Trenger hjelp til å bi wire!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å bi wire!

Hei!
    Jeg leste på nettet om noe som heter bi-wiring, og lurte på om noen kunne vært så snille og hjulpet meg med dette? Jeg har en nad 355bee forsterker og høytalerene fence boost 212, samt jeg har bestillt en nad c272 effektforsterker. Etter som jeg forstår er bi wiring å kjøre f.eks. effektforsterkeren på bass-elemtene og forsterkeren på diskantene?

Det jeg lurer på er først og fremst om dette vil gi meg noe ekstra i form av kraft og lyd? Videre lurer jeg selvfølgelig på hvilket utstyr jeg trenger i form av f.eks. ekstra kabler og sist men ikke minst - hvordan gjør jeg det?

Bakpå hver høytaler har jeg 4 terminaler med en kobberskinne mellom dem, også kaldt delefilter tror jeg(?). Etter hva jeg forstår må denne fjernes før man kan bi wire. Ellers er jeg veldig usikker på hvordan jeg kobler dette sammen. Setter veldig stor pris på enhver hjelp. Legger ved linker til komponentene under også er det bare å spørre om dere trenger noe mere info

NAD 355bee - C 355BEE Stereo Integrated Amplifier - NAD Electronics

NAD C272 - C 272 Stereo Power Amplifier - NAD Electronics

Fence boost 212 - Fence Boost 212 | Lyd & Bilde

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thrillseeker
    Hei!
    Jeg leste på nettet om noe som heter bi-wiring, og lurte på om noen kunne vært så snille og hjulpet meg med dette? Jeg har en nad 355bee forsterker og høytalerene fence boost 212, samt jeg har bestillt en nad c272 effektforsterker. Etter som jeg forstår er bi wiring å kjøre f.eks. effektforsterkeren på bass-elemtene og forsterkeren på diskantene?

Det jeg lurer på er først og fremst om dette vil gi meg noe ekstra i form av kraft og lyd? Videre lurer jeg selvfølgelig på hvilket utstyr jeg trenger i form av f.eks. ekstra kabler og sist men ikke minst - hvordan gjør jeg det?

Bakpå hver høytaler har jeg 4 terminaler med en kobberskinne mellom dem, også kaldt delefilter tror jeg(?). Etter hva jeg forstår må denne fjernes før man kan bi wire. Ellers er jeg veldig usikker på hvordan jeg kobler dette sammen. Setter veldig stor pris på enhver hjelp. Legger ved linker til komponentene under også er det bare å spørre om dere trenger noe mere info

NAD 355bee - C 355BEE Stereo Integrated Amplifier - NAD Electronics

NAD C272 - C 272 Stereo Power Amplifier - NAD Electronics

Fence boost 212 - Fence Boost 212 | Lyd & Bilde
    Det du beskriver her,heter bi-amping,og ikke bi-wiring!

Du må som du sier,fjerne de metall skinnene på HT !

Så kobler du til med vanlig HT kabel fra den integrerte du har,og til de øverste HT terminalene på HT!

Så bruker du en vanlig RCA (phono) kabel (left and right) fra pre-out på den integrerte,til effekt trinnet ditt!
    Så kobler du med vanlig HT kabel fra effekt trinnet, og til de nederste HT terminalene på HT!

Håper du skjønte forklaringen:grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver så bør man fjerne skinnene før man kobler til forsterkerne.
    Ett sett høyttalerkabler fra 355bee til de øverste terminalene (mellomtone diskant/ HF) og fra c272 til de nederste (Bass/LF). Kabler har ikke så mye å si her, men greit å bruke feks. 2,5mm2 til øverste og 4mm2 til bass. Burde sørge for god strømtilførsel.

Regner med at du har forstått koblingen mellom 355 og 272??
    Når det gjelder utbytte så er jeg usikker. Fordelen er at du vil få store reserver å koste på med. Du vil ikke få noe dypere bass, men god basskontroll og kontroll i mellomtone/diskantområdet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det du beskriver her,heter bi-amping,og ikke bi-wiring!

Du må som du sier,fjerne de metall skinnene på HT !

Så kobler du til med vanlig HT kabel fra den integrerte du har,og til de øverste HT terminalene på HT!

Så bruker du en vanlig RCA (phono) kabel (left and right) fra pre-out på den integrerte,til effekt trinnet ditt!
    Så kobler du med vanlig HT kabel fra effekt trinnet, og til de nederste HT terminalene på HT!

Håper du skjønte forklaringen:grin:
    Det var veldig enkelt og bra forklart. Dette skal jeg klare lett :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Som du skriver så bør man fjerne skinnene før man kobler til forsterkerne.
    Ett sett høyttalerkabler fra 355bee til de øverste terminalene (mellomtone diskant/ HF) og fra c272 til de nederste (Bass/LF). Kabler har ikke så mye å si her, men greit å bruke feks. 2,5mm2 til øverste og 4mm2 til bass. Burde sørge for god strømtilførsel.

Regner med at du har forstått koblingen mellom 355 og 272??
    Når det gjelder utbytte så er jeg usikker. Fordelen er at du vil få store reserver å koste på med. Du vil ikke få noe dypere bass, men god basskontroll og kontroll i mellomtone/diskantområdet!
    Er disse kablene greie? Fun"k"cable-1030-Z 2x2,5m - Høyttalerkabler | Tilbehør | Fnky
    Er de jeg bruker :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •