kabellengde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: kabellengde

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabellengde

Ettersom anlegget står til høyre for høyre front, så blir det mye kabel dersom jeg skal ha lik lengde på alle kablene, nå vurderer jeg bi-amp, så da blir det enda mer kabel. Jeg bruker 3m kabel for å nå venstre høyttaler, skal jeg ha 2x3m kabel til høyre høyttaler, vil det bli mye kabelrot bak sammen med strøm, signal og alt det andre rotet. Kablene jeg bruker er fra emotiva, så de er ganske tykke og tar mye plass.

Har noen erfaring med ulik lengde på høyttalerkabel? Eller har kunnskap om hastighet på signalene i kabel? Kan jeg gå ned til 1m kabel til høyre høyttaler, mens venstre har 3m kabel? Vil dette bli hørbar tidsforskjell i høyttalerne?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektriske signaler går med 150.000 kilometer i sekundet (eller noe i den duren), så du må ha kabel rundt jorden for å få tidsforsinkelse.

Du vil få en forskjell i kabelens motstand og andre elektriske egenskaper, men på et så kort strekk vil det ikke ha noen betydning. Det vil neppe kunne måles i det hele tatt med normalt utstyr.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elektronene går med lysets hastighet. altså 3*10^8 m/s. Så dersom du hører forskjell så er jeg temmelig imponert. Da er du nok i Gunnars rekordbok ganske raskt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    elektronene går med lysets hastighet. altså 3*10^8 m/s.
    Stemmer. Trodde at det gikk noe tregere enn lyset, men det er faktisk tett på lysets hastighet i en vanlig kobberledning.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Stemmer. Trodde at det gikk noe tregere enn lyset, men det er faktisk tett på lysets hastighet i en vanlig kobberledning.
    Kobber er ikke langt unna 100%. Men det føler jeg blir mer flisespikkeri. om det er 90 eller 95% så har det ingenting å si for hvordan du oppfatter det. Da det uansett er raskt. Jeg tror kobber er rundt 97%. Men er ikke sikker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kobber er ikke langt unna 100%. Men det føler jeg blir mer flisespikkeri. om det er 90 eller 95% så har det ingenting å si for hvordan du oppfatter det. Da det uansett er raskt. Jeg tror kobber er rundt 97%. Men er ikke sikker.
    Gløtta litt på wiki, du har helt rett. Med likestrøm derimot, er det noe helt annet. Da snakker vi om millimeter i timen for snittfarten til hvert enkelt elektron, men det er helt meningsløst å snakke om i musikksammenheng. I en høyttalerkabel vil de elektronene som befinner seg midt i kabelen aldri komme ut til enden, simpelthen fordi det er vekselstrøm. Signalet er bare en forsyving fra elektron til elektron. Lurer på hvor langtg vi kan drøye denne tråden. Tror TS har fått svar...

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raske og gode svar. Da slipper jeg å bekymre meg for det. Når man ikke vet, så hadde jeg gått rundt å lyttet etter tidforskjeller o.l., til slutt hadde jeg "hørt" dem uten tvil...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •