Demping av rom! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du ikke noen madrasser du kan prøve deg fram med? Har du funnet ut i hvilket frekvensområde du har mest problemer?
    Kan du ikke flytte på sub'en?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar fra begge to.

jeg har liten mulighet til å flytte på subben, derfor må jeg gjøre det beste ut av det der jeg har plass til den.

det er gjerne de lave frekvensene jeg skal dempe, akkurat nøyaktig vet jeg ikke da ejg ikke har kunnskap nok om det området til å finne ut av det helt sikkert. men jeg antar at det er lave frekvenser det dreier seg om, subben deler ved 40 Hz nå, og det er de lydene som er slitsomme og som reflekteres.

jeg har et par madrasser av skumgummi jeg kan prøve med. de er ca 15 cm tykke. skal fortelle her etterpå hvordan det ble.

jeg er også interessert i slike tub-traps. hva med å plassere slike i hjørner hvor de går fra gulv til tak? dette kan vel gi litt an den ønskede effekten?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sub'en bare spiller under 40 Hz kan du jo skru ned volumet litt
    Tror dette kan bli vanskelig å dempe. Prøv deg fram. Jeg ville forsøkt å flytte på sub'en. Ser da ut som du har masse plass? Lykke til.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det da, skissen lyver litt men målene er korrekte. og de står ikke i stil til skissen, hehe.

men ang. volumet, det blir det samme om lyden er lav eller høy, det er like mye refleksjoner allikevel - og like slitsomt for øret.

har nå bært opp madrassene og plassert de, så får vi se!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    madrassene (to stk) hadde ingen/svært liten effekt uansett hvor de ble plassert. jeg begynner å bli litt pessimistisk, men kanskje noen tube-traps gjør susen hvis de plasseres på de rette stedene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 madrasser blir muligens litt lite. Tube traps har jeg aldri prøvd, koster jo endel.. Noen som har god erfaring med disse?
    Høres vrient ut det der vito. Kan du spille på full guffe (uten sub) uten ressonanser eller ubehaglig bass?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra stoff om demping med Auralex her: http://www.avtalk.co.uk/forum/index....;SQ=1098040031

Ta og en titt her for bilder av mitt rom: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4744

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så spennende ut magking! leste at du brukte Studiofoam Pyramids (2") mot refleksjoner.

Jonolav: ja, uten sub kan jeg spille svært høyt før det blir ubehagelig, og da er det ikke bassen/ressonanser/vrengninger som ødelegger, men at lydnivået rett og slett blir for høyt (for meg).

magking: hva kan du anbefale fra Auralex mot demping av bass / mot refleksjoner?

edit: så på svenske priser på Auralex-varer, og de var mildt sagt avskrekkende.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en rekke artikler om rom akustikk og hjemmekino:

http://www.ecoustics.com/Home/Access...ment_Articles/

Har faktisk brukt noen timer idag på dette. Skal innrede kjeller nå hvor det er fliser på gulv og betong i tak og hvor samme problem kan oppstå ettersom det er lett å bli kvitt resonans i høyere frekvenser enn lave.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    så spennende ut magking! leste at du brukte Studiofoam Pyramids (2") mot refleksjoner.

magking: hva kan du anbefale fra Auralex mot demping av bass / mot refleksjoner?

edit: så på svenske priser på Auralex-varer, og de var mildt sagt avskrekkende.
    Jeg bruker Atom 12 til demping av bass. Disse demper bra ned til ca. 100hz, som nevnt tidligere her blir dimensjonene på demping under 100hz så store at her er det ikke like enkelt å få gjort noe.

Hvor fant du de prisene?

Det er ikke billig, men jeg kan sikkert skaffe deg det billigere fra England. :wink:

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!

Atom-12 så veldig spennende ut, i likhet med mye annet fra Auralex. jeg fant prisene her: http://www.goldenagemusic.se/pdf/Auralex0603.pdf (svensk forhandler av Auralex)

Atom-12 koster 8745 SEK i følge den prislisten, noe jeg syns er altfor for dyrt - værtfall for mitt budsjett.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det koster å være kar 8)

Jeg ga 450£ for Atom 12 + frakt og moms så det er ikke så stor forskjell i pris. Jeg betalte riktignok ikke moms på den prisen, momsprisen var mye lavere 8)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •