CD plater VS streamingtjenester - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 264
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lest gjennom og er litt forvirret over hva vi egentlig diskuterer her. Jeg synes det hadde vært en fin avklaring i forhold til å komme med noen fornuftige poeng.

Det jeg trodde vi diskuterte, er som tråden sier, cd-plater vs streaming. Og da har jeg egentlig tatt som utgangspunkt at lydkvaliteten på dette ikke er det vi diskuterer. Altså forskjellen på å streame loss-less eller høre på en cd-plate.

Dersom vi faktisk diskuterer streaming per i dag, med lavere kvalitet enn en cd-plate, mener jeg vi diskuterer noe helt annet enn hensikten.

Det er vel tilgjengeligheten og at alt er så enkelt å finne og enkelt å switche mellom at det går ut over selve lyttingen som er tanken her?
    Om noen år, vi må huske at spotify/wimp, ect. fortsatt er i oppstarten og jeg vil tro det kommer så god kvalitet der etter hvert at det uansett ikke blir et tema.

Så tilbake til min mening om det jeg mener vi diskuterer; kvantitet vs kosen med et fysisk format: Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg har ingen problemer med å lytte gjennom et helt album, uavhengig av om jeg streamer det fra pc'en min eller om jeg har putta albumet i cd-spilleren. Eier vi ikke selvdisiplin? :-D

I en del anledninger, alt fra fest til middag med søstera til dama og typen hennes, er det veldig greit å ha valg som går utenfor min egen samling. Jeg gidder ikke kjøpe en cd til enhver anledning, men jeg gidder å spille musikk jeg ikke er spesielt glad i for å gjøre andre glade, uten at dette går ut over kvaliteten på min egen lytting når jeg først setter meg ned for å lytte.

Edit: jeg ser nå at det streng tatt står streaming-TJENESTER så da er vel lydkvalitet et moment her ja.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Jeg har lest gjennom og er litt forvirret over hva vi egentlig diskuterer her. Jeg synes det hadde vært en fin avklaring i forhold til å komme med noen fornuftige poeng.

Det jeg trodde vi diskuterte, er som tråden sier, cd-plater vs streaming. Og da har jeg egentlig tatt som utgangspunkt at lydkvaliteten på dette ikke er det vi diskuterer. Altså forskjellen på å streame loss-less eller høre på en cd-plate.

Dersom vi faktisk diskuterer streaming per i dag, med lavere kvalitet enn en cd-plate, mener jeg vi diskuterer noe helt annet enn hensikten.

Det er vel tilgjengeligheten og at alt er så enkelt å finne og enkelt å switche mellom at det går ut over selve lyttingen som er tanken her?
    Om noen år, vi må huske at spotify/wimp, ect. fortsatt er i oppstarten og jeg vil tro det kommer så god kvalitet der etter hvert at det uansett ikke blir et tema.

Så tilbake til min mening om det jeg mener vi diskuterer; kvantitet vs kosen med et fysisk format: Jeg skjønner ikke helt problemet. Jeg har ingen problemer med å lytte gjennom et helt album, uavhengig av om jeg streamer det fra pc'en min eller om jeg har putta albumet i cd-spilleren. Eier vi ikke selvdisiplin? :-D

I en del anledninger, alt fra fest til middag med søstera til dama og typen hennes, er det veldig greit å ha valg som går utenfor min egen samling. Jeg gidder ikke kjøpe en cd til enhver anledning, men jeg gidder å spille musikk jeg ikke er spesielt glad i for å gjøre andre glade, uten at dette går ut over kvaliteten på min egen lytting når jeg først setter meg ned for å lytte.

Edit: jeg ser nå at det streng tatt står streaming-TJENESTER så da er vel lydkvalitet et moment her ja.

Spørsmålet ditt: Eier vi ikke selvdisiplin?

Dette er egentlig en forenkling av problemstillingen. Realiteten er JA, vi har ikke "selvdisiplin". Har man 1000 forskjellige kanaler i tv abbonementet sitt så blir man oftere og i større grad sittende å zappe mellom kanalene, fremfor om man hadde hatt la oss si 10 kanaler. Man vil med sistnevnte alternativ svært ofte, mener jeg, se mer konsentrert på et mindre antall programmer og således få mer ut av tv tittingen enn om man bare sitter og zapper gjennom et utall kanaler.

Poenget er ikke at man mangler selvdisiplin, slik er de aller fleste skrudd sammen rett og slett. Så kan man like dette eller ikke, velge forholde seg til det, eller ikke. Den enkeltes valg.Jeg mener ikke at det nødvendigvis er riktig og meningsfullt at alle skal sitte med gammel analog telefon, mens de møysommelig leser papiravisen sin trykket på helt spesielt blekk Men at det har sin pris å hengi seg til denne sterkt voksende massekonsumkulturen er det for meg ingen tvil om.

Jepp, streaming gjennom Spotify og Wimp er ikke det samme vil du kanskje si, men sammenligningen av prinsippet er helt reell, i likhet med flere andre jeg har gjort i denne tråden. Less is more er det noe som heter, noe jeg mener så absolutt gjelder i denne diskusjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Spørsmålet ditt: Eier vi ikke selvdisiplin?

Dette er egentlig en forenkling av problemstillingen. Realiteten er JA, vi har ikke "selvdisiplin". Har man 1000 forskjellige kanaler i tv abbonementet sitt så blir man oftere og i større grad sittende å zappe mellom kanalene, fremfor om man hadde hatt la oss si 10 kanaler. Man vil med sistnevnte alternativ svært ofte, mener jeg, se mer konsentrert på et mindre antall programmer og således få mer ut av tv tittingen enn om man bare sitter og zapper gjennom et utall kanaler.

Poenget er ikke at man mangler selvdisiplin, slik er de aller fleste skrudd sammen rett og slett. Så kan man like dette eller ikke, velge forholde seg til det, eller ikke. Den enkeltes valg.Jeg mener ikke at det nødvendigvis er riktig og meningsfullt at alle skal sitte med gammel analog telefon, mens de møysommelig leser papiravisen sin trykket på helt spesielt blekk Men at det har sin pris å hengi seg til denne sterkt voksende massekonsumkulturen er det for meg ingen tvil om.

Jepp, streaming gjennom Spotify og Wimp er ikke det samme vil du kanskje si, men sammenligningen av prinsippet er helt reell, i likhet med flere andre jeg har gjort i denne tråden. Less is more er det noe som heter, noe jeg mener så absolutt gjelder i denne diskusjonen.

Ja, jeg skjønner greia altså, men jeg skjønner ikke helt at alle "lar" det påvirke seg så mye, selv om jeg ser jo at det skjer rundt meg hele tiden.

Ta kanaleksempelet ditt f. eks. De fleste av kameratene mine har en haug med kanaler og zapper og hytt i gevær, mens jeg sitter litt og blir nesten irritert. Kan vi ikke bare se på et eller annet?

Nå har det seg sånn at jeg har en haug med kanaler jeg og, men zappinga går jeg fort lei, og det er i praksis kanskje 6-7 av kanalene jeg faktisk benytter meg av. Sånn er det med musikken og. Selv om jeg har all verdens muligheter er det ikke dermed sagt jeg benytter meg av det.

Men noen ganger ramler jeg over et program som var bra, eller et album som virkelig traff meg, som jeg sannsynligvis ikke hadde funnet med mindre det var lett tilgjengelig. Og DA er jeg glad for mulighetene og det albumet blir tatt med inn i "min musikk".

Jeg tror en grunn til at jeg slipper billig unna og klarer å holde meg til min musikk er rett og slett fordi jeg liker ikke så mye musikk. Jeg er musiker og elsker musikk, hører masse på det, og det er en stor del av livet mitt. Men jeg synes så ufattelig mye musikk er skit-dårlig og da er det veldig enkelt å ikke sette det på
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    På et konkurrende forum ville en slik uttalelse straks og med en gang ført til syrlige kommentarer som f.eks:
    - du har for dårlig forsterkeri
    - du har for billige kabler
    - du har for kjipe høyttalere

Heldigvis er det takhøyde nok her på forumet til at slike ærlige uttalelser får stå og at musikkgleden kommer i første rekke.

Jeg har et par hi-rez filer fra 2L som MediaMonkey (FLAC) eller iTunes (ALAC) innimellom spiller av. Det er jo flott lyd da, hører jo det. Masse dynamikk, holografi, luftighet bla bla bla. Men jeg har like mye glede av å høre en lydmessig "ødelagt" låt av Rainbow fra Down to earth albumet være seg fra Spotify eller CD ................... eller LP, mmmmmmm
    Ja, jo, til dels enig. Dog, da jeg hadde Stax srt-006t og SR4040 hodetelefonsett må jeg innrømme at det å lytte til musikk fik en helt annen mening. All musikk fremsto som ny, uoppdaget, lekker og innbydende, en verden av detaljer jeg aldrig hadde hørt før dukket frem klart som glass, det å nyte musikk gav plutselig mening, helt vanvittig rått.
    Jeg har noen nedlastinger fra Linn, virkelig god lyd, spiller de ytterst sjeldent dog.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men at det har sin pris å hengi seg til denne sterkt voksende massekonsumkulturen er det for meg ingen tvil om.

Dette er en debatt vi aldri kommer i mål med - det som du legger vekt på og som er viktig for deg, vil nødvendigvis ikke være viktig for andre. "Less is more" stemmer overhode ikke for meg, fordi jeg nå bruker sikkert 3-4 ganger så mye tid på musikk med disse nye tjenestene kontra den tiden jeg kun brukte CD.

Jeg er ikke sikker på hvilken pris vi må "betale" når vi henger oss på streaming bølgen, bortsett fra at det gangner dem aller aller fleste av oss forbrukere. Om noen få år får vi helt sikkert høyere kvalitet også, og kansje enda høyere en CD. Det er et fransk streaming selskap som allerede er i gang med loss less streaming.

Når alt kommer til alt så er denne debatten død - forbrukerne har sakt sitt. CDen er nær døden, men jeg tror ikke den vil dø helt ut. For det vil alltid være et marked for nostalgikere og samlere som tviholder på å ha noe å holde i, på lik linje som vinyl.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Dette er en debatt vi aldri kommer i mål med - det som du legger vekt på og som er viktig for deg, vil nødvendigvis ikke være viktig for andre. "Less is more" stemmer overhode ikke for meg, fordi jeg nå bruker sikkert 3-4 ganger så mye tid på musikk med disse nye tjenestene kontra den tiden jeg kun brukte CD.

Jeg er ikke sikker på hvilken pris vi må "betale" når vi henger oss på streaming bølgen, bortsett fra at det gangner dem aller aller fleste av oss forbrukere. Om noen få år får vi helt sikkert høyere kvalitet også, og kansje enda høyere en CD. Det er et fransk streaming selskap som allerede er i gang med loss less streaming.

Når alt kommer til alt så er denne debatten død - forbrukerne har sakt sitt. CDen er nær døden, men jeg tror ikke den vil dø helt ut. For det vil alltid være et marked for nostalgikere og samlere som tviholder på å ha noe å holde i, på lik linje som vinyl.
    Appell til majoritet argumentasjon er hva du sitter igjen med?

Det imponerer meg ikke veldig, la det være sagt. At massene velger Spotify er ikke noen som helst sannhetsgehalt for kvalitet og gode opplevelser. Det KAN være det, men appell til majoritet er ingen garantist på noen som helst måte.

Pizza Grandiosa er også norges mest solgte pizza, såvidt meg bekjent.Den selger i et ufattelig antall pr år. Dette er altså en frossen pappskive med en slags resirkulert genmodifisert "skinke" strødd over. Jeg er ikke videre imponert. Har du full tillit til majoritetens valg, siden du fører denne type argumentasjon inn i debatten?

Dette er hva man kaller ugyldig argumentasjon (tankefeil), noe man kan lese mer om her hvis man ønsker : Tankefeil - Wikipedia

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er altså en frossen pappskive med en slags resirkulert genmodifisert "skinke" strødd over.
    Dette var ikke ulikt beskrivelsen "plastskive med aluminiumsfolie".

Når noe blir gammeldags, så vil færre benytte seg av det. Så enkelt er det. Dreieskivetelefoner er det få som bruker i dag. Snart kan vi si det samme om cd'en. Personlig kunne jeg tenkt meg dreieskivetelefon, men jeg er og en slik løk som fremdeles har både vinyl, kassett, FM-radio og cd-spiller på stua. Heldigvis er det alltid noen få som bevarer det gamle, men de/vi er ikke mange nok til å stanse utviklingen. Takk gud (som forøvrig aldri har eksistert) for det !! Streaming, mp3, flac, etc. er overlegent eller like bra som faste medier på alle områder. Det er det som er fremtiden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Dette var ikke ulikt beskrivelsen "plastskive med aluminiumsfolie".

Når noe blir gammeldags, så vil færre benytte seg av det. Så enkelt er det. Dreieskivetelefoner er det få som bruker i dag. Snart kan vi si det samme om cd'en. Personlig kunne jeg tenkt meg dreieskivetelefon, men jeg er og en slik løk som fremdeles har både vinyl, kassett, FM-radio og cd-spiller på stua. Heldigvis er det alltid noen få som bevarer det gamle, men de/vi er ikke mange nok til å stanse utviklingen. Takk gud (som forøvrig aldri har eksistert) for det !! Streaming, mp3, flac, etc. er overlegent eller like bra som faste medier på alle områder. Det er det som er fremtiden.

Det hadde vært mer konstruktivt og lettere å forholde seg til om du faktisk svarte på hva jeg skisserte og illustrerte i mitt innlegg, fremfor å trekke en enkeltsetning ut av sin opprinnelige sammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Appell til majoritet argumentasjon er hva du sitter igjen med?
    Vel, det eneste du sitter igjennom med er din egen oppfattelse - og snart ingen nye CDer tilgjengelig. Jeg kan stikke hue i sanden å velge å høre på deg, og lure meg selv til å tro at jeg får mer glede av musikken på CD. Noe jeg absolutt ikke gjør. Og til syvende og sist så er det realiteten majoriteten som avgjør om jeg i overskulig fremtid får i det hele tatt kjøp CDer.

At massene velger Spotify er ikke noen som helst sannhetsgehalt for kvalitet og gode opplevelser. Det KAN være det, men appell til majoritet er ingen garantist på noen som helst måte.
    Jeg "appellerer" nødvendigvis ikke til majorteten så det er sakt. Jeg er helt enig majoriteten ikke nødvendigvis er riktig for alle. Men her må man bare se fakta i øyene, Spotify kan gi andre mye mer enn den gir deg. Det handler ikke bare om god lyd, men det å kunne glede seg over musikk på en enkel måte. Vi setter pris på forskjellig kvaliteter, det ene er ikke mer riktig enn det andre. For 99% av brukerene så oppleves ikke kvaliteten noe dårligere - det er bare oss hi-fi nerdes som henger oss opp i dette.

Pizza Grandiosa er også norges mest solgte pizza, såvidt meg bekjent.Den selger i et ufattelig antall pr år. Dette er altså en frossen pappskive med en slags resirkulert genmodifisert "skinke" strødd over. Jeg er ikke videre imponert. Har du full tillit til majoritetens valg, siden du fører denne type argumentasjon inn i debatten?
    Hvilken type argumentasjon? Har jeg andre argumenter enn deg?
    Du vet det er majoriteten som bestemmer om CDen blir et levedyktig medium. Å avfeie majoriteten med at dine argumenter er det eneste riktig blir helt feil - iallefall vil du få en kald opplevelse en dag når du ikke får kjøpt dine CDer lenger. Hva får deg egentlig tro at du faktisk har rett og at folket vil snu seg tilbake til CD? Nå skal jeg ikke dra Grandiosan veldig langt i denne diskusjonen - selv om ikke du liker Grandiosa, så er det mange andre som gjøre. At den er den mest solgte kan ha så mange årsaker som billig, "tradisjon", lett tilgjengelig, smak, steketid. Akkurat som Spotify så er det ikke nødvendigvis lyden som appellerer til den enkelte - den er andre kvaliteter.

Dette er hva man kaller ugyldig argumentasjon (tankefeil), noe man kan lese mer om her hvis man ønsker : Tankefeil - Wikipedia
    Ja, men det er hvis det er basert på feil premisser, noe jeg er av oppfattning at det ikke er. Fremdeles, ellers skal vi si så godt som alle i denne kundegruppen har eller har hatt CD-spiller og CDer - de kjenner godt til hva dette er, og dem satt utstyret på boden til for del for streaming.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel, det eneste du sitter igjennom med er din egen oppfattelse - og snart ingen nye CDer tilgjengelig. Jeg kan stikke hue i sanden å velge å høre på deg, og lure meg selv til å tro at jeg får mer glede av musikken på CD. Noe jeg absolutt ikke gjør. Og til syvende og sist så er det realiteten majoriteten som avgjør om jeg i overskulig fremtid får i det hele tatt kjøp CDer.

Jeg "appellerer" nødvendigvis ikke til majorteten så det er sakt. Jeg er helt enig majoriteten ikke nødvendigvis er riktig for alle. Men her må man bare se fakta i øyene, Spotify kan gi andre mye mer enn den gir deg. Det handler ikke bare om god lyd, men det å kunne glede seg over musikk på en enkel måte. Vi setter pris på forskjellig kvaliteter, det ene er ikke mer riktig enn det andre. For 99% av brukerene så oppleves ikke kvaliteten noe dårligere - det er bare oss hi-fi nerdes som henger oss opp i dette.

Hvilken type argumentasjon? Har jeg andre argumenter enn deg?
    Du vet det er majoriteten som bestemmer om CDen blir et levedyktig medium. Å avfeie majoriteten med at dine argumenter er det eneste riktig blir helt feil - iallefall vil du få en kald opplevelse en dag når du ikke får kjøpt dine CDer lenger. Hva får deg egentlig tro at du faktisk har rett og at folket vil snu seg tilbake til CD? Nå skal jeg ikke dra Grandiosan veldig langt i denne diskusjonen - selv om ikke du liker Grandiosa, så er det mange andre som gjøre. At den er den mest solgte kan ha så mange årsaker som billig, "tradisjon", lett tilgjengelig, smak, steketid. Akkurat som Spotify så er det ikke nødvendigvis lyden som appellerer til den enkelte - den er andre kvaliteter.

Ja, men det er hvis det er basert på feil premisser, noe jeg er av oppfattning at det ikke er. Fremdeles, ellers skal vi si så godt som alle i denne kundegruppen har eller har hatt CD-spiller og CDer - de kjenner godt til hva dette er, og dem satt utstyret på boden til for del for streaming.

1) Vet du ikke hva appell til majoritet argumentasjon innebærer? Dette er en velkjent feil når det gjelder debatteknikk. Når du velger å bruke den type argumentasjon (massene velger Spotify, så derfor.....), så burde man kunne forvente at du vet at dette faktisk er ugyldig argumentasjon, og har intet sannhetsgehalt forankret i seg. (se linken min fra Wikipedia i forrige innlegg om du trenger å lære mer om dette).

2) Jeg har aldri hevdet at massene vil gå tilbake til CD, du tillegger meg påstander jeg ikke har ytret,- såkalt stråmenn. Dette er i likhet med ugyldig argumentasjon en feilaktig debatteknikk. Det jeg har gjort er å stille spørsmålstegn ved suvereniteten til streamingtjenester,da jeg på samme måte som i Grandiosa eksempelet stiller spørsmålstegn ved kvaliteten på produktet. Og hva jeg får tilbake fra deg er appell til majoritet argumentasjon, noe som er en soleklar indikator på at man ikke har argumenter igjen.

3) Pizza Grandiosa eksempelet dro jeg ene og alene for å fremvise og illustrere hvor latterlig det er å bruke massenes preferanser som seriøs argumentasjon slik du forsøker vedrørende streamingtjenester. At et beviselig søpleprodukt som dette er blant landets mest solgte matvarer, forteller alt om hvor misvisende det blir å tillegge massene noen som helst tyngde når det gjelder kvalitet på hva man kjøper/konsumerer.

At man forsvarer massenes valg om å kjøpe Grandiosa i bøttevis med basis i at det er raskt, enkelt osv så innrømmer du jo eksakt hva jeg forsøker å få frem: man prioriterer kvantitet,tilgjengelighet og raskt konsum fremfor kvalitet. Man kan direkte overføre samme prinsipp til Spotify/Wimp versus fysisk format. Problemet er at mange forsøker seile under falskt flagg i saker som dette, og hevder man er opptatt av best mulig lydkvalitet som hifi entusiast. Faktum er at det er man IKKE når man frivillig velger formater med forringet lydkvalitet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er skikkelig irriterende å se film fra HDD, eller på det lossy formatet DVD for den saks skyld. Tar meg selv i å zappe gjennom den ene filmen og scenen etter den andre.
    Får bare finne frem den sjelfulle VHS-spilleren min med det samme...

God stemning!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe "spis så mye du vil for kr 100" over hele spotify/wimp greia. Alle har det samme. Det finnes liksom ikke noen muligheter for individualitet og detaljer som vi mennesker er så glade i.

Hvis man i tillegg er skikkelig fan av en gruppe, blir det ikke nok å la de okkupere de 2 øverste plassene på playlisten liksom...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er noe "spis så mye du vil for kr 100" over hele spotify/wimp greia. Alle har det samme. Det finnes liksom ikke noen muligheter for individualitet og detaljer som vi mennesker er så glade i.

Hvis man i tillegg er skikkelig fan av en gruppe, blir det ikke nok å la de okkupere de 2 øverste plassene på playlisten liksom...
    Forstår ikke helt denne. Alle "har" det samme på spotify, men alle _hører_ jo ikke på det samme, biblioteket er så stort at det er helt urealistisk å høre på alt. Hvis man er skikkelig fan av en gruppe, er det svært sannsynlig at spotify har alt av utgivelser denne artisten har, så det er ingen grunn til å begrense seg til de 2 øverste plassene i playlisten.

Ja, det er fullt mulig å finne ting som ikke er på spotify, men det er unntak snarere enn regelen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg tidligere skrev så er vi altså på et forum for spesielt lyd og anleggsinteresserte, og jeg finner det nesten oppsiktsvekkende at så mange velger formater (spotify,Wimp) som har forringet lydkvalitet på sine (ofte) svinedyre anlegg. Klarere bevis på at man prioriterer kvantitet foran kvalitet kan man nesten ikke skaffe til veie. I seg selv en helt respektabel prioritering: men da mener jeg man også får stå for dette, og ikke forsøke fremstille det som noe annet enn hva det faktisk er.
    Du snur det litt på hodet her. At så mange på et forum for spesielt lyd- og anleggsinteresserte velger streamingleverandørene, er nok snarere et bevis på at Spotify og Wimp faktisk har svært god lydkvalitet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du snur det litt på hodet her. At så mange på et forum for spesielt lyd- og anleggsinteresserte velger streamingleverandørene, er nok snarere et bevis på at Spotify og Wimp faktisk har svært god lydkvalitet.

Nei. At så mange på et forum for spesielt lyd og anleggsinteresserte velger streaming, er et bevis for at de velger kvaliteter som kvantitet,tilgjengelighet og raskt konsum fremfor best mulig tilgjengelig lydkvalitet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. At så mange på et forum for spesielt lyd og anleggsinteresserte velger streaming, er et bevis for at de velger kvaliteter som kvantitet,tilgjengelighet og raskt konsum fremfor best mulig tilgjengelig lydkvalitet.
    Bare en tanke.
    Et dårlig innspilt album, låter verre enn en riktig men svakt komprimert lydfil av god innspillingskvalitet. Jeg hører på musikk jeg liker, ikke bare på lydkvaliteten.
    Synes synd på de som kun hører på Diana Krall og Mari Boine.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste av oss må jo uansett kompromissere på kravet "best mulig tilgjengelig lydkvalitet". Det er f.eks få som kunne tenke seg et anlegg uten fjernkontroll i dag, selv om det i teorien finnes en eller annen sær cdspiller og forsterker der ute som leveres uten. Poenget er at forskjellen er så liten at det ikke lenger er nødvendig å gi opp den ekstra komforten en fjernkontroll (eller streaming) gir.

Jeg sier ja takk til tilgjengelighet, men jeg sier ikke nødvendigvis nei takk til lydkvalitet av den grunn.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Bare en tanke.
    Et dårlig innspilt album, låter verre enn en riktig men svakt komprimert lydfil av god innspillingskvalitet. Jeg hører på musikk jeg liker, ikke bare på lydkvaliteten.
    Synes synd på de som kun hører på Diana Krall og Mari Boine.

Her er vi helt enige. Det er rimelig tragisk de som kun hører på Diana Krall og Kari Bremnes fordi disse artistene har særs gode lydinnspillinger. Da kan man begynne å snakke om at at man ikke er musikkinteressert, men kun anleggs og lydinteressert. Det er dog ikke endel av den pågående debatten her, men et artig sidespor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Vet du ikke hva appell til majoritet argumentasjon innebærer? Dette er en velkjent feil når det gjelder debatteknikk. Når du velger å bruke den type argumentasjon (massene velger Spotify, så derfor.....), så burde man kunne forvente at du vet at dette faktisk er ugyldig argumentasjon, og har intet sannhetsgehalt forankret i seg. (se linken min fra Wikipedia i forrige innlegg om du trenger å lære mer om dette).

2) Jeg har aldri hevdet at massene vil gå tilbake til CD, du tillegger meg påstander jeg ikke har ytret,- såkalt stråmenn. Dette er i likhet med ugyldig argumentasjon en feilaktig debatteknikk. Det jeg har gjort er å stille spørsmålstegn ved suvereniteten til streamingtjenester,da jeg på samme måte som i Grandiosa eksempelet stiller spørsmålstegn ved kvaliteten på produktet. Og hva jeg får tilbake fra deg er appell til majoritet argumentasjon, noe som er en soleklar indikator på at man ikke har argumenter igjen.

3) Pizza Grandiosa eksempelet dro jeg ene og alene for å fremvise og illustrere hvor latterlig det er å bruke massenes preferanser som seriøs argumentasjon slik du forsøker vedrørende streamingtjenester. At et beviselig søpleprodukt som dette er blant landets mest solgte matvarer, forteller alt om hvor misvisende det blir å tillegge massene noen som helst tyngde når det gjelder kvalitet på hva man kjøper/konsumerer.

At man forsvarer massenes valg om å kjøpe Grandiosa i bøttevis med basis i at det er raskt, enkelt osv så innrømmer du jo eksakt hva jeg forsøker å få frem: man prioriterer kvantitet,tilgjengelighet og raskt konsum fremfor kvalitet. Man kan direkte overføre samme prinsipp til Spotify/Wimp versus fysisk format. Problemet er at mange forsøker seile under falskt flagg i saker som dette, og hevder man er opptatt av best mulig lydkvalitet som hifi entusiast. Faktum er at det er man IKKE når man frivillig velger formater med forringet lydkvalitet.

1) Nei, jeg hevder ikke at majoriteten er det eneste riktig, noe jeg har påpekt flere ganger. Og det jeg skriver er ikke debatt-teknikk - det er fakta. For å sette det litt på spissen på en enkel måte - "hvis du er den eneste i verden som vil bruke CD, resten vil bruke Spotify og lignende" så er ingenting som tilsier at du har rett. Du kan selvfølgelig heve deg over og si at dette er majoritetets argumentikk - men du er klar over at mer eller mindre samtlig som har gått over til streaming har gått fra CD-spilleren og en haug med CDer. Selv kjøpte jeg min første CD i 1988, og det har med tiden blitt ganske mange. Dog, så sier jeg ikke at CD ikke er formatet for deg eller andre. Jeg sier bare at "folket" har talt, og jeg er overbevist om at dem VET hva dem vil ha.

2) Du hevder jeg ikke har argumenter, og tar feil. Vel, da på pålegger jeg deg natulig nok det motsatte. Kald det stråmenn eller feil debatt-teknikk eller hva du vil. Dog, så har jeg skrevet ned mange argumenter, du velger glatt for å overse dem for kunne fremme din egen debatt-teknikk. Hvorfor kan du ikke bare kommentere hva jeg faktisk har skrevet i stedenfor å hele tiden komme tilbake tilstråmannn, tankefeil, majoritetsargumentikk.

3) Angående Grandiosa så kunne jeg sikkert brukt samme taktikk som deg - Tankefeil, stråmann og etc. Selv så ser jeg ikke behovet for det. Siden du forsatt dveler ved den - og ikke ser at vi snakker om noe helt annet. Så skal jeg alikevel gi den en liten kommentar. "Du liker Big, og jeg liker Grandiosa" - hvilken smaker best? Når alt kommer til alt så handler det om smak og behag - i realiteten så er debatten her også død - folket har talt sitt. Og ja, du kan ha en annen mening, men det endrer ingenting.

4) Jeg forsvarer INGENTING pga majoriteten - jeg påpekker kun at majoriten foretrekker streaming. Vel, jeg innrømmer og innrømmer fru Blom? Tja, på sett og vis - jeg prioriterer musikk fremfor lyd ja, noe vi nesten alle gjør i en eller en annen grad. Men som i tidligere debatter så misforstår du hva kvalitet er. Den er personavhengi. For det første så vil jeg anta at maks 1% av alle brukere ikke hører forskjellen, altså de som ikke hører forskjell priorterer ikke ned lyd-kvalitet. Og feks jeg prioriterer å faktiske høre på musikken, enn å ikke høre den - jeg har aldri hørst så mye musikk siden jeg begynte å streame. Jeg får rett og slett mye mer kvalitet for pengene på Spotify enn om jeg skulle kjøp en CD i ny og ne.

Jeg prioriterer musikk fremfor lyd, det er det eneste jeg er villig til å innrømme ;-) Og kvantitet er utelukkende kun bra, også hvis den er lett tilgjengelighet... Men jeg opptatt av best mulig lyd innen for mine rammer....

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, hvor skal man begynne. Dette er jo i praksis reprise av en tråd du startet for en tid tilbake, som om jeg ikke husker helt feil til slutt ble stengt grunnet krangling og personangrep. Det er flott at du er engasjert, men ofte ordlegger du deg på en måte som gjør at det virker som om det å krangle (eller "trykke på folks knapper" som det heter på fint") står øverst på agendaen.

Men som alltid(?) skal jeg forsøke å forbeholde meg nogenlunde saklig. Det som frustrerer meg mest er egentlig ikke standpunktet ditt som sådan, men at du understøtter påstandene dine med direkte faktafeil eller i beste fall argumenter som er svært villedende.

Du må starte med å bestemme deg for hva du diskuterer. Skal du ha lydkvalitet med som et argument i debatten, må du begrense debatten din til lossy streaming. Lossless "pc filer" låter identisk som CDen din. Å si at "pc filer ikke har noe med hifi å gjøre" blir derfor bare tull.
    For ikke å gjøre meg altfor vanskelig: Jeg forstår at du med "hifi" ikke kun tenker på lydkvalitet, men også ser for deg hele opplevelsen med å sitte i sofaen og kose deg foran et anlegg som ser kostbart og flott ut. Dette er vel og bra. Men du vet svært godt at elegante og "hifiete" løsninger for streaming av både lossy og lossless media har vært på markedet i 10 år.

Med andre ord er ditt bilde av en stakkar som strever med å kable opp laptopen sin i stua for å få lyttet til streaming med dårlig kvalitet svært foreldet. At 80tallet er det tiåret som ligger ditt hjerte nærmest hva teknologi angår er jo vel og bra, men hvorfor rakke ned på de som ønsker å ta til seg teknologien som har kommet i etterkant?
    Samtidig er det jo litt artig at du er opptatt av at musikken ikke skal være for lett tilgjengelig. Den skal tydeligvis være akkurat passe tilgjengelig. Det må ikke være altfor lettvindt, mens en laptop, nei det ble for tungvindt igjen.

Er det da slik at det må være lett å komme i gang med å lytte til musikk, men ikke så lett å bytte mellom låter? Systemet må legge opp til at forbrukeren hører på hele album? Her er jo også CDen en synder, det er jo farlig lett for de med svak vilje å trykke på fjernkontrollen for å bytte sang. Så hvilket medium ville da passe deg best? Selv på vinyl tar det kun et sekund eller to å bytte låt + eventuell transporttid mellom sofa og anlegg. Her har kassett og spolebånd en fordel, der må man være svært ivrig for å gidde å spole seg frem og tilbake mellom sangene.

Dette blir en oppkonstruert problemstilling. For de som er så gamle at de var på fest på nittitallet, så var det ingen forskjell på konsumeringen av musikk da og nå. Folk stod og kranglet over CD-spilleren og alle CDene lå i en haug på gulvet eller oppå anlegget mens folk byttet låt midt i sangen på akkurat samme måte da som nå.

For meg handler musikk fortsatt mest om nettopp musikk. Dermed blir muligheten til å oppdage nye artister en fantastisk fordel med tjenester som Spotify, og når jeg finner en ny artist jeg liker - ja da sitter jeg i sofaen med vinglasset og nyter hele album på akkurat samme måte som jeg alltid har gjort. Jeg har mange eksempler på album jeg sikkert har hørt 50 ganger fra start til slutt, til tross for at jeg aldri hadde hørt de før etter at fysiske plater forlot min ringe bolig.
    Flott innlegg, synspunkter jeg deler med deg!

.....Spotifyversjonen i 320 kps har for meg ingen hørbare forskjeller ift CDen.
    Hva med denne kommentaren fra "Airbag- All rights removed. Tidenes beste innspilling" tråden?

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •