Akutt påskehjelp! Serie/paralellkobling på center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akutt påskehjelp! Serie/paralellkobling på center

Sitter på hytta og leker med kinoen, fant ut at min gamle CV sat 6 stativht var mye bedre som center enn min bittelille mission. Koblet derfor opp den ene, men tenkte på å koble opp den andre også og legge de mot hverandre.

Begge er 8ohms ht og ved seriekobling får jeg 16ohms og ved paralell får jeg 4ohms. Dette kjøres på en budsjett receiver Yamaha-467. Det jeg lurer på er:

1. Burde jeg gå for 4Ohms last eller 16Ohms last? Ingen måte få de to i 8ohms last?
    2. Jeg har koblet ut diskanten på den ene ht, vil da impedansen bli lavere enn 8ohms?
    3. Og om impedansen blir lavere enn 8ohm vil da disse i paralellkobling bli altfor lavt for min stakkars lile yamaha-467?

Deler det hele på 100hz så spørmsålet er hvor lavt de dipper? Ved filmbruk burde det vel fungere greit?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriekobling...og ta batteritesten for å sjekke at elementene beveger seg i riktig retning samtidig.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så du mener det er bedre for receiveren og ha det i seriekobling og 16ohms last? Følte det var veldig mye jeg Batteritesten er ikke dum

Blir vel sikkert litt mindre enn 16ohm da jeg har koblet ut diskanten. Igjen så blir litt mindre en 4ohm kanskje veldig lite for den igjen?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye guffe skal du presse ut av systemet...?

Det er vel fortsatt vanlig å svi av sånn ca. 1 Watt for å oppnå ca. 90dB....og det er rimelig høyt - egentlig

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten info.
    Cerwin Vega er langt fra ærlige på oppgitt data. Ta f.eks DC-15. Disse var oppgitt til 8 ohm. I et dansk magasin som testet og målte utstyr fant de ut at disse hadde minste impedans på 2,2 ohm. Hadde du da brokoblet ( noe vi gjorde av uvitenhet den gangen på div Nad ) en forsterker eller paralellkoblet disse ville du fått 1,1 ohm som laveste.
    På slike laster mister forsterkeren fatningen og man risikerer å brenne diskantene ganske fort. Har ikke forsterkeren protection mode kan man ta den også.

Men hvorfor tar du bort den ene diskanten ?
    Kan du ikke bare sette de med diskant mot diskant liggende ?
    Jeg hadde seriekoblet. Du får mindre watt, men de vil trekke mindre strøm og du risikerer ikke å knekke forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten info.
    Cerwin Vega er langt fra ærlige på oppgitt data. Ta f.eks DC-15. Disse var oppgitt til 8 ohm. I et dansk magasin som testet og målte utstyr fant de ut at disse hadde minste impedans på 2,2 ohm. Hadde du da brokoblet ( noe vi gjorde av uvitenhet den gangen på div Nad ) en forsterker eller paralellkoblet disse ville du fått 1,1 ohm som laveste.
    På slike laster mister forsterkeren fatningen og man risikerer å brenne diskantene ganske fort. Har ikke forsterkeren protection mode kan man ta den også.

Jeg hadde seriekoblet. Du får mindre watt, men de vil trekke mindre strøm og du risikerer ikke å knekke forsterkeren. Diskantene klarer du neppe å knekke pga sikringskretsløpet i disse. Ja, jeg har prøvd flere ganger :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøker ikke kapre tråden, men lurer på nesten det samme, fikk noen Patos basic 110 og 210 av naboen. Som jeg vil teste som en kombinert center.
    Lasten er 4ohm
    Lar det seg gjøre å kombinere serie og parrallell for å få en fornuftig last?
    Edit: det er 3stk høyttalere, reciver er onkyo 707.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    En liten info.

Jeg hadde seriekoblet. Du får mindre watt, men de vil trekke mindre strøm og du risikerer ikke å knekke forsterkeren. Diskantene klarer du neppe å knekke pga sikringskretsløpet i disse. Ja, jeg har prøvd flere ganger :-)
    Jeg tar bort den ene diskanten av to grunner: 1. den har sprengt, og 2 jeg har lest at lydbildet kan bli litt dårlig av dette. Blant annet dolbyinsane på forumet har jo 3 slike par med klipsch rf-7 blant annet koblet opp på denne måten, mulig det ikke forringer lydbildet men da den er sprengt uansett så hopper jeg like gjerne over den.

Om CV går så langt ned i ohm så er det kanskje like greit seriekoble den ja så det ikke blir så voldsom last, og om de er moderat oppgitt blir det kanskje rundt 8-10 ohm likevel? Husk at det er små satellitter dette :P

Her er bilder av de:

bilder er lånt fra nett.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor mye guffe skal du presse ut av systemet...?

Det er vel fortsatt vanlig å svi av sånn ca. 1 Watt for å oppnå ca. 90dB....og det er rimelig høyt - egentlig
    Jeg føler selv at jeg guffer ut max når jeg ser på film, men har satt max volum til -5dB på receiveren, spiller på rundt -10 til -5.

Har forsåvidt ikke merket at den har blitt noe varm med vanlig oppsett. (Uten dobbel center). Og kan nok hende det bare er jeg som "Føler" at den kneler :P hehe

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren du bruker er vel ikke den kraftigste og mest stabile derute så ikke ta noen sjangser.
    Jeg seriekoblede to stk vintage IMF høyttalere, monterte en over og en under lerretet, fungerte knall, måtte justere senterkanalen litt opp, men ellers, all senter info synes å komme fra midten av lerretet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    1. Burde jeg gå for 4Ohms last eller 16Ohms last? Ingen måte få de to i 8ohms last?
    2. Jeg har koblet ut diskanten på den ene ht, vil da impedansen bli lavere enn 8ohms?
    3. Og om impedansen blir lavere enn 8ohm vil da disse i paralellkobling bli altfor lavt for min stakkars lile yamaha-467?
    Glem 4 ohm på Yamaha budsjettreceivere. Har en RX-V665 selv, og den er egentlig ganske ubrukelig til å drive høyttalere med.
    Er det noe vits i å koble ut den ene diskanten? Mister du ikke 3 db diskant på det viset? Brukte en gang 2 stativhøyttalere som senter med begge diskantene i drift, og det fungerte veldig bra.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Receiveren du bruker er vel ikke den kraftigste og mest stabile derute så ikke ta noen sjangser.
    Jeg seriekoblede to stk vintage IMF høyttalere, monterte en over og en under lerretet, fungerte knall, måtte justere senterkanalen litt opp, men ellers, all senter info synes å komme fra midten av lerretet.
    En 16ohms last er mye enklere å drive, så kjør serie som nevnt over. Og spesielt hvis det er tvil om høytt. i det heletatt er hele 8 ohm. Hadde selv liknende problemstilling med mine tactiles som ved paralellkobling datt til 2 ohm og satte rotel'en i protect umiddelbart.

Rød forst. til rød høytt., svart høytt. til rød høytt. Og svart høytt til svart forst.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, da skal jeg bytte til seriekobling på de.

Som sagt diskanten er koblet ut på den ene fordi den er sprengt

Takker for svar folkens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •