DAC bløff? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 86 av 86

Tråd: DAC bløff?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg har kjøpt en Hegel HD2 USB DAC, mer eller mindre for å få bedre lyd ut av PCen. Den kostet ikke allverdens (ca. 2k) men når du nevner at Yamaha har denne innebygd, lurer jeg på om det er noen vits med boksen. Jeg har en RX-2010.

Fra en undersøkelse i Lyd & Bilde som har Burr-brown chipset: Musical Fidelity V-DAC: "Den når imidlertid ikke helt opp til Hegel HD2": http://www.hegel.com/HD2_lydbilde2011.pdf
    Det finnes veldig mange forskjellige DAC-chipper fra Burr-brown, så det er ikke gitt at DACen er lik. Men DACene fra Burr-brown har gjerne lik klangbalanse.

Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Når er vel utfordringen min at min HTPC (som jeg ikke har bygget enda) sannsynligvis ikke vil ha noe dedikert lydkort, og at DACen da blir en veldig bra måte å overføre signalet fra PCen til receiver, fremfor å bruke en 3,5mm jack-kabel. Jeg ønsker å kunne spille musikk på Spotify og spille av film samtidig fra samme PC og sende signalet til ulike soner på receiveren, dermed kan jeg ikke sende Spotify-kilden ut på HDMI-kabelen.
    På veldig mange nye hovedkort har man optisk ut fra integrert lydkort. Noe som fungerer greit å bruke.

Geir Arne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Har ikke mulighet for optisk mellom PC og forsterker, da forsterker kun har RCA inn.
    Per i dag har jeg koblet Laptop-(hdmi)-Tv-(RCA)-Forsterker.

Edit: På laptopen har jeg kun minijack og hdmi ut, så det er ikke noen mulighet for meg med optisk uten å kjøpe en ekstern DAC i tillegg til lydkortet mitt.
    Og du har ikke kombinert minijackport som både har mulighet for både analog og optisk ut (sistnevnte ved aktivering i innstillinger)?

Hvilket terratec-lydkort har du? Dersom det er et godt et, skal du nok få bedre lyd ved å bruke analogutgang på dette mot RCA i forsterker enn via TV.

Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Da begynte de å planlegge det kunstige behovet tidlig, jeg opplevde nemlig forbedring av lyden allerede da jeg kjøpte min første DAC for 22 år siden.
    DAC er ikke noe nytt og vidunderlig nei. Det har eksistert lenge, både dedikerte eksterne og interne enheter. Uten hadde det ikke blitt mye lyd av digitale format. Ekstern DAC = CD-spiller minus drev, så i prinsippet hadde du nok opplevd samme forskjell med overgang til ny spiller av samme kaliber som den DACen, men klart det hadde nok kostet noen kroner ekstra. En del spillere støtter jo også optisk/coax inn og fungerer som DAC også for andre kilder.
    Sitat Opprinnelig postet av Brille83
    Det kommer vell ann på hvilken DAC som brukes. Min Hegel HD2 gjør signalet svakeret. Slik at jeg må skru mer opp for å oppnå samme volum.
    Ja, og slik sett kan det være lett og å la seg lure av ulike DACer, eksterne så vel som interne både i receiver, PC og CD/DVD/BD-spillere. Først og fremst fordi de ulike produktene vil gi ulikt lydvolum inn til forsterker og dermed når lyden kommer ut av høyttalerne på et gitt volumnivå. Den som gir høyest volum oppfattes som best i lydkvalitet som regel. Siden høyere volum ikke er bedre lydkvalitet, må man korrigere for dette når man sammenligner to (eller flere) mot hverandre. Jeg har testet en del eksterne DACer her hjemme (DacMagic og HD10 bla.a), så vel som integrerte i receiver og BD/HD DVD og etter korrigering for volum, har ingen vært bedre enn den integrerte i receiver så langt.

Sitat Opprinnelig postet av KH
    Jeg bruker HD2 nå sammen med HD10, som en mellomstasjon som du nevner. Må innrømme at jeg ble overrasket over forbedringen, var veldig skeptisk på forhånd.
    Min tanke om eksempler som Digitalkilde -> Hegel HD2 -> enda en DAC -> forsterker, blir jo fort at HD2 i seg selv øker volumet sammenlignet med den integrerte, og neste trinn også. Vips så har man mye "bedre" (altså høyere) lyd på samme nivå på forsterkeren. Innføring av flere analoge trinn = svekk i kvalitet fra opprinnelig kildemateriale uansett.

Med PC som kilde vil forsåvidt optisk-,coax- eller HDMI-utganger ha klare fordeler over USB mot rene eksterne USB-DACer for dem som har 24-bits materiale å lytte til. Optisk eller Coax mot HD10 direkte ville være beste løsning her.

Denne minimalistiske tilsløringen av lyden kan forsåvidt også være å foretrekke i manges ører. Presist og "kaldt" kontra mer tilslørt og varm etc.

Med det sagt vil alt fra mm-endringer i toe-in til endringer i mm fra bak- og sidevegg farge lyden langt mer enn endring fra integrert til ekstern DAC i andre aspekt enn volum alene.

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Siden du spør

Så får du svar at din måte å kople opp gir dårligst lydkvalitet
    Du bør kjøre BD spiller direkte til DAC med optisk fremfor HDMI til tv.....optisk fra tv til DAC

Min mening med svaret er at hvorfor påkostet dac,solide bra signalkabler, kvalitetskabler til høytalere når du dreper lyden med å kople den opp til en tv før dac

Hehe, skriver til deg privat jeg. Kanskje du kan gi meg tips til å få det bedre i heimen. Så skriver til deg der jeg.

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Må benytte innledningen til å "krype til korset" og innrømme at jeg har tatt grundig feil tidligere i denne tråden.

Kan ikke helt erindrer hva slags utstyr jeg hadde når jeg hørte en hegel dac (husker ikke eksakt hvem) men den synes jeg ikke det ga noe vesentlig løft. Etter å gjort ymse oppgraderinger siste året satt jeg tilbake og var ikke fornøyd. Etter å ha ha testet i øst og vest så fant jeg ut av det. Det siste jeg tenkte på var begrensningene i den interne Dacen. Har tidligere konkludert denne som god nok. Det var på det utstyret jeg hadde den gang da.

Når det er sagt så har jeg en 20 år gammel pre og effektforsterker stående på gutterommet. Ble nysgjerrig og tok med dac og koblet det opp. Ingen kan nå komme og fortelle meg at det ikke kan utgjøre en vesentlig forskjell. Det ga mye mer headroom og detaljer både i stuen og på det gamle anlegget mitt. Må innrømme at jeg ble full av forundring:?

Nå er det heller ingen dyr sak det snakk om. Fikk deponert på Dacmagic pluss fra Hifi klubben i Tønsberg. En relativt billig dac til drøye 3k. Den står fjellstøtt i min stue og ikke en gang 10 gærne kjerringer hadde klart å kaste den ut. Det eneste negative jeg kan si om den er at den mangler fjernkontroll.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv erfaring med at en dac til rundt 3 lapper dunker ut en del billig cd spillere og squeezebox, sonos etc og er du noelunde opptatt av lyd så bruker vem uansett ikke receivere til musikk avspilling

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Har selv erfaring med at en dac til rundt 3 lapper dunker ut en del billig cd spillere og squeezebox, sonos etc og er du noelunde opptatt av lyd så bruker vem uansett ikke receivere til musikk avspilling
    +1
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •