CD plater VS streamingtjenester - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 264
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Og dette er jo helt flott. Det er når man blir fortalt at måten man konsumerer musikk på er "feil" at det blitt litt trist. Alle må da få lov til å lytte til musikk på den måten og med de formater eller teknologier de selv ønsker.

At det finnes folk der ute som synger med til musikken mens de støvsuger gjør da ikke disse til noen dårligere mennesker enn de som skrur seg ned i godstolen med noen tårn av noen høyttalere på hver side av stolen. Man skal ikke se bort fra at disse to individene har akkurat like mye glede av å høre på favorittlåta si også.

Det er jeg helt enig i.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg benekter ikke at SACD er bedre enn Spotify, tvert i mot, men en Cambridge Blurayspiller ER et lydmessig bedre apparat enn et standard lydkort, det føler jeg meg ganske sikker på. Nå vet ikke jeg hva du har av evt. DAC, men spesielt lyden fra hodetelefonutgangen vil ofte være helt råtten. Også linjeutgangen kan suge ganske stort. Så der vil det være en forskjell....
    I en blindtest på hifisentralen så fikk endel frivillige medlemmer tilsendt en CD-R hvor de bl.a. kunne sammenligne "original" med et spor som var sendt igjennom et billig lydkort. Dette kunne de gjøre i fred og ro i sin egen stue med hva enn de hadde av utstyr koblet til CD-spilleren. Ingen greide å påvise hørbar forskjell.

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke det omtrent like dumt som å skulle påvise om en cdplate har vært avspilt på et mikke mus-anlegg eller ikke, i etterkant på et highend-anlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Blir ikke det omtrent like dumt som å skulle påvise om en cdplate har vært avspilt på et mikke mus-anlegg eller ikke, i etterkant på et highend-anlegg?
    Hvis det å sette inn et "mikke mus-anlegg" i signalkjeden ikke hørbart degraderer lyden, så synes jeg ikke det er så dumt å finne ut av.

Lav bitrate lossy koding er f.eks lett å høre i slike tester.

-k

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nei, så lydkvaliteten på livekonserter på blu-ray eller utgivelser på SACD låter ikke bedre enn lydkvaliteten på nedlasting og streaming fra Spotify? Jeg må nesten spørre deg om du er seriøs?

Lyden på enkelte blu-ray konserter og SACD utgivelser er beyond alt annet jeg har hørt lydmessig. Counting Crows live fra Town Hall er et eksempel på hinsides bra lyd og antagelig det beste jeg personlig har hørt. Denne konserten får du også på Spotify, og vi kan gjerne ta et veddemål her og nå om du mener Spotifyversjonen låter like godt som blu-ray versjonen.

Jeg føler meg ganske så trygg på min konklusjon fortsatt som jeg gjenga i mitt forrige innlegg (som du siterte).
    Her briljerer du med din uvitenhet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neihei, og hvorfor ikke om jeg tør spørre? Så grunnen til at det er stor lydforskjell er altså ikke grunnet at blu-ray er et mye bedre lydmessig format enn vanlig CD og streaming?
    Akkurat! Du sier det jo selv.

For å ta et eksempel:
    Jeg har Andrea Bocelli - Live in Tuscany konserten i Blu Ray rip på min datamaskin. Jeg vet at den ikke har HD lyd etter rip (Snarere 192kbps ACE), men masteringen er forsåvidt lik som den var i opprinnelig stand. Jeg har også sjekket ut denne konserten på Spotify, hvor den låter helt grusomt uten noe form for dynamikk. Jeg har forsåvidt også Spotify Premium, så jeg får i 320kbps OGG, noe som tilsvarer 540kbps MP3 eller noe i den duren så teknisk sett (I ditt hode) så MÅ jo spotify utgivelsen høres bedre ut. Noe den ABSOLUTT ikke gjør.
    Forskjellen i lydkvalitet skyldes Mastringen og IKKE lydformatet!

Glemte å nevne at Blu-Ray ripen låter helt fantastisk til livekonsert å være (til tross for lav bitrate)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en klassisk audiofil felle å anta at alle forskjeller mellom CD og vinyl og SACD (eller DVD og BR) skyldes begrensninger i formatet.

Nesten alle lyd/video-utgivelser prosesseres kraftig i studio. Forskjellige teknikere til forskjellig tid kan ha forskjellige preferanser/mål. Samme tekniker kan ha forskjellige målgrupper i tankene når hun lager forskjellige mastre. En utgivelse kan være gjort av en "lokalavdeling" i en verdensdel langt unna produsenten av innholdet som ikke har peiling eller ikke bryr seg (det finnes vel eksempler på CD-utgivelser fra større label som sannsynligvis er basert på mp3...).

For å vite så bør man ta utgangspunkt i den utgivelsen man synes låter best, degradere den under kontrollerte forhold, og lytte selv.

-k

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Her briljerer du med din uvitenhet.

Det tar jeg med knusende ro når det kommer fra deg iform av en oneliner, la det være sagt.

Høyoppløselige HD formater som SACD og blu-ray låter altså ikke bedre enn CD/Spotifyutgivelser ifølge deg, er det rart noen sier seg fornøyd med Mp3 lignende formater som nedlasting og streaming sier jeg

1.April er ikke før på søndag, til orientering.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Knutinh: Det er en klassisk audiofil felle å anta at alle forskjeller mellom CD og vinyl og SACD (eller DVD og BR) skyldes begrensninger i formatet.

Veldig enig og dette gjelder den audiofile verden på mange områder. Kabel-debatten også. Ja, man hører kanskje forskjell, men hvorfor er jo det jeg synes blir den viktige debatten. Det påvirkes av veldig mye forskjellig og ikke nødvendigvis kabelen (jeg er forøvrig ikke en kabel-troende, men kan fint tro på at folk har opplevd forskjell). Samme i dette tilfellet, ja, man hører forskjell, men hvorfor. Mye mer magisk at det er formatet enn at det er miksen.

Sitat Knutinh: For å vite så bør man ta utgangspunkt i den utgivelsen man synes låter best, degradere den under kontrollerte forhold, og lytte selv

Også helt enig, det er viktig å isolere det man faktisk er ute etter å teste, ellers blir alt bare tull.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar jeg med knusende ro når det kommer fra deg iform av en oneliner, la det være sagt.

Høyoppløselige HD formater som SACD og blu-ray låter altså ikke bedre enn CD/Spotifyutgivelser ifølge deg, er det rart noen sier seg fornøyd med Mp3 lignende formater som nedlasting og streaming sier jeg

1.April er ikke før på søndag, til orientering.
    Forklarte deg hvordan det fungerer på en enkel og grei måte i neste innlegg... Regnet med at du så det og nå forstår hvorfor det er forskjellig lyd på forskjellige utgivelser av samme materiale Forøvrig har du selv tidligere sagt at du ikke hørte forskjell på Airbag plata på CD vs. Spotify, så da kan du jo tenke deg konklusjonen selv. Føler at emnet er ferdig diskutert og at du er den eneste som ikke forstår sammenheng mellom lydkvalitet og format.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklarte deg hvordan det fungerer på en enkel og grei måte i neste innlegg... Regnet med at du så det og nå forstår hvorfor det er forskjellig lyd på forskjellige utgivelser av samme materiale Forøvrig har du selv tidligere sagt at du ikke hørte forskjell på Airbag plata på CD vs. Spotify, så da kan du jo tenke deg konklusjonen selv. Føler at emnet er ferdig diskutert og at du er den eneste som ikke forstår sammenheng mellom lydkvalitet og format.

BS, rett og slett. Det er helt konsekvent bedre og oppløst lyd på HD formater som Blu-ray og SACD. At du påstår det ikke er forskjell i kvalitet og potensiale på forringede lydfiler på Spotify og HD lyd på for eks blu-ray for stå for din regning.

Poenget mitt står seg likefullt i denne tråden: hadde lydkvalitet, best mulig sådan vært førstepri,- så hadde man valgt andre formater enn streaming. Man velger streaming fordi man setter tilgjengelighet, lav pris(gratis) og kvantitet foran optimalisering av lydkvaliteten som er tilgjengelig på markedet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt står seg likefullt i denne tråden: hadde lydkvalitet, best mulig sådan vært førstepri,- så hadde man valgt andre formater enn streaming. Man velger streaming fordi man setter tilgjengelighet, lav pris(gratis) og kvantitet foran optimalisering av lydkvaliteten som er tilgjengelig på markedet.
    Men når formatet er en av de tingene som har MINST å si for lydkvaliteten, hvorfor henge seg så utrolig hardt opp i dette?

inspillingsutstyr, produksjon (miks/master), avspillingsutstyr og rommet det spilles av i har alle mer å si enn om du lytter til en stream eller en cd eller en bluray.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men når formatet er en av de tingene som har MINST å si for lydkvaliteten, hvorfor henge seg så utrolig hardt opp i dette?

inspillingsutstyr, produksjon (miks/master), avspillingsutstyr og rommet det spilles av i har alle mer å si enn om du lytter til en stream eller en cd eller en bluray.
    Fordi jeg mener det er relevant i denne debatten, ganske enkelt.

Hvorfor er det da som jeg sa i 9 av 10 tilfeller massivt bedre lyd på blu-ray og SACD fremfor ikke høyoppløselige formater?

Hvorfor kjøper ikke folk utgivelser her på disse formatene som påstår de er opptatt av best mulig lydkvalitet fremfor Spotify?

Dette har med hvilken lydkvalitet folket (lydinteressentene) "pusher", og hva de ikke pusher. Som det ble sagt i en annne tråd: Hvorfor skal man legge masse arbeid og ressurser i å legge for dagen toppnotch innspillinger/produksjoner når de alikevel skal spilles av på Mp3 lignende formater?

Det er konsumentene selv, som velger hvilken retning dette går i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor er det da som jeg sa i 9 av 10 tilfeller massivt bedre lyd på blu-ray og SACD fremfor ikke høyoppløselige formater?
    Men har du ikke forstått det som blir skrevet i innleggene over?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Men har du ikke forstått det som blir skrevet i innleggene over?

Naturligvis leser jeg innleggene, men det velter ikke mitt poeng i denne sammenheng, som jeg også en gang tidligere har påpekt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor kjøper ikke folk utgivelser her på disse formatene som påstår de er opptatt av best mulig lydkvalitet fremfor Spotify?
    Det har jeg og andre svart på flere ganger.

Dette har med hvilken lydkvalitet folket (lydinteressentene) "pusher", og hva de ikke pusher. Som det ble sagt i en annne tråd: Hvorfor skal man legge masse arbeid og ressurser i å legge for dagen toppnotch innspillinger/produksjoner når de alikevel skal spilles av på Mp3 lignende formater?

Det er konsumentene selv, som velger hvilken retning dette går i.
    For å gjenta meg selv fra mitt forrige innlegg så er det jo ikke MP3-formatene som begrenser hvorvidt det gir noen mening å legge arbeid og ressurser i gode innspillinger/produksjoner, da det IKKE primært er formatet som legger begrensningene.

Lydkvalitet er ikke noe så veldig mange av konsumentene er opptatt av, derfor er det rimelig at mange produsenter ikke fokuserer så hardt på dette - men det er ikke styrt av formatene, snarere av lyttevaner og avspillingsutstyr.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE=Gilmour]Fordi jeg mener det er relevant i denne debatten, ganske enkelt.

Hvorfor er det da som jeg sa i 9 av 10 tilfeller massivt bedre lyd på blu-ray og SACD fremfor ikke høyoppløselige formater? [/QUOTE]

Helt enkelt pga. At personen som mikser materialet mikser dette annerledes for blu-ray og sacd... Grunnen er at folk som bruker blu-ray som regel ikke nyter dette mediet i bilen og det samme gjelder SACD. Klarer du ikke å forstå dette? Hva er poenget med SACD når formatet ikke har noe bedre lydkvalitet i praksis enn det CD har? Hva er poenget med CD når formatet ikke har stort bedre potensiale hva lydkvalitet angår enn god kvalitets streaming? Dersom du tar en SACD og spiller av på et High End stereoanlegg så måler det identisk som en 512kbps flac fil. Relativt små temperaturendringer i lytterommet har mest sannsynlig mer å si for lydkvaliteten enn det at du går fra Flac til SACD.

Dette gjelder dersom masteringen er identisk på både SACD'n og Flac filene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturligvis leser jeg innleggene, men det velter ikke mitt poeng i denne sammenheng, som jeg også en gang tidligere har påpekt.
    Selv om man leser innleggene så er det ikke sikkert man forstår innholdet.

Jeg har full forståelse for, og aksepterer at enkelte velger kun CD. Det jeg ikke har like full forståelse for er den svartmalingen av streamingen.

I utgangspunktet har jeg en oppfattning som er stikk motsatt av din. Vi har vært inne på mye rart i denne debatten, og svært lite kan vi henge på knaggen til streamingtjenstene som kun har vært på markedet noen få år. Jeg tror rett og slett ikke mp3 og streaming er roten til alt vondt, heller det stikk motsatt - den vil være med å bringe bransjen og kvaliteten fremover.

Det vil med tiden bli økt interessen rundt streaming og musikk, forbrukeren bruker mer penger, det settes det høyere krav fra forbrukeren, dermed økt kapital og økt satsing hos produsenter og leverandører. Raskere og bedre bredbånd vil tillate høyoppløslig streaming, også over mobilt nett. Det er heller ingen ting som tyder på at vi får dårligere musikere, album eller dårligere lydkvalitet pga streaming. For meg trekker du helt feil sluttninger - isåfall må du henvise til mer enn bare dine intuisjoner.

Det har vært helt sikkert sakt fra lange før vi fikk farge tv at i gamle dager var alt så mye bedre. Ja, musikk var jo mye bedre på 60-tallet, og noen ti år senere ble det sakt akkurat det samme om 70-tallet, også videre. Så din oppfatting av at musikk blir dårligere tror jeg ikke på, alt er dynamisk og vi er vane dyr som gjerne setter musikk til andre relasjoner. Vi liker best det gamle og trygg...

Du tenker nå sikkert igjen "at jeg påstår streaming gir like bra lyd som CD". Nei, det gjør jeg ikke, men som en som sa så fint i et tidligere innlegg; "Hvorfor henge seg så opp i formatet når det har minst å si for lyden?" Lydkvaliteten som du referer til gir ikke så stor forskjell som du påstår - iallefall ikke så stor at man ikke kan kose seg med musikken, isåfall så har man et helt feil fokus.

Vi har allerede begynt å få høyoppløselig streamingtjenester, så HI-FI-nerdene trenger ikke bekymre seg. Verden går videre - jeg tror ikke vi skal bekymre oss for det ene eller det andre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [/QUOTE=Gilmour]Fordi jeg mener det er relevant i denne debatten, ganske enkelt.

Helt enkelt pga. At personen som mikser materialet mikser dette annerledes for blu-ray og sacd... Grunnen er at folk som bruker blu-ray som regel ikke nyter dette mediet i bilen og det samme gjelder SACD. Klarer du ikke å forstå dette? Hva er poenget med SACD når formatet ikke har noe bedre lydkvalitet i praksis enn det CD har? Hva er poenget med CD når formatet ikke har stort bedre potensiale hva lydkvalitet angår enn god kvalitets streaming? Dersom du tar en SACD og spiller av på et High End stereoanlegg så måler det identisk som en 512kbps flac fil. Relativt små temperaturendringer i lytterommet har mest sannsynlig mer å si for lydkvaliteten enn det at du går fra Flac til SACD.

Dette gjelder dersom masteringen er identisk på både SACD'n og Flac filene.[/QUOTE]

Jaha, så du innrømmer altså at det er massivt bedre lyd på HD formatenes utgivelser (de låter bedre,uavhengig av grunnen). Hvorfor prioriterer ikke lyd og hifiinteresserte å kjøpe slike utgivelser da fremfor å boltre seg i komprimert Spotify og Wimplyd?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Selv om man leser innleggene så er det ikke sikkert man forstår innholdet.

Jeg har full forståelse for, og aksepterer at enkelte velger kun CD. Det jeg ikke har like full forståelse for er den svartmalingen av streamingen.

I utgangspunktet har jeg en oppfattning som er stikk motsatt av din. Vi har vært inne på mye rart i denne debatten, og svært lite kan vi henge på knaggen til streamingtjenstene som kun har vært på markedet noen få år. Jeg tror rett og slett ikke mp3 og streaming er roten til alt vondt, heller det stikk motsatt - den vil være med å bringe bransjen og kvaliteten fremover.

Det vil med tiden bli økt interessen rundt streaming og musikk, forbrukeren bruker mer penger, det settes det høyere krav fra forbrukeren, dermed økt kapital og økt satsing hos produsenter og leverandører. Raskere og bedre bredbånd vil tillate høyoppløslig streaming, også over mobilt nett. Det er heller ingen ting som tyder på at vi får dårligere musikere, album eller dårligere lydkvalitet pga streaming. For meg trekker du helt feil sluttninger - isåfall må du henvise til mer enn bare dine intuisjoner.

Det har vært helt sikkert sakt fra lange før vi fikk farge tv at i gamle dager var alt så mye bedre. Ja, musikk var jo mye bedre på 60-tallet, og noen ti år senere ble det sakt akkurat det samme om 70-tallet, også videre. Så din oppfatting av at musikk blir dårligere tror jeg ikke på, alt er dynamisk og vi er vane dyr som gjerne setter musikk til andre relasjoner. Vi liker best det gamle og trygg...

Du tenker nå sikkert igjen "at jeg påstår streaming gir like bra lyd som CD". Nei, det gjør jeg ikke, men som en som sa så fint i et tidligere innlegg; "Hvorfor henge seg så opp i formatet når det har minst å si for lyden?" Lydkvaliteten som du referer til gir ikke så stor forskjell som du påstår - iallefall ikke så stor at man ikke kan kose seg med musikken, isåfall så har man et helt feil fokus.

Vi har allerede begynt å få høyoppløselig streamingtjenester, så HI-FI-nerdene trenger ikke bekymre seg. Verden går videre - jeg tror ikke vi skal bekymre oss for det ene eller det andre.

Ta det helt med ro: jeg har forstått innholdet. Hva jeg har påpekt er den manglende relevansen relatert til akkuratt denne debatten. ( Om den faktiske prioritering hos musikkonsumentene, ikke minst hifi interesserte).

Poenget er ikke hvorvidt musikken gir glede eller ikke på streaming, jeg kan på jobben når jeg er sliten etter en dag finne glede i å høre gode låter på reiseradioen på personalrommet. Skal man følge den logikken og argumentasjonen du her legger for dagen så er det ikke nødvendig med anlegg over 2000 kr, fordi det er musikken som er i fokus?Denslags argumentasjon blir meningsløs og det tror jeg også du forstår.

Jeg stiller spørsmålstegn ved at de som er over gjennomsnittet interessert i anlegg og god lyd frivillig og bevisst velger bort HD formater som gir bedre lyd, til fordel for komprimert/forringet lyd på streamingtjenester. Det er for meg en fullstendig falitterklæring.

EN ting er at ipod og MP3 massene sluker alt rått, de driter i lydkvalitet uansett, for dem er det et fett at om man spiller musikken på en reiseradio eller et hifianlegg til 200 000 kr. Men at dedikerte hifi og lydinteresserte like lettvint hopper på massesuggesjonsbølgen,(og med det etter min mening dytter kravet til god lyd i feil retning ved de signalene man gir), har jeg større problemer med å svelge.

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •