Nerdefaktoren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43

Tråd: Nerdefaktoren

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nerdefaktoren

Som de fleste særinteresser er området hi-fi belemret med en meget signifikant nerdefaktor. Messa i Horten gjorde ingenting for å endre på det. Med unntak av andre hi-fi messer har jeg nok ikke sett en så stor samling av hestehaler, gammelmodige brillefasonger, Ernest-mote og ellers individer som mer fremstår som figurer en noe annet. Nerder har også som kjent sin egen sjargong og underfundige "humor". Haha, jeg ler meg i hjel av alle de vittige og malplasserte kommentarene, og de ekstremt sære oppfatningene om hvordan ting fungerer som de gjør, eller ikke..... Under demo av signature 800 begynner en figur å snakke:"sier du det, ja- så B&W er bare kommerst fjas som låter dritt, din DIY konstruksjon med blablablabla låter en million ganger bedre,javel, takk for informasjonen"...osv.

Mange av standsene har dessverre noen av de fremste eksponentene.
    På Usher-standen fikk jeg ikke lov til å spille min medbrakte plate pga at klovnen mente det kunne være fare for PC-støy og at lyden på plata ikke var av "audiofil" kvalitet ...ÅÅÅÅÅÅHHHHHH NEI!!!! at jeg ikke tenkte på det.

Hos Audes forsøkte jeg også å komme med et musikkønske. Men nei. "vil du høre på litt jazz"- "nei, jeg liker ikke jazz". "Jo du må høre dette, det er en fantastisk innspilling fra NRK's studio 2 med Solveig Sandemose med ensemble som jammer med blablabla fra 1974...blablabla...zzzzzzzz". Vi går videre.....

Og slik fortsetter det. Faktisk den eneste utstilleren jeg kunne føre en normal samtale med var fyren fra HFC som demonstrerte Hegel og Audiovector. Takk til deg

Ja, jeg er interessert i hi-fi. Den harde kjernen i Hi-fi miljøet med tilhørende kultur klarer jeg dog ikke å identifisere meg med. Glad er jeg for det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHE de folka der bør nok begynne å tenke litt nytt ja , var litt lei jazz og klassisk musikk hehe . var vel maks 3-4 stander som du kunne få høre noe annet . det dem burde ha gjort er å ha 2 oppsett et Highend og et til sånn ca 30-50k

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nerdefaktoren

Sitat Opprinnelig postet av Claus
    På Usher-standen fikk jeg ikke lov til å spille min medbrakte plate pga at klovnen mente det kunne være fare for PC-støy og at lyden på plata ikke var av "audiofil" kvalitet
    Hå hå, han skulle være glad ikke jeg var der akkurat da...
    Fy flate, sånne altså. Ja er ikke noe rart mange synes det er litt nerdete!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er desverre mange slike nerder ja.

Snakket med en slik for en stund siden. Han var hellig overbevist om at CD konseptet var en svindel og LP plater var 1000 ganger bedre og at folk har blitt lurt til å kjøpe CD isteden for LP.

Arugmentene mine om at forbrukerene foretrekker CD grunnet håndterlighet (bærtbart, i bil, lagring osv) ble ikke tatt godt imot. At jeg kunne mene at lydkvaliteten var god nok for de aller aller fleste tydet på at jeg ikke hadde peiling på slikt. Dette var typisk nerd (ukysset og hjemmeboende til man er 50)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var ikke jeg på akkurat denne messa i Horten, men ut fra andre erfaringer jeg har hatt stemmer det veldig med det du sier Claus. Måtte le litt når jeg leste innlegget ditt, for det er så sant som det kan få blitt.

Den "hardbarka" kjernen av audiofile er helt klart en nerdete gjeng

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss håpe den ovenfor beskrevne faktoren ikke blir like høy på plaza :wink:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Spark ut supernerdene fra standsene.
    Sett inn noen ungdommer som ikke har peiling og la gutta få trykke på så mange knapper de bare vil.
    Verste jeg vet er når man ikke får høre sin egen plate eller fomle litt i menyer etc.
    Er jo det man er intressert i.
    Jeg drar ikke til en hifibutikk for å bli jazz frelst.
    Jeg drar dit for å fundere på ett produkt som har fattet min oppmerksomhet og som jeg med sannsynlighet vil kjøpe om jeg bare får litt spillerom til å utforske det litt.
    Uten en ekkel jazz mann pustende i nakken!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo forskjell på inspillinger. Noen CD er låter dårlig og andre bra...
    Lydkvalitet altså..8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Men det er jo forskjell på inspillinger. Noen CD er låter dårlig og andre bra...
    Lydkvalitet altså..8)
    Men det er det samme for meg om referansemusikk låter bra på anlegget mitt, jeg vil at musikken jeg hører på skal låte bra

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Dette var typisk nerd (ukysset og hjemmeboende til man er 50)
    Til og med her fikk han plass til dameprat :shock: Hehe :lol:

Det er mange nerder i bransjen. Jeg synes det er med på å gjøre det hele gøy. Jeg hørte en snakke om å trykke litt i menyer her. Ta med egen musikk JA! Trykke i menyer og endre innstillingene på apparatene NEI! Hadde jeg hatt stand så hadde jeg gjort mitt ytterste for at kun Volum, play, track+, track- osv ble betjent av publikum. Er det ikke lydkvaliteten som er det viktige? Er det ikke det som skal testes? En annen ting er om du er i en butikk og har "god tid" med en ekspeditør, men på en messe skal man ikke klusse til det hele for utstilleren bare for å få tilfredsstilt sin nysjerrighet.

Ellers er Jørgen med Usherne veldig sær ja. Første gang jeg snakket med ham trodde jeg han var så overlegen som han hørtes ut, men så ille er han heldig vis ikke. Han er egentlig riktig så trivelig og grei å handle med. Det er viktig med kjennt musikk når ting skal testes. Selv bruker jeg all slags musikk, men det er nå en gang slik at Jazz er den sjangeren ved siden av klassisk som blir spilt inn med størst respekt for instrumentenes egen klang og vokalenes egen klang. Selv hører jeg etter virkeligheten for å høre om utstyret har en viss kvalitet. Dere som absolutt skal høre Britney Spears kan vel gjøre det hjemme vel?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, visste ikke at det var Britney Spears du hadde med deg på messa, Claus

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hehe, visste ikke at det var Britney Spears du hadde med deg på messa, Claus

Hehe...det hadde i såfall vært årets messebegivenhet, hvis jeg foran et 30-talls entusiaster hadde peisa på med Oops I did it again :lol:

Plata mi var en brent versjon av Dire Straits "on every street" hdcd. UTEN PC-STØY!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært så sykt kult å fått dratt i gang Rosa Helikopter på Usherne med 30 tilhørere! :lol: :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med Rosa Hellikopter. Jeg har den på cd i bilen en plass ops:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg en viss Jørgen hadde gjort i buksene. 8) Dersom det da ikke hadde kommet et latterbrøl fra forsamlingen hadde jeg ikke lenger vært i tvil om at de var nerden hele gjengen.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde blitt dyrt for deg, det du ødelegger må du betale for :wink:

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med nerder er at de er fokusert på selve teknologien, ikke hva den oppnår. Jeg er gjerne langt inne i pc-er, men regner meg ikke som nerd, for jeg overklokker ikke til 3.8 for å skryte av det, men for å kjøre sinnssyke innstillinger på ffdshow som igjen gir et fantastisk bilde. Og bildet igjen er bare et middel for å få selve filmopplevelsen. For meg er en perfekt filmopplevelse at det ikke er noe jeg irriterer meg over, verken lyd- eller bildemessig.

Og det er det samme med lydnerder, de tenker mer på å få best mulig teknologi og lydkvalitet, og hører på det for dens egen skyld, ikke for musikkopplevelsens skyld. Men hver sin smak...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av standsene har dessverre noen av de fremste eksponentene.
    På Usher-standen fikk jeg ikke lov til å spille min medbrakte plate pga at klovnen mente det kunne være fare for PC-støy og at lyden på plata ikke var av "audiofil" kvalitet ...ÅÅÅÅÅÅHHHHHH NEI!!!! at jeg ikke tenkte på det.

Hos Audes forsøkte jeg også å komme med et musikkønske. Men nei. "vil du høre på litt jazz"- "nei, jeg liker ikke jazz". "Jo du må høre dette, det er en fantastisk innspilling fra NRK's studio 2 med Solveig Sandemose med ensemble som jammer med blablabla fra 1974...blablabla...zzzzzzzz". Vi går videre.....

Hehe det er jo alltid like morsomt å gå på slike messer å møte fanatikerene face to face, jeg flirer av komentarene deres i månedsvis etterpå jeg
    Men seriøst. Den "referanse" musikken mange av utstillerne spiller gjør meg gal...samme hvor interessange produktene er klarer jeg ikke å bli værende i rommet pga. "psyko" jazzen. Et tips til disse gutta: sett på noe mer normal musikk så får dere mange flere innom standsen deres.
    F.eks tallica enter sandman :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da unektelig utrolig mange gode innspillinger som ikke nødvendigvis trenger å være jazz!??!

Hvis en nisse på en stand trumfer gjennom den "audiofile plata uten støy" fremfor det de besøkende vil høre, så må han jo bare gjøre det. Det vil i så tilfelle være merkene han representerer sitt nederlag når ingen gidder kikke på standen...

Da er jeg faktisk mye mere for å sette på rosa helikopter for å riste litt løs. Litt bajas er det lov å være. De er der jo tross alt for å skape blest om produktene, om så bare stjele litt plass i minnet til de som gikk forbi og hørte rosa helikopter på Linn utstyr...

Jeg liker bajas!

DrE

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dobbelutgivelsen til Michael Jackson (kom ut rundt 95-95-97) har iallfall meget god lyd. Og det er ikke Jazz :-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •