CD plater VS streamingtjenester - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 264
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Dette er en link hentet fra en annen tråd - jeg synes den fortjener plass her også.
    Tema: Har vi egentlig behov for bedre formater enn CD?

24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

Skal vi tro artikkel så er svaret entydig - kjøp heller bedre "høyttalere".
    Forøverig tar den for seg flere intressante aspekter angående lyd, hørsel og menneske even til å oppfatte forskjeller. Artikkelen avslutter med et lite avsnitt om loudness war for dem som skulle være intressert i det.

Svaret på hovedspørsmålet er fra meg insinktivt ja, basert på hvilken lyd jeg opplever på mine blu-ray konserter og bedre SACD skiver. HD formatene har bragt inn utrolig lyd, noe jeg personlig er glad for. Referansene mine på blu-ray konserter er Counting Crows live Town Hall og Kings Of Leon live fra O2 arena, hvis du skulle ønske sjekke ut disse.

Forøvrig takk for artikkelen, skal lese den nå i formiddag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Svaret på hovedspørsmålet er fra meg insinktivt ja, basert på hvilken lyd jeg opplever på mine blu-ray konserter og bedre SACD skiver. HD formatene har bragt inn utrolig lyd, noe jeg personlig er glad for. Referansene mine på blu-ray konserter er Counting Crows live Town Hall og Kings Of Leon live fra O2 arena, hvis du skulle ønske sjekke ut disse.
    Vel, det er vel det denne artikkelen handler om, som også har blitt påpekt mange ganger tidligere i tråden - når lyden på BD/SACD kopieres over til en CD så klarer ikke brukerene å skille disse formatene - og lyden oppleves helt identisk.

Så hvorfor skal vi introdusere nye HD-format når vi ikke klarer å skille formatene uansett?? Vel, du har til en viss poeng, for det handler om opplevelse - det er mastering som du foretrekker, den er ikke er tilgjengelig på CD. Derimot så handler denne tråden om CD vs streaming - og hvor går grensen på hørbarforskjell mellom disse to formatene? Her gies det et riktig grunnlag for sammenligning, men igjen er det at "hav" av versoner av den samme låta, så man må holde tungen rett i munn.

HD-formatene gir en opplevelse av at det er bedre lyd, men det er ikke pga formatet - det er pga av at masteringen er forskjellige i forhold til hva du sammenligner med. Riktig nok er dette og denne artikkelen helt på kanten i denne tråden, men det er veldig relevant for forståelsen av hvordan lyd oppfattes.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er vel det denne artikkelen handler om, som også har blitt påpekt mange ganger tidligere i tråden - når lyden på BD/SACD kopieres over til en CD så klarer ikke brukerene å skille disse formatene - og lyden oppleves helt identisk.

Så hvorfor skal vi introdusere nye HD-format når vi ikke klarer å skille formatene uansett?? Vel, du har til en viss poeng, for det handler om opplevelse - det er mastering som du foretrekker, den er ikke er tilgjengelig på CD. Derimot så handler denne tråden om CD vs streaming - og hvor går grensen på hørbarforskjell mellom disse to formatene? Her gies det et riktig grunnlag for sammenligning, men igjen er det at "hav" av versoner av den samme låta, så man må holde tungen rett i munn.

HD-formatene gir en opplevelse av at det er bedre lyd, men det er ikke pga formatet - det er pga av at masteringen er forskjellige i forhold til hva du sammenligner med. Riktig nok er dette og denne artikkelen helt på kanten i denne tråden, men det er veldig relevant for forståelsen av hvordan lyd oppfattes.

Ja, hvis man kunne fått blu-ray og SACD lydkvalitet på vanlige CD plater så hadde disse formatene vært overflødig. Nå er dessverre ikke realiteten slik, derfor er jeg sjeleglad for at vi har fått disse HD formatene hvor man kan få ut utgivelser med kremlyd.

Slik jeg ser det er det åpenbart behov for "spesialformater" rettet mot lydinteresserte som meg selv, som er villig til å betale for god lydkvalitet. Jeg betaler gladelig 200 kr for en blu-ray konsert hvis lyd og bilde er glitrende. Produktet må være verd det om jeg skal betale, og det er slike utgivelser jeg ønsker mer av.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis man kunne fått blu-ray og SACD lydkvalitet på vanlige CD plater så hadde disse formatene vært overflødig. Nå er dessverre ikke realiteten slik, derfor er jeg sjeleglad for at vi har fått disse HD formatene hvor man kan få ut utgivelser med kremlyd.
    Selv om du har delvis rett så tar du også feil. Som andre påpeker så er det ikke HD formatene som gir deg bedre lyd, det er måten materialet er mikset på. Det er synd at Loudness War er mer prominent på CD format enn på "HD" format, men det blir det snart satt en stopper for ettersom jeg har hørt at bla. Mange radiostasjoner i Europa skal slutte å spille låter som har for mye kompressor. Det igjen kommer til å føre til at CD utgivelser antakelig blir utsatt for mindre "Maximizing" som igjen gjør formater som HDCD og SACD overflødig. Når det gjelder streaming så er både lyd og bildekvalitet potensiellt bedre enn alt annet som finnes (Selv om vi ikke klarer å høre forskjell).

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri helt skjønt vitsen med DAC når man uansett (ihvertfall i mitt tilfelle) digitalt utsignal rett fra PCen......men det understreker vel bare min uvitenhet :P

Analoge lydkort til PC koster jo en formue om du skal ha noe brukenes, og det er waste of money synes jeg når man bare kan kjøre HDMI´en eller optical rett ut, spør du meg. Digital "all" the way

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er av den typen som kjøper en del musikk i måneden (mer enn 99,-) kan man faktisk si at man inngår et kompromiss på lydkvalitet når man ikke bruker streamingtjenester som spotify og wimp.

Disse pengene kunne vært brukt på f.eks bedre høyttalere som ville hjulpet på all musikk. Ergo: Ønsker man best mulig lyd og man har et begrenset budsjett så bør man gå for streaming.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det er det åpenbart behov for "spesialformater" rettet mot lydinteresserte som meg selv, som er villig til å betale for god lydkvalitet. Jeg betaler gladelig 200 kr for en blu-ray konsert hvis lyd og bilde er glitrende. Produktet må være verd det om jeg skal betale, og det er slike utgivelser jeg ønsker mer av.
    Vel, det er her dem lærde er uenig med deg. Denne tråden omhandler CD vs streaming, altså Blu-Ray blir veldig langt på kanten da den også innholder bilde. Dog, så er debatten rundt opplevelsen av "HD-lyd" veldig relevant for forståelsen av lyd.

Hvis vi ser rent teknisk på det så trenger vi absolutt ikke noe bedre enn CD. Så hvorfor skal vi introdusere "spesialformater" for spesielt intresserte når dem formatene vi allerede kan gi identisk opplevelse? Det er jo antageligvis på grunn av dette disse "HD-formatene ikke slår an og er ikke liv laga, for folk er ikke intressert i å bytte format bare for morroskyld.

Det som er essensielt er at produsentene må forstå hvordan møte konsumerene - om du liker det eller ikke så er ikke veien å gå igjennom fysiske medier som CD, BD eller SACD. Jeg er defintiv komfortable med situasjonen som den er idag, og streaming er bare i start fasen og det vil bli mye bedre (i den grad det er hørbart).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Jeg har aldri helt skjønt vitsen med DAC når man uansett (ihvertfall i mitt tilfelle) digitalt utsignal rett fra PCen......men det understreker vel bare min uvitenhet :P

Analoge lydkort til PC koster jo en formue om du skal ha noe brukenes, og det er waste of money synes jeg når man bare kan kjøre HDMI´en eller optical rett ut, spør du meg. Digital "all" the way
    Vel, et eller annet sted trenger du jo en DAC, høyttalerne dine vil ha et analogt signal. Men støtter deg i at det i utgangspunktet bør være så sent som mulig i signalveien.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er her dem lærde er uenig med deg. Denne tråden omhandler CD vs streaming, altså Blu-Ray blir veldig langt på kanten da den også innholder bilde. Dog, så er debatten rundt opplevelsen av "HD-lyd" veldig relevant for forståelsen av lyd.

Hvis vi ser rent teknisk på det så trenger vi absolutt ikke noe bedre enn CD. Så hvorfor skal vi introdusere "spesialformater" for spesielt intresserte når dem formatene vi allerede kan gi identisk opplevelse? Det er jo antageligvis på grunn av dette disse "HD-formatene ikke slår an og er ikke liv laga, for folk er ikke intressert i å bytte format bare for morroskyld.

Det som er essensielt er at produsentene må forstå hvordan møte konsumerene - om du liker det eller ikke så er ikke veien å gå igjennom fysiske medier som CD, BD eller SACD. Jeg er defintiv komfortable med situasjonen som den er idag, og streaming er bare i start fasen og det vil bli mye bedre (i den grad det er hørbart).

La oss ta det siste først: om det er hørtbart med forbedring. Mitt svar på være et rungende JA. La meg si det veldig enkelt: det er gigant forskjell mellom normale CD/streamingutgivelser pr idag og for eks lyden på mine referanser på blu-ray konsert. Det er så bra lyd at jeg enkelte dager kan føle at jeg er i mål lydmessig med det anlegget jeg har pr idag. Noe som medfører at jeg spiller utrolig mye BD konserter, fordi det gir meg en lydkvalitet som feier gulvet med "vanlige" utgivelser.

Pr idag fyller HD formatene et behov man ikke får på "vanlige" utgivelser på for eks CD skiver, og av den enkle grunn mener jeg vi trenger disse formatene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta det siste først: om det er hørtbart med forbedring. Mitt svar på være et rungende JA. La meg si det veldig enkelt: det er gigant forskjell mellom normale CD/streamingutgivelser pr idag og for eks lyden på mine referanser på blu-ray konsert. Det er så bra lyd at jeg enkelte dager kan føle at jeg er i mål lydmessig med det anlegget jeg har pr idag. Noe som medfører at jeg spiller utrolig mye BD konserter, fordi det gir meg en lydkvalitet som feier gulvet med "vanlige" utgivelser.

Pr idag fyller HD formatene et behov man ikke får på "vanlige" utgivelser på for eks CD skiver, og av den enkle grunn mener jeg vi trenger disse formatene.
    Men det er jo viktig å skille på utgivelser og formatet i seg selv. Det er jo utgivelsene som skaper godlyden, ikke selve HD-formatet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta det siste først: om det er hørtbart med forbedring. Mitt svar på være et rungende JA.
    Jeg forstår ikke hva du svarer på?

La meg si det veldig enkelt: det er gigant forskjell mellom normale CD/streamingutgivelser pr idag og for eks lyden på mine referanser på blu-ray konsert.
    Så vi kan være enig om at CD kontra streaming er tilnærmet likt - med en ørliten fordel for CD? BD kan ikke sammelignes da du ikke får disse på streaming (tror jeg) - hadde du fått disse utgivelsene på streaming så hadde forskjellen på ingen måte vært GIGANTISK.

Det er så bra lyd at jeg enkelte dager kan føle at jeg er i mål lydmessig med det anlegget jeg har pr idag. Noe som medfører at jeg spiller utrolig mye BD konserter, fordi det gir meg en lydkvalitet som feier gulvet med "vanlige" utgivelser.
    Vel, da vil du en dag få deg en overraskelse - du vil oppdage at ditt utstyr og rom mest sansynlig er langt fra optimalt.

Ja, men ikke for annet enn at vi har behov for bilde til lyden - hadde vi bare vært intressert i lyden så hadde det vært mer enn godt nok med CD. At disse utgivelsene ikke finnes på CD eller streaming er en annen debatt......

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er jo viktig å skille på utgivelser og formatet i seg selv. Det er jo utgivelsene som skaper godlyden, ikke selve HD-formatet.

Ja, men det er også viktig å se at BD og SACD fyller et tomrom i markedssegmentene som ikke blir fylt av normale CD utgivelser pr idag. Som mange, blant annet meg selv, er interessert i.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er også viktig å se at BD og SACD fyller et tomrom i markedssegmentene som ikke blir fylt av normale CD utgivelser pr idag. Som mange, blant annet meg selv, er interessert i.
    Jepp, men det er litt synd at man må bedrive falsk markedsføring og usannheter for å selge det. De kunne fint solgt samme produkt på CD ved å kalle det hifi mastering eller whatever.

Produkter rettet mot "audiofile" er i stor grad belastet med usannheter og produkter som enten løser et problem som ikke eksisterer og / eller ikke leverer det de lover. Og det er jo litt dumt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produkter rettet mot "audiofile" er i stor grad belastet med usannheter og produkter som enten løser et problem som ikke eksisterer og / eller ikke leverer det de lover. Og det er jo litt dumt.
    Verden vil bedras...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt klart. begrensningen ligger ikke i spotify :P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    helt klart. begrensningen ligger ikke i spotify :P
    I utgangspunktet ligger den hvertfall ikke i 44khz/16bit. Vi vil gjerne ha lossless.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått det med seg så er det et fransk firma som streamer FLAC - altså en tjeneste lik spotify.
    Under er en link til en tråd om dette:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...gov-qobuz.html

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått det med seg så er det et fransk firma som streamer FLAC - altså en tjeneste lik spotify.
    Under er en link til en tråd om dette:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...gov-qobuz.html
    320 kbps mp3

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    320 kbps mp3
    Jepp jepp....

Sitat Opprinnelig postet av stenkarlsen
    Qobuz Desktop heter det og her får du streamet.... wait for it... FLAC filer! Oh yes, 16 bits, 44.1kHz Flac filer...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter denne uttalelsen. har hørt cdutgivelser som låter mye bedre en enkelte sacd, og omvendt, så formatet ville eg ikkje stolt blindt på.

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •