CD plater VS streamingtjenester - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 264
    Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    CD for meg er den ultimate kosen, det å ha et fysisk produkt, nible litt i coveret og dundre på med kremlåter. Men det er kun min absolutte favoritter som pryder cdhylla, alt det andre går i Flac og mp3(192-320). Under 192kbps hører jeg faktisk forskjell, tross at jeg har CV

Streaminginteressen har ikke meldt seg hos meg ennå, så der stiller jeg blankt.

Men hvordan man velger å lytte til musikk er vel helt opp til enhver. Selv spiller det lite rolle for meg om jeg lytter til den liggende i tannlegestolen, hengende ut av et vindu eller niiiiiilytter en sen lørdagskveld. Den gleder meg uansett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nå selv at streaming høres både upersonlig og kjølig ut. Iallefall på musikk med masse akustiske instrumenter.
    Der hvor man har forvrengt lyden eller synth har ikke de samme problemene, siden fokuset ligger lenger ned i frekvensområdet. Jeg må innrømme at jeg streamer litt selv, men når jeg vil ha maks ut av det, så kommer jeg ikke utenom "sølvdiskene".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    1) Joda, du bruker apell til majoritet argumentasjon, det gjorde du i tidligere innlegg i denne tråden.(De fleste velger Spotify så derfor....) Og nei, det er heller ikke fakta,men din argumentasjon i debatten. Ja, det er faktum at majoriteten velger streaming fremfor CD. På samme måte som majoriteten handler alt i ett anlegg på Elkjøp eller Lefdal og er såre happy med lydkvaliteten. Det jeg stiller spørsmål ved er suvereniteten til dette valget mange tar, og om det nødvendigvis er den beste løsningen, for eks lydmessig. For å sette dette i perspektiv så har jeg illustrert det med Grandiosaeksemepelet, men jeg får ikke inntrykk av at du forstår hva det dreier seg om. Det er en analogi for å illustrere et poeng. Er det slik at du personlig mener Grandiosa er et kvalitetsmessig svært godt matprodukt? Hvis ja, kan du underbygge dette med dokumentasjon, for eks uttalelser fra kokker,undersøkelser i matmagasiner o.l? Og hvis nei, hvorfor kjøper så mange dette da? Hvis mange kjøper det skulle man tro dette var et kongeprodukt jmf din spotifyargumentasjon?

2)Naturligvis påpeker jeg din feilaktige debatteknikk når jeg ser denslags i dine svar til meg. Hvis du slutter å bruke ugyldig argumentasjon, og stråmenn(tillegge meg påstander jeg ikke har ytret) så slipper jeg også å påpeke dette. Det er et soleklart tegn på mangefull argumentasjon at man må ty til stråmenn og tankefeil (ugyldig argumentasjon) som appell til majoritet eller appell til følelser.

3)Selvsagt har min og andres mening noe å si. Alles meninger er verdifulle, og derfor er debatter viktige,- og ikke bare sluke alt man blir forsøkt tredd nedover hodet på høykant. Igjen: poenget med Grandis eksempelet er ikke hva som er best av Big One eller Grandis.Eller best av CD eller Vinyl, eller best av BMW eller Audi. Men at massenes omfavnelse av et gitt produkt eller en tjeneste, IKKE legitimerer kvalitetsnivået på det gitte produkt. At Grandiosa selger i bøtter og spann betyr ikke automatisk at det er et godt matprodukt.

4) Forsvarer du ikke streaming med basis i majoritet når du til stadighet argumenterer med at massene har valgt streaming? Det er jo eksakt hva du gjør, leser du ikke hva du selv skriver? De lærde strides om de hørbare forskjellene, du har ingen fakta som tilsier at 1 prosent hører forskjell på streaming og CD. Det vi vet er at streamingtjenester tilbyr musikk i forringet lydkvalitet, i større og mindre grad. Når du da velger dette fremfor tilgjengelige formater med målbart BEDRE lydkvalitet, så er realiteten at du prioriterer kvantitet,tilgjengelighet og massekonsum fremfor optimalt tilgjengelighet lydkvalitet. Dette er i seg selv intet negativt eller mindreverdig på noen måte. Problemet oppstår ved at debattanter som deg selv nekter å innrømme dette,hvilket gjør at man seiler under falskt flagg.
    1) Nei, du faller for din egen debatt-teknikk. Du tillegger meg ting jeg ikke har skrevet. Jeg sitere meg selv:
    Når alt kommer til alt så er denne debatten død - forbrukerne har sakt sitt. CDen er nær døden, men jeg tror ikke den vil dø helt ut. For det vil alltid være et marked for nostalgikere og samlere som tviholder på å ha noe å holde i, på lik linje som vinyl
    .
    Hvis du leser hele innlegget mitt så vil du forstå at det handler om smak og behag. For det er ingen som blir lurt, forbrukerne som har gått over til streaming kjenner godt til hva CD er. Dem vet hva dem mister og dem vet hva dem får.
    Analogiene dine blir feil, da diskusjonen og detaljene blir helt annerledes.
    (Edit - Grandiosa er så bra som forbrukeren synes den er, og det innen for den enkeltes ramme. Skal du bruke Grandiosa som et eksempel, så må du også finne noe å sammenlignene den med som er innenfor den samme rammen - ellers så blir det helt umulig å debattere dette. )

2) Vær vennlig å siter spesifikt min debatteknikk - så vil jeg svare på det.

3) Tja, det et visst punkt kan det være det. MEN når vi har diskutert hva som er finest av "rødt og blått" over 10 sider så har debatten utspillt seg. Hvis du virkelig ønsker å finne ut hva som er best så gå til majoriteten - lag en spørreundersøkelse. For debatten går på repeat, den begynner å helle over til å bli fordummene. Jeg kunne ha kjøpt argumentasjonen din hvis de som streamer ikke kjente til CD og dem ikke kjente alternativet - men dem aller aller fleste kjenner godt til hva det dreier seg om. Det bunner i smak og behag og hvilken kvaliteter den enkelte ønsker - her må vi bare innse at vi prioriterer forskjellig for å få en kvalitetsopplevelse. Det er ingen som får tredd noe som helst nedover hode.

4) Nei, du som ikke leser. Vær vennlig siter spesifikt.
    Stortsett alle som er på forumet og alle som diskuterer med deg her vet at spotify har laver bitrate og lavere lydkvalitet enn CD. MEN spotify gir ikke meg en dårligere total opplevelse av den grunn - den gir meg faktisk mye mer kvalitets opplevelser enn tidligere. For å gjenta meg selv for ente gang, majoriteten har valgt, men det betyr ikke at det er det riktig svaret for deg.

Nå som vi "endelig" har klart å bli enig om at sportify har laver bitrate og laver lydkvalitet så er debatten død - jeg foretrekker spotify, den gir MEG og majoriteten totalsett en bedre opplevelse. Ja, prioritene mine ligger ikke 100% i lyd, det vil den aldri gjøre. Men jeg er opptatt at lyden er best mulig innefor mine rammer - altså ikke dine rammer. Jeg prioriterer først og fremst musikken - og lyden har en kvalitet som er mer enn god nok.

1% eller 0.5% som hører forskjell? Vel, ikke vet jeg, poenget var bare at det er hi-fi nerdes som henger seg opp i lydkvaliteten, og vi er et veldig få antall kjøpere i den store sammenheng. Dem aller fleste utenfor denne hifi-bobblen hører musikk på billige minianlegg, TV, PC, mobil, i bilen/båten hvor kvaliteten på lyden ikke er avgjørende, eller at dem rett og slett ikke ikke bryr seg. Personene i sistnevnte gruppe nedprioriterer ikke lyden da ikke er i en tilstand til å vurdere dette - dem prioriterer kvantitet, tilgjengelighet og massekonsum fremfor en haug med utilgjengleig CDer, cover, som du må ha bæremeis for å få med deg hvis du skal på tur. Også tar en evighet å finne og bytte plate. En helt naturlig prioritet spørr du meg....

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker begge deler - både CD og streaming. Foretrekker fortsatt å ha et fysisk produkt, men har også stor glede av å finne ny musikk på Spotiy.

(Men nå blir det nok "pc-fil" lyd i stua også - kom over en pent brukt Squeezebox Duet til en latterlig pris som jeg får idag. Huff og gru )

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt alt av Pink Floyd på CD, samt litt annet (Frank Zappa f.eks.).
    Dette er litt fordi det er artig å ha, men jeg hører aldri på CD'ene. I dag ligger de fortsatt i pappesken etter høstens flyttesjau.

Jeg sliter med å høre veldig stor forskjell på mp3/stream og CD'er på mitt anlegg i stua.
    Dessuten er CD'er vanvittig klønete.
    De rommer 15-25 låter, ripes opp (dersom andre enn meg selv behandler dem :P), blir lagt i feil cover (også av andre), coveret knuses etter fall.
    De tar plass.

Spotify er fantastisk genialt. Låter som ikke finnes, feks. Pink Floyd, har jeg rippet fra mine egne CD'er og kan legge til i Spotify de også. Har det tilgjengelig hele tiden på Android-telefonen, eller på PC, eller på Boxee Box.

Wimp ble inkludert i Canal Digital-abonnementet mitt, så bruker dette i stua gjennom PVR-dekoderen. Fungerer også helt greit når man pusler hjemme og ønsker å sette på noe bakgrunnsmusikk.

Hadde jeg vært av typen som satt meg ned i et dedikert rom for å lytte til musikk, så hadde naturligvis streamingtjenester vært litt stusselig.

Poenget er vel at hvert medie møter hvert sitt behov

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du viser med dette innlegget at du tvert imot IKKE forstår hva jeg mener.

Nei, man kan ikke BARE sette seg ned å bruke Spotify slik man gjør med CD eller vinyl. På sikt vil overeksponeringen Spotify gir og massekonsumpreget ta deg i større eller mindre grad, enten man vil eller ikke.

Samme med radiomode på Spotify surrende i bakgrunnen, dette er eksakt hva jeg snakker om. På sikt mener jeg dette skaper en mer overfladisk musikkinteresse, som drar seg fra konsentrert lytting til hele album, til museklikking rundt om på topplister, alskens tipsutsjekking osv osv. (Ja,det er bra med tips innimellom, men det er ikke poenget i denne sammenhengen).

DET er hele casen her. Jeg personlig ønsker ikke en slik utvikling i hvordan jeg forholder meg til musikk som kunstform. Hva andre gjør er naturligvis opptil dem, jeg forsøker å forklare/argumentere for hvorfor jeg velger annerledes og hva som ligger bak.
    For noen minutter siden leste jeg tråden din om Airbag, og nå sitter jeg og lytter til Airbag via Spotify gjennom AKG-601 og en Klasse A hodetelefonforsterker - med en lydkvalitet som høyt sannsynlig banker lyden fra svært mange av anleggene her på forumet ned i støvlene - og det helt uavhengig om de har CD, vinyl eller noe annet som kilde. Dette da avspillingsutstyret og kvaliteten på masteringen av platen har uendelig mye mer å si enn om jeg hører på 320kbps OGG eller CD.

Jeg har altså oppdaget et nytt band, og umiddelbart kan jeg nyte dette bandet i høy kvalitet. Lydkvalitet OG tilgjengelighet på en gang! At du synes dette er en negativ utvikling kan jeg ikke fatte og begripe.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For noen minutter siden leste jeg tråden din om Airbag, og nå sitter jeg og lytter til Airbag via Spotify gjennom AKG-601 og en Klasse A hodetelefonforsterker - med en lydkvalitet som høyt sannsynlig banker lyden fra svært mange av anleggene her på forumet ned i støvlene - og det helt uavhengig om de har CD, vinyl eller noe annet som kilde. Dette da avspillingsutstyret og kvaliteten på masteringen av platen har uendelig mye mer å si enn om jeg hører på 320kbps OGG eller CD.

Jeg har altså oppdaget et nytt band, og umiddelbart kan jeg nyte dette bandet i høy kvalitet. Lydkvalitet OG tilgjengelighet på en gang! At du synes dette er en negativ utvikling kan jeg ikke fatte og begripe.

Godt at du koser deg med Airbag plata, ingenting er bedre enn det8)

For meg er det en del av pakka å bestille plata, vente på den i postkassen og få optimal lydkvalitet på et fysisk medie. Men så er jeg så gammeldags at jeg setter pris på papiraviser og blader i papirformat fremfor elektronisk format og at jeg faktisk lager mat hjemme, fremfor å kjøpe halv og helfabrikata.

Det er i seg selv intet negativt med Spotify, snarere enn hvilket lyttemønster jeg tror det på sikt vil gi. Jeg forstår utmerket godt at massene hegner om Spotify, men det er ikke noe jeg vil bruke som hovedkilde i mitt eget anlegg. (Før jeg blir tvunget til det, dvs at det ikke utgis CD skiver lenger med den musikken jeg vil ha).

Dessuten støtter jeg oppom høyoppløselig formater som SACD og blu-ray så godt jeg kan, fordi jeg ønsker mer fra disse formatene på markedet. Antagelig spiller jeg vel så mye blu-ray konserter som CD skiver for tiden.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke den Airbag plata hadde noe lyd å hoppe i taket for jeg... Synes også musikken var litt kjedelig Men det er nå bare meg. Ser at det er god dynamikk og slikt på plata, men i denne sjangeren foretrekker jeg litt mer kompressor for å få litt trykk på det meste. Blir liksom ikke noe schwung over plata og det er jo utrolig viktig.

Når det gjelder opptak i sjangeren så synes jeg det meste av Dream Theater låter mye fetere, selv med mindre dynamikk...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min verden er fil-generasjonen med på å ødelegge musikken. Ikke at der er noe galt med den tekniske gjengivelsen i seg selv, mer at musikk nå er blitt spillelisteorientert.

Jeg savner de gode tidene (noen album dukker jo opp fortsatt) der man oppdaget de virkelige perlene kanskje femte eller sjette gangen man hørte albumet.
    Fordi man nå kjøper nå kjøper enkeltlåter på iTunes og lager spillelister på spotify (og før dette lastet låter som pirat), virker det på meg som om alt er blitt "hit"-orientert, og alt handler om å makse mest mulig spilletid pr låt og så la den dø, istedet for å skape noe som varer evig.
    Låten er nødt til å fenge momentant, ellers er den ikke verdt noe...
    Altså musikk som er litt mer komplisert å like eller forstå, drukner i støy.

Bare for å understreke at dette ikke er snakk om "snobberi" så kan jeg eksemplifisere med at en del Pink Floyd eller Smashing Pumkins ville jeg ikke hørt om igjen hadde det ikke vært fordi at det var en del av et album. Og de samme låtene er nå favoritter og jeg kommer til å høre dem livet ut.!

Men dette er selvsagt bare mitt inntrykk (av moderne musikk etter 20xx), og jeg har ingen empiri eller annet for å understøtte dette...

Var dette forståelig?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    I min verden er fil-generasjonen med på å ødelegge musikken. Ikke at der er noe galt med den tekniske gjengivelsen i seg selv, mer at musikk nå er blitt spillelisteorientert.

Jeg savner de gode tidene (noen album dukker jo opp fortsatt) der man oppdaget de virkelige perlene kanskje femte eller sjette gangen man hørte albumet.
    Fordi man nå kjøper nå kjøper enkeltlåter på iTunes og lager spillelister på spotify (og før dette lastet låter som pirat), virker det på meg som om alt er blitt "hit"-orientert, og alt handler om å makse mest mulig spilletid pr låt og så la den dø, istedet for å skape noe som varer evig.
    Låten er nødt til å fenge momentant, ellers er den ikke verdt noe...
    Altså musikk som er litt mer komplisert å like eller forstå, drukner i støy.

Bare for å understreke at dette ikke er snakk om "snobberi" så kan jeg eksemplifisere med at en del Pink Floyd eller Smashing Pumkins ville jeg ikke hørt om igjen hadde det ikke vært fordi at det var en del av et album. Og de samme låtene er nå favoritter og jeg kommer til å høre dem livet ut.!

Men dette er selvsagt bare mitt inntrykk (av moderne musikk etter 20xx), og jeg har ingen empiri eller annet for å understøtte dette...

Var dette forståelig?

Ja, og jeg er 100 prosent enig i de refleksjonene du gjør deg. Det du her snakker om er en annen vinkling av de momentene jeg også har touchet innom flere ganger i tråden, slik jeg opplever det

(Massekonsum, kvantitet fremfor kvalitet, overfladiske lyttemønstre osv osv).

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdaget Pink Floyd sent, i 15-års alderen. Startet med at fatter kom hjem med The Wall på DVD, senere lastet jeg ned albumene deres som mp3, før jeg fant ut at dette er så bra at jeg må kjøpe dem av prinsipp.

Kunne fint sette på hele Dark Side Of The Moon i MP3-format og lytte gjennom hele greia mange ganger på gutterommet. Gjør dette fortsatt, selv om jeg har CD'en og SACD'en. Sangene, og albumet totalt sett, er for meg like magiske selv om de ikke blir spilt av fra et fysisk medie.

Wish You Were Here, Dark Side Of The Moon og Animals er typiske album jeg kan lytte til f.eks. i senga på kvelden før jeg sovner. Henter ikke fram den fysiske CD'en når jeg har rippet dem til NAS'en og kan streame det trådløst, eller eventuelt gjennom Spotify eller MP3-spilleren på telefonen.

Enig med deg når det kommer til sangenes delaktiget av et helhetlig album. Hører ofte Another Brick In The Wall Part II og Comfortably Numb gå på radio, men de oppleves totalt annerledes enn når man hører dem i løpet av en gjennomspilling av The Wall.

I spotify har jeg et par spillelister hvor jeg har plukket ut f.eks. Kiss, ZZ Top, The Clash, Nickelback, Joan Jett og Foo Fighters-låter, men har de fleste spillelister bestående av kun ett album, og da hele albumet.

Leonard Cohen Live in London ligger som en spilleliste, The Rise And Fall Of Ziggy Stardust som en annen.
    Fungerer fint for meg, så plukker jeg heller enkeltlåter som fenger fra radioen og slenger sammen i en egen playlist. Dette er typisk sanger som man hører seg lei på, men som aldri er noen "albumlåter" uansett.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Oppdaget.....
    Og det er selvsagt greit å streame Pink Floyd eller andre gode album.! (om man ønsker det)

Mitt poeng var egentlig bare at denne type musikk som vi elsker og som har "et større bilde", i langt mindre grad produseres i dag.

Tenk så fett om vi hadde fått et "nytt Pink Floyd"! Men jeg er redd det er viktigere med one-hit-wonders idag.

Ps, jeg tror du tok poenget, men bare understreker det i tilfelle noen andre misset det. :-)

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullstendig enig med deg

Hørte f.eks. gjennom debutplata til Donkeyboy etter at Ambitions og Sometimes gikk som farsotter på radioen. Ble overrasket over hvor bra jeg synes resten av albumet var, synes spesielt tittelsporet Caught In A Life som siste låt på albumet vekte noe i meg.

Hører ikke på dette i dag, men det var en morsom opplevelse å finne at jeg faktisk likte musikken.

Så ja, man må nok ta seg tid til å lytte for å oppdage musikk, istedenfor å høre på VG-lista til man er lei.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Er fullstendig enig med deg

Hørte f.eks. gjennom debutplata til Donkeyboy etter at Ambitions og Sometimes gikk som farsotter på radioen. Ble overrasket over hvor bra jeg synes resten av albumet var, synes spesielt tittelsporet Caught In A Life som siste låt på albumet vekte noe i meg.

Hører ikke på dette i dag, men det var en morsom opplevelse å finne at jeg faktisk likte musikken.

Så ja, man må nok ta seg tid til å lytte for å oppdage musikk, istedenfor å høre på VG-lista til man er lei.

Helt enig angående Donkeyboy, har blitt overrasket selv over hvor bra jeg syns skiva deres er. Lyden er også god, med herlig 80-talls groove 8)

Forøvrig godt poeng angående hitsingler som Comfortably numb spilt på radioen, og hvordan man får annerledes opplevelse når man hører denne en albumskapt helhet. Dette illustrerer for meg hvor viktig albumet er som kunstform, det må vi virkelig ta vare på.

Et helhetlig album gir musikkopplevelser som enkeltsingler er ute av stand til å gi.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig synes det er usympatisk om noen skal fortelle meg *hvordan jeg bør lytte til musikk.

*med hvordan mener jeg:
    -fra hvilket fysisk medie musikken er lagret på.
    -aktiv eller passiv lytting.
    -valg av låt, album, artist eller sjanger.

Videre synes jeg folk burde hatt litt mer respekt for andre sine synspunkter, om man er enig eller ikke. Blir man ikke enig, så gi **** i å diskuter det til det kjedsommelige. Hva er poenget? :???:
    Kos deg med musikken, akkurat på den måten du må foretrekke.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg personlig synes det er usympatisk om noen skal fortelle meg *hvordan jeg bør lytte til musikk.

*med hvordan mener jeg:

Videre synes jeg folk burde hatt litt mer respekt for andre sine synspunkter, om man er enig eller ikke. Blir man ikke enig, så gi **** i å diskuter det til det kjedsommelige. Hva er poenget? :???:

Du har bidratt med null og niks i denne diskusjonen, og jeg har nå sett meg lei på dine forsøk på harsleringer og avsporinger,istedet for å bidra til debatten på skikkelig vis. Har du ikke interesse av diskusjonen så står du helt fritt til å la være delta, eller la være lese tråden. Det er ikke tvang her på avforum til å involvere seg i en diskusjon!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig angående Donkeyboy, har blitt overrasket selv over hvor bra jeg syns skiva deres er. Lyden er også god, med herlig 80-talls groove 8)

Forøvrig godt poeng angående hitsingler som Comfortably numb spilt på radioen, og hvordan man får annerledes opplevelse når man hører denne en albumskapt helhet. Dette illustrerer for meg hvor viktig albumet er som kunstform, det må vi virkelig ta vare på.

Et helhetlig album gir musikkopplevelser som enkeltsingler er ute av stand til å gi.
    Med fare for å spore av, men et eksempel til:
    Smashing Pumpkins sitt Mellon Collie and the infinite sadness har en helt annen rekkefølge på vinyl enn på CD. Jeg hørte CDen versjonen først (mange ganger i mange år), men da jeg hørte vinylversjonen ble det en helt ny opplevelse.
    Egentlig ganske merkelig, fordi at låtene henger på langt nær ikke sammen slik som hos Pink Floyd.

For avslutte (fra meg): Ja, jeg er enig i at albumformen bør bevares og dyrkes!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen

*med hvordan mener jeg:

Herregud mann,
    MITT poeng er ikke å fortelle noen hvordan de skal lytte til musikk, mer enn refleksjon over at dersom "alle" velger den ene formen, fører det til at tap for oss som ønsker det andre. Og det tapet da først og fremst i hva slags musikk som blilr produsert... IKKE sjanger, men snarere kvalitet og/eller kompleksitet. OG for ikke å snakke om loudnesswar ( som er et HELT annet tema) men som likefullt er et resultat av MP3-generasjonen, og at folk lytter til musikk på andre måter enn før, les: iPod.

Om du synes det å diskutere dette er uttrykk for manglende respekt for noe som helst, må det stå på din regning.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har bidratt med null og niks i denne diskusjonen, og jeg har nå sett meg lei på dine forsøk på harsleringer og avsporinger,istedet for å bidra til debatten på skikkelig vis. Har du ikke interesse av diskusjonen så står du helt fritt til å la være delta, eller la være lese tråden. Det er ikke tvang her på avforum til å involvere seg i en diskusjon!
    Denne uttalelsen ser ut til å oppsummerer hele holdningen din, og tråden forsåvidt. Du har alltid rett, tydeligvis. Din mening er korrekt.

Men jeg skal gjøre kort prosess, for jeg har annet å bruke tiden min på.
    ...over og ut! :-D

Herregud mann,
    MITT poeng er ikke å fortelle noen hvordan de skal lytte til musikk, mer enn refleksjon over at dersom "alle" velger den ene formen, fører det til at tap for oss som ønsker det andre. Og det tapet da først og fremst i hva slags musikk som blilr produsert... IKKE sjanger, men snarere kvalitet og/eller kompleksitet. OG for ikke å snakke om loudnesswar ( som er et HELT annet tema) men som likefullt er et resultat av MP3-generasjonen, og at folk lytter til musikk på andre måter enn før, les: iPod.

Om du synes det å diskutere dette er uttrykk for manglende respekt for noe som helst, må det stå på din regning.
    Det var vel ikke helt deg det var "rettet mot".
    Men synes ikke noen skal opphøye seg selv og fortelle at alle andre tar feil.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud mann,

Støttes, dette er en fullt ut legitim og ikke minst viktig debatt etter mitt syn, og vil man ikke delta i debatten så er det helt frivillig selvsagt.

Realiteten er at musikkverden har forandret seg,på flere måter. Både hva gjelder bekjentskap til loudness war, endring i hva slags musikk som lages (overvekt på hitmusikk, rnb og lignende),nedgang i lydkvalitet osv osv. Dette har antagelig mange grunner, men det er etter hva jeg mener direkte naivt å ikke tro dagens og de siste årenes MP3 generasjon har bidrattt til både loudness war problematikken og mere til. Bransjen tilpasser seg sitt publikum,til hva folket vil ha, rett og slett.

Eksakt det samme prinsippet ser vi i matbutikkene våre, hva gjelder utvalg.Norges matbutikker er blant verdens dårligste, når det gjelder vareutvalg, kvalitet og fokus på gode råvarer. Hvem har i stor grad skylden og ansvaret for at vi er i den situasjonen? Jo, forbrukerne, massene,- som så og si kun fokuserer på enkelthet, tilgjengelighet, pris(billig som mulig) og halv/helfabrikata produkter. Butikkene og bransjen tilpasser seg selvsagt, og resultatet blir deretter.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •