Mitt første surroundanlegg - noen få spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første surroundanlegg - noen få spørsmål

Hei alle sammen. Jeg er i disse dager i ferd med å koble sammen mitt nye surroundanlegg i min nyoppussede TV-stue. Siden jeg er relativt nybegynner med dette har jeg noen dumme spørsmål som jeg håper noen kan svare på:-D Her er mitt oppsett:

TV - LG 60PZ550N
    BR - Panasonic DMP-BD80
    Konsoll - XBOX 360
    Receiver - Onkyo TX-SR607
    Sub - XTZ 99 W10.16
    Frontspeakers - Dynavoice F6
    Center - Dynavoice Magic C-4 EX
    Bakhøytalere - Audio Pro LV2 (trådløse)

Jeg blir å koble DVD-spiller og XBOX med hver sin HDMI kabel inn til forsterker, som på sin side kobles til TV (HDMI). Planen var videre å koble en optisk kabel mellom forsterker og TV, sånn at jeg på denne måten kan velge om jeg vil se på vanlig TV med ordinær TV-lyd eller med anlegget. Slik har jeg gjort det tidligere, da jeg ikke er interessert i surround under nyhetene, men gjerne dersom det går en bra film eller konsert på TV. Problemet er at når jeg har min 60`TV på veggen så lar det seg ikke gjøre å koble til den optiske kabelen i TV`n (for trangt pga utgang bakover). Så her kommer mine spørsmål,

Spm 1) På siden av TV` har jeg de klassiske utgangene; Gul (video) Hvit (L/mono) Rød (R-audio). Kan noen av disse brukes som alternativ til optisk kabel for å gi stereolyd til TV-sendingene? Eventuelt andre ideer / alternativer?

Spm 2) Jeg vet at ekspertene strides om dette, men.... høytalerkabler. Jeg har noen 8-9 år gamle kabler (Acoustic Harmony high end cable) som er 2 X 4.15mm², og så har jeg noen helt nye fra Surround.no som heter Dynavoice Clear Cable 2,15 mm². Jeg tror jeg forstår såpass mye som at førstnevnte er tykkere/har flere kobbertråder. Men hvilke burde jeg bruke?

Spm 3) Har det noe for seg å bruke grenuttak med overspenningsvern når man kobler strøm til hele herligheten?

Spm 4) Er det nødvendig å bruke galvanisk skille når man har kabel TV fra Canal digital? Slik jeg forstår det er det ikke nødvendig ved fiberbasert kabelnett og nødvendig med coaxkabelnett. Teknisk support hos CD sier at de ikke anbefaler bruk av dette fordi det forringer signalet. En ansatt hos innstallatøren hvor jeg bor (Relacom) sa at det ikke var nødvendig fordi det fra før var innebygd galvanisk skille i deres bokser/kabler.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lkp022
    Hei alle sammen. Jeg er i disse dager i ferd med å koble sammen mitt nye surroundanlegg i min nyoppussede TV-stue. Siden jeg er relativt nybegynner med dette har jeg noen dumme spørsmål som jeg håper noen kan svare på:-D Her er mitt oppsett:

TV - LG 60PZ550N
    BR - Panasonic DMP-BD80
    Konsoll - XBOX 360
    Receiver - Onkyo TX-SR607
    Sub - XTZ 99 W10.16
    Frontspeakers - Dynavoice F6
    Center - Dynavoice Magic C-4 EX
    Bakhøytalere - Audio Pro LV2 (trådløse)

Jeg blir å koble DVD-spiller og XBOX med hver sin HDMI kabel inn til forsterker, som på sin side kobles til TV (HDMI). Planen var videre å koble en optisk kabel mellom forsterker og TV, sånn at jeg på denne måten kan velge om jeg vil se på vanlig TV med ordinær TV-lyd eller med anlegget. Slik har jeg gjort det tidligere, da jeg ikke er interessert i surround under nyhetene, men gjerne dersom det går en bra film eller konsert på TV. Problemet er at når jeg har min 60`TV på veggen så lar det seg ikke gjøre å koble til den optiske kabelen i TV`n (for trangt pga utgang bakover). Så her kommer mine spørsmål,
    Spm 1) På siden av TV` har jeg de klassiske utgangene; Gul (video) Hvit (L/mono) Rød (R-audio). Kan noen av disse brukes som alternativ til optisk kabel for å gi stereolyd til TV-sendingene? Eventuelt andre ideer / alternativer?
    Du har vel en digital boks fra Canal Digital? Bare koble den via receiver med hdmi vel?

Spm 2) Jeg vet at ekspertene strides om dette, men.... høytalerkabler. Jeg har noen 8-9 år gamle kabler (Acoustic Harmony high end cable) som er 2 X 4.15mm², og så har jeg noen helt nye fra Surround.no som heter Dynavoice Clear Cable 2,15 mm². Jeg tror jeg forstår såpass mye som at førstnevnte er tykkere/har flere kobbertråder. Men hvilke burde jeg bruke?
    Er nok ikke enormte mye som har skjedd på kabelfronten siste årene, så du kan nok trygt bruke Acoustic Harmony kabelen, å skal ikke se vekk ifra at den fort kan være bedre

Spm 3) Har det noe for seg å bruke grenuttak med overspenningsvern når man kobler strøm til hele herligheten?
    Ja, kan aldri sikre anlegget godt nok

Spm 4) Er det nødvendig å bruke galvanisk skille når man har kabel TV fra Canal digital? Slik jeg forstår det er det ikke nødvendig ved fiberbasert kabelnett og nødvendig med coaxkabelnett. Teknisk support hos CD sier at de ikke anbefaler bruk av dette fordi det forringer signalet. En ansatt hos innstallatøren hvor jeg bor (Relacom) sa at det ikke var nødvendig fordi det fra før var innebygd galvanisk skille i deres bokser/kabler.
    Her må jeg melde pass.... :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Du har vel en digital boks fra Canal Digital? Bare koble den via receiver med hdmi vel?
    Jeg har nå en IDTV (integrert dekoder) i TV`n. Min "hjemmekino" besto inntill nettopp av kun receiver og fronthøytalere, hvor jeg da hadde digitalboks fra CD. Grunnen til at jeg ikke koblet slik du foreslår var nettopp å slippe å ha lyd fra anlegget hver gang jeg så på tv. Med optisk så hadde jeg valgmuligheten (Eller har jeg misforstått?).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg blir å koble DVD-spiller og XBOX med hver sin HDMI kabel inn til forsterker, som på sin side kobles til TV (HDMI). Planen var videre å koble en optisk kabel mellom forsterker og TV, sånn at jeg på denne måten kan velge om jeg vil se på vanlig TV med ordinær TV-lyd eller med anlegget. Slik har jeg gjort det tidligere, da jeg ikke er interessert i surround under nyhetene, men gjerne dersom det går en bra film eller konsert på TV. Problemet er at når jeg har min 60`TV på veggen så lar det seg ikke gjøre å koble til den optiske kabelen i TV`n
    Det gir dårlig lyd å kople optisk ut fra tv til reciver
    (når man har HDMI fra TV dekoder til tv)
    ....Bruk derfor optisk fra kabeltv decoder til reciver...........
    __________________________________________________ ___________
    Eneste fornuftige grunn til å bruke optisk fra tv til reciver er når man bruker cam og den digitale tv tuneren intrgrert i tv å ikke har reciver og tv som støtter HDMI 1.4 og audio return

For hadde man brukt cam og intergrert tv tuner , hatt både reciver og tv som støttet audio return (hdmi 1.4) så hadde man benyttet audio return med HDMI
    __________________________________________________ _______
    Spm 4) Er det nødvendig å bruke galvanisk skille når man har kabel TV fra Canal digital? Slik jeg forstår det er det ikke nødvendig ved fiberbasert kabelnett og nødvendig med coaxkabelnett. Teknisk support hos CD sier at de ikke anbefaler bruk av dette fordi det forringer signalet. En ansatt hos innstallatøren hvor jeg bor (Relacom) sa at det ikke var nødvendig fordi det fra før var innebygd galvanisk skille i deres bokser/kabler.[/QUOTE]

Galvanisk skille: Bør du bruke galvanisk skille? - DinSide Bolig

Kabelnett der man bruker Coax jeg har vært borti anbefaler ikke å bruke galvanisk skille da de har dette i sine bokser (skap ute)

Ønsker du alikevel å bruke galvanisk skille er ikke det noen krise men mye av det man får kjøpt er så dårlig at man ikke bør bruke det

som feks denne kina importerte driten (som sikkert koster ører i innkjøp)
    som Expert selger
    Expert.no - / Lyd & Bilde/Flat-TV/Tilbehør/Kabel/OSK 303327 GALVANIC ISOLATION.
    Er ubrukelig

Selv fikk jeg kabeltv innstalatør til å lage en som de kunne gå god for som på ingen måte foringer signalet.

Har man optisk inn til Huset trenger man aldri tenke på Galvanisk skille

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det gir dårlig lyd å kople optisk ut fra tv til reciver
    (når man har HDMI fra TV dekoder til tv)
    ....Bruk derfor optisk fra kabeltv decoder til reciver...........
    __________________________________________________ ___________
    Eneste fornuftige grunn til å bruke optisk fra tv til reciver er når man bruker cam og den digitale tv tuneren intrgrert i tv å ikke har reciver og tv som støtter HDMI 1.4 og audio return

For hadde man brukt cam og intergrert tv tuner , hatt både reciver og tv som støttet audio return (hdmi 1.4) så hadde man benyttet audio return med HDMI
    Tv støtter hdmi 1,4 (tror jeg) men reciever støtter kun hdmi 1,3. Jeg kan derfor ikke benytte meg av audio return med hdmi. Jeg synes lyden tidligere var grei nok når jeg koblet optisk mellom TV og digitalboks, gromlyden får jeg heller ha til DVD-titting.

Ifølge produktbeskrivelsen er utgangen jeg har på siden av TV "1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 )". Jeg lurer fortsatt på om denne kan brukes som alternativ til optisk kalbel mellom TV og revceiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De du snakker om på siden, er vel innganger ? Derfor vil du ikke kunne bruke dette som noe erstatning...

Men du vil jo kunne bruke tv'ens innebygde høyttalere som vanlig slik du har koblet det, men "boksen" din har vel også optisk/coax utgang ?
    Du kan jo koble denne til forsterker for bruk til film/konserter...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    De du snakker om på siden, er vel innganger ? Derfor vil du ikke kunne bruke dette som noe erstatning...

Men du vil jo kunne bruke tv'ens innebygde høyttalere som vanlig slik du har koblet det, men "boksen" din har vel også optisk/coax utgang ?
    Du kan jo koble denne til forsterker for bruk til film/konserter...
    Innganger såklart, der ser du hvor lite jeg kan om slikt. TV`n sine innebygde høytalere kan jeg såklart bruke, men hjemmekinolyd må jeg nok nøye meg md ved DVD-avspilling og XBOX-spilling. Grunnen er at jeg har IDTV med CAM fra Canal Digital. Slik jeg ser det er det kun ved optisk eller Coax mellom TV og reciever jeg vil få hjemmekinolyd ved vanlig TV-sendinger, og pga av plassmangel bak TV (henger på vegg) er ikke dette et alternativ. Finner ikke 90 graders vinkler for optisk kabel (som du får til antennekabel og hdmi).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål til:wink:

1) Ifølge surround.no (hvor jeg kjøpte min XTZ 99 W10.16) så trenger jeg en Sub-kabel og Y-splitt-kabel/kabler for å tilkobling forsterkeren. Jeg har subkabelen men ikke y-splitt kabel. Jeg skjønner ikke hvor sistnevnte skal brukes, skal den i baksiden av forsterker (pre out sub L & R) eller skal den i subben (Line in L & R)? Eventuelt i begge siden det også står kabler i flertall. En jeg kjenner sa at denne kabelen ikke var nødvendig.

2) Min forsterker støtter kun HDMI 1,3A. Når jeg da kobler mine komponenter (Blu-Ray og XBOX) via forsterker og til TV, behøver jeg da ikke HMI-kabler som støtter mer enn dette? Mister jeg mye resolution, color osv med at forsterkeren kun støtter HDMI 1,3A?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Den skal i suben. Men dette er ikke livsviktig. Såvidt jeg husker får du 3 db høyere "signal" ved å splitte og bruke begge inngangene.

2. Nope. 1,4 er vel "for" 3D hvis jeg ikke husker feil...

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innganger såklart, der ser du hvor lite jeg kan om slikt. TV`n sine innebygde høytalere kan jeg såklart bruke, men hjemmekinolyd må jeg nok nøye meg md ved DVD-avspilling og XBOX-spilling. Grunnen er at jeg har IDTV med CAM fra Canal Digital. Slik jeg ser det er det kun ved optisk eller Coax mellom TV og reciever jeg vil få hjemmekinolyd ved vanlig TV-sendinger, og pga av plassmangel bak TV (henger på vegg) er ikke dette et alternativ. Finner ikke 90 graders vinkler for optisk kabel (som du får til antennekabel og hdmi).
    kjapp googling så fant jeg denne :-)

Adapter Toslink - Toslink vinkel - Elektroshop.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runarmoe
    kjapp googling så fant jeg denne :-)

Adapter Toslink - Toslink vinkel - Elektroshop.no
    Se der ja, bra mann:-D Vet du om det bare er å koble den optiske kabelen rett i vinkeladapteren eller må man splitte å koble osv.?

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel kun en overgang, so er nok plug&play ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •