CD plater VS streamingtjenester

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 264
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD plater VS streamingtjenester

En annen debattant (torbis) løftet frem denne interessante debatten på softwareforumet for cd/dvd /SACDo.l. Dog er dette et lite besøkt delfora her på avforum, temaet fortjener mer oppmerksomhet etter min mening, da dette blir mer og mer aktuelt med tiden. En stadig svært relevant debatt. Jeg linker her til den opprinnelige tråden, samt gjengir mitt eget svarinnlegg fra den opprinnelige tråden(med et par nye innspill) som åpning på denne nye debatten.

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...streaming.html

Her er Gilmour på hjemmebane, og jeg har hatt flere lignende tråder om dette temaet som virkelig har satt fyr på forumet. (Engasjementet er stort rundt denne tematikken).

Kort fortalt så er jeg alldeles enig med deg, sverger selv til CD formatet, altså fysisk format. Streaming og pc filer er ingenting for meg, og har ingenting med hifi å gjøre i min bok. Det mangler noe som du påpeker, noe man ikke kan sette fingereren på, en x faktor. Og denne x faktoren betyr utrolig mye.Dette kan sammenlignes med hvorfor det oppleves som mer kos å lese fysiske aviser, fremfor tråle nettaviser: samme problemstilling som jeg skisserer nedenfor. Man blir ofte klikkende mellom en rekke artikler og saker, uten å lese hver enkelt grundig,- slik man ofte ville gjort med en papirutgave i hendene.

Et aspekt som er viktigst for meg er at jeg ikke greier å nyte musikken 100 prosent om ikke jeg vet at dette er det optimale jeg har i hendene, og originalt laget slik som bandet eller utgiverne ønsket det. Denne roen får man med en fysisk CD skive i hendene, men jeg får den ikke med streaming på spotify/wimp o.l. Alltid denne lille uroen med spørsmål. Låter dette like bra som CDen ville gjort? Hvor mye av kvaliteten er forandret/forringet? Dette blir en usikker faktor ved kritisk lytting som er vanskelig å komme utenom.

I tillegg er det dette aspektet ved å eie musikken sin, ikke være 110 prosent avhengig av en online nettlinje for å få lyttet til musikk. Hva om Spotify kræsjer? Skulle bli oppløst som selskap av ulike grunner? Vil det da stå aktører klare til å ta over?

En helt annen ting er dette med at man oppnår et mer flyktig og overfladisk forhold til musikken ved streaming slik jeg ser det. Man blir switchende mellom låter og album non-stop, kvantitet foran kvalitet og flere og flere legger seg til et lyttemønster som tilsier bakgrunnsstøy,- altså ikke dedikert lytting. Med dedikert lytting så mener jeg at man kun lytter til musikk, ikke at man har det på i bakgrunnen mens man vasker opp eller støvsuger. For meg er det en stor verdi virkelig å bli godt kjent med utgivelser, å spille disse mange ganger for å få med seg alle detaljer osv. Less is more, jeg har ikke behov for 200 000 000 000 sanger tilgjengelig hele tiden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja takk, begge deler!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med vinyl?
    Det jo og et fysisk medium mange sverger til og som de mener har en X-faktor som du kaller det som de ikke finner ved bruk av CD.

Føler at dette kan bli en "kabeltråd" med sterke meninger, men ikke så mange tekniske argumenter.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    ja takk, begge deler!

Fair enough, problemet her er dog at fremtiden kan se mørk ut vedrørende fysisk format. Fordi det ser ut til at musikkonsumentene,- de store massene med andre ord, de kjører streaming. Fordi det er enklest. Fordi det (foreløpig) har vært gratis eller kostet minimalt med kroner. Og på sikt er jeg bekymret for at dette vil utslette mulighetene for selskapene til å gi ut musikk på fysisk format.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på kassetten fremdeles. Ikke dum den Behagelig analog lyd i et kompakt og fleksibelt format.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har all min musikk på harddisk, alle cd`er står i boden. Bruker Spotify, og la meg få det sagt, jeg spiller nesten aldrig musikken jeg har på harddisk, det går i Spotify Premium hele tiden.
    Nyter musikken uansett.
    Om streaming kommer i lossless variant er det ok for meg, men jeg trenger det ikke for å nyte musikk.
    Jeg ser på en cd som håpløst gammeldags, nedlasting er veien, og om du vil kan du brenne cd`en så du fortsatt har den fysisk i hånden, men jeg syns jo det er spild av ressurser.
    Bryston Limited: BDP-1 Digital Player

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har all min musikk på harddisk, alle cd`er står i boden. Bruker Spotify, og la meg få det sagt, jeg spiller nesten aldrig musikken jeg har på harddisk, det går i Spotify Premium hele tiden.
    Nyter musikken uansett.
    Om streaming kommer i lossless variant er det ok for meg, men jeg trenger det ikke for å nyte musikk.
    Jeg ser på en cd som håpløst gammeldags, nedlasting er veien, og om du vil kan du brenne cd`en så du fortsatt har den fysisk i hånden, men jeg syns jo det er spild av ressurser.
    Bryston Limited: BDP-1 Digital Player

Men bare det å rippe inn flere hundre skiver på en harddisk/PC er jo en massiv jobb?

Syns du det er "spild av ressurser" med papiraviser også når vi har nettaviser?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    ja takk, begge deler!
    samma her bruker begge deler jeg.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Men bare det å rippe inn flere hundre skiver på en harddisk/PC er jo en massiv jobb?

Niels får svare for seg selv, men jeg har mine meninger om papiraviser.
    Vi sa opp lokalavisen (Fædrelandsvennen) i fjor da jeg hadde sett meg lei på alle innstikk. Enkelte dager, ganske mange i løpet av året, var det mere innstikk enn avis......
    Vi har "nei takk til reklame" på postkassa, men som abonnent klarer avisen å "omgå" dette kravet.
    Vi har brukt nettaviser i ca ett år nå, men i forrige uke tegnet vi abonnement igjen. Så det blir vel litt som å si: nedlasting er fint, men jeg savner noe å ta og holde i

Nettaviser er et supplement, ikke en fullgod erstatning.

Ikke helt sammenlignbart vs. CD/streaming siden så og si mesteparten av CD informasjonen er på streamingen. Lydkvaliteten på Spotify premium er fin den, som oftest god nok. Men det er noe med "hardcopy" og for ikke å snakke om SACD/DVD-A og lydopplevelsene som ligger der.

Så jeg sier som flere her: ja, takk - begge deler.

ps! litt OT, men: as we speak: Newton NRK 1- litt om datafil vs. CD musikk. Og eksempelet han viste analyse av på PC, det var jo skrekkelig "loudness war" ....
    Programleder: "teknologien har blitt enklere og lyden har blitt rene og høyere" - ja, nettopp!!

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stor CD-samling, og kjøper fortsatt mange CD-er i løpet av året. Så i hovedsak kan man si at jeg sverger til CD.

Jeg er ikke enig i utsagnet om at streaming og PC ikke har noe med hi-fi å gjøre. Jeg har rippet de fleste CD-ene mine til harddisk i apple-lossless format, som da skal være av samme kvalitet som det som ligger på plata. I skrivende stund har jeg ikke noen bra DAC til Mac-en, så enn så lenge gir CD-spilleren den beste lyden. Mac-en jeg bruker til musikk (og litt film) er en permanent del av oppsettet mitt, og fjernstyres av iPhone, så på den måten har jeg veldig enkel tilgang til biblioteket uten å måtte gjøre så mye forberedeler.

Streaming i form av spotify og wimp er jeg ikke så veldig stor tilhenger av. har wimp inkludert i TV-abb. og bruker det for det meste til å lete etter ny musikk.
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [..]
    I tillegg er det dette aspektet ved å eie musikken sin, ikke være 110 prosent avhengig av en online nettlinje for å få lyttet til musikk. Hva om Spotify kræsjer? Skulle bli oppløst som selskap av ulike grunner? Vil det da stå aktører klare til å ta over?
    Du eier ikke musikken du kjøper på CD. Du har kun kjøpt retten til å høre på inneholdet av akkurat den kopien av CD-plata, i ditt eget hjem. Du har ikke lov til å ta backup av den eller konvertere de digitale CD-sporene til andre formater.

Sjansen er større for at CD-en plutselig får riper el lign og blir ubrukelig enn at spotify, wimp osv skulle kræsje.

...dessuten er all den tåkepråten om "kvalitetstid" med plata akkurat det samme gnålet som har kommet i tiår fra vinylfantastene. Jeg begynner å lure på hva det er dere bruker disse runde skivene med hull i midten til..

ps. personlig er jeg mer fan av idol enn x factor, meene 'to each his own'

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Du eier ikke musikken du kjøper på CD. Du har kun kjøpt retten til å høre på inneholdet av akkurat den kopien av CD-plata, i ditt eget hjem. Du har ikke lov til å ta backup av den eller konvertere de digitale CD-sporene til andre formater.
    Det er vel ikke helt korrekt?

KKD om Åndsverksloven: - Adgangen til å kopiere til privat bruk videreføres - Ballade.no

"Det vil fortsatt være adgang til å kopiere til egen bruk - også ved hjelp av familie og vennekrets. Etter forslaget vil det derimot være forbudt å omgå kopisperrer, men ikke hvis de hindrer privat brukers avspilling på relevant avspillingsutstyr - for eksempel der en CD pga. innlagte sperrer ikke kan spilles i bilstereoen."

Nå er dette fra 2005, så det er jo mulig du har rett men jeg skulle gjerne sett noe skriftlig på det

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten som vanlig er også dette et sammensatt problem, kona vil ha avisen hver dag, jeg kunne fint leve uten, så du vet, vi får avis hver dag.
    Men ja, syns det er spild av ressurser.
    Som Bumblebee kan jeg streame min musikk, fjernstyre den, men jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje det er min dac og forsterker, men jeg synes virkelig Spotify har god lyd og lysten til å investere masse penge for å få den musikken på cd er for meg desverre overkill, jeg får mer enn nok glede av musikken på Spotify.
    Jeg vet jeg ikke er en typisk bruker, jeg har vel ikke kjøpt en cd i 5 år, film derimot har jeg kjøpt.
    Ville ønske jeg kunne bruke mine Spotify spillelister i bilen også, da hadde jeg ikke trengt å brenne cd`er til bilen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper cder fremdeles. Spotify har jeg ikke brukt på et par år. Som regel er det Youtube som blir bukt for å høre på noe nytt og ukjent.

Jeg kjøper cder av den enkle grunn at jeg vil ha en platesamling - min musikk liksom, hvor jeg samler album av mine favoritt artister.

Spotify fungerte ikke for meg.

Jeg ripper cdene og legger de i en kasse i boden. Spiller av musikk i boligen fra pc og i bilen fra minnekort.

Jeg har aldri kjøpt så mange cder som jeg gjør nå, men det er mye fordi de er så billige. Blir like glad hver gang det dumper et nytt album i postkassa som jeg kan nyte noen ganger til det "sitter".

Samtidig virker det som om det er siste mulighet til å skaffe seg en del musikk på cd. Mange utgivelser som kun er tilgjenglig en kort tid før det blir utsolgt, så det gjelder å passe på. Dette trigger selvsagt shoppingnerven når en utgivelse som ikke har vært tilgjenglig på mange år plutselig kommer i en 2 disc edition med masse ekstra greier :d
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd streaming som noe referanselyd, så cd snurrer hos oss enda.

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns streaming er eit flott og spanande alternativ. Det er nok og framtide, enten me likar det eller ikkje. Eg streamar nok rundt 90% av all film og musikk eg ser/høyrer. Men når eg verkeleg skal kosa meg slenger eg ei film eller musikkplata i speledåsen. Det er noko spesielt med det, og x faktoren med å ha det fysiske formatet er absolutt til stades.

Når det gjel om fysiske format kjem til å døy ut, så trur eg det er håp. Om ein feks ser på LP, så har jo det fått voldsom oppsving dei siste åra. Det er jo ikkje pga kvalitet eller praktisk, men fordi entusiastar vil ha den x faktoren og. Så med tanke på det er det jo eit håp om at entusiastane greier å halda eit marked for fysiske media, CD eller andre, ope.

Men som Ostemannen seier: Ja takk, begge delar

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nesten som vanlig er også dette et sammensatt problem, kona vil ha avisen hver dag, jeg kunne fint leve uten, så du vet, vi får avis hver dag.
    Men ja, syns det er spild av ressurser.
    Som Bumblebee kan jeg streame min musikk, fjernstyre den, men jeg vet ikke helt hvorfor, kanskje det er min dac og forsterker, men jeg synes virkelig Spotify har god lyd og lysten til å investere masse penge for å få den musikken på cd er for meg desverre overkill, jeg får mer enn nok glede av musikken på Spotify.
    Jeg vet jeg ikke er en typisk bruker, jeg har vel ikke kjøpt en cd i 5 år, film derimot har jeg kjøpt.
    Ville ønske jeg kunne bruke mine Spotify spillelister i bilen også, da hadde jeg ikke trengt å brenne cd`er til bilen.
    +1

Og med Iphone,og Pio spiller med usb tilkobling nyter jeg Spotify i bilen også:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @einis og Supertramp; Det er nok mulig at jeg malte fanden på veggen, men poenget er uansett at det ikke bare er halleluja og strømlinjeformet med CD bruk heller. Og som IFPI viste i den aftensposten saken er det ting som ikke er avklart enda, i alle fall hos de som selger CDene til oss.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @einis og Supertramp; Det er nok mulig at jeg malte fanden på veggen, men poenget er uansett at det ikke bare er halleluja og strømlinjeformet med CD bruk heller. Og som IFPI viste i den aftensposten saken er det ting som ikke er avklart enda, i alle fall hos de som selger CDene til oss.
    Det er ingen synd å male fanden på veggen her på Sørlandet, Protet

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •