CD plater VS streamingtjenester - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 264
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    musikkteknisk historie 101:

Loudness war - History - Wikipedia, the free encyclopedia

Altså var det verken mp3 eller iPod som førte til "the loudness war", men det at CD-en ble allemannseie kombinert med den teknologiske utviklinga av limitere/kompressorer.

I tillegg til skivene som er nevnt i wikien våger jeg meg på å ta på husken Steve Albinis Nirvana-produksjoner fra ca medio 90-tall som noen av de første skivene som kjørte nivåene hardt.

En god tommelfingerregel for historiske plater er å styre unna remasters fra 1995 eller nyere.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet

Altså var det verken mp3 eller iPod som førte til "the loudness war", men det at CD-en ble allemannseie kombinert med den teknologiske utviklinga av limitere/kompressorer.

I tillegg til skivene som er nevnt i wikien våger jeg meg på å ta på husken Steve Albinis Nirvana-produksjoner fra ca medio 90-tall som noen av de første skivene som kjørte nivåene hardt.

En god tommelfingerregel for historiske plater er å styre unna remasters fra 1995 eller nyere.
    Mottatt og lest!
    Jukeboxen har altså skylden. :-)
    Jeg mener jo fortsatt at måten vi konsumerer musikk på i dag legitimerer bruk av loudness.
    Jeg prøvde å høre Kari Bremnes på en flytur forrige uke, via min discman (I shit you not), men det var jo praktisk talt umulig å høre de svake partiene uten å blø ut øret på de sterke partiene pga bakgrunnsstøy.
    Akkurat der å da drømte jeg jeg om deilig overstyrt musikk (fint hvis dere ikke sier det til noen :-) ).

Sorry, dette blir langt utenfor tema..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, enig med Peg...
    Det er ofte slik med Streaming at man kun lytter til de kjente låtene og de blir en mal for hvordan spillelista er...
    Hadde jeg gått for nedlastning så er det ikke sikkert at jeg hadde snubla over 2 av mine favorittlåter: "The Tourist" med Radiohead eller "Comforting sounds" med MEW? Da tenker jeg jo utenfor den standard diskusjonen om lydkvalitet.
    Pr. dags dato er ikke streamingtjenesten så god at det vil framstå som en referanse, og pc-avspilling betyr at det gjerne må noen kronasjer både i bra PC, harddisk, mediespiller og DAC. Ut ifra egne anslag er jeg redd dette fort kan bli ett 5 sifret beløp, som er langt over mitt budsjett. Men hvem vet? Kanskje i framtiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk takk :-)

Loudness War brukes i en hver sammenheng i denne tråden, jeg vet ikke hvor mange ganger det må påpekkes at den ikke stammer fra mp3 og ipoden. Den er mediaskapt, jeg tror egentlig ikke det er noen brukere som egentlig ønsker seg dette.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ut ifra egne anslag er jeg redd dette fort kan bli ett 5 sifret beløp, som er langt over mitt budsjett. Men hvem vet? Kanskje i framtiden?
    Evnt benytte pc'en du har, koble til receiverens interne dac og nyte musikken:-D

Det blir ikke bedre lyd av å kjøpe gullharddisk, bedre RAM etc. Det som riktignok har noe å si er å komme seg utenom Windows sin lydbehandler (ASIO e.l.).

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Takk takk :-)

Loudness War brukes i en hver sammenheng i denne tråden, jeg vet ikke hvor mange ganger det må påpekkes at den ikke stammer fra mp3 og ipoden. Den er mediaskapt, jeg tror egentlig ikke det er noen brukere som egentlig ønsker seg dette.

Den stammer ikke fra mp3 og ipoden, men dagens og de siste årenes mp3 og streamingenerasjon har iallfall IKKE et lyttemønster og musikkonsummønster som bidrar til å bremse denne utviklingen,- la det være sagt. Snarere tvert imot.Loudness war er tilpasset radio, tv og denslags medier,for å nå frem til de store massene så godt som mulig.

At noen ikke ønsker seg denne utviklingen, er greit nok, men da må man begynne gjøre valg i hverdagen som tilsier dette også.

Som jeg var inne på i forrige post, og matbutikkilliustrasjonen min, så tilpasser bransjen seg de store massene. Det folket vil ha, det får de.Når de store massene villig vekk heller nedpå med komprimert MP3 og forringet streaming lydkvalitet, så forteller det ganske mye om hva man er villig til å akseptere av elementer som for eks loudness war og dårlige produksjoner. Med valgene man her tar så signaliserer man at "jeg bryr meg ikke om lydkvalitet, loudness war o.l, sålenge jeg får masse musikk tilgjengelig for spottpris".

Det hjelper ikke at folk klager på at Ryanair er et crappy og respektløst flyselskap når folket velger å fly med dem gang på gang. Her må man bestemme seg for hva man vil, og så handle utifra det.

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyst å legge inn min lille mening om denne debatten her.

Etter å har lest gjennom hva som har blitt sagt i denne debatten så føler jeg at det blir overdramatisert over hva streamingtjenesten gjør med markedet. Og "nesten alle" blir dratt over en kam ved at ordet "massene" blir brukt relativt ofte.

Jeg tror folk flest, meg inkludert, liker at ting er tilrettelagt. Hvorfor skal alt være som i "gamle dager". Streamingtjenesten blomstrer nå, og gjør at folk som er i farten også skal kunne høre musikk, f.eks i bilen, på jobb eller mens man er ute å går tur. Men ødelegger dette for de som vil sette seg ned å nyte en vinylutgivelse/cdutgivelse?

Enkelte romantiserer vinylplaten og kan ikke tenke seg en annen måte å høre musikk på. Andre bruker musikk til dagligdags og har ikke interesse av å kun sitte å nyte musikk i en godstol med et glass whisky. Jeg personlig er delt, og kan sette pris på begge deler. Jeg kan for eksempel ikke tenke meg en arbeidsdag uten musikk på øret mens jeg sitter å knoter med programmering. Men så er det desto deilig å komme hjem å kunne sette på noe herlig musikk med høyere kvalitet, slappe av og nyte det.

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    ...Det hjelper ikke at folk klager på at Ryanair er et crappy og respektløst flyselskap når folket velger å fly med dem gang på gang. Her må man bestemme seg for hva man vil, og så handle utifra det.
    Det jeg prøver å si, og grunnen til jeg tok ut den lille biten av sitatet ditt Gilmour, er hvorfor må det være X VERSUS Y. Hvorfor ikke X OG Y?

Hvorfor kan ikke de som vil fly Ryanair, fordi økonomien deres tilsier at dette er det beste valget, få lov til å gjøre det? Vil det ha noen innvirkning på de som kun flyr buisnessclass?

Jeg ser ikke hvorfor ikke disse 2 musikkfilosofiene kan leve side om side?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sigh*

Du skal ha kred for å være flink til å trykke på irritasjonsknappene, Gilmour!

Foruten å lire av deg en liste med sidrompa klisjeer, som du tilsynelatende verken har kunnskap om eller faktisk oppbacking av, så er du utrolig flink til å villede.

1. Jeg _tror_ Karlheinz Brandenburg har noe mer kunnskap om lyd og psykoakustikk enn det du har. "komprimert mp3 og forringet streaming lydkvalitet" er en absolutt påstand som må taes med en relativ dose salt.

MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Problemet med lossy formater er at lydfilen da er låst til det formatet; eventuelle nye lossy konverteringer gir en kraftig forringelse av lydkvalitet.

Transcoding - Hydrogenaudio Knowledgebase

2. Som Ian Shepherd har predikert i flere år nå; det er INGEN sammenheng mellom loudness nivå og salg. Så de nedlatende bemerkningene dine om "Det folket vil ha, det får de" er nonsense.

3. Det er et spørsmål om tid før radio og tv i europa har implementert EBUs r128 standard - EBU TECHNICAL - Loudness. Når lyden på tv und radio blir normalisert til -23 LUFS så skal du se det tar slutt på blodkomprimeringen rundt 0 dBFS.

Historisk avtale – RadioAssistant.com
    Radio Novas laboratorium
    German broadcasters agree on audio levels

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stammer ikke fra mp3 og ipoden, men dagens og de siste årenes mp3 og streamingenerasjon har iallfall IKKE et lyttemønster og musikkonsummønster som bidrar til å bremse denne utviklinge,- la det være sagt. Loudness war er tilpasset radio, tv og denslags medier,for å nå frem til de store massene så godt som mulig.

At noen ikke ønsker seg denne utviklingen, er greit nok, men da må man begynne gjøre valg i hverdagen som tilsier dette også.
    Problemet er at folk har ikke valget - feks hvis folk skal høre Metallica Death Magnetic så foreligger det ingen andre versoner enn ett i hel komprimert album. Klart fansen kjøper og hører på albumet alikevell, dem liker jo musikken. Analogien din holder ikke helt mål, det er ikke så enkelt at man kan bare si til folket at dem ikke skal kjøpe eller høre på den musikken dem liker. Det er ikke så mye vi kan gjøre med det enn å godta, eller?

Det er mulig du har litt rett i at produsentene har skjønt at "du" vil legge sangene i en spilleliste, dermed vil deres produksjon høyere og bedre ut sammenlignet med dem andre sangene. Dog, så synes jeg personlig at det bare er irriterende, jeg må ofte korrigere volum på sangen, og så låter det crap - det vil være mot sin hensikt for min del. Men i media har jeg tro på at det kan kansje være lønnsomt for produsentene å utmerke seg.

Når det gjelder streamingtjenstene så tror mange at problemet heller vil avta enn å øke da disse tjenestene mer og mer legger til rette for likt volum på sangene. Hvis du googler så finner du en del artikkler om dette.

Starten på loudness war:
    How did the Loudness War start? | DYNAMIC RANGE | pleasurize music!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *sigh*

Du skal ha kred for å være flink til å trykke på irritasjonsknappene, Gilmour!

Foruten å lire av deg en liste med sidrompa klisjeer, som du tilsynelatende verken har kunnskap om eller faktisk oppbacking av, så er du utrolig flink til å villede.

1. Jeg _tror_ Karlheinz Brandenburg har noe mer kunnskap om lyd og psykoakustikk enn det du har. "komprimert mp3 og forringet streaming lydkvalitet" er en absolutt påstand som må taes med en relativ dose salt.

MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Problemet med lossy formater er at lydfilen da er låst til det formatet; eventuelle nye lossy konverteringer gir en kraftig forringelse av lydkvalitet.

Transcoding - Hydrogenaudio Knowledgebase

2. Som Ian Shepherd har predikert i flere år nå; det er INGEN sammenheng mellom loudness nivå og salg. Så de nedlatende bemerkningene dine om "Det folket vil ha, det får de" er nonsense.

3. Det er et spørsmål om tid før radio og tv i europa har implementert EBUs r128 standard - EBU TECHNICAL - Loudness. Når lyden på tv und radio blir normalisert til -23 LUFS så skal du se det tar slutt på blodkomprimeringen rundt 0 dBFS.

Historisk avtale – RadioAssistant.com
    Radio Novas laboratorium
    German broadcasters agree on audio levels

Jeg har en kommentar bare: det er alldeles ikke sludder det jeg sier om at "folket får det de vil ha". Om du tolker det nedlatende eller ikke, for stå for din regning, det jeg sier er en realitet og således et faktum. Forbrukernes valg over tid er det som skaper den virkeligheten vi ser på de respektive områder.

Norge har elendige matbutikker sammenlignet med andre land fordi forbrukerne(massene, folk flest) velger at slik skal det være gjennom sine praktiske valg og sin prioritering. På eksakt samme vis er det grobunn for loudness war, elendige produksjoner og forringet lydkvalitet fordi folk flest viser gjennom sine valg i hverdagen at de ikke bryr seg om disse tingene. Vi får i stor grad hva vi ber om, enkelt og greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl må ikke glemmes nei, 180 grams vinylene høres jo helt fantastiske UT!!!!!
    Min minste favoritt er streaming, liker det fysiske formatet selv om jeg kan innrømme at streaming er en praktisk sak i dagens verden, MEN lydkvalitet kommer først hos meg...

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]det jeg sier er en realitet og således et faktum.

En påstand blir ikke mer sann fordi om du gjentar den. Den er fortsatt sludder.

@zatz - hvis en skal følge logikken til den lenken du posta så kunne en si at det begynte med 'wall of sound' og en viss steingal lydtekniker.

Høyt(analogt) er forsatt fett, men digital brickwall og digital vreng/klipping er det som ødelegger.

Moderert: Fjernet personkarakteristikk.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Mottatt og lest!
    Jukeboxen har altså skylden. :-)
    Jeg mener jo fortsatt at måten vi konsumerer musikk på i dag legitimerer bruk av loudness.
    Jeg prøvde å høre Kari Bremnes på en flytur forrige uke, via min discman (I shit you not), men det var jo praktisk talt umulig å høre de svake partiene uten å blø ut øret på de sterke partiene pga bakgrunnsstøy.
    Akkurat der å da drømte jeg jeg om deilig overstyrt musikk (fint hvis dere ikke sier det til noen :-) ).

Sorry, dette blir langt utenfor tema..
    Nei, det ER vel faktisk tema. Svært mye av streaming-albumene man finner på f.eks Spotify er nettopp "remastered xxxx" og da i det store og hele med gain i bass og vokal.
    Queen sine katalog "remastered 2011" er godt eksempel. Egner seg bra til iPhonen og ørepluggene om man ønsker et jevnt volum all over uten disse "surprise in you ears" når det spilles fortefortissimo og "silence in your ears" når det spilles pianissimo.

Men i stuekinoen/hifirommet er det de u-mastrede som gjelder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @zatz - hvis en skal følge logikken til den lenken du posta så kunne en si at det begynte med 'wall of sound' og en viss steingal lydtekniker.
    Hehe... Ja, googler litt, fler som hevder at den startet så langt tilbake som 70-80-tallet. Om dem er stein gale vet jeg ikke, jeg har kun overfladisk kunnskap om dette. Av den informasjon jeg er gitt så startet dette opp med CDen seint 80/tidlig 90-tallet... Jeg har alltid vært i den tro at dette var digitalisering sak, finnes det et eksakt punkt på dette?

Det som er helt sikkert er at LW kom ganske mange år før iPod- og streaming-generasjonen :-) ....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Nei, det ER vel faktisk tema. Svært mye av streaming-albumene man finner på f.eks Spotify er nettopp "remastered xxxx" og da i det store og hele med gain i bass og vokal.
    Queen sine katalog "remastered 2011" er godt eksempel. Egner seg bra til iPhonen og ørepluggene om man ønsker et jevnt volum all over uten disse "surprise in you ears" når det spilles fortefortissimo og "silence in your ears" når det spilles pianissimo.

Men i stuekinoen/hifirommet er det de u-mastrede som gjelder
    Mulig de nye Queen utgivelsene er offer for loudness war. Men jeg har skaffet denne boksen og jeg synes de høres veldig bra ut. Mye bedre enn de gamle cdene jeg har.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min verden er fil-generasjonen med på å ødelegge musikken. Ikke at der er noe galt med den tekniske gjengivelsen i seg selv, mer at musikk nå er blitt spillelisteorientert.

Jeg savner de gode tidene (noen album dukker jo opp fortsatt) der man oppdaget de virkelige perlene kanskje femte eller sjette gangen man hørte albumet.
    Fordi man nå kjøper nå kjøper enkeltlåter på iTunes og lager spillelister på spotify (og før dette lastet låter som pirat), virker det på meg som om alt er blitt "hit"-orientert, og alt handler om å makse mest mulig spilletid pr låt og så la den dø, istedet for å skape noe som varer evig.
    Låten er nødt til å fenge momentant, ellers er den ikke verdt noe...
    Altså musikk som er litt mer komplisert å like eller forstå, drukner i støy.
    (..)
    Men dette er selvsagt bare mitt inntrykk (av moderne musikk etter 20xx), og jeg har ingen empiri eller annet for å understøtte dette...

Var dette forståelig?
    Jeg forstår hva du mener, men kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg hører fortsatt på album selv om jeg har Spotify, og det gjør da de fleste jeg kjenner også. Ikke lastet jeg ned enkeltlåter når jeg lastet ned MP3 heller, da som nå gledet jeg meg til nye album kom fra favorittartistene mine, og hvis jeg fant en ny artist lyttet jeg også der til albumene. Jeg har på ingen måte endret bruksmønster etter at lydfiler og streaming entret heimen.

Singler er ikke noe nytt, og var stor butikk også for 20 år siden når det var CDer som rådet markedet. Og stort sett alle artister (inkludert de kommersielle) holder fortsatt på albumformatet.

Svartmaling kaller jeg dette opplegget her.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er selvsagt greit å streame Pink Floyd eller andre gode album.! (om man ønsker det)

Mitt poeng var egentlig bare at denne type musikk som vi elsker og som har "et større bilde", i langt mindre grad produseres i dag.

Tenk så fett om vi hadde fått et "nytt Pink Floyd"! Men jeg er redd det er viktigere med one-hit-wonders idag.

Ps, jeg tror du tok poenget, men bare understreker det i tilfelle noen andre misset det. :-)
    Kan det være at du sitter og lytter på de samme gamle artistene fortsatt uten å løfte blikket, og derfor går glipp av at det du sitter og savner faktisk eksisterer? Dette er et helt håpløst tilfelle av "alt var bedre før". Hitlistene var fulle av "one hit wonders" på åttitallet, akkurat som i dag. Dette hindret ikke Pink Floyd, Dire Straits og andre i å gi ut fantastisk musikk.

Hva skjer i dag? Jo: Også i dag er det mange one hit wonders på hitlistene. Og også i dag er det massevis av "nye" band som spiller glitrende rock. Hvordan gir de ut musikken sin? Jo som album. Album som etter min mening tegner vel så stort bilde og har like deilig helhet og sammenheng som gamle helter fra 70- og 80tallet. Album som jeg storkoser meg med på akkurat samme måte som jeg storkoste meg med album fra andre, gode band på 80 og 90tallet.

Så her er det nok bare å pusse brillene og begynne å sette seg inn i litt ny musikk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å understøtte argumentasjonen min litt:
    Det er haugevis av svært kjente, gode band som fortsatt er aktive(som egentlig burde være bevis nok i seg selv), men jeg skal forsøke å plukke ut noen som kanskje ikke fullt så mange har vært borti - forsøker også fokusere på rock siden det har vært litt i fokus i tråden / hos trådstarter. Noe er konseptuelt spennende, noe er mer rett fram rock. Felles er at det er nyere, bra musikk i albumformat.

Her har vi noen favoritter, blandet med noen tilfeldige artister jeg ikke har rukket å høre så mye på, men som høres svært lovende ut (uten å røpe hvem som er hvem ):
    Amaranthe by Amaranthe on Spotify (Amaranthe)
    The Crash Of '47 by Atomship on Spotify (Atomship)
    Teenage Fantasy by Secret And Whisper on Spotify (Secret & Whisper)
    Bruiser by The Duke Spirit on Spotify (The Duke Spirit)
    Unto The Locust by Machine Head on Spotify (Machine Head)
    Ironiclast by The Damned Things on Spotify (The Damned Things)
    Beauty In Aggression by Lucky Lew on Spotify (Lucky Lew)
    Rough Dreams by Shivaree on Spotify (Shivaree)
    No Name Face by Lifehouse on Spotify (Lifehouse)
    She Wants Revenge by She Wants Revenge on Spotify (She wants revenge)

... I could go on and on. Jeg har minst ti gode artister/band til jeg kunne lagt til i denne listen - og det er kun innen én ganske begrenset sjanger, det er jo massevis av god musikk innen andre sjangere også.

Og skal vi bevege oss bort fra rocken har vi også på vårt eget lille berg mange flotte artister i albumformat. Her er noen få eksempler:
    A Kiss Before You Go by Katzenjammer on Spotify (Katzenjammer)
    Alle snakker sant by Siri Nilsen on Spotify (Siri Nilsen)
    Katla by Ida Maria on Spotify (Ida Maria)
    Chair-O-Planes Part One by Moi on Spotify (Moi)
    You Go Bird by Petter Carlsen on Spotify (Petter Carlsen)

Poenget er uansett at det er helt fjernt å legge det frem som at god musikk var noe som ble laget i gamle dager, og at nåtildags er det bare one hit wonders og søppel. Det er masse deilig musikk som er laget etter at vi passerte 2000 og helt frem til i dag.
    --
    Thorbjørn

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg forstår hva du mener, men kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg hører fortsatt på album selv om jeg har Spotify, og det gjør da de fleste jeg kjenner også. Ikke lastet jeg ned enkeltlåter når jeg lastet ned MP3 heller, da som nå gledet jeg meg til nye album kom fra favorittartistene mine, og hvis jeg fant en ny artist lyttet jeg også der til albumene. Jeg har på ingen måte endret bruksmønster etter at lydfiler og streaming entret heimen.

Singler er ikke noe nytt, og var stor butikk også for 20 år siden når det var CDer som rådet markedet. Og stort sett alle artister (inkludert de kommersielle) holder fortsatt på albumformatet.

Svartmaling kaller jeg dette opplegget her.
    God morgen,
    Som vanlig tror jeg ikke vi som bl.a. frekventerer på fora som dette akkurat gjenspeiler befolkning (hvor f.eks. 50% er kvinner).
    Men jeg kjøper jo selvsagt at singler ikke er noe nytt, det har bare blitt for enkelt og behagelig å spille dem.

Ellers er jo dette internett, Hybris, så svartmaling (og dommedagsprofetier) forekommer rett som det er :-)

Og ja, det KAN jo selvsagt være at jeg burde løfte blikket. Eller at jeg ikke liker utviklingen de musikalske uttrykkene har, og dermed begynner å skylde på alt mulig annet enn min egen smak.

Nå favner jo min musikkinteresse svært bredt mht sjanger etc.
    Like før jul var det mange aviser (norske og internasjonale) som laget lister med beste album fra 2011.
    Jeg kryssjekket noen av disse listene, og bestilte 4-5 plater av det som da var kremen av 2011, herunder The Desemberists og Bon Iver.
    Ingen av disse platene har satt seg i ryggmargen. Men kanskje jeg stiller for store krav?

Og kanskje album man hørte som tenåring er tilknyttet såpass mange gode minner ol. at det er urealistisk og tro at dagens musikk som bare gjenspeiler mitt nå kjedelige liv vil noensinne konkurrere mot fortidens glansbilder.

Det jeg prøver å si er at jeg er åpen for at det kan være andre ting som gjør at jeg oppfatter situasjonen som jeg gjør. Men jeg er fortsatt ikke helt overbevist. :-)

Heldigvis har jeg masse svartmaling på lur, men spørs om jeg ikke bør spare litt høsten, ingenting er som en god krangel i oktober

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Mulig de nye Queen utgivelsene er offer for loudness war. Men jeg har skaffet denne boksen og jeg synes de høres veldig bra ut. Mye bedre enn de gamle cdene jeg har.
    Det finnes en del dårlige "remastere" på markedet. 2011-utgavene er kanskje ikke de verste, men i forhold til de beste (og LP) er det mye ødelagt dynamikk.

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •