*nybegynnervarsel* sette sammen liten hjemmestereo.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

*nybegynnervarsel* sette sammen liten hjemmestereo.

hei alle audiofile, det jeg lurer på er om noen kan anbefale gode og balanserte komponenter til et lite anlegg som egner seg best til spilling av musikk. , Lurer på om noe a la et par B&W CM1 matchet med en passende forsterker og en aktiv subwoofer kunne vært noe å tenke på? :? hører mest på det mange kanskje vil se på som audiofilt søppel, men koser meg like godt med jazz og klassisk som med rock og annen "støy"

får sikkert en del skjenn av de mest hardbarkede audiofile der ute, men har foreløpig et logitech z-906 (banner jeg i kjerka nå tro?) og bruker det mest til å spille musikk fra spotify og musikk i cd kvalitet, samt en og annen uskyldig liten mp3... :roll:

opplever lydenkvaliteten som grei, men synes ikke lydbildet er tilfredstillende. Ikke at jeg overhodet har peiling men diskanten og mellomtonen virker litt "flat" og bassen noe upresis, i tillegg til at den ikke helt går lavt nok. :-? Trenger ikke 500w og 5.1, vil ha noe som spiller greit og matcher det f.eks lydkortet mitt kan levere. Har et ASUS xonar essence STX :roll: og elsker hvor mye mer detaljert og oppløst lyden blir kun av det.

link: Komplett.no - ASUS Xonar Essence STX

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har alle begynt en plass... og Logitechene er ikke den verste plassen?
    Hadde vært litt morsomt å visst om budsjett, musikksmak og om det er viktig at det er nytt...
    Eller om at brukt også kan være interessant?

P.S Velkommen skal du være

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, er ikke så bestemt på budsjett ennå. Er forberedt på å bruke en del tid og penger på å få det så bra som mulig, med tanke på musikk er jeg ikke så kresen. det jeg hører på spenner seg i fra tysk industrimetall på den ene siden til beethoven helt på den andre siden av skalaen. Men har en svakhet for godt gitarspill og luftig åpen lyd i det jeg hører på. :-D Alt avhenger av humøret... techno, trance, elektronika, metall og ørlite dubstep spilles det også en del av når jeg vil ha litt "trøkk"

Brukt er vel bare å regne som ferdig inspilt? ;-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tre viktigste tingene: Lytt, lytt og lytt.

Finn ut hva du liker av høyttalere lydmessig. Det er 3809348093 forskjellige typer, og alle låter forskjellig. Det letteste er å definere litt først hva du ønsker.

1) Prisklasse for 2 høyttalere.
    2) Prisklasse elektronikk
    3) Surround eller stereo?
    4) Hvordan er rommet?
    5) Siden musikken er så spredt på sjangre så vil det kanskje være dumt å velge en htt som ikke er god på alt. Så en Allrounder vil være passende.
    6) Kan du kjøpe brukt? eller må det være nytt? Brukte ting pleier å ligge på ca 50% av nypris.
    7) Det kan være Vintage som kan være en god vei inn på markedet. Høyttalerteknologien har ikke beveget seg så veldig mye de siste årene. Det er stort sett de samme prinsippene som går igjen. f.eks. Klipsch hornet har vel ca vært uforandret siden 50-60-tallet.

Som allrounder høyttaler så er det ganske mye å velge mellom. Du kan jo begynne med å sette av. f.eks Lørdagen til lytting hos en butikk i nærheten. f.eks HFK, soundgarden avhengig av hvor du bor. Vi på forumet kan gi deg 1000 tips, men det er dine ører som skal bruke anlegget daglig, ikke oss. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut til at jeg bør legge et besøk innom hifi klubben neste gang jeg er i trondheim eller bodø, evt ta en tur inn til tromsø om det skulle bli lenge å vente på neste fly setter foreløpig et budsjett på 20k der mesteparten vil gå til høyttalere. Har heller ikke noe imot brukt elektronikk eller brukte høyttalere så lenge alt er i god stand.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur innom Soundgarden også, da blir utvalget større.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nesten necroposting? Kommer uten tvil og ta en tur innom enten soundgarden eller hifi klubben neste gang jeg er i en større by, god lyd gir mersmak <3 men er det noen som tør anbefale forsterker til å drive et par b&w CM-1 ? litt avstandsforelsket i dem Bør vel være en med tilstrekkelig mange watt mtp dempefaktor osv?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er hjemmekino så bør du ha en litt stor receiver, som yamaha A-1020 eller no 8)
    ellers kan kanskje XTZ sin stereo forsterker til 6k være no!
    det var anbefaling til CM-1.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ligger en Hegel H1se på HFS sine bruktsider, den vil matche bra.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B91
    Hehe, nesten necroposting? Kommer uten tvil og ta en tur innom enten soundgarden eller hifi klubben neste gang jeg er i en større by, god lyd gir mersmak <3 men er det noen som tør anbefale forsterker til å drive et par b&w CM-1 ? litt avstandsforelsket i dem Bør vel være en med tilstrekkelig mange watt mtp dempefaktor osv?
    Jeg har NAD c372 på mine CM1.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •