DAC bløff? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86

Tråd: DAC bløff?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med PC som avspiller, har jeg opplevd positiv forskjell ved bruk av en ekstern DAC (nypris 1500,-) mot receiverens innebygde DAC (nypris 14000,-)

Jeg mener at behovet for en ekstern DAC kan være reelt om man ikke har en skikkelig DAC i signalveien. Det kan påvirke lydkvaliteten, og kostnaden er ikke skremmende. Her må man faktisk bare prøve seg frem - oppfordrer til å være kritisk og gjerne gjør en enkel blindtest i eget oppsett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at Cambridge har sagt noe der er feil og jeg kan ikke se at bransjen ikke skal ha lov å pushe produkter.
    Cambridge går ut fra at de fleste er såpass oppegående at de skjønner at om de har kjøpt en surround receiver med DD, DTS, DTS HD Master Audio, AC3, flac, wma osv osv dekoding, 7 digitale coax/toslink innganger, 4 hdmi innganger, ja da kan man faktisk koble et digitalt signal fra en pc til denne receiver, men utrolig nok er der mange der ikke vet hva de har kjøpt og hvordan de skal bruke det de har kjøpt.
    Fortsatt dukker der opp tråder med noen der sitter med en pc og surround receiver og bruker analog oppkobling og de lurer kanskje seg selv når de kjøper en dac, og ja, det er lett å bli fristet av reklamer men da vet jeg ikke helt hvor feilen ligger.
    Mange tror også fortsatt at en dac kan oppgradere lyden fra BD spilleren og skjønner ikke at en dac er stereo.
    Alle disse misforståelser ryddes der opp i her på forum, eller de får hjelp i en butikk til å gjøre et valg.
    Før var det kabler der solgte i bøtter og spann fordi hifi bladene hadde masse tester av de og nær sagt alle trodde en ny dyrere kabel fra billetten til himmelen. Etterhvert som dette har mistet troverdighet har salget stupt og når det nu er dac og alle mulige trådløse greier der er det "hotte" på markedet er det naturligt man prøver å selge det.
    Om folk trenger det eller ikke må være opp til dem selv.

KH: Ser at mange også bruker HD2 som en mellomstasjon, altså pc>HD2>dac med veldig godt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mange tror også fortsatt at en dac kan oppgradere lyden fra BD spilleren og skjønner ikke at en dac er stereo.
    Jeg skjønner hva du tenker på i kontekst av denne tråden. Så ikke uenig, men jeg har et supplerende innspill. Hvis BD-spilleren er en HTPC, så har bl.a. Lynx, RME, Weiss og Terratec gode multikanals-DACer. Selv har jeg prøvd en slik variant basert på Mac Mini (omtrent halvveis i mitt innlegg står det litt om mine erfaringer):http://avforum.no/forum/brukeromtale...ion-suite.html.

Jeg bruker HD2 nå sammen med HD10, som en mellomstasjon som du nevner. Må innrømme at jeg ble overrasket over forbedringen, var veldig skeptisk på forhånd.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Jeg skjønner hva du tenker på i kontekst av denne tråden. Så ikke uenig, men jeg har et supplerende innspill. Hvis BD-spilleren er en HTPC, så har bl.a. Lynx, RME, Weiss og Terratec gode multikanals-DACer. Selv har jeg prøvd en slik variant basert på Mac Mini (omtrent halvveis i mitt innlegg står det litt om mine erfaringer):http://avforum.no/forum/brukeromtale...ion-suite.html.

Jeg bruker HD2 nå sammen med HD10, som en mellomstasjon som du nevner. Må innrømme at jeg ble overrasket over forbedringen, var veldig skeptisk på forhånd.
    Jeg bruker en Terratec lydkort/dac, støtter 7.1 med minijack og har også optisk inn og ut, og 3 linje inn og 1 headsettutgang. Har fungert veldig godt til nå, hatt den i ca et år. Det kommer litt jordingstøy (Ground loop) men det er veldig lavt, og forsvinner hvis jeg tar ut laderen til laptopen. Det er så lavt at jeg ikke hører det før jeg har -5dB på forsterkeren...

Jeg tror en god del bruker enten enn stereo-forsterker eller en ren effektforsterker, og da er et eksternt lydkort eller lignende et stor oppgradering. En jeg kjenner har et par Fence Audio og en enkel PA forsterker. Han har mye jordingstøy, og må sette en bryter bakpå til lift (GND-LIFT) for å kunne høre på musikk.

Er det noen enkel måte å bli kvitt ground loop? Akkurat nå har jeg hdmi fra pc til tv, og rca fra tv til forsterker, men kommer med pc-usb-dac-minijack/rca-forsterker også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra har en "penn" der du kan måle om det er mye stråling fra strømkabler. Er det stråling, så kan du risikere at det induseres støy i andre kabler, eller at støyen forplanter seg videre. Da må du kjøpe kabler med bedre skjerming.

Har opplevd for RCA-kabler at det kan hjelpe å flytte pluggen litt ut, slik at den ikke kommer borti selve kabinettet. Mulig det skyldes jordingsfeil i komponenten (eventuelt feilkonstruksjon).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si at jeg har forstått det sån at har du reciver trenger en ikke tenke så mye på og kjøpe en DAC.
    I mitt system der jeg bare spiller i 2 kanaler må jeg ha en DAC. Basta bom.
    DACen i Squezzboksen er alt for tam. ingen detaljer og dårlig kanalseperasjon (som jeg definerer som opfattelse av vokal og scene størrelse).
    Har prøvd og eier femdeles DacMagic men den er for lys og nøytral.

Kan ikke spille skikkelig metal en gang. Skjærer i ørene.

Fikk et tips på Atoll DAC 100.
    Innertier delux:-D Den passer MITT anlegg for øyeblikket perfekt.

Men bygger jeg ut til surround ryker Atollen ut av hus.
    Det med jitter enere og nuller som må settes i orden er ikke så viktig så lenge lyden du hører passer til dine ører.

Lån med hjem og ikke la deg blasere av reklamen så mye.

Mange ganger blir jeg så forvirret og frustert når den ene har lest det og det og det. Skjønner.

Tenk selv.

Bransjen vil tjene penger på produkter som får mye publisitet.

Ikke kom og si at alle recivere har hatt godt av etterspørsmål kontra pris til og med på gode renomerte merker.

Ville bare reinvaske meg selv:-D Og:-D det vil vi hele gjengen.
    God Påske. Lytt, se og NYYYYT

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Jeg bruker en Terratec lydkort/dac, støtter 7.1 med minijack og har også optisk inn og ut, og 3 linje inn og 1 headsettutgang. Har fungert veldig godt til nå, hatt den i ca et år. Det kommer litt jordingstøy (Ground loop) men det er veldig lavt, og forsvinner hvis jeg tar ut laderen til laptopen. Det er så lavt at jeg ikke hører det før jeg har -5dB på forsterkeren...

Jeg tror en god del bruker enten enn stereo-forsterker eller en ren effektforsterker, og da er et eksternt lydkort eller lignende et stor oppgradering. En jeg kjenner har et par Fence Audio og en enkel PA forsterker. Han har mye jordingstøy, og må sette en bryter bakpå til lift (GND-LIFT) for å kunne høre på musikk.

Er det noen enkel måte å bli kvitt ground loop? Akkurat nå har jeg hdmi fra pc til tv, og rca fra tv til forsterker, men kommer med pc-usb-dac-minijack/rca-forsterker også.

Hvorfor tar du lyden fra din tv og ikke fra lydkortet, er ikke helt med her...
    Som sagt mange ganger, optisk er et galvanisk skille og er derfor den beste måten å koble en pc til en forsterker på, med en dac imellom såklart. Som noen nevner kan man også bruke enten coax eller usb, men mitt tips er optisk.
    Glem alt om litt jitter når du ikke har et litt dyrt anlegg.
    Mange PA forsterkere er veldig simple forsterkere, at de støyer er vel normalt, man får normalt hva man betaler for.
    Som nevnt kan man eksperimentere med skjermede kabler også.
    Hifi klubben selger en ground loop isolator som du kan prøve. Du kan sikkert også sende lyden til din forsterker med en trådløs usb dac, men denne er litt dyr : NAD DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Ellers kan denne brukes som usb dac for lyd til din forsterker om du vil : ARGON DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Skjønner ikke den siste linjen du skrev, kan du re-formulere dette?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor tar du lyden fra din tv og ikke fra lydkortet, er ikke helt med her...
    Som sagt mange ganger, optisk er et galvanisk skille og er derfor den beste måten å koble en pc til en forsterker på, med en dac imellom såklart. Som noen nevner kan man også bruke enten coax eller usb, men mitt tips er optisk.
    Glem alt om litt jitter når du ikke har et litt dyrt anlegg.
    Mange PA forsterkere er veldig simple forsterkere, at de støyer er vel normalt, man får normalt hva man betaler for.
    Som nevnt kan man eksperimentere med skjermede kabler også.
    Hifi klubben selger en ground loop isolator som du kan prøve. Du kan sikkert også sende lyden til din forsterker med en trådløs usb dac, men denne er litt dyr : NAD DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Ellers kan denne brukes som usb dac for lyd til din forsterker om du vil : ARGON DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Skjønner ikke den siste linjen du skrev, kan du re-formulere dette?

Har ikke mulighet for optisk mellom PC og forsterker, da forsterker kun har RCA inn.
    Per i dag har jeg koblet Laptop-(hdmi)-Tv-(RCA)-Forsterker. Opplever litt ground loop støy, men veldig lite. Det bare irriterer meg fordi jeg vet det er der. Jeg kjører via tv og ikke via lydkort nå fordi jeg ikke ser noen andre forskjeller ved å bruke eksternt lydkort enn at jeg må bytte inngang på forsterker når jeg skal se på "vanlig" tv. Er vel bare litt latskap, men siden jeg ikke finner noen fordeler ved å bruke det eksterne lydkortet har jeg det slik for øyeblikket.

Jeg opplever altså tilsvarende mengder støy enten jeg bruker eksternt lydkort eller tv til forsterker.

Edit: På laptopen har jeg kun minijack og hdmi ut, så det er ikke noen mulighet for meg med optisk uten å kjøpe en ekstern DAC i tillegg til lydkortet mitt.

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    De fleste som spiller fra en PC eller annen digital kilde vil få et stort løft i lyden med en DAC. En Dac til rundt 2000 kr kan gjøre undre, f.eks dacmagic og NAD DAC1 gjør store forbedringer. Signalet blir sterkere slik at man kan være litt snillere på volumhjulet på forsterkeren, bassen blir mye strammere og kontrollert.
    DAC er et must spør du meg!

Kjøpte Arcam dac med trådløs. Både via HDMI og trådløst var den mye bedre enn innebygde usb dac som sitter i min forsterker. Kjøpte dac først og fremst fordi jeg fikk krøll med sync på bilde og lyd da jeg så film via dvd/Blu ray på mitt stereo oppsett. Så jeg måtte bare ha det. Ellers er det også stor forbedring da spes for oss med rent stereo oppsett og vil høre på musikk og se film via pc,
    Arcam med trådløs, usb dongle og kabler koster meg ca 5-5500,- og var verdt alle pengene. Med pris jeg har gitt for min stereo hadde det bare vært horribelt å koblet en jack plug fra pc til forsterker. hehe

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audio:Physic
    Kjøpte Arcam dac med trådløs. Både via HDMI og trådløst var den mye bedre enn innebygde usb dac som sitter i min forsterker. Kjøpte dac først og fremst fordi jeg fikk krøll med sync på bilde og lyd da jeg så film via dvd/Blu ray på mitt stereo oppsett. Så jeg måtte bare ha det. Ellers er det også stor forbedring da spes for oss med rent stereo oppsett og vil høre på musikk og se film via pc,
    Arcam med trådløs, usb dongle og kabler koster meg ca 5-5500,- og var verdt alle pengene. Med pris jeg har gitt for min stereo hadde det bare vært horribelt å koblet en jack plug fra pc til forsterker. hehe

Kjører forøvrig da pc, dekoder og bluray via hdmi inn i tv, optisk inn i dac, solid og bra signalkabel inn i forster og ut på ht med kvalitets kabler og.

Veit ikke om non har non formening om det er non spesiell forskejll i lydkvaliteten om den går via hdmi så tv og til dac eller om jeg kjører trådløst og får lyden rett til dac. Om det er non plusser og eller minuser ved de forskjellene der?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører forøvrig da pc, dekoder og bluray via hdmi inn i tv, optisk inn i dac, solid og bra signalkabel inn i forster og ut på ht med kvalitets kabler og.

Veit ikke om non har non formening om det er non spesiell forskejll i lydkvaliteten om den går via hdmi så tv og til dac eller om jeg kjører trådløst og får lyden rett til dac. Om det er non plusser og eller minuser ved de forskjellene der?
    Degradering , hvor mye eller lite (bruker bd spiller i min forklaring)
    Når en tv kan videresende lyd fra HDMI til optisk ut (for det er mange tv*r som ikke kan dette)

Når man ikke vet hva din tv heter er det umilig å si noe om reduksjon på kvalitet å hvor mye

Passthrough din tv PCM lyden fra HDMI ut Optisk ?
    (hvor mange bit/kHz tilater den ...16/48 ? )

Uansett støtter tv neppe mye bit/kHz om den passthrough å løsningen HDMI til tv--optisk tv ut vil frata deg mulighet til å avspille lyd med høy bit/kHz..................den muligheten vil du få med optisk rett ut BD spiller
    (mulighet der du ikke kommer i konflikt med copyrighet for da reduseres bit/Khz automatisk optisk ut til 16/48 i en BD spiller)

om TV ikke passthrough PCM så endres bit/kHz i tv med å kople opp --->HDMI i tv til Optisk ut

Tar man alle lyd begrensningene med å bruke HDMI inn tv og optisk ut , stor mulighet for mere digital støy da tv skal behandle lyden osv så kan jeg ikke se en eneste positiv ting med å sende HDMI inn tv...optisk ut

ja eneste positive er at man slipper å bytte om ledninger inn extern dac fra de ulike kildene (om dac har 1 optisk inngang)

Kilder som Decoder er ikke så nøye går HDMI inn tv og optisk ut pga lyd fra tv kanaler og kvalitet

PC HDMI inn tv optisk ut ......eller optisk direkte til DAC .....vil avgjøres av din pc (hardware/software) men optisk direkte til DAC er den muligheten som gir deg mulighet til beste overføring

er det underlig (håreisende) at enkelte som er ute etter detaljer/kvalitet å koster på kroner for lydresultatet faktisk kopler opp sin lyd slik
    HDMI til tv-----optisk ut fra tv å inn ekstern DAC
    Kan man så for all del kjør lyd direkte inn på DAC fra avspillere

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:

Geir Arne

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skreiv du mye rart. Trur det jeg har funker veldig greit jeg. Om du ikke er supermann i hørsel tenker jeg det jeg har koblet opp hadde funket i dine ører og. Jeg har en Samsung 46" Led tv. Grunn til mitt kjøp av Dac er at da jeg hadde koblet DVD eller nå BD spiller med hdmi inn i tv og hadde signalkabel fra dvd/BD inn i forsterker, var at bilde og lyd ikke hang sammen. Skjønner ikke hva du blander inn BD spiller, men ja spille lyd på BD spiller hadde selvsagt vært best og enklest ved signalkabel mellom de to.
    Da jeg spiller av musikk fra pc så bruker jeg oftest den trådløs delen til min Dac. Sikkert no feil med hos deg og tenker jeg? hehe

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Degradering , hvor mye eller lite (bruker bd spiller i min forklaring)
    Når en tv kan videresende lyd fra HDMI til optisk ut (for det er mange tv*r som ikke kan dette)

Når man ikke vet hva din tv heter er det umilig å si noe om reduksjon på kvalitet å hvor mye

Passthrough din tv PCM lyden fra HDMI ut Optisk ?
    (hvor mange bit/kHz tilater den ...16/48 ? )

Uansett støtter tv neppe mye bit/kHz om den passthrough å løsningen HDMI til tv--optisk tv ut vil frata deg mulighet til å avspille lyd med høy bit/kHz..................den muligheten vil du få med optisk rett ut BD spiller
    (mulighet der du ikke kommer i konflikt med copyrighet for da reduseres bit/Khz automatisk optisk ut til 16/48 i en BD spiller)

om TV ikke passthrough PCM så endres bit/kHz i tv med å kople opp --->HDMI i tv til Optisk ut

Tar man alle lyd begrensningene med å bruke HDMI inn tv og optisk ut , stor mulighet for mere digital støy da tv skal behandle lyden osv så kan jeg ikke se en eneste positiv ting med å sende HDMI inn tv...optisk ut

ja eneste positive er at man slipper å bytte om ledninger inn extern dac fra de ulike kildene (om dac har 1 optisk inngang)

Kilder som Decoder er ikke så nøye går HDMI inn tv og optisk ut pga lyd fra tv kanaler og kvalitet

PC HDMI inn tv optisk ut ......eller optisk direkte til DAC .....vil avgjøres av din pc (hardware/software) men optisk direkte til DAC er den muligheten som gir deg mulighet til beste overføring

er det underlig (håreisende) at enkelte som er ute etter detaljer/kvalitet å koster på kroner for lydresultatet faktisk kopler opp sin lyd slik
    HDMI til tv-----optisk ut fra tv å inn ekstern DAC
    Kan man så for all del kjør lyd direkte inn på DAC fra avspillere

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg støtter dine tanker om dette, og etter hva jeg oppfatter er dette på mange måter et markedskapt kunstig behov med ett mål for øye: øke omsetningen til bransjen.

Min mistanke er at nå har salget av rene CD spillere nærmest blitt eliminert, og man må dekke inn denne tapte omsetningen på et vis. Før kunne man selge en masse dyre dedikerte CD spillere, og endringen her i markedet vil jeg tro har medført et forholdsvis stort tap for bransjen. Noe tar man igjen på salget av Sonos og lignende, men langtfra nok til å matche salget av rene CD spillere for noen år tilbake.

Da begynte de å planlegge det kunstige behovet tidlig, jeg opplevde nemlig forbedring av lyden allerede da jeg kjøpte min første DAC for 22 år siden.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testa en gang min DAC som er en filterløs greie, som er ekstremt kilen på støy, noe som ble klart med både SB og cd, dvdspillere osv. Øverst på lista kom ett dedikert drivverk. På neste plass kommer den jeg har nå. Begge med solid strømforsyning. sistnevnte bytta ut en eldre cd-spiller, og var i en helt annen liga Mtp støygulv. På billige spillere har jeg hatt på følelsen at optisk har fungert som galvanisk skille. Om ikke spilleren kan fjerne nettstøy eller pc-støy, så vil den forplante seg i lydkjeden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Har hatt receivere til opp mot 50 000. Denon sin toppmodell og Z11 til yamaha. På papiret kan det kanskje virke smart og bruke Dacene her enn en sperat DAC. Dog er min erfaring at selv en innebygd DAC i en rimelig CD spiller låter bedre enn å gå digitalt rett inn i en receiver.

En Hegel DAC uansett modell f.eks låter langt bedre enn å bruke noen innebygd DAC i en receiver eller forsterker etter min erfaring. Har da brukt Coax overføring.

Test selv er min anbefalling og ikke tro på det synsere her sier, men dine egne ører.

De fleste her inne sleger som regel ut noe de mener er en rimelig bra løsning uten å ha faktisk testet dette selv mot andre løsninger.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Har hatt receivere til opp mot 50 000. Denon sin toppmodell og Z11 til yamaha. På papiret kan det kanskje virke smart og bruke Dacene her enn en sperat DAC. Dog er min erfaring at selv en innebygd DAC i en rimelig CD spiller låter bedre enn å gå digitalt rett inn i en receiver.

En Hegel DAC uansett modell f.eks låter langt bedre enn å bruke noen innebygd DAC i en receiver eller forsterker etter min erfaring. Har da brukt Coax overføring.

Test selv er min anbefalling og ikke tro på det synsere her sier, men dine egne ører.

De fleste her inne sleger som regel ut noe de mener er en rimelig bra løsning uten å ha faktisk testet dette selv mot andre løsninger.
    Jeg anntar du testet dette i pure direct? Med kun 2 høyttalere?

Dette med å si at noe er bedre enn noe annet skaper veldig mange uenigheter. At det låter annerledes er ganske objektivt, men å si at noe uten videre låter bedre blir bare en subjektiv vurdering. Det du har funnet ut er at du likte lyden til Hegel fremfor Denon/Yamaha. Når vi snakker toppmodeller vil jeg tro kvaliteten på disse er meget god. Men for all del, det kan godt hende at en Hegel dac er objektivt bedre enn nevnte receivere også.

Geir Arne

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skreiv du mye rart. Trur det jeg har funker veldig greit jeg. Om du ikke er supermann i hørsel tenker jeg det jeg har koblet opp hadde funket i dine ører og.
    Siden du spør
    Veit ikke om non har non formening om det er non spesiell forskejll i lydkvaliteten om den går via hdmi så tv og til dac eller om jeg kjører trådløst og får lyden rett til dac
    Så får du svar at din måte å kople opp gir dårligst lydkvalitet
    Du bør kjøre BD spiller direkte til DAC med optisk fremfor HDMI til tv.....optisk fra tv til DAC

solid og bra signalkabel inn i forster og ut på ht med kvalitets kabler
    Min mening med svaret er at hvorfor påkostet dac,solide bra signalkabler, kvalitetskabler til høytalere når du dreper lyden med å kople den opp til en tv før dac

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    I min stuekino og retro-rom er det nok undøvendig da mine to Yamaha receivere begge har Burr-brown DAC innebygget.
    Jeg har kjøpt en Hegel HD2 USB DAC, mer eller mindre for å få bedre lyd ut av PCen. Den kostet ikke allverdens (ca. 2k) men når du nevner at Yamaha har denne innebygd, lurer jeg på om det er noen vits med boksen. Jeg har en RX-2010.

Fra en undersøkelse i Lyd & Bilde som har Burr-brown chipset: Musical Fidelity V-DAC: "Den når imidlertid ikke helt opp til Hegel HD2": http://www.hegel.com/HD2_lydbilde2011.pdf

Når er vel utfordringen min at min HTPC (som jeg ikke har bygget enda) sannsynligvis ikke vil ha noe dedikert lydkort, og at DACen da blir en veldig bra måte å overføre signalet fra PCen til receiver, fremfor å bruke en 3,5mm jack-kabel. Jeg ønsker å kunne spille musikk på Spotify og spille av film samtidig fra samme PC og sende signalet til ulike soner på receiveren, dermed kan jeg ikke sende Spotify-kilden ut på HDMI-kabelen.

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    De fleste som spiller fra en PC eller annen digital kilde vil få et stort løft i lyden med en DAC. Signalet blir sterkere slik at man kan være litt snillere på volumhjulet på forsterkeren
    Det kommer vell ann på hvilken DAC som brukes. Min Hegel HD2 gjør signalet svakeret. Slik at jeg må skru mer opp for å oppnå samme volum.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •