DAC bløff? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86

Tråd: DAC bløff?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan skjønne at en vil forbedre lyden sin ved å kjøre en dac fra pc istedet for 3.5mm jack til phono fra det intregrerte lydkortet.

Men ikke kom å si at en DAC gjør gull og grønne skoger ved å gjøre om et digital signal til analogt i forhold til hva en bedre forsterker gjør ved å motta digitalt signal hele veien.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Hvorfor da ikke koble "pc"en toslink/coax/hdmi dvs.: digitalt til "MA7000" hva nå enn det er?

Jack/phono.....:shock: fra en pc.....:cry:
    MA7000 er en integrert forsterker fra McIntosh <3

ooog, fordi pc'n ikke har digitale utganger bortsett fra hdmi, noe forsterkeren følgelig IKKE har, så digital tilkobling er utelukket.

Dermed er de to alternativ: hodetelefon ut, ved mini-jack til phono inn på forsterker (som er noe av de verste du kan ha som øverføring mellom pc/forsterker), dermed er siste alternativet de eneste logisk, usb ut fra pc, via dac, og balansert/ubalansert inn på forsterker, der jeg såklart kjørte balansert (xlr) inn på forsterker.

Så som poenget mitt var, i rette sammensetning og forhold, er dac et fantastisk verktøy på veien mot fantastisk lyd:-D

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kan skjønne at en vil forbedre lyden sin ved å kjøre en dac fra pc istedet for 3.5mm jack til phono fra det intregrerte lydkortet.
    Det blir utvilsomt et merkverdig løft i lyden, men igjen, under rette forutsetningene.

Men ikke kom å si at en DAC gjør gull og grønne skoger ved å gjøre om et digital signal til analogt i forhold til hva en bedre forsterker gjør ved å motta digitalt signal hele veien.
    Det er klart, ikke misforstå meg, blir ikke gull og grønne skoger bare med hjelp av dac, langt ifra. Men som jeg bruker det, er dac et meget godt komponent i et stereosystem for å løfte lyden mange hakk, som bedre alternativ til f.eks 3.5mm jack->phono:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp analogt fra et intregrert lydkort er rett å slett piggtråd for ørene. Og her vil en dac være meget velkommen.

Men ellers i den digitale verden ser jeg egentlig bare nytten for de som ønsker et annet lydbilde og tydeligvis ikke var så fornøyd med anlegget sitt.

Hvorfor ellers risikere støy og urene signaler til forsterker?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ellers i den digitale verden ser jeg egentlig bare nytten for de som ønsker et annet lydbilde og tydeligvis ikke var så fornøyd med anlegget sitt.

Hvorfor ellers risikere støy og urene signaler til forsterker?
    Der skal jeg absolutt være enig
    Ser ingen grunn til at en dac skal høre hjemme i f.eks en hjemmekino, der har den ingen nytte, da alt kan kjøres digitalt via receivere som er mer en god nok. Og ellers kortest mulig reisevei for signalene i kablene, og minst mulig hindringer på veien, som f.eks en dac

Edit: er ikke personen førnøyd med anlegget sitt, så er de nok andre områder en bør se på, og ikke kjøpe dac og forvente nirvana.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Der skal jeg absolutt være enig
    Ser ingen grunn til at en dac skal høre hjemme i f.eks en hjemmekino, der har den ingen nytte, da alt kan kjøres digitalt via receivere som er mer en god nok. Og ellers kortest mulig reisevei for signalene i kablene, og minst mulig hindringer på veien, som f.eks en dac

Edit: er ikke personen førnøyd med anlegget sitt, så er de nok andre områder en bør se på, og ikke kjøpe dac og forvente nirvana.
    Touché

Newcomer OdinBerzerk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det mange av oss som har eldre forsterkere uten digitale innganger og da kan absolutt en rimelig DAC være med på å heve lydkvaliteten om man f.eks streamer lyd fra en pc.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypotetiske generaliseringstråder er i vinden om dagen ser jeg.
    Hvor mange er det som har testet virkelige gode dac-konstruksjoner her? Ikke jeg i hvert fall.

God påske!

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Her kommer ett inlegg med mye synsing/tanker og rett fra levra .

Altså denne diskusjonen kan man jo ta med cd spillere også. Hvor mange penger er brukt på dacen i en Receiver. La oss si 3000 kr, da skulle jo denne være like god som en dac/cd spiller rundt samme pris ? Eller ? Tror ikke det, og grunnene kommer under. Les : understreket , spesielt siste setning der.

En DAC er jo bare en cd spiller uten cd-drev. "Drivverket" med dacen er jo en hardisk eller en hardisk plassert på en server ( spotify osv ).

Har man en Receiver til, la oss si 15 000 kr. Hvor god er dacen i den ? Har den en egen dedikert trafo ? Hvor gode komponenter/deler er det på analog delen på denne dacen ( noe som imo er det viktigste ) ? Hvor mye er det plass til i en Receiver ?.

Hvorfor er det slik at en pre amp + en effekt ofte låter bedre enn om hele greiene er stappet i en og samme boks selv om det i bunn og grunn er samme komponenter ( integrert ) . Det har nok noe med plass og avstand fra trafoer og andre signalforstyrrende elementer, jeg vil ikke ha alt i en boks da det ikke er fordelaktig med tanke på lyden.

Til slutt så kan jeg si jeg er enig i att om man har en Receiver rundt overnevnte prisklasse så er det mest sansynlig ikke så mye å hente på dacer under 10 000kr ( foruten om lydsignatur ). Mye grunnet Receiveren i seg selv blir det svakeste ledd dog. Ikke dacen.

Men om jeg putter samme dac som er i en slik Receiver i f.eks mitt anlegg i plassen for min AN dac med meget god analog del og dedikert trafo og krets, så er ikke lyden den samme. Det er jeg sikker på.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Her tales bare om receivere, tror vel man bør tenke litt på om receiveren likevel omdanner den analoge lyden fra en dac til digital igjen til bruk for romkorreksjon.

En cd avspilt på Cambridge BD751 og sammenliknet on-the-fly via min dac avslører ikke de store forskjelle så Cambridge sin dac er veldig god. Jeg kan dog ikke leve uten min dac da Get dekoderen og squeezeboksen også bruker den.
    En dacs lyd er ikke bestemt alene av dac chippen, analogdelen er meget viktig og det er her man får hva man betaler for, samtidig kan man ha spesielle krav og behov, I2S, usb, hdmi, coax, toslink, trådløst osv.
    Innebygget DAC i receiver, tokanals forsterker, prosessor, uansett.
    De aller fleste har vel en av delene, og er komponenten av noenlunde kvalitet, så skal man høyt opp i pris før en ekstern DAC har noe for seg. Men folk bør jo prøve

Men jeg synes altså det er uredelig av bransjen å gi inntrykk av en ekstern DAC er noe alle trenger hvis man har en eller flere digitale lydkilder.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Jeg prøvde nettopp på mitt anlegg her... pc til MA7000 via jack->phono, og lyden er jo begrenset og virker flat,
    Men dette er jo ikke en aktuell problemstilling i forhold til tema
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Hørte på ekstern DAC og synes ikke en ekstern Hegel DAC til kr 6000 var merkbart bedre på mitt oppsett enn den som sitter i surrond reciveren min pioneer sc-lx72.
    .
    +1. Eksakt min erfaring også, og en understrekelse av mitt poeng.
    Og dette er jo en relativt dyr DAC også. Antagelig godt over gjennomsnittpris for hva folk flest betaler.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OdinBerzerk
    Nå er det mange av oss som har eldre forsterkere uten digitale innganger og da kan absolutt en rimelig DAC være med på å heve lydkvaliteten om man f.eks streamer lyd fra en pc.

Ingen er uenige i dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til Toslink ut på Mac Mini, så merket jeg tydelig forskjell med Hegel HD2, til NOK 2000. Og den er koblet til Hegel HD10, som er "noe" bedre enn hodetelefonutgangen på Mac Mini. Men hvis jeg hadde hatt en innebygget DAC i forforsterkeren, så er det godt mulig forskjellen ville vært minimal om det også hadde vært med en chip for å korrigere jitter over USB, som ser ut til å koste USD 42: TE7022 WM8761 24Bit/96Khz USB DAC Decoder RCA Coaxial Out + USB - $39.90 : Enjoy in your hi-fi project, diy tube amp, amplifier diy, amp diy. Det ser ut til at dette er den samme enheten som sitter i HD2. Kabinetter til hifi-utstyr er dyrt...

Den største forskjellen jeg har opplevd i det siste relatert til dette er å ta i bruk romkorreksjon som også korrigerer impulsresponsen: http://avforum.no/forum/brukeromtale...ion-suite.html

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC-bløff?
    Tjah.
    Det finnes nok receivere med ganske gode DAC-løsninger.
    Men resten av (den analoge) signalveien i en receiver kan det kanskje være verdt å stille et spørsmålstegn ved?
    Da vil jeg heller tro at man kommer bedre ut med en DAC i kombinasjon med en ren effektforsterker, som jo fordrer et analogt inn-signal.
    For egen del har jeg prøvd begge deler, og er overhodet ikke i tvil om en god DAC's berettigelse.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo umulig å kategorisere, alle må selv teste om det er en forbedring, som sagt, har man en receiver i den øverste klasse er forskjellen kanskje ikke hørbar.
    De aller fleste stereo forsterkere har ikke dac så jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan fortelle folk at de kanskje vil få bedre lyd med en dac. Alle med en squeezebox, tv dekoder, pc, dab radio eller hva nå vil nyte godt av dette, det eneste problemet jeg ser er at man må skifte kilde på dac`en.
    En god dac som Cambridge sin har også en mye bedre hodetelefon forsterker enn langt de fleste forsterkere har.
    Bruker man dac`en i receiveren er der vel ingen grunn til å ha en cd spiller i tillegg til en BD spiller? Da betaler man for en hel komponent man faktisk ikke har bruk for i det hele tatt.
    For få år siden var der ingen der viste hva en dac var for noe, alle skulle ha cd spillere for det var en "hifi komponent" og alle så dette som det eneste riktige. Når noen begynte å prate om å bruke en pc til å spille av alle disse 0 og 1 bits fikk man kjeft av alle. Da man begynte å rippe musikk på en pc gikk hardcore folket av skaftet og nå hvor en dac har blitt en "hifi komponent" er der fortsatt noen der mener det ikke hører noen steder hjemme. Det er jo en naturlig utvikling.
    Tror denne tråden er på villspor, ser jo at denne tråden er bare for de der har litt dyre surround receivere og da ser jeg at man kanskje ikke trenger en ekstern dac. Er der noen med en god surround receiver der IKKE bruker romkorreksjon da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    DAC-bløff?
    Tjah.
    Det finnes nok receivere med ganske gode DAC-løsninger.
    Men resten av (den analoge) signalveien i en receiver kan det kanskje være verdt å stille et spørsmålstegn ved?
    Da vil jeg heller tro at man kommer bedre ut med en DAC i kombinasjon med en ren effektforsterker, som jo fordrer et analogt inn-signal.
    For egen del har jeg prøvd begge deler, og er overhodet ikke i tvil om en god DAC's berettigelse.
    Enig med deg, Scrooge!
    receivere og surroundforsterkere har ett intrikat nettverk av komponenter, og ofte i slike må kvaliteten justeres ned for at prisen skal bli konkurransedyktig. Det man sitter igjen med da er ett nettverk med lowbudget komponenter man må ned i budsjettklassen for å finne. Jeg har testet forskjellige drivverk, DAC'er og CD-spillere hjemme hos meg og DAC'er har ofte vært mere stille og med støygulv ingen kan nærme seg. Jeg skal ikke påstå at TS er fullstendig på viddene... Bransjen er med å pushe produkter til folk som ikke har glede av det, som nevnte TS. Ta deg en tur til den lokale pusheren og få en demo på ett anlegg som ikke består av en receiver, og du vil forstå.
    Å koble til en DAC der er fullstendig bortkastet, siden lyd-delen på receiveren vil degradere lydsignalet gjennom middelmådige signaltrinn og forsterkerdeler

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er der noen med en god surround receiver der IKKE bruker romkorreksjon da?
    Hvis de bruker f.eks. siste versjon av Audyssey (XT32), så får man ikke korrigert impulsresponsen. Sjekk målingene til Superlink der han sammenligner Audyssey XT32 og Dirac Live: http://avforum.no/forum/brukeromtale...ml#post1803437

Mitt syn er at det er best med en analog surrround-forforsterker, bruke HTPC som avspiller, og velge et lydkort fra profesjonelle miljøer (som ofte støtter Firewire) eller laget av en PC-produsent. De er ofte billigere, og så kan man oppgradere alt enklere. Surroundreceiveren er sunk cost i løpet av et par år.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere sier det er behovet som bestemmer...

Har en Squeezebox Touch som jeg spiller Flac filer på fra en NAS. DAC'n i denne er ikke noe særlig så når forsterkeren er analog, har jeg stor glede av en god DAC.

Har en bra CD spiller. Her merker jeg ingen forskjell på om jeg bruker separat DAC eller den interne.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Her kommer ett inlegg med mye synsing/tanker og rett fra levra .

Altså denne diskusjonen kan man jo ta med cd spillere også. Hvor mange penger er brukt på dacen i en Receiver. La oss si 3000 kr, da skulle jo denne være like god som en dac/cd spiller rundt samme pris ? Eller ? Tror ikke det, og grunnene kommer under. Les : understreket , spesielt siste setning der.

En DAC er jo bare en cd spiller uten cd-drev. "Drivverket" med dacen er jo en hardisk eller en hardisk plassert på en server ( spotify osv ).

Har man en Receiver til, la oss si 15 000 kr. Hvor god er dacen i den ? Har den en egen dedikert trafo ? Hvor gode komponenter/deler er det på analog delen på denne dacen ( noe som imo er det viktigste ) ? Hvor mye er det plass til i en Receiver ?.

Hvorfor er det slik at en pre amp + en effekt ofte låter bedre enn om hele greiene er stappet i en og samme boks selv om det i bunn og grunn er samme komponenter ( integrert ) . Det har nok noe med plass og avstand fra trafoer og andre signalforstyrrende elementer, jeg vil ikke ha alt i en boks da det ikke er fordelaktig med tanke på lyden.

Til slutt så kan jeg si jeg er enig i att om man har en Receiver rundt overnevnte prisklasse så er det mest sansynlig ikke så mye å hente på dacer under 10 000kr ( foruten om lydsignatur ). Mye grunnet Receiveren i seg selv blir det svakeste ledd dog. Ikke dacen.

Men om jeg putter samme dac som er i en slik Receiver i f.eks mitt anlegg i plassen for min AN dac med meget god analog del og dedikert trafo og krets, så er ikke lyden den samme. Det er jeg sikker på.
    Helt enig. Hvis trådstarter trenger overbevisning om å ikke bruke penger på dac så han om det. Jeg ser stor nytteverdi i dacene som jeg har i mine anlegg. Men ingenting er bedre en det svakeste leddet og begrensningen ligger ofte i receiverene.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •