Lurer på platespiller - men hvordan vet man hvilke "pickup" som funker på spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på platespiller - men hvordan vet man hvilke "pickup" som funker på spilleren?

Har aldri hatt platespiller, men lyst å kjøpe meg en, og regner kanskje med at det kan være greit å bytte ut "pickupen" (er dette selve "stiften" eller mer?), i den forbindelse lurer jeg på om disse kan brukes om en annen fra spiller til spiller - er det en "standard" for de eller må man ha en spesifik for en gitt spiller?.

Evt hvordan finner man ut hva som passer?.

Er pickup og "cartridge" det samme ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Turntable Basics Advice Page
    Turntable Basics: A Beginner's Guide to Turntables and Vinyl Records - AudioJunkies

Desverre har jeg ikke tid å skrive så mye om dette, det er ganske så komplisert, så søk info på nettet, eller hos den forhandler hvor du vil kjøpe platespiller, det er også langt bedre at forhandler monterer pickup for deg siden du ingen erfaring har med det.
    Pickup er hele tingen, hus og stift, ved mm pickups kan gjerne stiften byttes ut til en ny, eller til en bedre fra samme serie enn den du har på pickuppen fra før, dette gjøres på 2 sekunder og krever INGEN justeringer av noen art.
    En mc pickup har gjerne fastmontert stift, da må hele pickuppen byttes ut hvilket medfører omfattende justeringer ved montering av en ny, man kan IKKE gjøre dette uten en mal.
    Mc pickups fås i high output varianter og kan kobles til en vanlig MM inngang på riaa eller forsterker, en mc med lav utgangsspenning må kobles til en riaa med inngang for mc.
    Pickup og cartridge er jo det samme, søk på nettet...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maws
    Har aldri hatt platespiller, men lyst å kjøpe meg en, og regner kanskje med at det kan være greit å bytte ut "pickupen" (er dette selve "stiften" eller mer?), i den forbindelse lurer jeg på om disse kan brukes om en annen fra spiller til spiller - er det en "standard" for de eller må man ha en spesifik for en gitt spiller?.

De fleste spillere/pickuper idag holder seg til samme std slik at de passer mekanisk. Men ikke alt som passer sammer lydmessig.

Kanskje greiest å kjøpe en ny spiller, ferdig oppsatt og justert med pickup fra forhandler...? F.eks en Rega eller Pro-Ject.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett så vidt på denne:

Technics SL-D202 Owners Manual, Service Manual, Schematics, Free Download | Vinyl Engine

evt noe info om hvor man får tak i pickup til slikt ? (regner med jeg kan lese meg frem til hvordan den skiftes ??) - eller vil denne kreve "mal" som nevnt over?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp nyeste fidelity - der er det vinylens abc

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    kjøp nyeste fidelity - der er det vinylens abc
    På narvesen eller?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sagde, det er bare å søke eller spørre forhandler.
    https://shop.mantra-audio.co.uk/acat...ic_stylus.html
    Pickupnålar - Tillbehör till skivspelare - Shoppen - Svalander Audio AB
    Du vet hva platespilleren heter, da vet du også hvilken pickup den har og da vet du hvilken nål du trenger. Disse kan du som regel finde i forskjellige kvaliteter, sfærisk som er billigst og dårligst, elliptisk som er dyrere og bedre f.eks.
    Spør svalander, han vet alt.

Som jeg sagde før, dette er en MM pickup, du trekker ut den gamle nålen og dytter inn den nye, tar 2 sekunder.
    Om du vil skifte hele pickuppen må du ha en mal ja, eller la noen andre montere den for deg ellers kan du ikke vite om den er montert korrekt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Som jeg sagde, det er bare å søke eller spørre forhandler.
    https://shop.mantra-audio.co.uk/acat...ic_stylus.html
    Pickupnålar - Tillbehör till skivspelare - Shoppen - Svalander Audio AB
    Du vet hva platespilleren heter, da vet du også hvilken pickup den har og da vet du hvilken nål du trenger. Disse kan du som regel finde i forskjellige kvaliteter, sfærisk som er billigst og dårligst, elliptisk som er dyrere og bedre f.eks.
    Spør svalander, han vet alt.

Som jeg sagde før, dette er en MM pickup, du trekker ut den gamle nålen og dytter inn den nye, tar 2 sekunder.
    Om du vil skifte hele pickuppen må du ha en mal ja, eller la noen andre montere den for deg ellers kan du ikke vite om den er montert korrekt.
    Hvordan kan du vite det ? :razz: :razz:

Oppsett av en plate spiller er som flere nevner her ikke det letteste - av der mer kompliserte du kan drive med i denne bransjen om du skal få det optimalt spør du meg. Har du teknisk innsikt kan du lese deg til det. Ellers kan du overalte det til andre men da kan du aldri vite om det er riktig/optimalt gjort....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På narvesen eller?

For eksempel

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger har du tenkt å bruke på dette?
    Man skal ha peil på platespillere og justering for å få det særlig vellykket ved å kjøpe noe slitt og fikse det selv, jeg skifter IKKE pickup selv, det overlater jeg til Soundgarden, hvor jeg kjøper den nye.
    Jeg kjøpte Clearaudio Concept, denne kommer ferdig satt opp, bare sett på tallerkenen og snurr plater.

Hvis du leser hva What Hifi hadde å si om den burde det ikke være så mye å lure på hvis det er prisleie du har tenkt på.
    Husk også at et godt RIAA-trinn er helt avgjørende for å få god lyd fra vinyl.
    Lykke til.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler virkelig også en ny spiller. Gamle spillere kan ha skavanker, man vet aldrig hvordan de har vært behandlet, armen kan ha slak, tallerknen skjev osv.
    Med en ny spiller er det bare å lese manualen, fjerne transport skruer, kontrollere nåletrykk og antiskating og sette på en plate.
    Har du en forsterker med platespiller inngang, såkaldt PHONO? Hvis ikke trenger du en separat riaa forsterker som du kobler platespilleren til, og da kobler riaa´en til f.eks. AUX inngangen på din forsterker.
    Eksempler på de her : Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bruk litt mer enn en tusenlapp på RIAA-trinn, jeg hadde et ProJect-trinn til litt over tusenlappen mens jeg ventet på TransRotor-trinnet jeg har nå, jeg forventet en forskjell i lyden, men ble overrasket når jeg hørte hvor stor forskjellen var.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yup, riaa er veldig viktig, man skal helst ikke spare der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg forvente ett hopp ved å skaffe meg en RIAA til mitt oppsett, en Rega RP1 + Harman/Kardon HK 3490 og JBL Studio 190 høytalere.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke så mye om riaaen i din forsterker....men du kan jo prøve : Cambridge 640p RiiA. Selges 750,-

Du kan jo oppgradere forparten på din pickup til en OM30 f.eks. den er veldig god men også ganske dyr egentlig.
    Ville vel ellers anbefale du oppgraderer selve spilleren om du er seriøs med vinyl, der er stor forskjell på en begynnermodel og en i mellemklassen.
    Rega P5 tilsalg, nå med eget bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat tatt steget inn i vinyl verdenen, så ny platespiller er nok utelukket for øyeblikket :P Skal ta en kikk på det du anbefaler her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hvor mye penger har du tenkt å bruke på dette?
    Man skal ha peil på platespillere og justering for å få det særlig vellykket ved å kjøpe noe slitt og fikse det selv, jeg skifter IKKE pickup selv, det overlater jeg til Soundgarden, hvor jeg kjøper den nye.
    Jeg kjøpte Clearaudio Concept, denne kommer ferdig satt opp, bare sett på tallerkenen og snurr plater.

Hvis du leser hva What Hifi hadde å si om den burde det ikke være så mye å lure på hvis det er prisleie du har tenkt på.
    Husk også at et godt RIAA-trinn er helt avgjørende for å få god lyd fra vinyl.
    Lykke til.

Var vel i utgangspunktet ikke tenkt å bruke så mye på en spiller, men strengt tatt så kan jeg vel i grunn strekke meg opp dit, ser for meg at det kanskje fort kan bli dyrt med en brukt spiller også om man må til å skifte ut alt mulig opplegg for å få det til å funke.

Ser NAD har et RIAA trinn til rundt 1000 lappen - men bør kanskje satse på noe dyrere en det også ?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel i utgangspunktet ikke tenkt å bruke så mye på en spiller, men strengt tatt så kan jeg vel i grunn strekke meg opp dit, ser for meg at det kanskje fort kan bli dyrt med en brukt spiller også om man må til å skifte ut alt mulig opplegg for å få det til å funke.

Ser NAD har et RIAA trinn til rundt 1000 lappen - men bør kanskje satse på noe dyrere en det også ?
    Tror det er lurt, som Niels indikerer, å kjøpe brukt i den fasen du er nå. Finner du ut at dette ikke var noe for deg kan du nesten få igjen utlegget. Kjøper du nytt faller prisen som en stein med en gang du er ut av butikken.

Du kan godt gå i gang men MM pickup som du kobler til forstereren og oppgradere senere til MC/RIAA mm - du trenger ikke ta alt på en gang. Mange MM som låter bra nok i starten for en rimelig penge.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe peiling på hvordan denne saken er:

DENON DP-300F Platespiller | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon`en er jo en ferdig spiller, klar til bruk, så ja....
    Ellers litt andre forslag her, men da må du ha riaa i tillegg, og oppgrader gjerne pickuppen om det f.eks. er en Ortofon OM5E der kommer med spilleren.

Pro-Ject Debut III Platespiller - Sort
    Fargerik budsjettgrammofon | Lyd & Bilde
    http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=
    http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=
    Problemet er, du siger du har lyst på platespiller "men vet ingenting om det" så du har mye å lære, platespiller er en meget komplisert ting og man må vite en del for å få mest mulig glede av den.
    Hvorfor har du lyst på platespiller?
    Er det bare for å prøve det eller?
    Vanskeligt å råde deg til noe, er du ikke spesielt kritisk kan du kjøpe den Denon og spille plater men jeg er redd for du ganske kjapt får lyst å oppgradere pickup, kanskje til en Denon DL110 high output mc pickup, denne spiller virkelig bra til prisen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •