DAC bløff? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86

Tråd: DAC bløff?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes helt klart at trådstarter har et legitimt spørsmål, men kunn for de som har innebygget dac i sine systemer, eller de som bruker cd-spiller.

At de eksterne dacene er mye bedre en de innebyggede er høyst tvilsomt (så lenge det er logikk i prisbildet).

For alle som ikke har dac er jo situasjonen en helt annen selvfølgelig.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet....

Det kan godt hende at en egen ekstern DAC ikke har så mye for seg sammen med anlegg der man bruker en AV-receiver med innebyggd DAC.

Om det kommer av selve DAC problemstillingen eller om det er en annen begrensing i et slikt oppsett, det kan vel variere.

En AV receiver består ofte av en mulikanals for forsterker og xantall effekt forsterkere, video prosessor, romkorreksjons systemer osv.

Dette blir jo nesten som en Audio PC der man har div prosessorer som kan generere støy, der det må stilles høye krav til at alle komponentene ikke påvirker hverandre lydmessig i det analoge domene.
    Ikke sikkert at det å sende et analogt signal inn i en slik receiver vil gi et like godt resultat som om man sendte det til et enklere Audio oppsett med separat for-forsterker og effekt forsterker osv.

Hvor mye en god ekstern DAC har å si for det ferdige lyd resultatet kan vel dermed varie selv om man har en ganske så påkostet AV-recivere.
    Hvordan et analogt signal vs et digitalt signal blir behandlet i en slik receiver er vel litt variabelt. Brukes rom korreksjon, må vel det analoge signalet omgjøres til et digitalt osv også (?)

Mye av DAC pushingen i dag går vel mer på å forbedre de analoge audio signalene fra digitale kilder som streamer musikk fra nettet eller fra en data lagrings enhet. Det må vel selv i dag settes litt krav til kunskapen til brukeren som skal bruke slike komponenter, og synes det blir feil å kritisere Hifi baransjen fordi kundene ikke har nok peiling på hva de selv holder på med.

Hvordan den totale audio kjeden ser ut fra opptak nuller og ett tall, til man får lydbølgene som treffer trommehinnen, det vil selfølgelig komme av egenskapene til utstyret i mellom.

Det å kategorisk angi at ekstern DAC er tull når man har en påkostet AV-Receiver, det synes jeg blir ganske feil.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg synes helt klart at trådstarter har et legitimt spørsmål, men kunn for de som har innebygget dac i sine systemer, eller de som bruker cd-spiller.

At de eksterne dacene er mye bedre en de innebyggede er høyst tvilsomt (så lenge det er logikk i prisbildet).

For alle som ikke har dac er jo situasjonen en helt annen selvfølgelig.

Takk!

Skjønner ikke hvorfor jeg gjentatte ganger må forsvare noe jeg ikke har hevdet. Selvsagt bør man ha ekstern DAC dersom man ikke har dette innebygget i forsterker - og skal koble til én eller flere digitale lydkilder. Men dette er altså ikke tema for tråden.

Og hvor mange er det som ikke har DAC innebygget i sine forsterkerkomponenter i dag? De kan ikke være mange, totalt sett, som virkelig har behov for en ekstern DAC. Men bransjen framstiller det ikke slik..

Selvsagt kán man få bedre/annen lyd med ekstern DAC, selv om dette er innebygget. Men til hvilken pris? Det bør man virkelig sjekke før man investerer i DAC til 2-5000 med håp om store forbedringer. Mange kunne nok spart disse pengene.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det å kategorisk angi at ekstern DAC er tull når man har en påkostet AV-Receiver, det synes jeg blir ganske feil.

Ingen har påstått noe slikt - kategorisk.

Moderator edit: Ikke noe personangrep takk, uansett hvor ironisk det kan se ut.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er satt under observasjon!

Dersom tråden utarter seg til diskusjon om hvem_som_poster_hva og diverse tolkninger rundt dette i stedet for å holde seg til trådens tekniske tema, da stenges denne raskt.

Vi [moderatorer] har sett mye krangling i diverse tråder for tiden som går mindre på tema og mer på personer. Anklager mot hverandre er direkte forbudt!

Moderator

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett eksempel (blant mange) på bransjens pushing;

De fleste lydkilder i dag er digitale. Den tekniske forskjellen kan være himmelvid, og da blir lydkvaliteten høyst ulik. Mens DVD-spilleren i anlegget kan lyde ok, er kanskje kabel-tv-mottakerens lydkvalitet under pari. Uansett digitalkilde, kan lydkvaliteten enkelt forbedres, alt man trenger er en separat digitalkonverter.

Cambrigde DacMagic | Lyd & Bilde

Ikke et eneste ord om innebygde DAC'er. Og det har jeg faktisk til gode å lese om.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Stråmenn er fine, ikke sant?

Ingen har påstått noe slikt - kategorisk.
    Stråmenn?

Det er ikke en direkte påstand at en ekstern DAC er tull, men det går vel som en underliggende påstand hvis man leser litt mellom linjene. At det er mange (de fleste) som bruker en receiver med intern DAC i hifi sammenheng er jo en påstand som vel også henger litt i luften, eller?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Denne tråden er satt under observasjon!

Dersom tråden utarter seg til diskusjon om hvem_som_poster_hva og diverse tolkninger rundt dette i stedet for å holde seg til trådens tekniske tema, da stenges denne raskt.

Moderator

Greit nok. Håper den ikke gjaldt meg, da jeg har forsøkt å holde meg til mitt eget tema, men stadig må presisere hva det faktisk gjelder.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De fleste lydkilder i dag er digitale. Den tekniske forskjellen kan være himmelvid, og da blir lydkvaliteten høyst ulik. Mens DVD-spilleren i anlegget kan lyde ok, er kanskje kabel-tv-mottakerens lydkvalitet under pari. Uansett digitalkilde, kan lydkvaliteten enkelt forbedres, alt man trenger er en separat digitalkonverter.

Ikke et eneste ord om innebygde DAC'er. Og det har jeg faktisk til gode å lese om.
    Er ikke uenig med deg i at dette ikke er en fulstendig god informasjon å gi til en Hifi bruker som ikke kjenner potensialet til det utstyret han/hun eventuellt har fra før. At Hifi brangsjen er ute etter å selge nye "behov" til brukerene er vel ganske klart. Det er jo bare å se på HIFI kabel debatter...

Er ellers litt lei av at man nærmest skal umyndigjøre forbrukeren og sette alt ansvar på brangsjen. Nei, jobber ikke i bransjen selv, så jeg har ikke noen sjulte motiv for å ønske mer bevisstgjøring av de som handler Audio og Video utstyr.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Skjønner ikke hvorfor jeg gjentatte ganger må forsvare noe jeg ikke har hevdet. Selvsagt bør man ha ekstern DAC dersom man ikke har dette innebygget i forsterker - og skal koble til én eller flere digitale lydkilder. Men dette er altså ikke tema for tråden.

Og hvor mange er det som ikke har DAC innebygget i sine forsterkerkomponenter i dag? De kan ikke være mange, totalt sett, som virkelig har behov for en ekstern DAC. Men bransjen framstiller det ikke slik..

Selvsagt kán man få bedre/annen lyd med ekstern DAC, selv om dette er innebygget. Men til hvilken pris? Det bør man virkelig sjekke før man investerer i DAC til 2-5000 med håp om store forbedringer. Mange kunne nok spart disse pengene.
    Jeg har et ekstern lydkort, koblet med USB fra dataen, og med minijack til RCA inn på forsterkeren. Jeg har stor glede av det da det innebygde lydkortet i laptopen er helt elendig, i tillegg til at de syltynne ledningene som er koblet til i minijack pluggene på siden av dataen går tvers gjennom hele laptopen og er festet diagonalt i andre enden i lydkortet. Forskjellen er tydelig hørbar.
    Men, på en annen side, så merker jeg ikke forskjell om jeg bruker eksterne lydkortet eller om jeg bruker HDMI til TV og bruke Rca-Rca fra tv til forsterker.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt eksempel Ultima. Det er forstemmende at også ledende hifiblader som for eks Lyd og Bilde også henger seg på "boostingbølgen" av DAC.

Det er forståelig at hifikjedene selv, som hifiklubben og Soundgarden pusher DACs for å øke omsetningen sin. Dog skulle jeg ønske at (seriøse?) hifiblekker inntok en noe mer kritisk holdning til det jeg oppfatter som et tilnærmet bransjeskapt behov.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Som flere sier det er behovet som bestemmer...

Har en Squeezebox Touch som jeg spiller Flac filer på fra en NAS. DAC'n i denne er ikke noe særlig så når forsterkeren er analog, har jeg stor glede av en god DAC.

Har en bra CD spiller. Her merker jeg ingen forskjell på om jeg bruker separat DAC eller den interne.
    Har opplevd det med squeezer og billige cdspillere at de kan være dårlige matcher med enkelte DAC'er. Billige avspillere kan være ett alternativ i med toslink. Problemet er at ved elektrisk (coax) er at støyen/jitter følger med inn i DACen og forplanter seg i signalkjeden.
    Da fungerer optisk som ett galvanisk skille.

Hadde en gang i tiden ett helt fantastisk drivverk med solid strømforsyning. Så absolutt "stille" i den forstand at lydbildet forekom mørkt.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Prøvde du DAC'en i CD-spilleren da? Var den verre enn Denon sin?

Det jeg ikke forstår er hvorfor de ikke kan droppe hele DAC greiene og sette en standard for hvilket krav det skal være til de innebygde DAC'ene. Boksen kortet sitter i koster jo mer enn kortet i seg selv.

Javisst prøvde jeg det, og om lyden var verre eller bedre vet jeg ikke, men jeg foretrakk lyden i receiveren over CD-spilleren. Men det er jo en personlig referanse mer enn hva som er verst og best

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Veldig mange tror jeg, hvis vi snakker stereo forsterkere. Min er ren analog, veldig mange bruker rørforsterkere mm.

I tillegg til å gi meg god lyd fra Squeezebox gir min Balcanto meg muligheter for å koble alle signaler sammen slik at jeg kan bruke den balanserte inngangen på forsterkeren = bedre lyd.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er den evige overdrivelsen som alltid. Hva i all verden er himmelvid forskjell. Himmelvid forskjell for meg er forskjellen mellom å se actionscenene i Transformers 3 på EN øreplugg apple i mono (standard hodetelefon) sammenlignet med å høre de på et 7.1 system i referanseklassen i et optimalt rom på den beste sitteplassen.

Når det gjelder DAC er det svært enkelt å gjennomføre en blindtest.

Ta en receiver med mange innganger.

Koble til CD spiller analogt til en inngang
    Digitalt til en annen inngang
    splitt det optiske signalet til X antall dacs som kobles deretter inn på hver sin analoge inngang.

Da kan man switche uten at man trenger å koble noe om og man ikke trenger pause mellom.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Veldig mange tror jeg, hvis vi snakker stereo forsterkere. Min er ren analog, veldig mange bruker rørforsterkere mm..
    Vi snakker totalt sett. Dvs. AV-receivere, prosessorer - og stereoforsterkere (med og uten DAC).

I forhold til dette er ikke "veldig mange" så mange, antar jeg. Kjenner svært få som har kjøpt annet enn AV receiver de siste årene. Noen tall er kanskje tilgjengelige?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Problemet er at ved elektrisk (coax) er at støyen/jitter følger med inn i DACen og forplanter seg i signalkjeden.
    Da fungerer optisk som ett galvanisk skille.
    Er du helt sikker på det

Toslink er jo tvert imot kjent for å introdusere jitter (http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK). Spesielt som følge av at det ofte er dårlig synke-tid på signalene. Hvis coax introduserer elektrisk støy i din DAC, så bør du vurdere å kjøpe kabler med bedre skjerming (også strømkabler).

"Noen" har testet effekten av jitter: welcome to www.jitter.de. Her fremgår det at testlytterne hørte tydelig forskjell, så en DAC som bedre reduserer jitter (eventuelt sender det videre digitalt) kan være en god investering for gamle surroundreceiveren.

Jeg testet Hegel HD2 som alternativ til Toslink mellom Mac Mini og Primare SPA21. Brukte bare Primare sin interne DAC. Forskjellen med redusert jitter var meget tydelig. Helt klart verdt 2000 istedenfor å kjøpe ny surroundreceiver.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man snakker om støy som i jordingstøy, brumn osv så har BGuarden helt rett.

Jeg foretrekker alltid TOSlink pga av det når det er mulig. I en hjemmekino med kabel-TV osv er det nesten alltid litt jordingsfeil og i mitt anlegg gnistrer det når jeg kobler til HDMI fra dekoder :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Hvis man snakker om støy som i jordingstøy, brumn osv så har BGuarden helt rett.

Jeg foretrekker alltid TOSlink pga av det når det er mulig. I en hjemmekino med kabel-TV osv er det nesten alltid litt jordingsfeil og i mitt anlegg gnistrer det når jeg kobler til HDMI fra dekoder :-)
    Da velger du den løsningen som normalt fører til mest jitter. Jeg hadde problemer med "brum i subben" tidligere. Byttet fra Monster til Supra for strømkabler/-bokser, og var kvitt hele problemet. Var jeg deg ville jeg testet det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det slik å forstå at du mener at de også skal informere om at viss du har en god DAC fra før i f.eks en forsterker, trenger man nødvendigvis ikke kjøpe en til?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •