Nytt DAC m/mange krav....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt DAC m/mange krav....

Tenker tiden er inne for å anskaffe meg en brukbart DAC.

Trenger derfor tips til DAC som:
    Har XLR ut(vil gjerne bruke mine black-magic XLR kabler)
    Minst 3 innganger
    Hodetelefonutgang/forsterker er ikke et must, men teller positivt....
    Lydsignaturen vil jeg gjerne ha litt mot det mørke.

DAC'et skal primært matches oppmot sonos til både lokale flac-filer, samt spotify.

Ettersom jeg bare har 1 sett med XLR-innganger på forsterker, må det også kunne brukes sammen med min cd-spiller.(Hvor jeg nå kjører XLR ut). Her må jeg selvsagt bruke coax til dac, men kvaliteten på DAC'en bør vel da være litt i stil med cd-spilleren?

Kjøper gjerne på bruktbørsene og tenkervel en budsjettramme på ca. 5.000,-

Har lest litt tester på nett:

Cambridge(som vissnok skal låte litt lyst) -ikke en bra combo med mine alt litt spisse b&w?

Abrahamsen v6(skal vissnok ikke holde følge med hegel cd-spiller til 20.000) Så regner ikke med at den matcher lydkvaliteteten til blue-note heller.

Hegel?

EC?

Andre alternativer?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dac, ikke et...
    Hva mener du med at du vil bruke xlr sammen med din cd spiller?? Du kan bruke digital ut coax eller toslink fra cd spiller til dac`en.
    Xlr bruker du fra dac analog ut til xlr inngang på forsterker.
    Men, denne har IKKE xlr ut, så de kabler selger du og investerer i denne:
    Moon 100D - Acoustic Tuning
    Eller, må du ha xlr kan du jo kanskje finde en brukt Benchmark, eller se på denne : Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiolab M-DAC
    men der er jo veldig mange alternativer derute....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC = Digital Analog Converter :lol:

Moa du kjører digital lyd fra CD til DAC, ikke XLR !

BelCanto har god DAC med XLR UTGANG.... Dette var referansen til Hjemmekino som ble en del av Lyd og Bilde - vel og bra men jeg likte Hjemmekino bedre !!

Selv bruker jeg min DAC til å samle signalkildene og sende lyden via XLR kabler til forsterker, lik bedre lyd. Kablene har jeg snekret selv, har aldri hatt noe nirvana med signalkabler. Høytaler kabler av type solid core derimot :wink:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne XDA-1 fra Emotiva Emotiva Audio Corporation | Rethink High-End den har 6 innganger og XLR utgang.

inkl frakt og moms så vil den koste deg mindre enn kr 3000,-

Har denne selv og er meget fornøyd med den.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt, mye mer for penga.
    Selv er jeg veldig fornøyd med min Stello DA220 MKII, hvis du kan gå litt over budsjett....
    Ligger en på bruktbørsen på hifisentralen til 6 500,- og litt går det som regel an å prute.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har 703, som jeg selv har eid, så ville jeg vurdert Limpalot sitt forslag. Eventuelt sett etter en PS audio Daclink 3. 2 dac'er jeg selv mener er noe av det mest analoge og musikalse på markedet!

Har selv hatt PS audio, byttet den ut mot Stello DA220mk2, Stelloen var minimalt bedre. Dog var PS audio enda fyldigere og behagelig med tanke på mellomtone registeret.

Har også en NAD M51 i anlegg nr2, enda ikke fått meg til å testet den mot Stello dac'en. Men tror nok den er mer "nøytral" og "intetgivende" kontra de 2 andre jeg nevner, fordi dem er utrolig gode.

Abrahamsen V6 ga meg lite egentlig, utenom eierglede da . Cambridge DacMagic er knallbra, opplevde ikke den som lys. Ble byttet med M51 pga fjernkontroll funksjonen på den .

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen V6 spiller bra til prisen, litt mørkere i klangen enn Stello, DacMagic opplevde jeg som skrikete i toppen.
    De andre nevnte har jeg ikke prøvd, så skal ikke uttale meg.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Selv bruker jeg min DAC til å samle signalkildene og sende lyden via XLR kabler til forsterker....:
    Var dette jeg EGENTLIG burde skrevet i første innlegg, fremfor cd-spiller rælet...

Takker for alle innspill.

Audiolab virker spennende. Får søke opp litt mer info om den på nettet...

Har også snust litt på Musical Fidelity M1, som er fint prismessig. Selv om bruktbørsen trolig gir mest for penga:grin:

Hvem forhandler Stello i Norge?

EC Prelude-Hegel HD11 er kanskje også alternativer siden de ligger på 6k. Men har alt tapt altfor mye på å kjøpe nytt og selge til 50% så er lite keen på nykjøp nok en gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •