Lurer på platespiller - men hvordan vet man hvilke "pickup" som funker på spilleren? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Denon`en er jo en ferdig spiller, klar til bruk, så ja....
    Ellers litt andre forslag her, men da må du ha riaa i tillegg, og oppgrader gjerne pickuppen om det f.eks. er en Ortofon OM5E der kommer med spilleren.

Pro-Ject Debut III Platespiller - Sort
    Fargerik budsjettgrammofon | Lyd & Bilde
    http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=
    http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=
    Problemet er, du siger du har lyst på platespiller "men vet ingenting om det" så du har mye å lære, platespiller er en meget komplisert ting og man må vite en del for å få mest mulig glede av den.
    Hvorfor har du lyst på platespiller?
    Er det bare for å prøve det eller?
    Vanskeligt å råde deg til noe, er du ikke spesielt kritisk kan du kjøpe den Denon og spille plater men jeg er redd for du ganske kjapt får lyst å oppgradere pickup, kanskje til en Denon DL110 high output mc pickup, denne spiller virkelig bra til prisen.
    Takker for svar(ene)

Vel grunnen til at jeg har lyst å prøve meg på venyl er vel enkelt å greit at jeg i det siste har fått mer interesse for hi-fi og gjerne også det man kanskje kan kalle for "god lyd" - har vel i grunn ikke vært så "nøye" på slikt tidligere. Interessen - om man kan kalle det det oppdaget jeg noe mer tilfeldig da jeg kjøpte meg nyere bil som har et noenlunde greit Dynaudio system - og ble vel etter det noe mer "oppmerksom" når det kommer til lyd.

Nå er det jo mange som mener at man oppnår "bedre" lyd" med vinyl, og i og med at jeg har bestemmt meg for å oppgradere hele lyd systemet mitt så har jeg også lyst å prøve meg på vinyl

Men om ex den project'en, rega eller evt clear audio spilleren er å anse som noe bedre en det man evt kunne fått tak i på bruktmarkedet (eller eldre spillere), så er jeg forsåvidt villig til å se på disse også .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten noe peiling på hvem som evt kommer til å selge denne:

Project Debut Carbon som du linket til .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel høre med f.eks. bigdipper om de tar den inn.
    Ellers, om du skal velge, da ville jeg prøve å holde meg unna en spiller med glasstallerken, synes ikke de spiller bra. En spiller med acryltallerken er mye bedre, men langt de fleste billige spillere har jo tallerken i aluminium.
    Ellers, bruk så mange penger du kan på oppgradering av pickup, kjøp en Ortofon 2M rød eller blå istedet for standard 5E pickuppen, det er vel brukte penge.
    Det kan diskuteres om lyden er bedre fra vinyl enn fra cd, fakta er at du skal meget høyt opp i pris for spiller/arm/pickup/riaa før vinyl slår cd, og da har du fortsatt alle ulempene med vinyl, støy fra plater, akustisk tilbakekobling (platespiller må isoleres, gjerne på en vegghylle), platen må snus hver halve time osv. Lyden kan gjerne oppleves som bedre enn cd men det er fordi mennesket reagerer positivt på noe forvrenging og endret frekvensgang.
    Du får en annen lyd med vinyl, en koselyd, det å se en plate snurre er også kosete.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vinyl låter bedre enn cd, her hjemme, men jeg er enig med Niels; Du skal litt opp i pris før du får den opplevelsen.
    Jeg tviler på at du finner et RIAA-trinn til tusenlappen som får deg dit.
    Mye av grunnen til at jeg kjøpte som jeg gjorde var at Clearaudio Concept kommer ferdig justert, men det er sikkert ikke vanskelig å få hjelp der du kjøper uansett.
    RIAA kan du kjøpe brukt, får mye mer for penga da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg synes vinyl låter bedre enn cd, her hjemme, men jeg er enig med Niels; Du skal litt opp i pris før du får den opplevelsen.
    Jeg tviler på at du finner et RIAA-trinn til tusenlappen som får deg dit.
    Mye av grunnen til at jeg kjøpte som jeg gjorde var at Clearaudio Concept kommer ferdig justert, men det er sikkert ikke vanskelig å få hjelp der du kjøper uansett.
    RIAA kan du kjøpe brukt, får mye mer for penga da.
    Regner med du er fornøyd med den spilleren ?.

Har noen spørsmål til, i dag har jeg bare en Technics SA-dx940 manual: ( Panasonic SADX940 user manual - Technics - Operating Instructions ) surround receiver, denne har da phono ingang, så skal evt gå greit å koble til platespiller.

I og med at jeg også planlegger å oppgradere høytalerne (sansynligvis B&W 685, 684 eller 683) lurer jeg på om det går an å fortsatt bruke denne receiveren og evt koble til en effektforsterker (om den ikke klarer å drive høytalerne)? eller må jeg ha en "vanlig" forforsterker ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan jo, som der står i manualen, koble platespiller til denne.
    Du kan koble til ekstern effektforsterker om receiveren har PREOUT terminaler, kan ikke se om den har det, men jeg tviler på det, så altså nei, det kan du ikke.
    Du kan jo sikkert drive nye høyttalere med den, ikke noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, du kan jo, som der står i manualen, koble platespiller til denne.
    Du kan koble til ekstern effektforsterker om receiveren har PREOUT terminaler, kan ikke se om den har det, men jeg tviler på det, så altså nei, det kan du ikke.
    Du kan jo sikkert drive nye høyttalere med den, ikke noe problem.

Ok - tror nok heller ikke den har PRE-out nei - så kan nok ikke brukes til det.

Har hørt at B&W er tunge å dra, noe formening om jeg evt kan "forvente" at denne klarer å også dra 683 noenlunde greit ?.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo bare kjøpe nye høyttalere og så bruke receiveren du har. Senere oppgraderer du receiver eller kjøper deg en stereo forsterker. Jeg svarte vel egentlig på det i mitt forrige innlegg.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noe som trengte en platespiller. Her er en som er ferdig satt opp 8) Opera Svensk Platespiller i koffert til salgs - FINN Torget
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •