Demping av rom!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av rom!

Hvordan dempe et rom fort, enkelt og billig?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava og madrasser tapes fast til veggene :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for testing, og ikke permanent: Dyner (ikke vis det til madamen :wink: )

For å få rommet nærmest lydtett, på en billig måte, setter du opp 2 lag med gips, med tykk plast imellom. Dører tettes med gummilister.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen smarte måter å dempe rom på en pen permanent måte da?

mvh

Tormod

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt: Hjemmekino lars har jo en stabel med sacco sekker i hvert hjørne.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir for mye diskant og lite bass hos meg!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir for mye diskant og lite bass hos meg!
    Hei.
    Har du prøvd å flytte på suben? jeg har ett sted i min stue som ikke spiller bass. Om jeg setter subben der får jeg kjempe mye bass på kjøkkenet men det hjelper jo lite.

Har du mye diskant i oppsettet ditt generelt?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo kjøpt slike Glava-plater som er ca 1,5cm tykke eller noe som du kan henge på veggen. De er beregnet på lyddemping av rom om jeg ikke husker feil. De kan vel males i samme farge som veggen din, og da integreres de jo bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan overflater har du? Hvis du har masse diskant, eller litt skarp lyd hjelper det å henge opp noen tykke gardiner (fra tak til gulv) f.eks på hver sidevegg der førsterefleksjonene treffer. Har du noen tepper som ikke er så pene kan du jo henge disse bak gardinene.. Hvis du vil dempe i mellomtonen/øvre bass må du ha kraftigere greier. Rockwool akkustikkplater er fine, 60x120 cm og 3cm tykke eller mer..

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

jeg sliter med at bassen reflekteres i veggene rundt meg. vil disse platene hjelpe meg? og eventuelt: hvilke tykkelse må jeg ha i og med at det er bass vi snakker om?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor langt ned du mener. På databladet er de da oppgitt å dempe ned til 125 Hz, men da skal platene være 30 cm fra vegg.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det står ikke spesifisert (som jeg kan se) at de ikke demper lavere enn 125 Hz? men, dempingen er ikke oppgitt for noe lavere. de demper nok noe under 125 Hz vil jeg tro?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør de nok. Men plassering av høyttalere og sub blir også viktig. Jeg har selv slike plater i hjørnene og det funker fint.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg så faktisk det akkurat nå! jeg har selv et område bakerst i rommet som kun er bare vegger (se mitt utstyr under, nederste hjørnet til høyre på bildet).

etter at jeg stablet noen tykke sofaputer (de man sitter på og har i ryggen, ikke slik ekstra "koseputer") i det hjørnet, syns jeg det hjalp litt på bassrefleksjonene (hjalp forøvrig veldig for den noe skarpe diskanten, den ble mykere).

du ser at det er temmelig nakent der, noe som gjør at subben pumper lyd som reflekteres rett inn i det høyre øret mitt. det høyre øret blir forøvrig veldig slitent dersom jeg spiller høy musikk (spesielt hvis jeg har subben på) - det venstre er som normalt.

jeg har kikka etter slike "søyler" som du nevner du har, men har ikke funnet noen annet enn svindyre bassabsorbenter i den formen.. hva anbefaler du at jeg putter ned i slike eventuellt hjemmelagde søyler for å dempe bass (og noe diskant)? blir ikke noe problem å lage dette, da jeg har en skredder i huset

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du frontene helt inni hjørnet? De ville jeg trekt ut på gulvet..
    På min hjemmekino kan du se på bildet av bakhøyttaleren (Dali 870) hvordan jeg har satt rockwool plater i hjørnene. Platene er kledd med stoff. Slike bass traps er dyre ja.. Jeg har et par ruller som for tiden ligger på gulvet bak frontene mine.. Disse er stappet med tøy stort sett. Jeg har ikke tunge møbler i rommet derfor har jeg måttet putte inn endel demping. Låter mye mer behagelig nå enn når rommet var "nakent"!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ser slik ut på bildet, men frontene står vel omlag 30 cm ut fra bakvegg og 10-15 ut fra sideveggen.

men det er ikke de som er problemet når det gjelder bassrefleksjoner, da det ikke oppstår hvis jeg kobler ut subben. det er subben som står for den morroa.. den står i det nakne hjørnet (har ikke plass noen andre steder). derfor må jeg dempe lyden litt rundt den.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe og gardiner demper diskant..

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips og linker rundt temaet i denne tråden om mitt "dempeprosjekt":
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=2104
    (Forøvrig aldri avskuttet/evaluert/konkludert "prosjektet")
    En tråd til om emnet:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9780

Har sagt det før, men sier det igjen..
    For å dempe bass må man ha store dimensjoner på ting. F.eks. 100Hz har en bølgelengde på 340m/s / 100Hz = 3,4m. For å dempe det må man ha minst 1/4 størrellse av bølgelengden, altså ca 85cm. For å dempe 1000Hz må man ha noe i størrelses orden 9cm.

Så er det også et faktum at partikkelhastigheten (som er det som blir dempet) er lik null helt inntil en vegg, og demping helt inntil veggen vil ha liten effekt (bortsett fra høye frekvenser). Kombinert gir disse to tingene at for å oppnå bra demping, bør man ha (så tykke som mulige) absorbenter montert litt ut fra veggen. F.eks. vil man dempe ned til rundt 1000Hz bør det være dempemateriale ca 9 cm ut fra vegg. Det har lite å si om det er dempemateriale helt inn til veggen, eller om det er luft bak. Og det har vel alle sett i kontorlokaler, klasserom osv at det er takplater som henger et stykke ned fra taket, og de er ikke spesielt tykke heller.
    Nå er det ofte plater med mange små hull i, Helholtz-resonator, men det går jeg ikke nærmere inn på, da dette egner seg best for demping i et bestemt frekvensområde. I hifi/kino sammenheng er vi jo interresert i en generell demping (med mindre det er spesifikke problemområder - og disse er gjerne i bassen som det er vanskelig å gjøre noe med pga. dimensjoner man trenger for å dempe bass).

Det jeg skulle frem til at tepper inntil gulv (eller vegger) demper bare høyt i frekvens, og har man overdempet et rom med masse tepper/gardiner så kan det bli rart med alt for lite etterklang i diskantområdet, og mer etterklang i lavere frekvensområder...

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for fin informasjon Zamot.

hvor er det man bør dempe (lave frekvenser), i skillet vegg/i tak, midt på veggen eller nederst ved skillet vegg/gulv?

når det er sagt, så er det vel hovedsaklig refleksjoner pga. bare flater som er problemet mitt.

pågrunn av romstørrelsen vil det ikke være veldig praktisk med for eksempel rockwool plater 30 cm eller mer ut fra veggen. 10 cm derimot går nok, men vil det hjelpe noe i det hele tatt?

ser i tråden din at du holdt på med slike tube-traps. hjalp det noe særlig? hvis ja, så er det det som er mest ideelt her hos meg. trenger gjerne noen råd ang. de!

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    takk for fin informasjon Zamot.

hvor er det man bør dempe (lave frekvenser), i skillet vegg/i tak, midt på veggen eller nederst ved skillet vegg/gulv?

når det er sagt, så er det vel hovedsaklig refleksjoner pga. bare flater som er problemet mitt.

pågrunn av romstørrelsen vil det ikke være veldig praktisk med for eksempel rockwool plater 30 cm eller mer ut fra veggen. 10 cm derimot går nok, men vil det hjelpe noe i det hele tatt?
    Som sagt, 10cm ut fra vegg demper ned til ca 1000Hz, så det er ikke så ille hvis du får til det egentlig. Husk at også plassering av møbler (hyller osv) hjelper til med å spre lyden og gjør at det blir bedre opplevelse. Det som bør dempes er direkte refleksjoner (altså korte veier fra høyttaleren, om du har et speil på veggen og ser høyttaleren i det, bør du dempe der..). Sofaer vil ofte hjelpe med å dempe litt ned i frekvens.

Ellers så er jo lydtrykket høyest langs vegger, enda høyere der to vegger møtes, og enda høyere der tre vegger møtes (= hjørne). Det er jo derfor man gjerne plasserer subben i hjørner, det virker også omvendt i forhold til kilde/mottaker. Men uansett så vil det si at demping i hjørner er mer effektivt enn demping midt på veggen. Men det er som sagt viktig å dempe direkte refleksjoner da det er disse som virker "forstyrrende" for øret siden de kommer så raskt etter direktelyden fra høyttaleren. LRet er jo vant til litt etterklang og det er ikke noe stort problem, dvs. alt er relativt og et rom bør hverken ha for mye etterklangstid eller for liten. Man foretrekker generelt litt etterklang i hifi-sammenheng, mens i kino-sammenheng kan det gjerne dempes mye. Uansett, så er det dumt med store harde flater, så ha gjerne demping og/eller diffusjon (hyller osv) på disse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •