DAC bløff?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86

Tråd: DAC bløff?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC bløff?

DAC er virkelig i vinden. Bransjen (produsenter, skribenter og selgere) hypper "nødvendigheten" av denne magiske innretningen som løfter lydkvaliteten fra digitale kilder til "nye høyer". Alle trenger DAC får man inntrykk av.

Men - hvem trenger DAC - og til hvilken pris for faktisk å oppnå noen lydmessige forbedringer? det sier de lite om. Fakta er at de fleste har en forsterker eller receiver med DAC allerede, og gjerne i prisklassen 10k og oppover. Atter andre har CD spillere med en god DAC innebygget - og min påstand er at de langt fleste receivere har så god DAC innebygget at det for de aller fleste vil være en helt unødvendig komponent -og investering.

Snakker vi om en receiver til 10-20k, så vil jeg hevde det er bortkastet i de aller fleste tilfeller å vurdere noe annet enn en DAC til 10k og oppover - og da begynner det virkelig å koste. Men det er vel ikke i dette prisleiet de fleste handler heller, så da snakker vi om noe som ligner på lureri. Men folk ønsker jo så gjerne og vil tro de opplever en lydmessig forbedring, så det er mulig de opplever det slik. Jeg gjør det iallefall ikke.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Jeg kjører digitalt alt til receiver.

For meg virker det litt hull i hodet å dekode fra digital til analogt før men absolutt må.

Dog finnes det DAC'er med en lydsignatur som sikkert en del liker.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som spiller fra en PC eller annen digital kilde vil få et stort løft i lyden med en DAC. En Dac til rundt 2000 kr kan gjøre undre, f.eks dacmagic og NAD DAC1 gjør store forbedringer. Signalet blir sterkere slik at man kan være litt snillere på volumhjulet på forsterkeren, bassen blir mye strammere og kontrollert.
    DAC er et must spør du meg!

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    De fleste som spiller fra en PC eller annen digital kilde vil få et stort løft i lyden med en DAC. En Dac til rundt 2000 kr kan gjøre undre, f.eks dacmagic og NAD DAC1 gjør store forbedringer. Signalet blir sterkere slik at man kan være litt snillere på volumhjulet på forsterkeren, bassen blir mye strammere og kontrollert.
    Spennende erfaringer. Jeg byttet høyttalere nylig og jeg opplevde relativt liten forskjell. Slik jeg forstår så mener du at bytte til DAC gir stor forskjell. Er det din generelle erfaring at bytte av DAC vil gi større effekt enn f.eks bytte høyttalere eller forsterker?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    Hvilken forsterker?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Spennende erfaringer. Jeg byttet høyttalere nylig og jeg opplevde relativt liten forskjell. Slik jeg forstår så mener du at bytte til DAC gir stor forskjell. Er det din generelle erfaring at bytte av DAC vil gi større effekt enn f.eks bytte høyttalere eller forsterker?

Her spiller det jo veldig inn hva du hadde og hva du byttet til.. Og hva man har og hva man skal bytte til.. Bytter man fra gule høyttalere til blå merker man ikke forskjell, men bytter man fra noen til 1000,- til noen til 85 000,- BØR man virkelig merke forskjell, om ikke er det sannsynligvis noe galt med hørselen. Selv har jeg Denon 3808A og kjørte CD-spiller med optisk inn til receiveren og Squeezeboxen med spdif/coax. Etter at jeg kjøpte Arcam rDac, som er en forholdsvis rimelig DAC kan jeg ikke si annet enn at jeg synes lyden løftet seg mange hakk.

Men her mener jeg også at personlige referanser og hva man liker inn. Det er garantert noen som liker ståltråd bedre enn høyttalerkabler til 100 000kroner meteren, det er garantert noen som liker lyden i CV til 1500,- bedre enn i B&W til 150 000,- bedre.. Alle er forskjellige, og hvordan man opplever lyden er individuelt. Hva som er best lyd for enselv vet man kun selv.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    DAC er virkelig i vinden. Bransjen (produsenter, skribenter og selgere) hypper "nødvendigheten" av denne magiske innretningen som løfter lydkvaliteten fra digitale kilder til "nye høyer". Alle trenger DAC får man inntrykk av.

Men - hvem trenger DAC - og til hvilken pris for faktisk å oppnå noen lydmessige forbedringer? det sier de lite om. Fakta er at de fleste har en forsterker eller receiver med DAC allerede, og gjerne i prisklassen 10k og oppover. Atter andre har CD spillere med en god DAC innebygget - og min påstand er at de langt fleste receivere har så god DAC innebygget at det for de aller fleste vil være en helt unødvendig komponent -og investering.

Snakker vi om en receiver til 10-20k, så vil jeg hevde det er bortkastet i de aller fleste tilfeller å vurdere noe annet enn en DAC til 10k og oppover - og da begynner det virkelig å koste. Men det er vel ikke i dette prisleiet de fleste handler heller, så da snakker vi om noe som ligner på lureri. Men folk ønsker jo så gjerne og vil tro de opplever en lydmessig forbedring, så det er mulig de opplever det slik. Jeg gjør det iallefall ikke.

Jeg støtter dine tanker om dette, og etter hva jeg oppfatter er dette på mange måter et markedskapt kunstig behov med ett mål for øye: øke omsetningen til bransjen.

Min mistanke er at nå har salget av rene CD spillere nærmest blitt eliminert, og man må dekke inn denne tapte omsetningen på et vis. Før kunne man selge en masse dyre dedikerte CD spillere, og endringen her i markedet vil jeg tro har medført et forholdsvis stort tap for bransjen. Noe tar man igjen på salget av Sonos og lignende, men langtfra nok til å matche salget av rene CD spillere for noen år tilbake.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Helt enig.
    Dog finnes det DAC'er med en lydsignatur som sikkert en del liker.
    Det er selvsagt et poeng og bør i så fall testes ut før et evt. kjøp.

Men det som opprører meg litt er denne ukritiske bransje-hyppingen av noe som i mange tilfeller er unødvendig. Man bør for all del prøve, er jo morsomt å teste utstyr

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel si at en ekstern DAC er litt "behovsprøvd".

I min stuekino og retro-rom er det nok undøvendig da mine to Yamaha receivere begge har Burr-brown DAC innebygget.

Men i sekundærboligen var det nødvendig da Oppo DV-970HD sin DAC ikke er god nok og t-amp'en ikke har DAC.....
    Så her fungerer Beresforden utmerket og da også som en "switch" mellom forskjellige kilder; Oppo, PC, AirPort Express og CD tuner.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg vil vel si at en ekstern DAC er litt "behovsprøvd".
    .
    Så absolutt og det illustrerer ditt eksempel fortreffelig.

Det er dette behovet bransjen ikke er så ivrige å informere om, de vil så gjerne at "alle" skal kjøpe DAC, enten de trenger det eller ei.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg støtter dine tanker om dette, og etter hva jeg oppfatter er dette på mange måter et markedskapt kunstig behov med ett mål for øye: øke omsetningen til bransjen.

Min mistanke er at nå har salget av rene CD spillere nærmest blitt eliminert, og man må dekke inn denne tapte omsetningen på et vis. Før kunne man selge en masse dyre dedikerte CD spillere, og endringen her i markedet vil jeg tro har medført et forholdsvis stort tap for bransjen. Noe tar man igjen på salget av Sonos og lignende, men langtfra nok til å matche salget av rene CD spillere for noen år tilbake.
    Et ikke ubetydelig poeng.
    Bransjen vil nok gjerne finne nye markeder å tjene penger på, når markedet for dedikerte CD spillere nærmest er ikke-eksisterende. Hva gjør man da, jo pusher DACs og stadig nye modeller av receivere med mer eller mindre nyttige funksjoner. Min receiver er 3 år og føles på ingen måte utdatert, men enkelte jo ha årets modell med de nyeste funksjonene

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så absolutt og det illustrerer ditt eksempel fortreffelig.

Det er dette behovet bransjen ikke er så ivrige å informere om, de vil så gjerne at "alle" skal kjøpe DAC, enten de trenger det eller ei.
    Syns heller ikke at det hjelper når man beskriver forskjellene med helt feile adjektiver. Når man kaller endringer med og uten DAC som store blir vanlige folk lurt. Det er stor forskjell på å høre på Iphone med standard Apple hodetelefoner og et Hifi anlegg til 500k.

Henviser til min gamle tråd:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...ntlig-lyd.html

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Selv har jeg Denon 3808A og kjørte CD-spiller med optisk inn til receiveren og Squeezeboxen med spdif/coax. Etter at jeg kjøpte Arcam rDac, som er en forholdsvis rimelig DAC kan jeg ikke si annet enn at jeg synes lyden løftet seg mange hakk.
    Prøvde du DAC'en i CD-spilleren da? Var den verre enn Denon sin?

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke kan droppe hele DAC greiene og sette en standard for hvilket krav det skal være til de innebygde DAC'ene. Boksen kortet sitter i koster jo mer enn kortet i seg selv.

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pushes sikkert litt mer enn nødvendig fra bransjen i enkelte sammenhenger, men om det er riktig å kalle DAC (som i ekstern DAC) for en bløff, vil vel avhenge av situasjonen og prisklassen.

De av dere som har dyre og påkostede receivere vil sikkert ikke ha behov for en ekstern DAC fordi den som sitter i receiveren er like bra eller bedre enn alternativet.. igjen alt etter hva slags prisklasse man snakker om.

Jeg hører stor forskjell på lyden fra CD (CA 650C) ift Apple lossless fra Mac-en. Begge tilkoblet analogt til CA 650A. Har prøvd å koble begger kilder til receiver (vsx-921). CD analogt og Mac digitalt, og med samme høyttalere. Da ble det mindre forskjell på CD-spiller og Mac.. Lyden fra Mac ble bedre, men fra CD-spiller dessverre dårligere. Det har sikkert noe med at receiveren min er billig og dårligere på musikk enn den integrerte jeg har.

Jeg har ikke testet ekstern DAC, men jeg tror jeg tør å påstå at feks en DacMagic100 til 1800,- vil kunne gjøre store endringer i stereooppsettet mitt.

Har planer om å teste dette etter påske.

Edit: ser at litt av poenget mitt i starten av innleget allerede er nevnt.. sånt som skjer når man må ta bleieskift mitt i skrivinga
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up!, finnes så utrolig mye BULL :wink: innen lyd.

Når det gjelder DAC, så tror jeg analog biten i en DAC (forforsterker/"farging"), faktisk er viktigere enn selve DAC'en.

En surround/receiver med litt nivå, har mer en god nok DAC, Lett.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tales bare om receivere, tror vel man bør tenke litt på om receiveren likevel omdanner den analoge lyden fra en dac til digital igjen til bruk for romkorreksjon.
    Jeg ville ikke sammenlikne noe som helst med den analoge utgang på en bærbar pc, alle vet jo at man ikke skal bruke dette til hifi. Har man en oppegående pc med bra lydkort er det en annen sak.
    Min Mac spiller fantastisk bra koblet til min dac.
    En cd avspilt på Cambridge BD751 og sammenliknet on-the-fly via min dac avslører ikke de store forskjelle så Cambridge sin dac er veldig god. Jeg kan dog ikke leve uten min dac da Get dekoderen og squeezeboksen også bruker den.
    En dacs lyd er ikke bestemt alene av dac chippen, analogdelen er meget viktig og det er her man får hva man betaler for, samtidig kan man ha spesielle krav og behov, I2S, usb, hdmi, coax, toslink, trådløst osv.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde nettopp på mitt anlegg her... pc til MA7000 via jack->phono, og lyden er jo begrenset og virker flat, lite engasjerende og svak dynamik i musikken, samt måtte dra på ganske mye fra forsterker for å få noe som helst trykk ut av de. Koblet så på Abrahamsen's lille gode A-dac, med usb fra pc, og XLR til forsterker, og det er utvilsomt et merkbart løft i lyden. Musikken kommer bedre fram i rommet, mer dybde i lydbilde og musikken ble mye mer engasjerende

Og ser for meg at dac'er av høyere kvalitet (dette er tross alt Abrahamsen's minste og billigste dac) kan gjøre en enda bedre jobb med lyden.

Så dac er absolutt noe som er verd og investere i, under rette omstendigheter

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker?
    I første anlegget jeg hadde med Dac var NAD C355 og Cerwin Vega Ve-12, men også med Seas.
    Har også Dac i nåværende anlegg bestående av Klipsch Rf-62 og music angel, og forskjellen med og uten DAC er enorm. Bytte av Dac gjør mye mindre enn bytte av høyttalere og forsterkere,

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Jeg prøvde nettopp på mitt anlegg her... pc til MA7000 via jack->phono, og lyden er jo begrenset og virker flat, lite engasjerende og svak dynamik i musikken, samt måtte dra på ganske mye fra forsterker for å få noe som helst trykk ut av de. Koblet så på Abrahamsen's lille gode A-dac, med usb fra pc, og XLR til forsterker, og det er utvilsomt et merkbart løft i lyden. Musikken kommer bedre fram i rommet, mer dybde i lydbilde og musikken ble mye mer engasjerende

Og ser for meg at dac'er av høyere kvalitet (dette er tross alt Abrahamsen's minste og billigste dac) kan gjøre en enda bedre jobb med lyden.

Så dac er absolutt noe som er verd og investere i, under rette omstendigheter
    Hvorfor da ikke koble "pc"en toslink/coax/hdmi dvs.: digitalt til "MA7000" hva nå enn det er?

Jack/phono.....:shock: fra en pc.....:cry:

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kjøres signaler gjennom anlog utgangen på en pc og inn i bra stereo oppsett så vil nok eksern DAC gjøre sin nytte. Foruten det, så synes jeg det er lite å hente dersom man ikke analogt inn i bra oppsett og bruker DAC i PC, squeezebox e.l..

Hørte på ekstern DAC og synes ikke en ekstern Hegel DAC til kr 6000 var merkbart bedre på mitt oppsett enn den som sitter i surrond reciveren min pioneer sc-lx72.

Det som nok begrenset hva man kan få ut av det på et "billig" system, og det vil nok være andre begrensninger som gjør seg mer gjeldene. Har også en følelse av DAC er i overkan "hypet".

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •