CD plater VS streamingtjenester - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 264
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    1) Nei, jeg hevder ikke at majoriteten er det eneste riktig, noe jeg har påpekt flere ganger. Og det jeg skriver er ikke debatt-teknikk - det er fakta. For å sette det litt på spissen på en enkel måte - "hvis du er den eneste i verden som vil bruke CD, resten vil bruke Spotify og lignende" så er ingenting som tilsier at du har rett. Du kan selvfølgelig heve deg over og si at dette er majoritetets argumentikk - men du er klar over at mer eller mindre samtlig som har gått over til streaming har gått fra CD-spilleren og en haug med CDer. Selv kjøpte jeg min første CD i 1988, og det har med tiden blitt ganske mange. Dog, så sier jeg ikke at CD ikke er formatet for deg eller andre. Jeg sier bare at "folket" har talt, og jeg er overbevist om at dem VET hva dem vil ha.

2) Du hevder jeg ikke har argumenter, og tar feil. Vel, da på pålegger jeg deg natulig nok det motsatte. Kald det stråmenn eller feil debatt-teknikk eller hva du vil. Dog, så har jeg skrevet ned mange argumenter, du velger glatt for å overse dem for kunne fremme din egen debatt-teknikk. Hvorfor kan du ikke bare kommentere hva jeg faktisk har skrevet i stedenfor å hele tiden komme tilbake tilstråmannn, tankefeil, majoritetsargumentikk.

3) Angående Grandiosa så kunne jeg sikkert brukt samme taktikk som deg - Tankefeil, stråmann og etc. Selv så ser jeg ikke behovet for det. Siden du forsatt dveler ved den - og ikke ser at vi snakker om noe helt annet. Så skal jeg alikevel gi den en liten kommentar. "Du liker Big, og jeg liker Grandiosa" - hvilken smaker best? Når alt kommer til alt så handler det om smak og behag - i realiteten så er debatten her også død - folket har talt sitt. Og ja, du kan ha en annen mening, men det endrer ingenting.

4) Jeg forsvarer INGENTING pga majoriteten - jeg påpekker kun at majoriten foretrekker streaming. Vel, jeg innrømmer og innrømmer fru Blom? Tja, på sett og vis - jeg prioriterer musikk fremfor lyd ja, noe vi nesten alle gjør i en eller en annen grad. Men som i tidligere debatter så misforstår du hva kvalitet er. Den er personavhengi. For det første så vil jeg anta at maks 1% av alle brukere ikke hører forskjellen, altså de som ikke hører forskjell priorterer ikke ned lyd-kvalitet. Og feks jeg prioriterer å faktiske høre på musikken, enn å ikke høre den - jeg har aldri hørst så mye musikk siden jeg begynte å streame. Jeg får rett og slett mye mer kvalitet for pengene på Spotify enn om jeg skulle kjøp en CD i ny og ne.

Jeg prioriterer musikk fremfor lyd, det er det eneste jeg er villig til å innrømme ;-) Og kvantitet er utelukkende kun bra, også hvis den er lett tilgjengelighet... Men jeg opptatt av best mulig lyd innen for mine rammer....

1) Joda, du bruker apell til majoritet argumentasjon, det gjorde du i tidligere innlegg i denne tråden.(De fleste velger Spotify så derfor....) Og nei, det er heller ikke fakta,men din argumentasjon i debatten. Ja, det er faktum at majoriteten velger streaming fremfor CD. På samme måte som majoriteten handler alt i ett anlegg på Elkjøp eller Lefdal og er såre happy med lydkvaliteten. Det jeg stiller spørsmål ved er suvereniteten til dette valget mange tar, og om det nødvendigvis er den beste løsningen, for eks lydmessig. For å sette dette i perspektiv så har jeg illustrert det med Grandiosaeksemepelet, men jeg får ikke inntrykk av at du forstår hva det dreier seg om. Det er en analogi for å illustrere et poeng. Er det slik at du personlig mener Grandiosa er et kvalitetsmessig svært godt matprodukt? Hvis ja, kan du underbygge dette med dokumentasjon, for eks uttalelser fra kokker,undersøkelser i matmagasiner o.l? Og hvis nei, hvorfor kjøper så mange dette da? Hvis mange kjøper det skulle man tro dette var et kongeprodukt jmf din spotifyargumentasjon?

2)Naturligvis påpeker jeg din feilaktige debatteknikk når jeg ser denslags i dine svar til meg. Hvis du slutter å bruke ugyldig argumentasjon, og stråmenn(tillegge meg påstander jeg ikke har ytret) så slipper jeg også å påpeke dette. Det er et soleklart tegn på mangefull argumentasjon at man må ty til stråmenn og tankefeil (ugyldig argumentasjon) som appell til majoritet eller appell til følelser.

3)Selvsagt har min og andres mening noe å si. Alles meninger er verdifulle, og derfor er debatter viktige,- og ikke bare sluke alt man blir forsøkt tredd nedover hodet på høykant. Igjen: poenget med Grandis eksempelet er ikke hva som er best av Big One eller Grandis.Eller best av CD eller Vinyl, eller best av BMW eller Audi. Men at massenes omfavnelse av et gitt produkt eller en tjeneste, IKKE legitimerer kvalitetsnivået på det gitte produkt. At Grandiosa selger i bøtter og spann betyr ikke automatisk at det er et godt matprodukt.

4) Forsvarer du ikke streaming med basis i majoritet når du til stadighet argumenterer med at massene har valgt streaming? Det er jo eksakt hva du gjør, leser du ikke hva du selv skriver? De lærde strides om de hørbare forskjellene, du har ingen fakta som tilsier at 1 prosent hører forskjell på streaming og CD. Det vi vet er at streamingtjenester tilbyr musikk i forringet lydkvalitet, i større og mindre grad. Når du da velger dette fremfor tilgjengelige formater med målbart BEDRE lydkvalitet, så er realiteten at du prioriterer kvantitet,tilgjengelighet og massekonsum fremfor optimalt tilgjengelighet lydkvalitet. Dette er i seg selv intet negativt eller mindreverdig på noen måte. Problemet oppstår ved at debattanter som deg selv nekter å innrømme dette,hvilket gjør at man seiler under falskt flagg.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... vanskelig å hoppe inn i en tråd når den er godt i gang - men det får stå sin prøve.

Jeg streamer ikke - ikke fra Spotify og slikt - men jeg hører på nettradio. Hekta på nettradio i en alder av over 60 - i 128 kbps MP3 - det er meg. Tipper at det går i denne foraktelige ikke-hifi-MP3-kvaliteten i 80-90% av tiden. Jazz, blues og en del klassisk - musikk som jeg ikke kan få nok av. Til tross for at jeg har over 2.000 timer med ymse musikk i CD-kvalitet på harddisken. Egenhendig rippet fra stort sett egne CDer til harddisken.

Ikke bare det, jeg har hifi til bortimot en halv million fordelt på tre svært oppegående anlegg - regnet i nypriser - her hjemme. Ganske enkelt fordi det gir god lyd. Også når jeg lytter til nettradio. Ikke så god lyd som når jeg lytter til CDer - men bedre lyd enn om jeg skulle lytte til nettradio på et dårlig anlegg. For meg er ikke musikkopplevelser knyttet til detaljene i pling-plong-lydene eller i en eksakt tredimensjonalitet etc. etc. til enhver tid. Greit nok - når jeg er i det rette humøret - men god musikk bryr seg ikke nødvendigvis om slikt.

Stikkordet er musikkglede. Jeg hører musikk som jeg aldri ville ha visst om eksisterte hvis det ikke hadde vært for disse nettradioentusiastene som bare sitter der og pønsker ut spillelister som skal glede en ukjent lydhør lytter i et land langt borte. Et mirakel for en som vokste opp med én eneste NRK-kanal, og med Radio Luxemburg på mellombølge som eneste smutthull - og da bare i den mørke årstiden.

Skulle dette være et "problem" - at så mye musikk er så lett tilgjengelig? Mensch ärgre dich nicht!
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Flott innlegg, synspunkter jeg deler med deg!

Hva med denne kommentaren fra "Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling" tråden?

Ja, hva med den kommentaren? Har du lett rundt på forumet for å forsøke finne en setning du kan bruke mot meg? Haha.

Vedrørende Airbag plata så er lydkvaliteten her så utrolig bra i bånn, at forskjellene her for meg er ørsmå og ikke hørbare. Dog har jeg ikke hørt begge deler på mitt eget oppsett hjemme, men har hørt begge deler på ukjent oppsett hos en kompis hvor det var vanskelig å skille CDen fra Spotify 320 Kps.

Poenget er at dette kan variere med forskjellige utgivelser og streamingtjenester. Andre ganger har jeg hørt tydelig forskjell mellom CD og streamingfil.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour: Plager det deg at lyden blir så god i lossy 320kbps OGG format at synes det er veldig god lyd selv om man spiller det av på et anlegg i millionklassen? Du som er så opptatt av at ting skal være lossless burde jo kjøpe råfilene av artistene som lager musikken du liker. Men disse ligger jo på harddisk, så det blir jo ikke noe koselig... Plager det deg at folk som virkelig kan det meste om lydkvalitet mener at det ikke er hørbar forskjell på 320kbps MP3 og SACD? Kan du mye om innspillingsteknikk? Det er så utrolig mange faktorer som forringer lydkvaliteten ved innspilling at forskjellen på lossy vs lossless formater er neglisjerbar. Jeg har nevnt det tidligere en gang her på forumet. Dersom du tar en 2l innspilling og konverterer det til lossy MP3 VBR så vil lyden fremdeles være enormt mye bedre enn den beste innspillingen fra Dire Straits, Pink Floyd og andre "velkjente og elskede godlydband" til tross for at dette godt kan være selve masterfilene fra platene.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Skulle dette være et "problem" - at så mye musikk er så lett tilgjengelig? Mensch ärgre dich nicht!

Jeg siterer kun din konklusjon, eller skal vi si hovedspørsmål,- da jeg føler det andre i innlegget er et mer sidespor til debatten her. Personlige preferanser den ene eller andre veien er helt naturlig, og ikke noe jeg har innvendinger mot. (Selvom jeg syns det er spesielt å bruke mye tid på lytting til komprimert Mp3 på så flotte anlegg som du har, men det er en annen diskusjon).

Svaret på ditt spørsmål kommer ann på hvilket perspektiv man ser det fra. Og ja: fra et kritisk musikklytting perspektiv mener jeg det kan ha negative konsekvenser at musikk blir overtilgjengelig og overeksponert slik realiteten er i dagens samfunn. Grunnene til dette har jeg vært inne på flere ganger i denne tråden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Gilmour: Plager det deg at lyden blir så god i lossy 320kbps OGG format at synes det er veldig god lyd selv om man spiller det av på et anlegg i millionklassen? Du som er så opptatt av at ting skal være lossless burde jo kjøpe råfilene av artistene som lager musikken du liker. Men disse ligger jo på harddisk, så det blir jo ikke noe koselig... Plager det deg at folk som virkelig kan det meste om lydkvalitet mener at det ikke er hørbar forskjell på 320kbps MP3 og SACD? Kan du mye om innspillingsteknikk? Det er så utrolig mange faktorer som forringer lydkvaliteten ved innspilling at forskjellen på lossy vs lossless formater er neglisjerbar. Jeg har nevnt det tidligere en gang her på forumet. Dersom du tar en 2l innspilling og konverterer det til lossy MP3 VBR så vil lyden fremdeles være enormt mye bedre enn den beste innspillingen fra Dire Straits, Pink Floyd og andre "velkjente og elskede godlydband" til tross for at dette godt kan være selve masterfilene fra platene.

Nope, det plager meg ikke. Og at det ikke er hørbar forskjell mellom SACD og 320 MP3 er jeg alldeles ikke enig i. Det jeg vil er at man skal være ærlig om hva man prioriterer, og ikke seile under falskt flagg. De som spiser mye Grandiosa innrømmer gladelig at de ikke er matinteresserte, og det eneste som teller er raskt konsum og at de blir mette. De driter i smaken.De hevder aldri at de er matinteressert og at Grandis er et glimrende kvalitetsmessig matprodukt.

Både blu-ray og SACD er forøvrig glitrende høyoppløselige formater som jeg skulle ønske enda flere støttet oppom, slik at det kunne ta enda mer av med utgivelser.

Jeg hører for eks mer og mer på live blu-rays fremfor andre ting fordi lydkvaliteten her er så enormt bra.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Ja, musikken er kanskje overtilgjengelig, har jo radiostasjoner tilgjengelig fra hele verden på min Squeezebox, bare å velge sjangre og da er det random play forever, gratis er det jamen også.
    Hadde aldrig oppdaget så mye god blues hadde det ikke vært for disse radiostasjoner.
    Kritisk musikklytting driver jeg ikke med lenger så jeg kan ikke delta i den diskusjonen, kabler er jeg også ferdig med. Livet er kort...
    Du minnet meg på at jeg må skaffe meg en BD konsert, har endda det til gode.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, hva med den kommentaren? Har du lett rundt på forumet for å forsøke finne en setning du kan bruke mot meg? Haha.

Vedrørende Airbag plata så er lydkvaliteten her så utrolig bra i bånn, at forskjellene her for meg er ørsmå og ikke hørbare. Dog har jeg ikke hørt begge deler på mitt eget oppsett hjemme, men har hørt begge deler på ukjent oppsett hos en kompis hvor det var vanskelig å skille CDen fra Spotify 320 Kps.

Poenget er at dette kan variere med forskjellige utgivelser og streamingtjenester. Andre ganger har jeg hørt tydelig forskjell mellom CD og streamingfil.
    Jeg prøver bare å skjønne hva du vil fram til med denne tråden.
    Streamingtjenester, lossless fra harddisk, spotify kan være det samme, har veldig god kvalitet som du selv påpeker, men allikevel er du imot streaming pga kvantitet kontra kvalitet?
    Er det det at du må opp av stolen, skifte CD plate som gjør lyden bedre?
    Eller er det at du eier musikken "fysisk" som gjør lyden bedre?
    Isåfall er dette subjektivt, og ikke noe fasit vi komme frem til.

At jeg leter etter ting imot deg er bare tull, jeg tenkte på den kommentaren med en gang jeg leste denne tråden.
    Tor du må formulere deg bedre og kanskje mindre bastant, og kanskje ikke prøve å starte kranglinger, som jeg har fått med meg du klarer fint

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, det plager meg ikke. Og at det ikke er hørbar forskjell mellom SACD og 320 MP3 er jeg alldeles ikke enig i.
    Men resultater av flere ABX blindtester taler jo imot deg her? Sjekk det opp og bli opplyst!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver bare å skjønne hva du vil fram til med denne tråden.
    Streamingtjenester, lossless fra harddisk, spotify kan være det samme, har veldig god kvalitet som du selv påpeker, men allikevel er du imot streaming pga kvantitet kontra kvalitet?
    Er det det at du må opp av stolen, skifte CD plate som gjør lyden bedre?
    Eller er det at du eier musikken "fysisk" som gjør lyden bedre?
    Isåfall er dette subjektivt, og ikke noe fasit vi komme frem til.

At jeg leter etter ting imot deg er bare tull, jeg tenkte på den kommentaren med en gang jeg leste denne tråden.
    Tor du må formulere deg bedre og kanskje mindre bastant, og kanskje ikke prøve å starte kranglinger, som jeg har fått med meg du klarer fint
    Det siste først: Meg bekjent så trengs det (minst) to stk for å krangle. It takes two to tango som de sier 8)

Tja, hvorvidt det er jobben med å skifte plate som gjør lyden bedre er jeg ikke sikker på, antagelig ikke

For meg personlig er det helhetsopplevelsen som utgjør pakka. Jeg er bevisst på at musikk ikke skal bli redusert til bakgrunnsstøy hos meg, noe som "bare står på i bakgrunnen", noe som surrer og går konstant.Derfor tar jeg konkrete grep for å unngå dette.Og en del av dette er å ikke hoppe på Spotifybølgen, fordi jeg tror dette på sikt bidrar til å utvikle et mer overfladisk lyttemønster og et mer overfladisk syn på musikk som kunstform.

Det er mine preferanser dog, dette gjelder ikke for alle.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Men resultater av flere ABX blindtester taler jo imot deg her? Sjekk det opp og bli opplyst!

Akkuratt det blåser jeg i for å si det rett ut. Matematisk (teknisk) er det forskjell, enkelt og greit. Kabelskeptikerne påstår at det ikke er forskjell mellom høyttalerkabler også, selvom jeg har hørt klar forskjell flere ganger selv.

Folk bommer i et sett på blindtester mellom Glasscola og plastflaskecola også, selvom jeg helt tydelig og uten problemer smaker forskjell. (Ja, jeg har bestått blindtest på dette tidligere).

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste først: Meg bekjent så trengs det (minst) to stk for å krangle. It takes two to tango som de sier 8)

Tja, hvorvidt det er jobben med å skifte plate som gjør lyden bedre er jeg ikke sikker på, antagelig ikke

For meg personlig er det helhetsopplevelsen som utgjør pakka. Jeg er bevisst på at musikk ikke skal bli redusert til bakgrunnsstøy hos meg, noe som "bare står på i bakgrunnen", noe som surrer og går konstant.Og en del av dette er å ikke hoppe på Spotifybølgen, fordi jeg tror dette på sikt bidrar til å utvikle et mer overfladisk lyttemønster og et mer overfladisk syn på musikk som kunstform.

Det er mine preferanser dog, dette gjelder ikke for alle.
    Bakrunnstøy? Da bruker du vel spotify feil til ditt bruk?
    Spotify kan godt brukes til finlytting, som flere sier, det er liten eller ingen forskjell mellom OGG-vorbis 320Kbs og CD.

Synes selv en ASrock pc (som kan styres med fjernkontroll!) tilkoblet via optisk til dac er en genial løsning. Bruker også CD drev til dac, men når lyden er stort sett av samme kvalitet, så ser jeg ikke for meg bryet med å bruke CD mediet.

CD platene er dessverre/heldigvis blitt gammeldags.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkuratt det blåser jeg i for å si det rett ut. Matematisk (teknisk) er det forskjell, enkelt og greit. Kabelskeptikerne påstår at det ikke er forskjell mellom høyttalerkabler også, selvom jeg har hørt klar forskjell flere ganger selv.

Folk bommer i et sett på blindtester mellom Glasscola og plastflaskecola også, selvom jeg helt tydelig og uten problemer smaker forskjell. (Ja, jeg har bestått blindtest på dette tidligere).
    Da er du en avde ekstremt heldige (eller uheldige?) som hører forskjell. Og du kan være sikker på at du er spesiell, for det er ALDRI blitt konkludert med at det er forskjell på bla. kabler og slikt i en uavhengig blindtest der hvor ofte omtrent halvparten av "testerne" deler dine synspunkt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakrunnstøy? Da bruker du vel spotify feil til ditt bruk?
    Spotify kan godt brukes til finlytting, som flere sier, det er liten eller ingen forskjell mellom OGG-vorbis 320Kbs og CD.

Synes selv en ASrock pc (som kan styres med fjernkontroll!) tilkoblet via optisk til dac er en genial løsning. Bruker også CD drev til dac, men når lyden er stort sett av samme kvalitet, så ser jeg ikke for meg bryet med å bruke CD mediet.

CD platene er dessverre/heldigvis blitt gammeldags.
    Ja, bakgrunnsstøy. Jeg har redegjort flere ganger i denne tråden, for hvorfor jeg mener at Spotify og wimp på sikt utvikler et annerledes og mer overfladisk lyttemønster, hvor man istedet for kritisk lytting blir sittende å klikke seg rundt, hører to min av en låt, klikke videre osv. Hvis du enda ikke forstår hva jeg skriver og mener, så foreslår jeg at du leser tråden fra starten av.

Lister blir stående å surre hele tiden mens man er hjemme, mens man støvsuger, vasker opp osv. Det er bare et bruksmønster jeg ikke ønsker hos meg, jeg ønsker ikke at musikk som kunstform skal få den rollen hos meg, derfor tar jeg konkrete grep for å unngå det.

På samme måte som 1000 forskjellige tv kanaler skaper mer zapping og mindre kvalitativ tv tid hos de fleste, enn om man bare hadde hatt 10 kanaler. Slik er vi bare skrudd sammen, bruksmønster endres ved overstimulering og overeksponering.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du er nok et ganske unikt individ - det er det ingen tvil om!

Det virker som om du vil frem til at siden du sverger til CD-platen,så er du en mye mer "seriøs" Hifi-entusiast,og musikk elsker enn alle oss andre som kun hører på "datafiler" ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bakgrunnsstøy. Jeg har redegjort flere ganger i denne tråden, for hvorfor jeg mener at Spotify og wimp på sikt utvikler et annerledes og mer overfladisk lyttemønster, hvor man istedet for kritisk lytting blir sittende å klikke seg rundt, hører to min av en låt, klikke videre osv. Hvis du enda ikke forstår hva jeg skriver og mener, så foreslår jeg at du leser tråden fra starten av.

Lister blir stående å surre hele tiden mens man er hjemme, mens man støvsuger, vasker opp osv. Det er bare et bruksmønster jeg ikke ønsker hos meg, jeg ønsker ikke at musikk som kunstform skal få den rollen hos meg, derfor tar jeg konkrete grep for å unngå det.

På samme måte som 1000 forskjellige tv kanaler skaper mer zapping og mindre kvalitativ tv tid hos de fleste, enn om man bare hadde hatt 10 kanaler. Slik er vi bare skrudd sammen, bruksmønster endres ved overstimulering og overeksponering.
    Jeg skjønner hva du mener, men som jeg skrev, du kan jo sette deg ned, trykke på play på spotify, finlytt til det albumet du vil, så trykk stopp og slå av Nesten som å høre på CD, untatt at man trenger ikke å skifte plate i spilleren.
    At andre bruker det som bakrunnstøy bryr vel ikke deg?
    Kan heller ikke se noe negativt med å ha musikken i bakrunnen, i f.eks radio mode på spotify. Kanskje det dukker opp nye artister du vil kanskje finlytte til?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, men som jeg skrev, du kan jo sette deg ned, trykke på play på spotify, finlytt til det albumet du vil, så trykk stopp og slå av Nesten som å høre på CD, untatt at man trenger ikke å skifte plate i spilleren.
    At andre bruker det som bakrunnstøy bryr vel ikke deg?
    Kan heller ikke se noe negativt med å ha musikken i bakrunnen, i f.eks radio mode på spotify. Kanskje det dukker opp nye artister du vil kanskje finlytte til?

Du viser med dette innlegget at du tvert imot IKKE forstår hva jeg mener.

Nei, man kan ikke BARE sette seg ned å bruke Spotify slik man gjør med CD eller vinyl. På sikt vil overeksponeringen Spotify gir og massekonsumpreget ta deg i større eller mindre grad, enten man vil eller ikke.

Samme med radiomode på Spotify surrende i bakgrunnen, dette er eksakt hva jeg snakker om. På sikt mener jeg dette skaper en mer overfladisk musikkinteresse, som drar seg fra konsentrert lytting til hele album, til museklikking rundt om på topplister, alskens tipsutsjekking osv osv. (Ja,det er bra med tips innimellom, men det er ikke poenget i denne sammenhengen).

DET er hele casen her. Jeg personlig ønsker ikke en slik utvikling i hvordan jeg forholder meg til musikk som kunstform. Hva andre gjør er naturligvis opptil dem, jeg forsøker å forklare/argumentere for hvorfor jeg velger annerledes og hva som ligger bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Her er jeg og Mr Spock helt enige.
    Fikk senest idag en cd i posten.
    Kjøpte for ikke lenge siden en liten bunke cd plater selv. De ligger i plasten sin enda, siden de også er å finne på spotify. Kjøper kun cd av band jeg av ideologiske grunner ønsker å støtte med litt ekstra spenn. Men de blir sjelden/aldri pakket ut av plasten.

Opprinnelig skrevet av Mr_Spock
    Det er noe "spis så mye du vil for kr 100" over hele spotify/wimp greia. Alle har det samme. Det finnes liksom ikke noen muligheter for individualitet og detaljer som vi mennesker er så glade i.

Hvis man i tillegg er skikkelig fan av en gruppe, blir det ikke nok å la de okkupere de 2 øverste plassene på playlisten liksom...
    Må stille meg bak denne Jeg har helt sluttet å høre på musikk jeg, siden "alle" har muligheten til det. Blir ikke mye individualitet igjen da liksom. Jeg mener, alle kan jo gå inn på cdon eller platekompaniet eller cdbaby eller streame eller bruke piratebay. Be an army of one, say no to music

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du viser med dette innlegget at du tvert imot IKKE forstår hva jeg mener.

Nei, man kan ikke BARE sette seg ned å bruke Spotify slik man gjør med CD eller vinyl. På sikt vil overeksponeringen Spotify gir og massekonsumpreget ta deg i større eller mindre grad, enten man vil eller ikke.

Samme med radiomode på Spotify surrende i bakgrunnen, dette er eksakt hva jeg snakker om. På sikt mener jeg dette skaper en mer overfladisk musikkinteresse, som drar seg fra konsentrert lytting til hele album, til museklikking rundt om på topplister, alskens tipsutsjekking osv osv. (Ja,det er bra med tips innimellom, men det er ikke poenget i denne sammenhengen).

DET er hele casen her. Jeg personlig ønsker ikke en slik utvikling i hvordan jeg forholder meg til musikk som kunstform. Hva andre gjør er naturligvis opptil dem, jeg forsøker å forklare/argumentere for hvorfor jeg velger annerledes og hva som ligger bak.
    Så den eneste rette måten å lytte til musikk, er konsentrert lytting?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den eneste rette måten å lytte til musikk, er konsentrert lytting?

For meg: I all hovedsak ja.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •