"Hva er vitsen med å ha så dyrt anlegg? Musikken er jo den samme!" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bikeridr
    Heh, vis meg den "audiofreak" som ikke "sliter" med det samme. Har selv utallige eksempler på forskjellige reaksjoner på mitt lille anlegg i prisklasse sekssifret..

Alt fra bestemorsgenerasjonen (med nyinnkjøpt alt-i-ett-super-duper-anlegg-med-masse-blinklys-og-bling-bling-fra-elkjøp) som lurer på hvorfor det er så få lys og knapper på "kassene" mine. Men, det er klart, spiller man kun Åge Samuelsen en søndags formiddag ...

Andre "på min alder" (godt voksen) forstår, som andre sier, ikke vitsen å brenne av 10-20K på en forsterker eller 40-50K på høyttalere. Helt til de får høre "vitsen".

Den yngere (ødelagte) MP3-generasjonen er det ingen vits å demonstrere for eller snakke fornuft med. Eneste platen det går å "demonstrere" for dem er min "Max SPL dB Jams xtremely low bass volume 2" på godt driv. (Har aldri turt å spille høyere enn -5 selv og med sub'en nedstilt til 20%). Men det setter på plass MP3-guttaboys

Jeg har en fin historie med mine foreldre. Min far elsker å komme på besøk for å lytte til "ordentlig" musikk, mens min mor (tidligere) "kjeftet" for at jeg "kaster bort alle pengene på slikt tøv". Inntil de kom på besøk, og min far hadde "smuglet" med seg soundtrack-plata fra "Titanic". Den satte vi på som bakgrunnsmusikk, hvorpå min mor uttrykket noe sånt som "Heeei, har du også den plata? Hvorfor er det så mye mer og bedre lyd på din plate?"
    Ble litt morsomt å informere at dette faktisk var hennes egen plate, men spilt på et såkalt "stereoanlegg" og ikke på en juggelkasse fra elkjip.
    Neste dag kjøpte de Dali Suite 1.5 til 6K på HiFi-Klubben. I tillegg donerte jeg min utbyttede med fortsatt fullgode Denon PMA 1315 og Denon DCD1400. At de i dag har bygget ut til full surround og selv oppgradert til en fornuftig surroundreceiver kom egentlig ikke som noen overraskelse.
    Bra historie som sier det meste !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona har tidvis motsatt opplevelse når vi er på besøk hos andre. Hjemme er TVen permanent koblet til anlegget med B&W 804s og sub etc, aldri lyd fra TVen (og eget kinorom til film).

Når vi da en sjelden gang er hos andre som enten har dårlig anlegg eller kun lyd direkte fra TVen for en TV-kveld og f.eks ser på Idol eller lignende, så hvisker hun alltid til meg at "hæ, så utrolig dårlig lyd! Hvordan klarer de å se på TV med sånn blikkbokslyd?"

Så når folk får øynene opp og blir godt vant, så hører de faktisk forskjell på god og dårlig lyd selv om de i utgangspunktet ikke er interessert. Og det er jo moro
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så når folk får øynene opp og blir godt vant, så hører de faktisk forskjell på god og dårlig lyd selv om de i utgangspunktet ikke er interessert. Og det er jo moro
    Det er vel det jeg vil fremheve, og som beskrevet i mitt innlegg, der er min mor et prakteksemplar av typen "få-opp-øynene" eller rettere sagt "få-opp-ørene"
    I dag (mange år etter), så kommenterer hun gjerne "blikkbokser" rundt omkring..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på hjemmebesøk til uendelig mange personer som har forhåndsreklamert med FANTASTISK lyd de har hjemme.

Prisene på anleggene har variert fra 6000,- til ca 500 000,-

Det er ikke den stigende prisen på anleggene som har gitt meg en nytelse ved mange av disse besøkene men faktisk at anleggene har hatt den type lydsignatur jeg liker.(dac)
    (eller er innstillt med diskant/bass/loudness osv)

Må faktisk si at min opplevelse var fra det forferdelige til himmelsk men pris var ikke årsak.....dyrest var ikke best........billigst var ikke dårligst

Det viktige er uansett at eieren likte det :-)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange nevner er det nok snakk om prioriteringer. De fleste av oss har et begrenset budsjett og det vil alltid være områder hvor man bruker mindre eller mer penger enn gjennomsnittet.

Jeg vil tro at mange som interesserer seg for sykling, trening, opplevelser ikke fatter hvorfor jeg kjøper så billige og dårlige løsninger innen for det, mens de tenker jeg bruker alt for mye penger på elektronikk og bil.

Folk er forskjellig heldigvis.

Hifi/Hjemmekino er en minimal hoppy for de fleste. De fleste bryr seg ikke om kvalitet og mange ser f.eks helt fint nye filmer de ikke har sett på fly. På skjermer som er totalt crappy med elendig lyd. Personlig får jeg meg aldri til å ødelegge filmer med å gjøre det, men jeg ser jeg som regel er sørgelig alene på fly om det.

Min påstand: Folk som interesserer seg for hifi/hjemmekino utstyr (sånne som oss som er på forumet her) er i større grad asosiale personer enn folk som f.eks har siste type ski til birkebeineren eller eier trøsykkel til 50k. Så jeg tror at det er vi som er rare: (basert på flere tiår med denne hobbyen og besøk på mange messer alla Horten :-))

Newcomer oyvindstamnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Som mange nevner er det nok snakk om prioriteringer. De fleste av oss har et begrenset budsjett og det vil alltid være områder hvor man bruker mindre eller mer penger enn gjennomsnittet.

Jeg vil tro at mange som interesserer seg for sykling, trening, opplevelser ikke fatter hvorfor jeg kjøper så billige og dårlige løsninger innen for det, mens de tenker jeg bruker alt for mye penger på elektronikk og bil.

Folk er forskjellig heldigvis.

Hifi/Hjemmekino er en minimal hoppy for de fleste. De fleste bryr seg ikke om kvalitet og mange ser f.eks helt fint nye filmer de ikke har sett på fly. På skjermer som er totalt crappy med elendig lyd. Personlig før jeg meg aldri til å ødelegge filmer med å gjøre det, men jeg ser jeg som regel er sørgelig alene på fly om det.

Min påstand: Folk som interesserer seg for hifi/hjemmekino utstyr (sånne som oss som er på forumet her) er i større grad asosiale personer enn folk som f.eks har siste type ski til birkebeineren eller eier trøsykkel til 50k. Så jeg tror at det er vi som er rare: (basert på flere tiår med denne hobbyen og besøk på mange messer alla Horten :-))
    Må si jeg kjenner meg igjen her ja:-) De fleste som er på besøk hos oss synes de får demonstrert en god lyd og filmopplevelse, men ikke alle løper til nærmeste hifi-butikk for å oppgradere. Som sagt så er det snakk om prioriteringer. Det er viktig for oss hifi-nerder å akseptere at andre prioriterer anderledes, od vi må godta at noe ser på oss som "asosial" eller "gal".
    Jeg kjøper anlegg som tilfredsstiller min interesse, og ikke for å imponere naboen. Spiller ingen rolle hva andre mener så lenge jeg selv er fornøyd og får valuta for pengene.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns forsåvidt at Facebook er en god indikasjon hvor lite folk bryr seg om hifi/hjemmekino.

Hvor ofte ser man ikke postinger om folk som har kjøpt nye ski, sykkel, vært på topptur, står i skibakken, vært på hytta, vært på båttur i sin nye båt kontra det at noen har kjøpt seg fet anlegg. Kan ikke husket at noen av mine 300+ "venner" har gjort det noen gang.

Det er mao ikke sosialt akseptert å bruke penger på slikt :-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kona har tidvis motsatt opplevelse når vi er på besøk hos andre. Hjemme er TVen permanent koblet til anlegget med B&W 804s og sub etc, aldri lyd fra TVen (og eget kinorom til film).

Når vi da en sjelden gang er hos andre som enten har dårlig anlegg eller kun lyd direkte fra TVen for en TV-kveld og f.eks ser på Idol eller lignende, så hvisker hun alltid til meg at "hæ, så utrolig dårlig lyd! Hvordan klarer de å se på TV med sånn blikkbokslyd?"

Hahaha, så sykt konge når dama hvisker slikt til deg Bare helt rått rett og slett.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg har på besøk pleier å få hakeslepp før jeg tar på lyden.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Karen i denne historien hadde i alle fall evnen til å høre og sette pris på god lyd. Har spilt for mange som har vært innom hos meg og de sitter igjen som et spørsmåltegn, også liksom, hva var greia? Skuffende og irriterende for en lydnerd...
    Helt enig, jeg får den reaksjonen hele tiden jeg... Inniblant kommer det en: "låter greit dette" / "bedre enn mitt ihvertfall". Når prislappen nevnes sitter de som regel som ett spørsmålstegn og spytter ut: "jeg ville heller brukt penga på noe annet"

:evil:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lasse_H
    Helt enig, jeg får den reaksjonen hele tiden jeg... Inniblant kommer det en: "låter greit dette" / "bedre enn mitt ihvertfall". Når prislappen nevnes sitter de som regel som ett spørsmålstegn og spytter ut: "jeg ville heller brukt penga på noe annet"

:evil:
    Du får spørre de hva. Også kan du spørre de om de bruker den tingen like mye som du bruker lyd til TVen.

Folk bruker da tven som regel hver dag, kontra ski til samme pris, som bare brukes i skisesongen. Lydanlegget brukes mange timer dagen hos meg, så er en veldig nytting investering. Og noe av det jeg har kjøpt som jeg bruker mest.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du får spørre de hva. Også kan du spørre de om de bruker den tingen like mye som du bruker lyd til TVen.

Folk bruker da tven som regel hver dag, kontra ski til samme pris, som bare brukes i skisesongen. Lydanlegget brukes mange timer dagen hos meg, så er en veldig nytting investering. Og noe av det jeg har kjøpt som jeg bruker mest.
    Det finnes folk som bruker millioner på båt som kanskje brukes 3-4 helger i løpet av en sesong så det virker ikke som fornuften seirer sånt. At folk har hytte er et annet slikt eksempel.

Nordmenn elsker jo å bruke penger på sitt hjem for å imponere sine venner. Svært mange ville sikkert valg en Arne Jacobsen stol til 20k isteden for et anlegg til 20k i stua for å imponere sine venner. At jeg har et dedikert hjemmekinorom i mitt hjem tror jeg trekker ned for de fleste av mine kones venniner. Hvis jeg selger engang er jeg 99% sikker på at rommet blir omgjort til noe annet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.... Jeg må ha vært heldig, skjønner jeg. I årenes løp har svidd av adskillige hundre tusen på hifi - men har aldri hørt noe som minner om mobbing. Lyden min imponerer de fleste - men jeg har full forståelse for at man ikke gjør som jeg og tømmer bankkontoen for å få seg et stereoanlegg eller to. Men så ser jeg det ikke som min oppgave å omvende dem som ikke er interessert, til den "rette hifi-troen".

Jeg har det på tilsvarende måte når det gjelder biler. Det hender at jeg får anledning til å prøvekjøre en bil litt utenom det vanlige - jeg har venner som, i motsetning til meg, er interessert i slikt - da kan jeg godt merke og kommentere kjøregleden, men so what? Bil interesserer meg fint lite - sånn er det bare - og det vet vennene mine.

Kona - som jeg har vært gift med i snart 40 år - er for øvrig helt med på hifi-notene. Det ene anlegget - nr. 2 i signaturen min - er koblet til TVen - og er på en måte "hennes" - med en lyd og funksjonalitet som hun setter pris på. Rett som det er får hun venninner på besøk - og de har det gjerne med å kommentere størrelsen på høyttalerne og antall bokser - og da sier kona ganske avslappet at "såpass må det jo være for at det skal bli god lyd" - så der er vi helt på linje. Hun liker lyden i de andre anleggene mine også - men føler seg ikke like fortrolig med hvordan disse anleggene skal betjenes - redd for å trykke på feil knapper - så det blir helst til at hun holder seg til "sitt" anlegg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har demonstrert for mange "uerfarne" hjemme hos meg, og det de fleste blir skikkelig imponert over med god hifi er opplevelsen av å være til stede der musikken fremføres. Dette er alltid noe de aldri har opplevd, og ikke trudde var mulig i den grad med avspilt lyd.

Det hører dog med til historien at gutter i snitt blir mer imponert enn jenter, og at jeg selv sjelden tar initiativ til demoen. Ergo er det kun de som faktisk kommenterer utstyret i stua som pleier ende opp med en demo, og de er vel sannsynligvis av den litt mer tekniske/nysgjerrige sorten... (?)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer det vel ann på hvordan annlegg man har også. Sikkert lettere å imponere mannnen i gata med et par La scala enn det er med noen små b&w 805 Diamond feks.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo alt med korleis prioriteringane er. Må sei Eltax anlegget mitt med ein gamal Koda receiver er det beste kjøpet eg nokon gong har gjort. Det er jo ræl i forhold til kva eg har no. Men det var billig og gav meg 10 år med musikk og surround. Når eg ikkje var i ein situasjon der eg kunne bruka tid og pengar på lyd, passa jo dette perfekt. Det same anlegget står hos ein kamerat no, som er kjempenøgd med det. Sjølv hadde eg nok byrja å grina om eg måtte ta det inn igjen i hus, i staden for noverande anlegg. Men om prioriteringane mine skiftar, er eg fint villig til det.

Eg merkar ikkje forskjell på skiutstyr til 2 000 og 15 000. Det er noko kameratar ikkje forstår. Men når dei skal handla høgtalarar, må dei ikkje kosta over 1 000kr. Eg meiner dette må vera resultat av ein mild hjerneskade eller noko slikt...

Men eg trur nok det er mange der ute som Gilmout seier, som brukar mykje tid på musikk, som vil få ei aha-oppleving, når dei får høyra korleis musiken faktisk kan opplevast. Og det er alltid artig

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det har jo alt med korleis prioriteringane er. Må sei Eltax anlegget mitt med ein gamal Koda receiver er det beste kjøpet eg nokon gong har gjort. Det er jo ræl i forhold til kva eg har no. Men det var billig og gav meg 10 år med musikk og surround. Når eg ikkje var i ein situasjon der eg kunne bruka tid og pengar på lyd, passa jo dette perfekt. Det same anlegget står hos ein kamerat no, som er kjempenøgd med det. Sjølv hadde eg nok byrja å grina om eg måtte ta det inn igjen i hus, i staden for noverande anlegg. Men om prioriteringane mine skiftar, er eg fint villig til det.

Eg merkar ikkje forskjell på skiutstyr til 2 000 og 15 000. Det er noko kameratar ikkje forstår. Men når dei skal handla høgtalarar, må dei ikkje kosta over 1 000kr. Eg meiner dette må vera resultat av ein mild hjerneskade eller noko slikt...

Men eg trur nok det er mange der ute som Gilmout seier, som brukar mykje tid på musikk, som vil få ei aha-oppleving, når dei får høyra korleis musiken faktisk kan opplevast. Og det er alltid artig

Ja, og ikke minst er det viktig poeng dette med hvordan mange pøser ut penger på ting som brukes noen få helger i året, som en svinedyr båt eller hytte. Det gjør mange uten å blunke, mens å svi for eks 100 lapper på et godt anlegg, det blir av de samme sett på som "galskap".

Regnet om i antall brukstimer, så må et godt musikk/filmanlegg være noe av det man får brukt mest. Som folk har vært inne på, bruker jeg også anlegget mitt flere timer hver eneste dag, Og således er det blant de best brukte pengene noensinne for min del

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    tja, ikke nødvendigvis asosiale - men kanskje mindre opptatt av status utad...?

Nå kommer det vel ann på hvordan annlegg man har også. Sikkert lettere å imponere mannnen i gata med et par La scala enn det er med noen små b&w 805 Diamond feks.
    De kan imponere på hver sine måter - en liten høyttaler kan også gi både gåsehud og hakeslepp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absulutt sant!

Eg ser på bilstereo på samme måte. Mange har eit enormt anlegg i bilen, som dei brukar 30 min. for dagen, men 2 000kr surroundanlegg i stova, der dei er resten av døgnet.

Dritmusikk er dritmusikk, uansett kva anlegg det er. Men god musikk, fortjener eit godt anlegg.

Når det gjeld akkurat båt, er eg nok litt ueinig Hadde båt før. Den brukte eg alt av tid og pengar på. Hadde og betre anlegg i båten enn i bilen og stova til saman (men det vart brukt meir og). Men no når eg måtte kvitta meg med den, har lyd i heimen overtatt for båtinteressa.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer aldri til å glemme min frues reaksjon over mitt aller første Martin Logan HT, modellen var Request. Min frue har vanskelig for å forstå min interesse for lyd. Men hun vet det er min lidenskap og gir meg ålreit stor spillerom. Vel, historien er at vi satt begge en kveld og så på en film hvor scenen var en veldig regnfull kveld..
    Da sto hun plutselig opp for å trekke gardienene til side for å se hvor mye det regnet... Hehhehheh, forundret så hun på meg og fikk en fortåelse av hva som er god lyd.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •