CD plater VS streamingtjenester - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 264
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Streaming og pc filer er ingenting for meg, og har ingenting med hifi å gjøre i min bok.
    Til din informasjon så er det "pc filer" på CDen også. Lyden blir ikke bedre av at man legger de på en plastskive.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Til din informasjon så er det "pc filer" på CDen også. Lyden blir ikke bedre av at man legger de på en plastskive.

Det er to helt forskjellige ting. Greit nok at du foretrekker pc filer eller streaming selv, men ikke forsøk å gjøre CD plater til det samme av den grunn " for å dra andre med deg".

Jeg kunne aldri greid å koble laptopen til anlegget mitt, og vært komfortabel med den som kilde. Som en enkeltforeteelse til en fest eller vorspiel kunne jeg gjort det (ene og alene for å tilfredsstille musikkonsumentgjestenes nærmest rabiate ønsker om å bytte låter hvert minutt). Derimot fungerer bare ikke dette permanent, for meg har datautstyr,laptoper og filer ingenting med et hifianlegg å gjøre.

At lyden er like god på streaming som CD skiver er det også svært delte meninger om, men det er ikke mitt hovedankepunkt mot elektronisk musikkfremtid.

Edit: Forøvrig begynner jeg å kjenne hvilke knapper som skal trykkes på for få deg ut av "hiet", opphetet kabeldebatt eller streaming vs fysisk format

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En cd er jo desverre bare en cd-r med datafiler på, P4 Favoritter eller Hildegard Von Bingen er jo bare en cd-r med et fint cover.
    Hvordan man avspiller den er jo opp til den enkelte, noen benytter et cd-drev med innebygget dac og analogdel, også kaldt en cdspiller, andre sender de digitale bits fra en pc, kanskje over wifi, til en squeezebox eller lignende, andre avspiller de digitale bits til en ekstern d/a konverter med analogdel, dette kan gjøres via f.eks. en cd walkman, en cd spiller eller en pc. Man kan også lagre musikken på en usb minnepinne og avspille denne via en enhet der har dette, Cambridge BD751 eller Bryston BDP-1 f.eks. Den digitale filen vil være identisk uansett, men det er hvordan den behandles videre der betyr noe for lyden.
    Jeg kobler jo ikke den analog utgangen fra laptoppen til mitt anlegg, der setter jeg virkelig grensen. Jeg bruker Toslink overføring av de digitale bits til min dac.
    Men streaming, ja, selvfølgelig er der forskjell i den tekniske kvalitet i forhold til lossless men jeg anser forskjellen som ubetydelig, til mitt bruk. Der er betydelig større forskjelle ute å gå når man snakker forskjeller på utstyret der skal spille det av. Med bl.a. en god dac vil man nyte musikken også fra Spotify.
    Fremtiden tror jeg ikke du trenger bekymre deg om, der var også ganske mye panikk på 90 tallet da vinyl blev dømt død og borte. Men ok, kanskje du om 10 år er nødt til å laste ned et album og brenne den på en cd-r og printe coveret selv, hvem vet. Tror ikke det dog.
    Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Anngående "jukset en del med og spotify" .

Har fortstådt det slik at alt ikke er i 320 enda, pga alt er ikke lastet opp med denne kvaliteten enda, men det skal vistnok gjøres.

Men jeg personlig venter på ett uoffisielt program av en bruker her på avforum som utvikler ett program til spotify som gjør at vi kan streame bitperfect ( med asio/wasapi etc, slik man kan med flac/mp3 og dette er meget viktig for meg. Dette er hørbart hos meg ).

Denne spilleren/programmet skal vistnok også vise bitraten på streamen og da vet man jo vilken kvalitet man spiller av. Så jeg venter egentlig på dette før jeg 100 % konverterer . Det md bitperfect er like viktig som kvalitet på streamen for meg.
    Hørtes veldig spennede ut.....
    Har du lyst til å dele dette med deg når det er aktuelt, så ja takk. Skjønner hvis du ikke er det
    mvh
    Torbis

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to helt forskjellige ting. Greit nok at du foretrekker pc filer eller streaming selv, men ikke forsøk å gjøre CD plater til det samme av den grunn " for å dra andre med deg".

Jeg kunne aldri greid å koble laptopen til anlegget mitt, og vært komfortabel med den som kilde. Som en enkeltforeteelse til en fest eller vorspiel kunne jeg gjort det (ene og alene for å tilfredsstille musikkonsumentgjestenes nærmest rabiate ønsker om å bytte låter hvert minutt). Derimot fungerer bare ikke dette permanent, for meg har datautstyr,laptoper og filer ingenting med et hifianlegg å gjøre.

At lyden er like god på streaming som CD skiver er det også svært delte meninger om, men det er ikke mitt hovedankepunkt mot elektronisk musikkfremtid.

Edit: Forøvrig begynner jeg å kjenne hvilke knapper som skal trykkes på for få deg ut av "hiet", opphetet kabeldebatt eller streaming vs fysisk format
    Bare for å gjenta meg selv, så bruker jeg begge løsninger, men av ulike grunner foretrekker jeg CD, så jeg skjønner godt at du foretrekker CD.

Du får selvsagt mene hva du vil, men det at du ikke har sans for datamaskiner oppkoblet mot et hi-fi anlegg betyr ikke at lyden er dårligere enn fra en CD-spiller. Lytteopplevelse og de argumentene der er ok, men lyden kan du ikke si noe på så lenge utstyret er rett.
    Et konkret eksempel kan være ei CD-plate spilt på din 751BD eller feks ei ALAC, FLAC eller AIFF-fil spilt av fra Mac/PC tilkoblet en DacMagic. Både 751BD og DacMagic bruker WM8740. Hva er det her som gjør lyden fra datamaskinen dårligere?
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bumblebee
    Bare for å gjenta meg selv, så bruker jeg begge løsninger, men av ulike grunner foretrekker jeg CD, så jeg skjønner godt at du foretrekker CD.

Du får selvsagt mene hva du vil, men det at du ikke har sans for datamaskiner oppkoblet mot et hi-fi anlegg betyr ikke at lyden er dårligere enn fra en CD-spiller. Lytteopplevelse og de argumentene der er ok, men lyden kan du ikke si noe på så lenge utstyret er rett.
    Et konkret eksempel kan være ei CD-plate spilt på din 751BD eller feks ei ALAC, FLAC eller AIFF-fil spilt av fra Mac/PC tilkoblet en DacMagic. Både 751BD og DacMagic bruker WM8740. Hva er det her som gjør lyden fra datamaskinen dårligere?

Vedrørende lydkvalitetargumentet, så er jeg ikke blant de som "håndhever" dette sterkest. Finnes folk på fysisk format barrikadene som er langt mer fanatisk enn meg på det punktet Jeg er langt på vei enig i at lydkvaliteten er blitt så god på streaming (betalingsabb) som man kan forvente, og flac filer, lossless osv er som du korrekt påpeker identisk med den respektive CD utgivelse.

Dog strides de lærde her, det er vel hva jeg registrerer. På streamingtjenester that is. Mange hevder hardnakket at ikke det er hørbar forskjell, mens mange hevder de hører tildels klar forskjell,- spesielt de som har svært gode og påkostede anlegg. For meg er det uansett et gigantisk paradoks, at folk på sentralen og avforum, som man skulle tro var svært interessert i best mulig lydkvalitet på sine anlegg: faktisk frivillig sokner til tjenester som spotify, hvor mange utgivelser har forringet lydkvalitet. Man legger altså titallstusen, noen hundre tusener av kroner i et et godt hifianlegg, for så frivillig bruker formater med forringet lydkvalitet.

Som jeg skrev i svaret mitt til Hybris er mitt ankepunkt mot streamingutviklingen av endel andre grunner, flere av de har jeg vært inne på allerede i denne tråden. Spesielt dette med at streaming fungerer som katalysator for massekonsum av musikk, kvantitet foran kvalitet, er noe som provoserer og engasjerer meg mest. Tidligere var det poppis å kjenne et gitt album ut og inn, sette seg svært grundig inn i hvert stykke kunst (som jeg mener et album er), mens nå synes det om å gjøre å høre flest mulig nye skiver hver uke. Man har jo flere hundretusen låter tilgjengelig på spotify må vite, så her må man stå på!

Som jeg spurte tidligere i tråden, gjelder dette også andre felt i samfunnet. Alt skal effektiviseres, forenkles,- gjøres fortere og enklere på alle mulige måter. Hvorfor lage middag selv hjemme når man kan kjøpe halvfabrikata og helfabrikata på Kiwi? Hvorfor lese papiraviser når man kan klikke seg rundt på nett? Og slik kan man holde på med eksempler, jeg regner med at du forstår hvor jeg vil hen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Hørtes veldig spennede ut.....
    Har du lyst til å dele dette med deg når det er aktuelt, så ja takk. Skjønner hvis du ikke er det
    mvh
    Torbis
    Dette blir litt OT, men jeg tror det er denne du er ute etter. http://avforum.no/forum/generell-htp...convolver.html

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, hvor skal man begynne. Dette er jo i praksis reprise av en tråd du startet for en tid tilbake, som om jeg ikke husker helt feil til slutt ble stengt grunnet krangling og personangrep. Det er flott at du er engasjert, men ofte ordlegger du deg på en måte som gjør at det virker som om det å krangle (eller "trykke på folks knapper" som det heter på fint") står øverst på agendaen.

Men som alltid(?) skal jeg forsøke å forbeholde meg nogenlunde saklig. Det som frustrerer meg mest er egentlig ikke standpunktet ditt som sådan, men at du understøtter påstandene dine med direkte faktafeil eller i beste fall argumenter som er svært villedende.

Du må starte med å bestemme deg for hva du diskuterer. Skal du ha lydkvalitet med som et argument i debatten, må du begrense debatten din til lossy streaming. Lossless "pc filer" låter identisk som CDen din. Å si at "pc filer ikke har noe med hifi å gjøre" blir derfor bare tull.
    For ikke å gjøre meg altfor vanskelig: Jeg forstår at du med "hifi" ikke kun tenker på lydkvalitet, men også ser for deg hele opplevelsen med å sitte i sofaen og kose deg foran et anlegg som ser kostbart og flott ut. Dette er vel og bra. Men du vet svært godt at elegante og "hifiete" løsninger for streaming av både lossy og lossless media har vært på markedet i 10 år.

Med andre ord er ditt bilde av en stakkar som strever med å kable opp laptopen sin i stua for å få lyttet til streaming med dårlig kvalitet svært foreldet. At 80tallet er det tiåret som ligger ditt hjerte nærmest hva teknologi angår er jo vel og bra, men hvorfor rakke ned på de som ønsker å ta til seg teknologien som har kommet i etterkant?
    Samtidig er det jo litt artig at du er opptatt av at musikken ikke skal være for lett tilgjengelig. Den skal tydeligvis være akkurat passe tilgjengelig. Det må ikke være altfor lettvindt, mens en laptop, nei det ble for tungvindt igjen.

Er det da slik at det må være lett å komme i gang med å lytte til musikk, men ikke så lett å bytte mellom låter? Systemet må legge opp til at forbrukeren hører på hele album? Her er jo også CDen en synder, det er jo farlig lett for de med svak vilje å trykke på fjernkontrollen for å bytte sang. Så hvilket medium ville da passe deg best? Selv på vinyl tar det kun et sekund eller to å bytte låt + eventuell transporttid mellom sofa og anlegg. Her har kassett og spolebånd en fordel, der må man være svært ivrig for å gidde å spole seg frem og tilbake mellom sangene.

Dette blir en oppkonstruert problemstilling. For de som er så gamle at de var på fest på nittitallet, så var det ingen forskjell på konsumeringen av musikk da og nå. Folk stod og kranglet over CD-spilleren og alle CDene lå i en haug på gulvet eller oppå anlegget mens folk byttet låt midt i sangen på akkurat samme måte da som nå.

For meg handler musikk fortsatt mest om nettopp musikk. Dermed blir muligheten til å oppdage nye artister en fantastisk fordel med tjenester som Spotify, og når jeg finner en ny artist jeg liker - ja da sitter jeg i sofaen med vinglasset og nyter hele album på akkurat samme måte som jeg alltid har gjort. Jeg har mange eksempler på album jeg sikkert har hørt 50 ganger fra start til slutt, til tross for at jeg aldri hadde hørt de før etter at fysiske plater forlot min ringe bolig.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg handler musikk fortsatt mest om nettopp musikk. Dermed blir muligheten til å oppdage nye artister en fantastisk fordel med tjenester som Spotify, og når jeg finner en ny artist jeg liker - ja da sitter jeg i sofaen med vinglasset og nyter hele album på akkurat samme måte som jeg alltid har gjort. Jeg har mange eksempler på album jeg sikkert har hørt 50 ganger fra start til slutt, til tross for at jeg aldri hadde hørt de før etter at fysiske plater forlot min ringe bolig.
    Amen!

Kunne ikke vært mer enig. Nå kan jeg vel ikke skryte på meg å ha den største erfaringen med dyrt utstyr/ hi-end, men en del hi-fi komponenter i ulike prisklasser har jeg hatt i eie. Bl.a. har jeg hatt separat DAC og prøvt streaming av 24 bits/192 kHz Flac-filer fra 2L. Men i ettertid så innrømmer jeg glatt at det ikke gav meg større glede av å lytte til musikk.

Personlig så mener jeg det er fort kan bli en avsporing å bli for opptatt av teknikken. Jeg mener likevel at lyden må være av en tilstrekkelig kvalitet til at musikken slipper gjennom på en måte som evner å gi en opplevelse. Slik at musikker engasjerer meg og rører meg. Så lenge det skjer så er det godt nok, mener jeg - mission accomplished. Og det klarer faktisk Spotify via telefon og et billig head-set, eller 128 kbps mp3 på nettradio via receiveren min og middelmådige høyttalere!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å kjøpe noen CD plater dem siste årene, men dem blir aldri brukt. Det ender alltid opp med steaming.

Som det sies over her så handler det om musikk og ikke lyd - ikke misforstå for jeg er også opptatt av god lyd. Men når alternativet blir å IKKE høre på musikk, så er det faktisk mye viktigere for meg at at det er enkelt og tilgjengelig.

Ting har forandret seg! Før så lyttet jeg til 90% all musikk som ble satt på i hjemmet, og kun 10% til kun å høre, altså bakgrunns musikk. Idag så er det motsatt, jeg lytter til kun 10%, men jeg lytter IKKE mindre enn før. Det er slik at jeg hører rett og slett mye mer musikk enn før, og jeg har mye større glede av musikken nå pga av streaming.

Jeg kan ikke gå tilbake til CD og miste:
    -Streaming til hele huset.
    -Hvor enn jeg befinner meg så kan jeg finne frem min musikk.
    -Hvor enn jeg befinner så kan jeg finne frem og spille låter som er nye for meg.
    -Jeg kan enkelt spille av min musikk i bilen.
    -Jeg kan enkelt spille av musikken hos venner og kjente.
    -Alle mine enheter er alltid oppdatert og har synkronisert spillelister.
    -Alle mine enheter har samme layut - enkelt å finne frem å bruke min musikk.
    -Jeg trenger ikke ha annet enn mobilen for kunne utføre alt som er nevnt over.
    -Jeg kan bruke nettbrett og PC for å kunne utføre alt som er nevnt over.
    -++++

Joda, jeg har full forståelse at enkelte liker å samle. Noen samler på frimerker og glansbilder, og noen samler på CD-plater. Det er genuint en hobby, noen de trives med. Men for meg er det ikke et tema. Det er rett og slett ikke verdt å kjøpe på fysisk medie når jeg kan kjøpe det som streaming, for meg handler om hvilken verdi jeg får tilbake.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Bl.a. har jeg hatt separat DAC og prøvt streaming av 24 bits/192 kHz Flac-filer fra 2L. Men i ettertid så innrømmer jeg glatt at det ikke gav meg større glede av å lytte til musikk.
    På et konkurrende forum ville en slik uttalelse straks og med en gang ført til syrlige kommentarer som f.eks:
    - du har for dårlig forsterkeri
    - du har for billige kabler
    - du har for kjipe høyttalere

Heldigvis er det takhøyde nok her på forumet til at slike ærlige uttalelser får stå og at musikkgleden kommer i første rekke.

Jeg har et par hi-rez filer fra 2L som MediaMonkey (FLAC) eller iTunes (ALAC) innimellom spiller av. Det er jo flott lyd da, hører jo det. Masse dynamikk, holografi, luftighet bla bla bla. Men jeg har like mye glede av å høre en lydmessig "ødelagt" låt av Rainbow fra Down to earth albumet være seg fra Spotify eller CD ................... eller LP, mmmmmmm

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    • Loudness-war er skapt for ipod-generasjonen
    • Streaming (lo-rez) er også skapt for ipod-generasjonen
    Vel, litt flisespikkeri, men... Loudness-war var vel skap for "helt" andre grunner enn ipod, og ble skap under digitaliserings-generasjonen som begynte på 80-tallet. Og Streaming fenomenet kan vel ikke snakkes om før ca 8år etter ipoden kom.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel, litt flisespikkeri, men... Loudness-war var vel skap for "helt" andre grunner enn ipod, og ble skap under digitaliserings-generasjonen som begynte på 80-tallet. Og Streaming fenomenet kan vel ikke snakkes om før ca 8år etter ipoden kom.
    Tja - man hadde vel Discman den gangen. Aner ikke jeg, men det virker som at det er "perfekt" for de som ikke får det høyt nok i øreproppene sine

"The Loudness War er et populært navn på musikkindustriens tendens til å minske det dynamiske området i musikken, som igjen gjør at musikken oppfattes som å ha et høyere volum. Dette gjøres for at musikken skal høres høyest mulig ut, og dermed skille seg ut fra konkurrerende musikk på radio og TV"

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører både CD-Driv og Sonos igjennom samme DAC, må si jeg foretrekker lyden fra CD. Vanskelig og beskrive forskjell, men lyden fra SONOS/PC blir fort "hard/upersonlig" mens når jeg fyrer opp en cd så blir den mer varm og behagelig.
    Min tråd

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvor skal man begynne. Dette er jo i praksis reprise av en tråd du startet for en tid tilbake, som om jeg ikke husker helt feil til slutt ble stengt grunnet krangling og personangrep. Det er flott at du er engasjert, men ofte ordlegger du deg på en måte som gjør at det virker som om det å krangle (eller "trykke på folks knapper" som det heter på fint") står øverst på agendaen.

Men som alltid(?) skal jeg forsøke å forbeholde meg nogenlunde saklig. Det som frustrerer meg mest er egentlig ikke standpunktet ditt som sådan, men at du understøtter påstandene dine med direkte faktafeil eller i beste fall argumenter som er svært villedende.

Du må starte med å bestemme deg for hva du diskuterer. Skal du ha lydkvalitet med som et argument i debatten, må du begrense debatten din til lossy streaming. Lossless "pc filer" låter identisk som CDen din. Å si at "pc filer ikke har noe med hifi å gjøre" blir derfor bare tull.
    For ikke å gjøre meg altfor vanskelig: Jeg forstår at du med "hifi" ikke kun tenker på lydkvalitet, men også ser for deg hele opplevelsen med å sitte i sofaen og kose deg foran et anlegg som ser kostbart og flott ut. Dette er vel og bra. Men du vet svært godt at elegante og "hifiete" løsninger for streaming av både lossy og lossless media har vært på markedet i 10 år.

Med andre ord er ditt bilde av en stakkar som strever med å kable opp laptopen sin i stua for å få lyttet til streaming med dårlig kvalitet svært foreldet. At 80tallet er det tiåret som ligger ditt hjerte nærmest hva teknologi angår er jo vel og bra, men hvorfor rakke ned på de som ønsker å ta til seg teknologien som har kommet i etterkant?
    Samtidig er det jo litt artig at du er opptatt av at musikken ikke skal være for lett tilgjengelig. Den skal tydeligvis være akkurat passe tilgjengelig. Det må ikke være altfor lettvindt, mens en laptop, nei det ble for tungvindt igjen.

Er det da slik at det må være lett å komme i gang med å lytte til musikk, men ikke så lett å bytte mellom låter? Systemet må legge opp til at forbrukeren hører på hele album? Her er jo også CDen en synder, det er jo farlig lett for de med svak vilje å trykke på fjernkontrollen for å bytte sang. Så hvilket medium ville da passe deg best? Selv på vinyl tar det kun et sekund eller to å bytte låt + eventuell transporttid mellom sofa og anlegg. Her har kassett og spolebånd en fordel, der må man være svært ivrig for å gidde å spole seg frem og tilbake mellom sangene.

Dette blir en oppkonstruert problemstilling. For de som er så gamle at de var på fest på nittitallet, så var det ingen forskjell på konsumeringen av musikk da og nå. Folk stod og kranglet over CD-spilleren og alle CDene lå i en haug på gulvet eller oppå anlegget mens folk byttet låt midt i sangen på akkurat samme måte da som nå.

Det kan være at jeg spissformulerer litt innimellom, noe som jeg gjør mer eller mindre bevisst for å få frem poenger så tydelig som mulig. At jeg nevnte for deg i en vending at jeg begynner å kjenne hvilke temaer som får deg frem fra hulen din, var humoristisk ment, bare så det er klargjort. Du er en hard nøtt og en svært solid debattant, så ta det som et kompliment at jeg liker å forsøke fyre deg litt opp i ny og ned

Min mening er heller ikke " å rakke ned" på andre, at andre tolker mine innlegg slik kan forsåvidt ikke jeg ta på min kappe. Hvis ikke man kan være ærlig og rett frem i diskusjoner som dette, så er det svært liten vits i å diskutere det. Denne gangen var det ikke jeg som startet den opprinnelige tråden, men en annen debattant på et annet delforum,noe som forteller at dette temaet høster stor interesse blant veldig mange. Dog fortjener den mer oppmerksomhet enn den fikk på softwareforumet,- derfor fyrte jeg løs på ny her. Debatten har gått helt fint hittils, såpass takhøyde må man kunne ha mener jeg.

Først av alt vedrørende lydkvalitet så kan man meg bekjent ikke streame fra Spotify eller Wimp i lossless kvalitet, derfor er det helt legitimt å ta tak i lydkvalitetargumentet også oppi dette. Som jeg tidligere skrev så er vi altså på et forum for spesielt lyd og anleggsinteresserte, og jeg finner det nesten oppsiktsvekkende at så mange velger formater (spotify,Wimp) som har forringet lydkvalitet på sine (ofte) svinedyre anlegg. Klarere bevis på at man prioriterer kvantitet foran kvalitet kan man nesten ikke skaffe til veie. I seg selv en helt respektabel prioritering: men da mener jeg man også får stå for dette, og ikke forsøke fremstille det som noe annet enn hva det faktisk er.

At de store massene som handler mini og alt i ett anlegg med flere tusen watt!! på Elkjøp og Lefdal kjører på med det er fullt forståelig, der er ikke interessen for best mulig lydkvalitet tilstede. Men at "hifi eliten" i Norge fullt ut frivillig velger å gå i en retning med forringet lydkvalitet(Spotify og Wimp sikter jeg til, ikke lossless fra eget musikkbibliotek), fremfor å omfavne utviklingen ift for eks SACD o.l med høyoppløselig superlyd er for meg et stort tankekors.

Det er fantastisk at du har gode kvelder med vin i sofaen til gode skiver du har oppdaget og liker godt, make no doubt. Her er vi inne på hva denne interessen virkelig handler om.At du får til et slikt lyttemønster med streaming vil alikevel ikke si at min problemstilling ikke eksisterer.For jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse fra mange andre i slike debatter, hvor argumentene ramler inn om hvor mange topplister de pløyer gjennom i uka, hvor mange hundretusen låter de har tilgjengelig (ja, for lykken er som kjent 1000 forskjellige tv kanaler fremfor 10 stk), og hvor viktig det er å oppdage 100 nye skiver i uka. All argumentasjon jeg har sett (du er et hederlig unntak i så måte) går på kvantitet foran kvalitet, og det er dette jeg vil til livs. Det er for meg fullstendig feil fokus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Tja - man hadde vel Discman den gangen. Aner ikke jeg, men det virker som at det er "perfekt" for de som ikke får det høyt nok i øreproppene sine

"The Loudness War er et populært navn på musikkindustriens tendens til å minske det dynamiske området i musikken, som igjen gjør at musikken oppfattes som å ha et høyere volum. Dette gjøres for at musikken skal høres høyest mulig ut, og dermed skille seg ut fra konkurrerende musikk på radio og TV"
    Ditt siste avsnitt sier det meste egentlig. Discman hadde dem vel seint 80- og tidlig 90-tallet, men dog så var hensikten med loudnesswar først og fremst radio og TV. Når alt kommer til alt så var/er det CDen som ble et offer for loudness war - og deretter oss hifi-nerdes som kjøpte disse.

Og generelt så får disse øreproppene alt for høy volum uansett om musikken har blitt en offer for loudness war eller ikke ;-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ditt siste avsnitt sier det meste egentlig. Discman hadde dem vel seint 80- og tidlig 90-tallet, men dog så var hensikten med loudnesswar først og fremst radio og TV. Når alt kommer til alt så var/er det CDen som ble et offer for loudness war - og deretter oss hifi-nerdes som kjøpte disse.

Og generelt så får disse øreproppene alt for høy volum uansett om musikken har blitt en offer for loudness war eller ikke ;-)

Loudness war er noe skikkelig svineri, og du har helt rett i at dette er et fenomen som er rett mot massene som man når frem til via medier som radio/tv. Komersielle og økonomiske prioriteringer hos de store selskapene går foran best mulig lydkvalitet gjennom minst mulig komprimering. Dessverre.

Det er nesten komisk å høre hvor godt nærmest alle mulige utgivelser låt tilbake på 90 tallet, hvor loudness syndromet ikke hadde spredd seg som en ondartet kreftasvulst. Pløyde gjennom en rekke eldgamle samleskiver, og annet gammelt rask jeg ikke har hørt på lenge her forleden, ble bare sittende å glise av lydkvaliteten.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudness war er noe skikkelig svineri, og du har helt rett i at dette er et fenomen som er rett mot massene som man når frem til via medier som radio/tv. Komersielle og økonomiske prioriteringer hos de store selskapene går foran best mulig lydkvalitet gjennom minst mulig komprimering. Dessverre.

Det er nesten komisk å høre hvor godt nærmest alle mulige utgivelser låt tilbake på 90 tallet, hvor loudness syndromet ikke hadde spredd seg som en ondartet kreftasvulst. Pløyde gjennom en rekke eldgamle samleskiver, og annet gammelt rask jeg ikke har hørt på lenge her forleden, ble bare sittende å glise av lydkvaliteten.
    CD plater VS streamingtjenester-index-png

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere. Ja takk, begge deler.

Jeg kjøper en del CD'er - et par stk per mnd. Det første jeg gjør når en CD ankommer postkassa er å rippe og komprimere for så å legge CDen i boden. Ja, det var en *******s jobb å rippe 1000+ CDer, men et par i mnd. går greit.

Til bakgrunnsmusikk når vi har gjester så går det i wimp siden det er inkludert i tv-pakka og jeg ikke har noe pop-musikk i platesamlinga. Dama spiller mye wimp og oppdager mye musikk gjennom den tjenesten.

Jeg har ikke forsøkt å sammenligne lydkvaliteten på wimp vs CD, men jeg synse ofte lyden fra Wimp er flat og kjedelig men det kan like så godt være dårlig håndtverk ved miksebordet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste