CD plater VS streamingtjenester - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 264
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig spørsmålet er litt på siden av saken her, men ville det vært teknisk vanskelig for Spotify å la folk importere og spille av FLAC-filer?

Hadde vært genialt å kunne spille av de cder jeg har rippet til FLAC, også streame fra Spotify'en det jeg ikke har selv

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det er ingen synd å male fanden på veggen her på Sørlandet
    Knegg knegg . Apropos; har du sett "taggen" på hoveddøra til domkirka? Er nesten så jeg ønsker det var meg som kom på den ideen.

EDIT:

@Eirik, kanskje det er bedre å ta det andre veien, altså importere spotify i mediaplayeren du bruker?

Apps: Media Player Addons - Spotify

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Har muligheten til alle 3 måter ( vinyl,cd, streaming ).

Anngående cd vs streaming så føler jeg så lenge 95% av alle cder idag er ødelagt i studio ( ingen dynamikk ) før de settes i produksjon så gidder jeg ikke å kjøpe. Og forskjellen på 320 og cd kvalitet er så og si nada i forhold og er det minste problemet her.

MEN det er sant som Gilmore sier her at det kan lett bli å "høre" på musikk med streaming og ikke lytte. Selv har jeg funnet ut at det er viktig å sette på en skive på spotify og slå av tven hos meg da den er i center av anlegget. Det er viktig at øyene ikke blir brukt når man lytter . Da lytter man bedre og nyter musikken mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @Eirik, kanskje det er bedre å ta det andre veien, altså importere spotify i mediaplayeren du bruker?

Apps: Media Player Addons - Spotify
    Har en mediapc og en Apple TV generasjon 3 er bestilt.
    Grunnen til at jeg har bestilt en Apple TV er i hovedsak Airplay, slik at jeg kan streame Spotify fra iPhonen min.
    Men også muligheten til manøvrere meg rundt med en fjernkontroll i stedet for å måtte ha mus og tastatur. Må vel prøve meg på en jailbreak dersom det blir tilgjengelig, men selv med XBMC innstallert så blir det vel vanskelig å få integrert løsningen du sendte link på.

Men har anskaffet meg et program som heter Airfoil, så jeg får ta meg bryet med å ta frem tastaturet når jeg skal lytte til musikksamlingen i FLAC

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Har muligheten til alle 3 måter ( vinyl,cd, streaming ).

Anngående cd vs streaming så føler jeg så lenge 95% av alle cder idag er ødelagt i studio ( ingen dynamikk ) før de settes i produksjon så gidder jeg ikke å kjøpe. Og forskjellen på 320 og cd kvalitet er så og si nada i forhold og er det minste problemet her.

MEN det er sant som Gilmore sier her at det kan lett bli å "høre" på musikk med streaming og ikke lytte. Selv har jeg funnet ut at det er viktig å sette på en skive på spotify og slå av tven hos meg da den er i center av anlegget. Det er viktig at øyene ikke blir brukt når man lytter . Da lytter man bedre og nyter musikken mer.

Gode poenger Maddie! Jeg har selv konsekvent flatskjermen slått av ved musikklytting, med mindre det er live dvder og blu-rays selvfølgelig

Man kommer etter mitt syn ikke unna at det svært ofte blir en mer overfladisk type "lytting" med streaming, kontra CD/Vinyl. Det er vanskelig å forklare eksakt hvorfor, man bruker jo ørene på samme måte.

For meg kan man trekke en sammenligning til kokkelering på kjøkkenet, kontra halv/helfabrikata. Når man har brukt litt tid på å lage en god middag fra bunnen av, så koser man seg på en annen måte med maten enn om man bare bruker noe enkle greier fra Toro. X-faktoren er hva vi snakker om her8)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg syns streaming er eit flott og spanande alternativ. Det er nok og framtide, enten me likar det eller ikkje. Eg streamar nok rundt 90% av all film og musikk eg ser/høyrer. Men når eg verkeleg skal kosa meg slenger eg ei film eller musikkplata i speledåsen. Det er noko spesielt med det, og x faktoren med å ha det fysiske formatet er absolutt til stades.

Når det gjel om fysiske format kjem til å døy ut, så trur eg det er håp. Om ein feks ser på LP, så har jo det fått voldsom oppsving dei siste åra. Det er jo ikkje pga kvalitet eller praktisk, men fordi entusiastar vil ha den x faktoren og. Så med tanke på det er det jo eit håp om at entusiastane greier å halda eit marked for fysiske media, CD eller andre, ope.

Men som Ostemannen seier: Ja takk, begge delar

Jeg er i utgangspunktet helt enig i dette, mangfold er også på musikkfronten bra. Problemet består dog i at jeg er bekymret for at overvekten streaming/nedlasting skal spise så store markedsandeler at fysisk format vil dø ut. Og da står man vitterlig ikke igjen med mangfold dessverre.

Slik situasjonen er idag, så er den forøvrig helt glimrende, for CD plater har sunket som en stein i pris. Men dette vil antagelig ikke vedvare i mange år, så jeg er spent på hva som skjer. Vil man etterhvert ikke utgi musikken på CD skiver? Vil prisen fyke i været og bli forebholdt "spesialbutikker" slik vi har sett i flere år med vinyl?

Jeg som tilhenger av fysisk format, kritisk musikklytting er bekymret for fremtiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eg ser heilt klart bekymringa di, og deler den. Det vil vera eit tap dersom fysiske media forsvinn, eller vert marginalisert. Streaming har jo sine begrensingar, og krav, så det vil vera frykteleg synd viss dette endar opp som det einaste mediet.

Sånn ser eg på saken på fleire områder innan teknologisk utvikling. Det er litt som med bilindustrien. Datateknologien gir mange nye funksjonar, men samstundes legg det voldsomme krav og avgrensingar på vedlikehald, driftsikkerhet o.l.

Slik eg ser det, så er eg ikkje så kritisk til kva fysiske media det vil vera for musikk i framtida, så lenge det er der. Forhåpentlegvis er det mantge, også i framtida, som vil bruka fysiske media, og dermed vera ein marknad for det.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ja, eg ser heilt klart bekymringa di, og deler den. Det vil vera eit tap dersom fysiske media forsvinn, eller vert marginalisert. Streaming har jo sine begrensingar, og krav, så det vil vera frykteleg synd viss dette endar opp som det einaste mediet.

Sånn ser eg på saken på fleire områder innan teknologisk utvikling. Det er litt som med bilindustrien. Datateknologien gir mange nye funksjonar, men samstundes legg det voldsomme krav og avgrensingar på vedlikehald, driftsikkerhet o.l.

Slik eg ser det, så er eg ikkje så kritisk til kva fysiske media det vil vera for musikk i framtida, så lenge det er der. Forhåpentlegvis er det mantge, også i framtida, som vil bruka fysiske media, og dermed vera ein marknad for det.
    Og nå frykter man for Blu-ray sin fremtid:
    Blu-ray: Blu-ray kan få et kort liv - DinSide Data

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant artikkel, takk for linken Supertramp. Legg merke til følgende avsnitt, som tilsier at folk nøyer seg med redusert lyd og bildekvalitet:

Drepte CD-en
    Slik har det også gått med CD-en, som i løpet av kort tid nesten har forsvunnet fra butikkene, ikke minst i Norge. Dette er først og fremst takket være musikkstreaming-tjenester som Spotify og Wimp. Lydkvaliteten er ikke like høy som på original-CD-er, men de fleste anser uansett kvaliteten som "god nok".

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Slik har det også gått med CD-en, som i løpet av kort tid nesten har forsvunnet fra butikkene, ikke minst i Norge.
    De dedikerte cd-butikkene har stort sett forsvunnet, men CD'en har derimot dukket opp mer og mer i dagligvarebutikker og bensinstasjoner, samt nettbutikker. Hvis de dedikerte CD-butikkene hadde hatt monopol på salg av CD'er hadde de sikkert levd videre den dag i dag.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Interessant artikkel, takk for linken Supertramp. Legg merke til følgende avsnitt, som tilsier at folk nøyer seg med redusert lyd og bildekvalitet:

Drepte CD-en
    Slik har det også gått med CD-en, som i løpet av kort tid nesten har forsvunnet fra butikkene, ikke minst i Norge. Dette er først og fremst takket være musikkstreaming-tjenester som Spotify og Wimp. Lydkvaliteten er ikke like høy som på original-CD-er, men de fleste anser uansett kvaliteten som "god nok".
    Og det har vi vel visst hele tiden, dessverre.
    • Loudness-war er skapt for ipod-generasjonen
    • Streaming (lo-rez) er også skapt for ipod-generasjonen

Å gå i debatt med den generasjonen om at FLAC og hi-rez er vegen å, kommer man nok ingen veg med. "..det er jo kjempebra lyd - masse bass og høyt!!"

Vi blir nok etterhvert noen mega-særinger vi som gjerne vil ha det beste av det beste - kvalitet fremfor kvantitet.
    Og så kommer vi til å tilbringe våre siste år på aldershjem med hvert vårt enkeltrom så vi får plass til surroundanlegget, DAC'en, kalibreringsutstyret, projektoren og alt det der. Romperister i heve-senke senga

På naborommet kommer det noen år senere inn ei tunghørt og utslitt blondine med botoxen tytende ut av diverse åpninger, briller med integrert facebook app og mp3 spiller hvor proppene er grodd fast i ørene av den nevnte botoxen.....

Hvem er mest lykkelig? Touchè !

ps! jeg fyller rundt tall i morgen - derfor litt fokus på alderdom

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis de dedikerte CD-butikkene hadde hatt monopol på salg av CD'er hadde de sikkert levd videre den dag i dag.
    Ja, monopol er det beste virkemiddelet man har for å opprettholde et fungerende marked... :roll:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Og det har vi vel visst hele tiden, dessverre.
    • Loudness-war er skapt for ipod-generasjonen
    • Streaming (lo-rez) er også skapt for ipod-generasjonen

Å gå i debatt med den generasjonen om at FLAC og hi-rez er vegen å, kommer man nok ingen veg med. "..det er jo kjempebra lyd - masse bass og høyt!!"

Vi blir nok etterhvert noen mega-særinger vi som gjerne vil ha det beste av det beste - kvalitet fremfor kvantitet.
    Og så kommer vi til å tilbringe våre siste år på aldershjem med hvert vårt enkeltrom så vi får plass til surroundanlegget, DAC'en, kalibreringsutstyret, projektoren og alt det der. Romperister i heve-senke senga

På naborommet kommer det noen år senere inn ei tunghørt og utslitt blondine med botoxen tytende ut av diverse åpninger, briller med integrert facebook app og mp3 spiller hvor proppene er grodd fast i ørene av den nevnte botoxen.....

Hvem er mest lykkelig? Touchè !

ps! jeg fyller rundt tall i morgen - derfor litt fokus på alderdom

Hahaha, her fikk du frem latteren min Supertramp Jeg er blant dem som vil ta med meg CD og blu-ray samlinga mi i grava, vil aldri skilles med dem

Som jeg også har uttalt før så syns jeg mest av alt at utviklingen er trist. Av mange grunner, men mest av alt fordi jeg opplever musikklytting (konsentrert lytting) som aktivitet blir vannet ut paralellt med at streaming spiser markedsandeler.

ALT bør ikke dreie seg om mest og raskest mulig, slik det synes å gjøre i vårt samfunn. Og det gjelder ikke bare musikk, men flere samfunnsområder. Det er nesten utrolig hvor mange som virker å inneha den forestillingen om at jo mer jo bedre, og jo raskere jo bedre. Hvorfor ta seg tid å lage et skikkelig måltid hjemme når man bare kan kjøre innom drive in hos Mcdonalds å få fett og sukker rett inn i bilen på ett minutt? Man blir jo mett av fast food på minuttet også, samme effekt som god hjemmelaget middag.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maddie, enig.
    Ville ikke bekymre meg om cd`ens død, der kommer sikkert en annen løsning der er bedre, det gjør der jo som regel. Cd`en vil snart bli betraktet som lp`en, utdatert men koselig.
    For å holde hele sirkuset gående må der jo komme nye formater engang iblant, da får fabrikantene av hardware solgt noe også.
    Gilmour, jeg banner i kirken, men en Apple er en av verdens beste cd-drev, sammen med Weiss blir den det råeste man kan tenke seg på cd. Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! , dyrt ja, men åh så deilig, du vil se lyset, jeg er sikker på det.
    Jeg har ikke Weiss, men min MBP inn i min dac er fantastisk god i seg selv. Min neste investering tror jeg blir en Mac Mini el. lign., overføre all musikken til den og glemme min gamle windows pc.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hos meg foregår både streaming og avspilling av cd. Spotify, egene cder overført til harddisk står delt på nettverket og noen cder ligger i hylla, resten på loftet. Trives med dette idag, og fortsetter sånn inntil videre 8) Kjøper fortsatt cder, men det er gjerne spesielle utgivelser, samlebokser, sacd og lignende.

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cd'ens død

Ja, de aller fleste spådde jo det for 3-4 år siden, og kanskje får de rett.
    Men bare for å "erte" litt er det faktisk noen plateselskap som selger som aldri før!
    Ellers som en uttalte: Man må jo se fremover, selv om noen "eldre" mennesker liker cd bedre enn streaming.....må le litt, tror ikke det handler om det. (ligger selv i faresonen da jeg selv begynner å dra på åra)

Spørsmål: til dere som foretrekker streaming Spotify etc. Disse kjører i 320kbps,sant! Har hørt noen uttalelser om at dette blir det "jukset med en del"
    Noen som kan bekrefte dette, i såfall ikke bra!

En annen ting som er, at det er en del musikk som man ikke finner via streaming.
    Er sikkert sær jeg da8)

Forresten noen her som henter musikk fra Linn Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg kjøper cder av den enkle grunn at jeg vil ha en platesamling - min musikk liksom, hvor jeg samler album av mine favoritt artister.

Jeg ripper cdene og legger de i en kasse i boden. Spiller av musikk i boligen fra pc og i bilen fra minnekort.

Jeg har aldri kjøpt så mange cder som jeg gjør nå, men det er mye fordi de er så billige. Blir like glad hver gang det dumper et nytt album i postkassa som jeg kan nyte noen ganger til det "sitter".

Samtidig virker det som om det er siste mulighet til å skaffe seg en del musikk på cd. Mange utgivelser som kun er tilgjenglig en kort tid før det blir utsolgt, så det gjelder å passe på.

Her er jeg og Mr Spock helt enige.
    Fikk senest idag en cd i posten.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Her er jeg og Mr Spock helt enige.
    Fikk senest idag en cd i posten.
    Godt jeg ikke er alene - selv fikk jeg en pakke med 5 stk cder fra Amazon i dag Bare det å handle cder over nett og få de i postkassa er jo en glede i seg selv. Postkassa er ikke lenger forbundet med regninger og reklame - men heller som en skattekiste!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torbis
    Ja, de aller fleste spådde jo det for 3-4 år siden, og kanskje får de rett.
    Men bare for å "erte" litt er det faktisk noen plateselskap som selger som aldri før!
    Ellers som en uttalte: Man må jo se fremover, selv om noen "eldre" mennesker liker cd bedre enn streaming.....må le litt, tror ikke det handler om det. (ligger selv i faresonen da jeg selv begynner å dra på åra)

Spørsmål: til dere som foretrekker streaming Spotify etc. Disse kjører i 320kbps,sant! Har hørt noen uttalelser om at dette blir det "jukset med en del"
    Noen som kan bekrefte dette, i såfall ikke bra!

En annen ting som er, at det er en del musikk som man ikke finner via streaming.
    Er sikkert sær jeg da8)

Forresten noen her som henter musikk fra Linn Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD
    Anngående "jukset en del med og spotify" .

Har fortstådt det slik at alt ikke er i 320 enda, pga alt er ikke lastet opp med denne kvaliteten enda, men det skal vistnok gjøres.

Men jeg personlig venter på ett uoffisielt program av en bruker her på avforum som utvikler ett program til spotify som gjør at vi kan streame bitperfect ( med asio/wasapi etc, slik man kan med flac/mp3 og dette er meget viktig for meg. Dette er hørbart hos meg ).

Denne spilleren/programmet skal vistnok også vise bitraten på streamen og da vet man jo vilken kvalitet man spiller av. Så jeg venter egentlig på dette før jeg 100 % konverterer . Det md bitperfect er like viktig som kvalitet på streamen for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i streaming,CD og sist men ikke minst vinyl

Syns det er greit å ha forskjellige muligheter tilgjengelig, til hver sitt bruk og situasjoner. Er jeg alene hjemme hiver jeg helst på en CD eller vinyl for å nyte musikken litt ekstra. Er ganske ny til vinyl formatet, ettersom spilleren kom i hus forrige uke, men det var utrolig sjarmende å måtte gjøre en liten "jobb" for å høre musikken :-D Dersom man er litt på farten, evt. har samlet litt folk til fest er det helt klart Spotify/youtube over Airport Express som gjelder. Da går det kjappt, lyden er bra og all får velge fritt.

Ironisk nok kjøpte jeg flere cd`er etter at Spotify gjorde sitt inntog her i heimen. Helt ypperlig mye lett tilgjengelig musikk slik at man kan finne masse nytt snacks.
    Jeg er av den typen som finner stor glede i å fysiske plater, og kunne sette de i hylla i stua. Men samtidig er jeg en flittig bruker av streaming der det lar seg gjøre.
    Gjorde en liten innsats her forrige uke der jeg la inn en 2100+ låter i FLAC-format på stasjonær maskinen min. Samlingen lastes automatisk opp mot Google sin Play tjeneste når man legger inn nye cd`er, og vips har jeg hele samlingen tilgjengelig for min Android telefon/nettbrett MacBook. Musikken kan enten streames eller gjøres tilgjengelig i offline-modus slik vi kjenner det fra Spotify

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •