vi må ha et skikkelig anlegg.

I stua stod det da et par Klipsch RF 3 og en marantz surround reciver. Av gammel årgang.

Hun var blitt vant til noe helt annet og savnet det. Jeg tror da at når man oppgraderer, så hører ikke de som ikke er like intr som oss den forskjellen som vi gjør. Kanskje øker anleggets totalverdi med 10k og vi hører det godt. Hver gang vi gjør det så er de hele tiden små forskjeller og den andre parten, altså dama mi, klarte ikke å høre det. Joda anlegget mitt låter godt det, pleide hun å si, men jeg hører ikke forskjell på den og den forsterkeren.

Når alt ble borte og jeg bare hadde et anlegg til lyd til plasmaen, da hørte hun hva som var "feil".

Det er noe i det at man ikke vet hva man har før man mister det.

Nå sitter begge å koser oss med musikk, både sammen og hver for oss. Større spillerom har jeg også fått, og for 1 år siden så kjøpte vi enebolig, mye pga min intr for lyd, og for at jeg skal kunne få et rom til musikk, som vi begge skal like. Jeg får faktisk et helt loft på 40-45m2. Hun skal få velge farger, og nips. Jeg skal henge opp akustikk plater og sette anlegg og HT der jeg vil. Så dette er noe vi gleder oss til begge.

Mvh
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har fått en meget bra kone, Retep!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Høres ut som du har fått en meget bra kone, Retep!

Håper jo på at hun blir kona mi en dag, pdd er hun ikke det. Men er fortsatt unge begge to, men har fått roen og troen på et langt og lykkelig liv.

Skal passe godt på henne.

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I grunnen ikke så ofte jeg har blitt imponert over lyden når jeg har besøkt folk som sitter med dyre anlegg. Dersom det er representativt for hva hifi folket har, så er det ikke rart mange ikke lar seg overbevise. Og det samme gjelder i stort grad lyd i butikker. Sjelden man hører noe som virkelig er bra. Folk lar seg ikke lure. De blir gjerne imponert over større membranarealet og litt trøkk, men ubevisst så tror jeg de merker at det ikke er så bra og skjønner ikke poenget med å bruke så mye penger.

Det kan ikke være musikk interessen det står på. Folk hører mye musikk og lyden ifra ørepropper/hodetelefoner er på mange områder veldig bra. Et godt oppsett kan være krevende å få til, og for de fleste ikke mulig p.g.a. plass osv. La de kose seg meg Mp3 spilleren. Ikke sikkert de går glipp av så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svigers har stort sett alt, untatt så mykje som ein cd spelar i den store stova. Når ein eg kjenner skulle selga eit billig surround anlegg til nett over tusenlappen, anbefalte eg svigers å kjøpa det. Eit eller anna anlegg må alle med respekt for seg sjølv ha... Svigermor var veldig einig, for det var jo ikkje så mykje bass (som visst er det viktigaste) i TVen når dei høyrde radio på den.
    Eg henta anlegget og kopla alt opp til dei. Og viste med instillingar og slikt. Då var alt berre fryd og gammen. Anderson 5.0 anlegg til 1 400kr er tross alt enorm oppgradering i forhold til ein middels tv. No er fronthøgtalarane flytta og spelar ikkje mot lytteposisjon, senter står ved sida av tven og surroundhøgtalarane er kopla frå og står ein anna plass. Når TV eller film står på er det fortsatt tvhøgtalarane som vert brukt (fordi anlegget kom i vegen for pynten)... No har eg gitt opp frelsingsforsøket der

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer egentlig på om det kommer noe godt ut av denne HiFi-entusiasmen...
    Etter jeg konfirmerte meg kjøpte jeg meg Logitech Z-5500, og skjønte ikke hvorfor folk ville bruke mer enn 3000,- på høyttalere? Vel, de så ikke like tøffe ut som diverse andre, men jeg hørte det som skjedde i spill/filmer, hadde sub som gjorde at ting datt ned fra hylla og hadde surround...

Ca 1 år senere, var jeg fortsatt kjempefornøyd med Z-5500 og skjønte fortsatt ikke hvorfor folk brukte mer, og hvert fall ikke hva de som hadde anlegg til 100 000,- + tenkte på til jeg en dag hørte en kamerats Dali høyttalere (doble 8") som til og med manglet diskant. De spilte så mye bedre og klarere enn Z-5500 noengang kunne drømme om og under to uker senere var Z-5500 henvist til garasjen hvor de brukes til AC/DC på moderat volum mens jeg og pappa skrur biler...

Nå har jeg altså CV XLS 12, HK 980 og XTZ W10.16 og ser godt hvor mye bedre det kunne blitt hvis jeg hadde vunnet i lotto.

Hvis jeg bare ikke hadde dratt til den kameraten, hadde jeg sannsynligvis hatt en lett-sykkel nå og fortsatt vært fornøyd med Z-5500....

Dessuten, så blir jeg alltid misfornøygd når jeg er på besøk hos folk og skal se en film hvor de har et surround anlegg som fulgte med TV'n...
    Synes også at headsettet mitt (PortaPro) blir dårligere og dårligere for hver dag etter jeg hørte på et B&W headsett i 2000 euro klassen når jeg var i Berlin. Så også et par 800 Diamond, så de blir nok en stund før jeg kjøper meg hus...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende tråd dette her med mange gode historier. Litt som når vi skulle ha ny TV etter å ha kjøpt huset først,he he. Jeg hadde en 40 tommer fra før,men den syntes jeg ble litt liten til den nye stua så jeg foreslo å sette den i loftsstua til ungene (hennes) mens vi kjøpte en 50 tommer nede. 50 TOMMER? det blir jo alt for stort "klagde" ho....he he tenkte jeg. 2-3 måneder senere kom det stille en kveld: Trodde aldri jeg skulle si det,men jeg synes faktisk TV'n er litt liten.....

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Glimrende tråd dette her med mange gode historier. Litt som når vi skulle ha ny TV etter å ha kjøpt huset først,he he. Jeg hadde en 40 tommer fra før,men den syntes jeg ble litt liten til den nye stua så jeg foreslo å sette den i loftsstua til ungene (hennes) mens vi kjøpte en 50 tommer nede. 50 TOMMER? det blir jo alt for stort "klagde" ho....he he tenkte jeg. 2-3 måneder senere kom det stille en kveld: Trodde aldri jeg skulle si det,men jeg synes faktisk TV'n er litt liten.....

Enig, tråden har utviklet seg til å bli herlig underholdning med mange artige poenger og småhistorier!

Klassiker den du kommer med, det er bare priceless når man får med seg damene på god bilde og lyd, og at de virkelig får se poenget med et bra anlegg i praksis.

For min del kan det nesten ikke settes en pris på alle de utallige timene med glede anlegget gir meg. Det å dumpe ned i sofaen i ro og mak med en kopp kaffe etter en dag på jobb å snurre et par favorittskiver er rett og slett bare ubetalelig, og verd alt gull man kan bære8-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en del skeptikkere + musikk intresserte + musikkere som ikke kan begripe hvorfor man skal bruke mer en 10 000,- på denne hobbyen. Det som er gøy er og se og høre reaksjonene etter de har fått en demo.

- Det er jo som om musikkerene står i rommet og lyden ikke kommer i fra høyttalerene.
    - Det er jo så mye mer detaljer på ditt anlegg eller mitt.
    - Kjører du surround, hvorpå de ser seg rundt, men til sin store forundring finner ut at det kun er musikk fra 2 høyttalere de hører.

Men det jeg synnes er helt uforståelig, er at mange er villige til og bruke både 5, 6 og 7 siffrede beløp på utstyr. Men setter dette utstyret i et rom som på ingen måte er egnet for lyd. Og de er ikke villige til og gjøre de tiltakene med rommet som er nødvendig for og få utnyttet utstyret til det fulle.
    Et anlegg til 100 000,- i et rom som er opptimalisert, vil spille fletta av et anlegg til 1 000 000,- som står i et rom som ikke er tilpasset lyd.

Godt og se en tråd fri for person angrep og galge stemning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjeld surround, så har eg fortsatt dei gamle eltaxane mine, i vente på å få råd til nye. Desse er i tillegg litt dumt plassert pga lita stova. Så den eine står bak gardina i vinduskarmen og den andre fekk eg trykt inn i CD hylla. Likavel er det ein del som kikar ut vinduet eller ropar hallo ut i gangen fordi dei trur nokon kom inn, utan å skjøna at det er lyd frå filmen. Og det er alltid lika moro når det skjer

Forrige veka såg eg faktisk super 8 med nokon som ikkje forstod poenget med skikkelig anlegg og spesielt ikkej surround. Eit lite Logitech var meirenn godt nok til film, då ein ikkje merkar den store forskjellen. Det blei stor overrasking når personen oppdaga at lyden kom frå alle kantar, og det faktisk høyres ut som nokre ting er bak deg. Og i tilleggoppdaga at sub kan brukast til meir enn musikk. Trur nok ikkje det er lenge til det kjem eit nytt surroundanlegg i nabolaget...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vår bil har tapt i verdi de siste fem årene kunne gitt meg et oppsett med McIntosh, Martin Logan Sphire osv osv, men nå er det ikke jeg der bruker bilen her i huset, jeg sykler....så noen eierglede til bilen har jeg ikke egentlig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Men det jeg synnes er helt uforståelig, er at mange er villige til og bruke både 5, 6 og 7 siffrede beløp på utstyr. Men setter dette utstyret i et rom som på ingen måte er egnet for lyd. Og de er ikke villige til og gjøre de tiltakene med rommet som er nødvendig for og få utnyttet utstyret til det fulle.
    he he, nei da kjøper de heller kabler for masse penger og innbiller seg at nå ble alt så mye bedre

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •