CD plater VS streamingtjenester - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 264
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jaha, så du innrømmer altså at det er massivt bedre lyd på HD formatenes utgivelser (de låter bedre,uavhengig av grunnen). Hvorfor prioriterer ikke lyd og hifiinteresserte å kjøpe slike utgivelser da fremfor å boltre seg i komprimert Spotify og Wimplyd?
    Det har du jo selv forklart: Tilgjengelighet. Gjorde et kjapt søk, finnes ikke en dritt på bluray av de artistene jeg lytter til om dagen. Det lille som finnes er liveutgivelser, og jeg liker best studioalbum.

Så da blir det ikke så lett å prioritere dette formatet enten jeg vil eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det har du jo selv forklart: Tilgjengelighet. Gjorde et kjapt søk, finnes ikke en dritt på bluray av de artistene jeg lytter til om dagen. Det lille som finnes er liveutgivelser, og jeg liker best studioalbum.

Så da blir det ikke så lett å prioritere dette formatet enten jeg vil eller ikke.

Eksakt, og hva tror Hybris kunne bidratt til å ekspandere utvalget utgivelser på eksempelvis blu-ray? Jeg skyter i blinde: ville det kanskje forbedret seg om folk kjøpte blu-ray utgivelser og prioriterte det i større grad istedet for å hengi seg til free ride på Spotify?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksakt, og hva tror Hybris kunne bidratt til å ekspandere utvalget utgivelser på eksempelvis blu-ray? Jeg skyter i blinde: ville det kanskje forbedret seg om folk kjøpte blu-ray utgivelser og prioriterte det i større grad istedet for å hengi seg til free ride på Spotify?
    Dette er et fint ideal, men verden fungerer ikke slik.

Jeg kjøper ikke blurayplater med utgivelser som ikke interesserer meg i håp om at de skal begynne å gi ut noe jeg liker på bluray i fremtiden.

Jeg glemte forøvrig poeng nr 2 i mitt forrige innlegg: Bluray er et fysisk format, noe jeg i motsetning til deg ikke kan fordra. For mitt vedkommende vil det være å gå baklengs 15 år hvis jeg begynner å kjøpe musikk på et fysisk medium, det er kort og godt uaktuelt.

EDIT: Jeg freerider ikke Spotify, jeg har betalt for premium siden tjenesten ble lansert.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er et fint ideal, men verden fungerer ikke slik.

Jeg kjøper ikke blurayplater med utgivelser som ikke interesserer meg i håp om at de skal begynne å gi ut noe jeg liker på bluray i fremtiden.

Jeg glemte forøvrig poeng nr 2 i mitt forrige innlegg: Bluray er et fysisk format, noe jeg i motsetning til deg ikke kan fordra. For mitt vedkommende vil det være å gå baklengs 15 år hvis jeg begynner å kjøpe musikk på et fysisk medium, det er kort og godt uaktuelt.

EDIT: Jeg freerider ikke Spotify, jeg har betalt for premium siden tjenesten ble lansert.

Nei, igjen helt etter oppskriften. Når 10 000, 100 000 og (på verdensbasis) millioner og flere til av mennesker tenker (og gjør) som deg, så har vi selv valgt hvilken retning lydkvaliteten skal gå i. Det er alt jeg vil ha frem.

Man kan finne så mange bortforklaringer og forskjellige unnskyldninger man vil,men man høster som man sår. Greit at man prioriterer andre ting som tilgjengelighet, kvantitet osv, man da må man også etter min mening stå for dette,- og innrømme at man setter best mulig lydkvalitet lenger ned på listen. Det er det slett ikke alle som innrømmer.

Hvorvidt du freerider eller betaler 90 spenn i måneden var ikke poenget, bare så det også er klargjort.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu-ray er vel en fin "kanal" for klassisk musikk, men også her ofte som konserter/forestillinger.

Kanskje ender formatet opp på samme måte som SACD; dvs for spesielt interesserte

For hvem gidder fylle bokhyllene med BD plater når man (snart?) kan streame (les: leie) i ekte HD bilde&lyd.

Hvordan står det forresten til med videoutleie-sjappene? Er de i det stor hele nå storkiosker/bensinstasjoner?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, nå får debatt være debatt, tid for kaffe og fredagskveld på tv en stund nå folkens8)

Ønsker alle en fin musikkhelg, både tilhengere av fysisk format og tilhengere av streaming (eller "strømming" som lyd og bilde konsekvent skriver)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit at man prioriterer andre ting som tilgjengelighet, kvantitet osv, man da må man også etter min mening stå for dette,- og innrømme at man setter best mulig lydkvalitet lenger ned på listen. Det er det slett ikke alle som innrømmer.
    Flott å se at du skriver rett ut at det er greit. De fleste innleggene dine har en undertone av at folk flest ikke vet sitt eget beste, og dermed ødelegger for de som vet å sette pris på god lyd og god musikk. "Man kan kun forandre seg selv" heter det så fint, og det stemmer bra. Så det er fint å høre at vi andre får lov til å gjøre som vi vil.

Forøvrig innrømmer jeg gjerne at jeg er fornøyd med lydkvaliteten på en CD (som jeg sidestiller med lydkvaliteten på f.eks spotify premium), vil tro det har kommet ganske greit frem fra før. Jeg har ca 100 ting som er viktigere for meg her i livet enn å få et musikkformat med høyere lydkvalitet enn CD.
    --
    Thorbjørn

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, så du innrømmer altså at det er massivt bedre lyd på HD formatenes utgivelser (de låter bedre,uavhengig av grunnen). Hvorfor prioriterer ikke lyd og hifiinteresserte å kjøpe slike utgivelser da fremfor å boltre seg i komprimert Spotify og Wimplyd?
    Du forstod meg ikke, det er mulig jeg ordla meg litt vanskelig, men NEI, det er ikke massivt bedre lyd på HD formater enn på OGG Vorbis osv... Poenget med inlegget var vel helst at den eneste forskjellen som betyr noe er filstørrelsen, som da går i streaming og liknende sin favør. Det er ikke noe poeng å bruke ti ganger så stor filstørrelse, for lydkvaliteten blir ikke bedre av den grunn.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men helt enkelt Streaming lyd slik som den er nå er mer enn en god match for CD lyd. For de med spesiell interesse så er potensialet for streaming lydkvalitet (bitrate og båndbredde) ekstremt mye større enn alle fysiske format. Det eneste som setter en grense for "lydkvaliteten" er harddiskplass du har på datamaskinen. På sikt er det kanskje mulig å laste ned hele album med individuelle spor for alle instrumenter Disse kan bruke mange hundre gigabyte og bør tilfredstille alle sine krav om høyoppløst materiale

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg har påpekt er den manglende relevansen relatert til akkuratt denne debatten.
    Det er her vi fleste av oss er sterkt uenig med deg, altså hva du mener er relevant. Men ikke missforstå, vi har alle våre egne meninger, erfaringer, kunnskap og interesser - det er flott vi er forskjellig :-)

Skal man følge den logikken og argumentasjonen du her legger for dagen så er det ikke nødvendig med anlegg over 2000 kr, fordi det er musikken som er i fokus?Denslags argumentasjon blir meningsløs og det tror jeg også du forstår.
    Vel nei, det er din logikk, ikke min. Du svartmaler det meste, alt trekkes til ytterpunktene, men heldigvis er saken mer nyansert og komplisert enn så. Det ikke noe problem å få økt opplevelse på spotify ved å gå fra reiseradio til budskjett til highend. Du får mye større opplevelse av å kjøpe et nytt stereoanlegg enn å gå fra streaming til CD. Når det er sakt så er det ikke et ukjent fenomen at noen enkelte av Hi-Fi-nerdsene hører mer på pling og plong og frekvenser enn selve musikk. Men ikke missforstå, det er også en interesse som dem skal få lov til å ha, men dem har mistet fokuset på musikken.

Jeg stiller spørsmålstegn ved at de som er over gjennomsnittet interessert i anlegg og god lyd frivillig og bevisst velger bort HD formater som gir bedre lyd, til fordel for komprimert/forringet lyd på streamingtjenester. Det er for meg en fullstendig falitterklæring.
    Vel ja, det er noe du ikke har forstått eller gått glipp av. Fra ditt perspektiv så kan vi nok falitterklære den saken, det kan vi nok alle være enig, eller? Saken er tapt. Sett fra "vårt" perspektiv så vil det være helt feil ordbruk - vi ser utelukkende positivt på dette - fremtiden vil bringe med seg mye godt :-)

EN ting er at ipod og MP3 massene sluker alt rått, de driter i lydkvalitet uansett, for dem er det et fett at om man spiller musikken på en reiseradio eller et hifianlegg til 200 000 kr.
    Er det frem med svartmalingen igjen? Vel, du er nok ikke SÅ på villspor, for natrulig nok så har majoriteten ikke noe dyrer anlegg enn maks 2000kr - og iPod/Mp3/streaming har blitt den nye folkespilleren. Saken hadde heller ikke blitt annerledes om du ga dem et anlegg til 200k. Men det betyr ikke at dem ikke fortrekker det dem betrakter som god nok lyd... man får et meget godt resultat fra streaming...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EN ting er at ipod og MP3 massene sluker alt rått, de driter i lydkvalitet uansett, for dem er det et fett at om man spiller musikken på en reiseradio eller et hifianlegg til 200 000 kr. Men at dedikerte hifi og lydinteresserte like lettvint hopper på massesuggesjonsbølgen,(og med det etter min mening dytter kravet til god lyd i feil retning ved de signalene man gir), har jeg større problemer med å svelge.
    Nå har jeg to anlegg som hver for seg ligger rundt 200.000 kroner i nypris - så jeg føler meg til en viss grad meningsberettiget her. Det er ikke snakk om å hoppe på noe som helst - bare om å velge det som er mest hensiktsmessig i forskjellige situasjoner, totalt sett.

Litt som å lese. Noen ganger er det Dostojevskij som må til, andre ganger er det baksiden på en Corn-Flakes-eske. Eller Se og Hør - eller Donald Duck. De fleste av oss har andre ting å foreta oss her i livet enn å sitte i sweet spot med ørene på stilk og gruble over lydkvaliteten til enhver tid. Vi kan glede oss over musikk i mange sammenhenger - og et godt anlegg gir uansett en bedre lydkvalitet enn et dårlig anlegg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, igjen helt etter oppskriften. Når 10 000, 100 000 og (på verdensbasis) millioner og flere til av mennesker tenker (og gjør) som deg, så har vi selv valgt hvilken retning lydkvaliteten skal gå i. Det er alt jeg vil ha frem.
    Det er nettopp kansje det - vi har forskjellig oppskrift.
    Hadde vi gjort som deg, så ville vi levd i en pirat verden med råttene mp3'er. CD, bluray og etc ville uansett ikke vært et satsing område da piratvirksomheten ville ha tatt over. Det ville ikke være en lønnsom produksjon, og heller vil ikke folk ha dette plastcoveret og denne papirbiten.

Jeg ser at du ønsker at alle skulle kjøpt CD og Blu-Ray - men det er som du selv sier "ett skutt i blinde". Det kunne bare ha skjedd i en ideel drømme-verden.

Streamingtjenestene er nye, men bredbånd har blitt kraftig forbedret sin den gang. Potensialet er enormet rent teknisk, og mye bedre enn CD. Isteden for å tviholde på gamle medier så er det mye bedre å satse på fremtiden. Hvorfor ikke ta å omfavn og bli med å påvirk noe som kan bli enda bedre? Det er andre aktører på banen som kjører loss-less treaming, så hvorfor kan ikke spotify og wimp gjøre det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Blu-ray er vel en fin "kanal" for klassisk musikk, men også her ofte som konserter/forestillinger.

Kanskje ender formatet opp på samme måte som SACD; dvs for spesielt interesserte

For hvem gidder fylle bokhyllene med BD plater når man (snart?) kan streame (les: leie) i ekte HD bilde&lyd.

Hvordan står det forresten til med videoutleie-sjappene? Er de i det stor hele nå storkiosker/bensinstasjoner?
    Ja, min internettlinje klarer sikkert ikke det nå, men ellers er jeg helt enig. Ikke noe i veien med å kjøpe en cd, en film, eller en BD konsert, mitt problem er at jeg ikke er samler, og jeg irriterer meg over de hundrede dvd film jeg har kjøpt, og betalt masse penger for men som jeg ser kanskje en eller to ganger. Ikke har jeg en enorm media pc eller harddisk så jeg kan rippe de heller, de bare fylder opp nede i boden. Det ville vært langt bedre å leie, f.eks. via Get boksen. Der kan man kanskje også få valget om man vil kjøpe og legge i biblioteket, eller bare leie en uke eller hva nå.
    Og ja, BD ender garantert som sacd, jeg har en del sacd plater, synes ikke det var noen revolusjon, eller også var anlegget og ørene mine for dårlige. OK, 5.1 sacd var jo kanskje inne på noe, men der mangler jeg bildet for å nyte det, og hva har vi da? Jo, en dvd.

Strømming? Er det ikke en fisk?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vi forskjellige, jeg er veldig glad for at jeg sluttet å leie film og begynte å kjøpe film for 10 -12 år siden. Nå sitter jeg med en flott filmsamling som både jeg og barn nyter av daglig. Gode filmer og klassikere blir sett mange ganger for min del.

Pengemessig har jeg brukt det samme.

Nå er jeg en av de som også liker special editions og ser gjerne ekstra materiale. Vet ikke hvordan muligheten er til å se slikt via leie eller streaming? Her om dagen så jeg igjen Battlestar Galactica med alt ekstra materiale, webisodes, forlengede episoder og filmene. Fantastisk serie
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hadde vi gjort som deg, så ville vi levd i en pirat verden med råttene mp3'er. CD, bluray og etc ville uansett ikke vært et satsing område da piratvirksomheten ville ha tatt over. Det ville ikke være en lønnsom produksjon, og heller vil ikke folk ha dette plastcoveret og denne papirbiten.

Jeg ser at du ønsker at alle skulle kjøpt CD og Blu-Ray - men det er som du selv sier "ett skutt i blinde". Det kunne bare ha skjedd i en ideel drømme-verden.

Streamingtjenestene er nye, men bredbånd har blitt kraftig forbedret sin den gang. Potensialet er enormet rent teknisk, og mye bedre enn CD. Isteden for å tviholde på gamle medier så er det mye bedre å satse på fremtiden. Hvorfor ikke ta å omfavn og bli med å påvirk noe som kan bli enda bedre? Det er andre aktører på banen som kjører loss-less treaming, så hvorfor kan ikke spotify og wimp gjøre det?

Beklager, det er uaktuelt for meg å begynne med streaming pr idag. Jeg ser nesten like mye på konsert blu-rays som jeg hører på studioutgivelser, og jeg har en stor samling skiver som jeg er veldig glad i. (Alt fra serier, til filmer, til CD skiver).Masse deluxe editions blant annet av mine favorittband.

Skal jeg begynne med streaming på hovedanlegget mitt så må jeg TVINGES til det. Altså iform av at det rett og slett ikke produseres CD og blu-ray skiver lenger, slik at jeg ikke får tak i det jeg ønsker på fysisk format. Og den tiden håper jeg ligger mange mange år frem i tid enda.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datterens favorittband slapp nytt album nå i mars - hun forhåndsbestilte det og lot være å lytte til det på Spotify. For å virkelig nyte det når hun fikk cden i posten. Hun er 14.

Jeg tror at musikkelskere bestandig kommer å være intressert i noe mer enn streaming. Som jeg skrev i et tidligere innlegg - vi mennesker er veldig opptatt av detaljer, selv om de i praksis ikke gir oss noe mer. Å drikke en fin cognac ut av et melkeglass går liksom ikke an og føles så feil.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Datterens favorittband slapp nytt album nå i mars - hun forhåndsbestilte det og lot være å lytte til det på Spotify. For å virkelig nyte det når hun fikk cden i posten. Hun er 14.

Jeg tror at musikkelskere bestandig kommer å være intressert i noe mer enn streaming. Som jeg skrev i et tidligere innlegg - vi mennesker er veldig opptatt av detaljer, selv om de i praksis ikke gir oss noe mer. Å drikke en fin cognac ut av et melkeglass går liksom ikke an og føles så feil.

Slikt varmer mitt hjerte, du får hilse datteren din å si at folk som har vært musikkinteressert i årevis på avforum blir glad av å høre slikt!

Jeg tror også hun på denne måten får noe mer ut av opplevelsen, enn å klikke rundt på Spotify i det sekundet man finner ut av bandet gir ut ny skive. Totalopplevelsen ved å bestille for eks en ny konsert som kommer ut, eller ny skive fra dine favorittband, forvetningen når dagene går og plata endelig kommer i posten og glir inn i plateskuffen på anlegget: ubetalelig.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg tror at musikkelskere bestandig kommer å være intressert i noe mer enn streaming.
    Vel, da tar du feil.

Jeg elsker musikk, men det betyr ikke at jeg har en fetisj for plastplater og papirinnlegg av den grunn.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Dette er faktisk et godt poeng. Det viser seg at piratvirksomhet har gått ned etterhvert som folk har tatt i bruk streaming. Streaming stanser piratkopiering - Teknofil.no

Skulle verden fortsette i samme spor som tidligere, som trådstarter ønsker, ville piratvirksomheten i beste fall fortsatt som før, med dalende inntekter til selskapene og artistene som resultat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Vel, da tar du feil.

Jeg elsker musikk, men det betyr ikke at jeg har en fetisj for plastplater og papirinnlegg av den grunn.
    Så av din favorittgruppe så er en Bluray konsert, en signert cd, kanskje en limited edition cd-box eller hvorfor ikke en t-skjorte - totalt uintressant?

Så hvis man er fan og kanskje sparer en konsert billett så har man en fetisj?

Edit: Er egentlig enig med deg, det er jo egentlig litt kult å ha en fetisj Samtidig sniker det seg inn en liten tanke om waf som en årsak... for de som kun sverger til streaming. Fremtiden tror jeg er begge deler som andre også nevner her.

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •