Noen gode forslag - "riktig" SR til Monitor Audio APEX ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer kpors sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Noen gode forslag - "riktig" SR til Monitor Audio APEX ?

Hei,
    jomfru-innlegg fra en ikke-ekspert, men har dog stor sans for et godt bilde og god lyd, spesielt i stereomodus. Liker også spenstig flerkanalslyd - les BD/DVD (film/konserter).
    Er en gammel mann på 53 år som liker det som IKKE er på VG sin 10 på topp pt.
    Jeg har og skal fortsatt ha MA APEX 5.1 (3 stk A40 i front, 2 stk A10 bak + AW12 SUB).
    Link: Apex | Products | Monitor Audio
    Har prøvd en Yamaha RX-A810, men synes lydbildet i stereo-modus ikke er akseptabelt - uansett signal-valg og auto/man set-up.
    Det er ikke i nærheten av hva en tidligere Denon 1510AE + Dali IKON 2 MK + Lektor 2 SUB leverte.
    Hadde faktisk forventet å komme i nærheten av sistnevnte oppsett.

Tankene går i retning av en bedre SR eller at jeg har for høye krav til nåværende. NB! Cambridge Azur 751 og Pioneer KRP-500A, er en del av mitt system.

Hva mener fellesskapet om min teori ?

Svært takknemlig for gode forslag og teorier, relatert måloppnåelse ift innlegget.

Hei, forum-kollegar
    har nå fått anledning til å teste CA 551R - sjekk siste nr av WATT! MA APEX 5.1 (3 stk A40 i front, 2 stk A10 bak + AW12 SUB).
    Apex | Products | Monitor Audio

Resultatet: En dynamisk, oppløst og velbalansert på alle måte - "out of the box - straight through". Snakker spesielt for stereo-delen, men også kjempeflott i Surround - igjen etter min oppfatning- MA APEX var plutselig verdt hver kr.

MITT LYDBILDE ER TROLIG FUNNET vs MA APEX

Sorry, men den varme og lite engasjerende Yamaha RX-A810 blir svært fattig i forhold, ref mine ører.

@@@@@@@@@@@

Muligens avklaringer / utfordringer:

Innledning
    @ Det sies at CA 551R har "lite/mindre enn kraft", veier 10kg, kr 7500
    @ Anthem MRX 300 får flott omtale og veier 16kg, kr 9500
    @ Anthem MRX 500 får ennå bedre omtale og veier det samme, men koster, kr 15.000 (I min enkle verden er vekt et tegn på kvalitet..)
    @ Alle er "enkle", med fokus på lyd/musikk, samt ok på surround
    @ Vet noen om Anthem gir noe av det samme lydbilde som CA med MA APEX ?

Alt 1) CA + effektforsterker (forutsetter dog at dette har noe for seg)
    Alt 2) Kun anskaffe Anthem MRX 300 eller 500 ?
    (låner en 500 på OHC - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Anthem MRX 500

Da har jeg tre mulige alternativer.

Hva mener dere/fora ?

Skikkelige tester og sammenlikninger skjer fom fk mandag.

Funderer over:
    a) likheten og evt forskjeller i ft lydbilde/karakteristikken mellom CA 551R og Anthem MRX 500

b) Anthem MRX 300 og 500 er dønn lik i ft vekt og mål. Diff i pris er kr 5000. Jeg tenker at dette skyldes høyere kvalitet ifm prosessering
    og strømforsyning, samt nettradio og USB til musikk

c) Vil 500 gi merkbar bedre kontroll/dynamikk enn 300 - ref mine MA-høyttalere. Andre forhold ?

d) Kan noen med "bedre kompetanse enn meg" gi noen gode råd.....

Særdeles spent og vil på forhånd takke for de gode og velbegrunnede ytringer...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler du ved 80 hz og lar subben ta det som er under ?
    Kalibrering og plassering er svært viktig for et godt resultat.
    Står subben i et hjørne ?
    Kanskje en større Yamaha 3010 eller 3067 kan gjøre susen ?

Eller kanskje koble til en effektforsterker til de 3 i front.

Effektforsterkere - L-Sound AS

XPA-3 | 200W x 3 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier

Mitt største tips blir denne :

Parasound NC 5125 (5x125 watt)

Yamaha + Parasound på Monitor Audio er digg:-)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Takk for svaret.
    Plassering SUB - se vedlagte bilder.

(ikke hjørne - åpen løsning i stua - mye luft, tre og mur)

SUB er delt på 100. Volum kl 12, fase 0 og full crossover.

Primært fokus på god lyd i stereo - sekundært SR. Nøkkel 70/30

Vurderer Yamaha 3010/2010/3067 og Marantz SR7005/SR6006. Sistnevnte best på musikk....

Effektforsterker - en dings til...

Ikke mulig å matche DENON/DAL med MA APEX systemet m/en av disse SR forsterkere ? Crisp, clear, veloppløst lydbilde ønskes, herav kvinnestemmer, blues, el/ak.

Hva mener de belærte på Forumet om dette ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si at vi som første utgangspunkt utsetter kjøp av forsterker og jobber litt med andre ting først.

1. Er din sitteposisjon ca på linje med kjøkkenet ditt ?
    -Dette området vil i så tilfelle mest sannsynlig sluke bass siden bassen fosvinner ut mot kjøkkenet.

2. Subben din får ingen drahjelp med nåværende plassering.
    -Har du mulighet til å sette subben over på venstre side ?
    -På skrått mot din lytteposisjon inntil veggseksjonen ( ser ut som det ) vil mest sannsynlig gi deg noen ekstra db med bass som vil gi deg en fyldigere klang.

3. Hva koster en slik sub ?
    -Kanskje butikken burde låne deg en sub til for å sette på hver side.

4. Prøv å sett noe under fronten på senteren sånn at den blir vinklet litt mer opp og får mindre refleksoner fra underlaget. Dette vil sikkert gi deg en klarere lyd.

5. Setter du målemikrofonen oppå sofaen ?
    Står sofaen inntil bakvegg ?
    - Hvis den står inntil bakvegg og du måler der vil romkorreksjonen dempe bassen for å kompensere at du har økt bass ved bakvegg. Siden romkorreksjonen vil gi deg flatest mulig kurve.
    - Setter du frem sofaen frem f.eks 50 cm ( prøv gjerne på andre mål ) vil dette sannsynligvis hjelpe. Sofaen kan settes tilbake etter målingen.

6. En slik er et must. Mål ved forskjellige frekvenser og du vil selv se hvor mye bass som forsvinner og øker på de forskjellige frekvensene og posisjonene. Beste plassering av sub og sweetspot vil hjelpe deg enormt mye med et slikt verktøy.Frekvensene finner du hos Lsound eller på Hellnoob sin side.
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - L-Sound AS

7. Jeg liker godt å bruke denne sangen, men anbefaler også Hifi klubben sin kalibrerings-cd. Poenget med denne sangen er at damestemmen skal stå på venstre siden ( mot veggseksjonen ) i stereo. Jo lenger bak stemmen kommer jo bedre. Stemmen skal ikke oppfattes som å komme rett fra venstre høyttaler. Roger Waters med sangen Tree Wishes. Når du oppnår dette vil du helt sikkert finne dette råtøft. Han har også andre effekter i albumet Amused to death. Finnes på Spotify eller enda bedre-på cd eller FLAC.

Hifi klubben sin cd har en del lydeffekter og toner som vil hjelpe deg å finne sweetspot.
    Bruker du en del tid på å prøve disse tingene kan vi se om du fortsatt er like sugen på å oppgradere forsterkeren. Alt dette kan virke litt nerdete og kanskje du finner det kjedelig. Men det er utrolig pengebesparende når du får det til og det gjør underverker. Jeg tror forsterkeren din kommer til å bli en stund til :-)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Javel, den tilbakemeldingen var robust..
    Skal teste ut ymse i ft dette.
    Mener å ha brukbar selvinnsikt - mao plages overhodet ikke å bli "belært" på dette området...
    Melder tilbake og takk igjen..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kpors
    Javel, den tilbakemeldingen var robust..
    Skal teste ut ymse i ft dette.
    Mener å ha brukbar selvinnsikt - mao plages overhodet ikke å bli "belært" på dette området...
    Melder tilbake og takk igjen..
    Mye som bør testes før man bytter utstyr ja!

Mulig bildet lyver litt - men synes det kanskje virker som det er litt liten avstand mellom frontene i forhold til lytteposisjon?

Avst. mellom fronter bør vere ca det samme som til lytteposisjon - evt litt mindre!
    Dette har mye og si for stereo perspektivet!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Anthem

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Mulig bildet lyver litt - men synes det kanskje virker som det er litt liten avstand mellom frontene i forhold til lytteposisjon?

Avst. mellom fronter bør vere ca det samme som til lytteposisjon - evt litt mindre!
    Ja, jeg er veldig enig der. Hadde heller valgt å la det være mindre avstand fra senter til høyre høyttaler for å oppnå dette siden musikk er førsteprioritet.
    Aller helst flytte litt på TV med senter og venstre høyttaler mer mot venstre.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Sjekk ut Anthem
    Hei og takk.

Er det basert på erfaring og/eller tester - annet?

Legger du inn mine høyttalere i vurderingen.

NB APEX40 ankommer snart som senter ikke A10 ref bildet.

Mener du at høyttalerne mine er en begrensning i stereomodus, uansett valg av A/V R?

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Hei,
    avstand mellom HT front er 170 og avstand LP er 180cm.

LP er 30cm til venstre for senterlinjen.

Flyttet SUB til v/s - kan ikke si at det gjør noen forskjell.

Tja superkalibrering med pos just i ft høyttalere...

Eller ref innlegg fra f eks Doc.G

Skal dette være så komplisert i ft stereo-modus????

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kpors
    Hei og takk.

Er det basert på erfaring og/eller tester - annet?

Legger du inn mine høyttalere i vurderingen.

NB APEX40 ankommer snart som senter ikke A10 ref bildet.

Mener du at høyttalerne mine er en begrensning i stereomodus, uansett valg av A/V R?
    Jeg har bestilt meg en Anthem MRX 300, til bruk på Monitor Audio. Ikke bare får Anthem masse skryt for lyden i stereo, men de har også kanskje markedets beste rom korreksjon for integrering av subwoofer. Du finner ikke bedre receiver til prisen.

Anthem MRX 300 | Lyd & Bilde

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har bestilt meg en Anthem MRX 300, til bruk på Monitor Audio. Ikke bare får Anthem masse skryt for lyden i stereo, men de har også kanskje markedets beste rom korreksjon for integrering av subwoofer. Du finner ikke bedre receiver til prisen.

Anthem MRX 300 | Lyd & Bilde
    Javel,

Har ikke behov for masse "unyttig funksjonalitet". GOD LYD + litt moro.

Vet at Anthem ikke er fyllt til opp med dette,
    men hva med Cambridge Audio 551R. Denne har jeg tidl prøvd sammen med Dali IKON stativ i stereo - mitt lydbilde - flott oppløstprøvd ??

Nå er jeg spent på det velbegrunnede svar :-D

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    La oss si at vi som første utgangspunkt utsetter kjøp av forsterker og jobber litt med andre ting først.

1. Er din sitteposisjon ca på linje med kjøkkenet ditt ?
    -Dette området vil i så tilfelle mest sannsynlig sluke bass siden bassen fosvinner ut mot kjøkkenet.

2. Subben din får ingen drahjelp med nåværende plassering.
    -Har du mulighet til å sette subben over på venstre side ?
    -På skrått mot din lytteposisjon inntil veggseksjonen ( ser ut som det ) vil mest sannsynlig gi deg noen ekstra db med bass som vil gi deg en fyldigere klang.

3. Hva koster en slik sub ?
    -Kanskje butikken burde låne deg en sub til for å sette på hver side.

4. Prøv å sett noe under fronten på senteren sånn at den blir vinklet litt mer opp og får mindre refleksoner fra underlaget. Dette vil sikkert gi deg en klarere lyd.

5. Setter du målemikrofonen oppå sofaen ?
    Står sofaen inntil bakvegg ?
    - Hvis den står inntil bakvegg og du måler der vil romkorreksjonen dempe bassen for å kompensere at du har økt bass ved bakvegg. Siden romkorreksjonen vil gi deg flatest mulig kurve.
    - Setter du frem sofaen frem f.eks 50 cm ( prøv gjerne på andre mål ) vil dette sannsynligvis hjelpe. Sofaen kan settes tilbake etter målingen.

6. En slik er et must. Mål ved forskjellige frekvenser og du vil selv se hvor mye bass som forsvinner og øker på de forskjellige frekvensene og posisjonene. Beste plassering av sub og sweetspot vil hjelpe deg enormt mye med et slikt verktøy.Frekvensene finner du hos Lsound eller på Hellnoob sin side.
    Radio Shack Analog Radioshack Lydtrykksmåler - L-Sound AS

7. Jeg liker godt å bruke denne sangen, men anbefaler også Hifi klubben sin kalibrerings-cd. Poenget med denne sangen er at damestemmen skal stå på venstre siden ( mot veggseksjonen ) i stereo. Jo lenger bak stemmen kommer jo bedre. Stemmen skal ikke oppfattes som å komme rett fra venstre høyttaler. Roger Waters med sangen Tree Wishes. Når du oppnår dette vil du helt sikkert finne dette råtøft. Han har også andre effekter i albumet Amused to death. Finnes på Spotify eller enda bedre-på cd eller FLAC.

Hifi klubben sin cd har en del lydeffekter og toner som vil hjelpe deg å finne sweetspot.
    Bruker du en del tid på å prøve disse tingene kan vi se om du fortsatt er like sugen på å oppgradere forsterkeren. Alt dette kan virke litt nerdete og kanskje du finner det kjedelig. Men det er utrolig pengebesparende når du får det til og det gjør underverker. Jeg tror forsterkeren din kommer til å bli en stund til :-)
    :-D
    1) Ja , noe foran (0,5m) i ft horisontal m/HT -

2) Prøv, skjedde ikke noe spennende

3) Ca 11.000

4) Ja, usikker her

5) Ja, ikke prøvd - sjekk mitt svar til "Torolan" vedr mål + (ca 1,5 m til bakvegg)

6) OK

7) OK - har prøvd Cambridge Audio 551R til Dali Ikon/stativ i stereo modus - topp for mitt øre - hva sier du da ?? Hmm...

Trenger du flere bilder...

Beklager noe sent svar - du vet søndag vs koner vs lyd vs oppmerksomhet...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke være uhøflig mot Doc.G eller noen andre nå, MEN.
    Jeg har handlet som en " idiot " de siste åra. Det siste året har det tatt helt av. Det sitter fremdeles ikke 100 % og det vil det aldri gjøre i en vanlig stue heller.

Men etter jeg hadde Flageborg på besøk til å kalibrere, måle, justere osv, så fikk jeg i tillegg til egne erfaringer enda stor A-HA opplevelse.

Det er ganske stor forskjell på forsterkere og enkelte merker bør unngås med Monitor Audio. Til stereo " må " høyttalerene uansett stå relativt likt som en likesidet trekant for å oppnå det riktige stereoperspektivet. En forsterker eller romkorreksjon kan ikke trylle til dette. Å få til riktig samspill mellom fronter og sub er også vanskeligere enn man tror.

Dessuten tror jeg du vil bli mer fornøyd med Audyssey romkorreksjon på f.eks Denon hvis du ikke skal spille så veldig høyt hele tida. En funksjon som heter Dynamic EQ booster opp bassen og øker effekten av bakkanalene på lavere volum. I praksis gir dette en utrolig fyldig bass på lavt volum og man slipper å spille så høyt for oppnå god kinolyd. Jeg bruker dette til film og finner det gull verdt. Dette kan brukes til musikk også.
    Jo høyere du spiller jo mindre vil Dynamic EQ booste, så det blir ikke helt vilt når du skrur opp. Genialt. Såvidt jeg vet så er Audyssey alene om å ha denne funksjonen.

Audyssey vil også, mest sannsynlig, hjelpe subben din til å spille dypere siden jeg TROR Yamaha gjør lite med romkorreksjonen under 25 hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet som en " idiot " de siste åra. Det siste året har det tatt helt av. Det sitter fremdeles ikke 100 % og det vil det aldri gjøre i en vanlig stue heller.

Men etter jeg hadde Flageborg på besøk til å kalibrere, måle, justere osv, så fikk jeg i tillegg til egne erfaringer enda stor A-HA opplevelse.

Det er ganske stor forskjell på forsterkere og enkelte merker bør unngås med Monitor Audio. Til stereo " må " høyttalerene uansett stå relativt likt som en likesidet trekant for å oppnå det riktige stereoperspektivet. En forsterker eller romkorreksjon kan ikke trylle til dette. Å få til riktig samspill mellom fronter og sub er også vanskeligere enn man tror.

Dessuten tror jeg du vil bli mer fornøyd med Audyssey romkorreksjon på f.eks Denon hvis du ikke skal spille så veldig høyt hele tida. En funksjon som heter Dynamic EQ booster opp bassen og øker effekten av bakkanalene på lavere volum. I praksis gir dette en utrolig fyldig bass på lavt volum og man slipper å spille så høyt for oppnå god kinolyd. Jeg bruker dette til film og finner det gull verdt. Dette kan brukes til musikk også.
    Jo høyere du spiller jo mindre vil Dynamic EQ booste, så det blir ikke helt vilt når du skrur opp. Genialt. Såvidt jeg vet så er Audyssey alene om å ha denne funksjonen.

Audyssey vil også, mest sannsynlig, hjelpe subben din til å spille dypere siden jeg TROR Yamaha gjør lite med romkorreksjonen under 25 hz.
    Du har selvsagt rett i alt du sier, men hvis man er mest opptatt av god lyd i to kanal, men ser en film av og til, så er det mye å hente i en receiver med en god pre del. Men jeg skal ikke begi meg ut i en måle >< høre debatt....

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei igjen, Sven 1978

Hvilke AVR er det som etter din oppfatning som ikke passer til MA (evt APEX-serien) ?
    NB! Skal ikke bytte ut MA`ene og AVR er på "lån"
    Har fått en CA 551R i hus, også på lån.
    CAMBRIDGE Azur 551R Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
    Cambridge Audio Azur 551R - receivers - home audio
    Fått testet noe - gir et veldig godt inntrykk. Rik og oppløst med større detaljnivå. Koste meg virkelig - i tillegg estetisk match med CA 751 BD. Danket glatt ut Yamaha`en på korttesten.

Mener at min LP ikke er veldig feil, relativt sett....

Tester mer i morgen og lar høre fra meg.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvsagt rett i alt du sier, men hvis man er mest opptatt av god lyd i to kanal, men ser en film av og til, så er det mye å hente i en receiver med en god pre del. Men jeg skal ikke begi meg ut i en måle >< høre debatt....
    Ref mitt siste innlegg

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Hei,
    har nå fått anledning til å teste CA 551R. Sjekk siste nr av WATT!

Resultatet: En dynamisk, oppløst og velbalansert på alle måte - "out of the box - straight through". Snakker spesielt for stereo-delen, men også kjempeflott i Surround - igjen etter min oppfatning- MA APEX var plutselig verdt hver kr.

Sorry, men den varme og lite engasjerende Yamaha RX-A810 blir svært fattig i forhold, ref mine ører.

Innledning
    @ Det sies at CA 551R har lite kraft, veier 10kg, kr 7500
    @ Anthem MRX300 får flott omtale og veier 16kg, kr 9500
    @ Begge er enkle med fokus på musikk

@ Vet du om Anthem gir noe av det samme lydbilde som CA med MA APEX ?
    Hvis ja:
    Alt 2) Kun anskaffe Anthem MRX 300 ?
    (låner en på OHC - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Anthem MRX 300

Hvis nei, hmm...

Da har vi muligens avgrenset til to alt - meget bra.

Hva mener du og/eller fora ???

Særdeles spent og vil på forhånd takke for de gode og velbegrunnede ytringer...:-D

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Noen gode forslag - "riktig" SR til Monitor Audio APEX ?

Hei,
    har nå fått anledning til å teste CA 551R - sjekk siste nr av WATT! MA APEX 5.1 (3 stk A40 i front, 2 stk A10 bak + AW12 SUB).
    Apex | Products | Monitor Audio

@@@@@@@@@@@

Innledning
    @ Det sies at CA 551R har "lite/mindre kraft", veier 10kg, kr 7500
    @ Anthem MRX 300 får flott omtale og veier 16kg, kr 9500
    @ Anthem MRX 500 får ennå bedre omtale og veier det samme, men koster, kr 15.000 (I min enkle verden er vekt et tegn på kvalitet..)
    @ Alle er "enkle", med fokus på lyd/musikk, samt ok på surround
    @ Vet noen om Anthem gir noe av det samme lydbilde som CA med MA APEX ?

Alt 2) Kun anskaffe Anthem MRX 300 eller 500 ?
    (låner en 500 på OHC - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Anthem MRX 500

Da har jeg tre mulige alternativer.

Hva mener dere/fora ?

Skikkelige tester og sammenlikninger skjer fom fk mandag.

Funderer over:
    a) likheten og evt forskjeller i ft lydbilde/karakteristikken mellom CA 551R og Anthem MRX 500

b) Anthem MRX 300 og 500 er dønn lik i ft vekt og mål. Diff i pris er kr 5000. Jeg tenker at dette skyldes høyere kvalitet ifm prosessering
    og strømforsyning, samt nettradio og USB til musikk

c) Vil 500 gi merkbar bedre kontroll/dynamikk enn 300 - ref mine MA-høyttalere. Andre forhold ?

d) Kan noen med "bedre kompetanse enn meg" gi noen gode råd.....

Særdeles spent og vil på forhånd takke for de gode og velbegrunnede ytringer...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt Apex, men hadde GS60 og GS LCR før. Disse har samme diskant og samme oppbygging på mellomtone og bass som Apex, så vidt jeg kan se, bare mindre.
    Jeg prøvde ganske mange forsterkere og kombinasjoner på disse. På både GS og Platinum serien har jeg foretrukket matching med varm klang.
    Lyden i Monitor Audio er ganske frempå og spillevillig i mine ører. F.eks Hegel H200 som blir roset til skyene låter elendig på GS60. Ingen av disse produktene er dårlige, men matchen blir helt feil.

Du er heldig som får teste Anthem av Hifi centeret og du kan jo kanskje teste den til 15.000 mot nåværende CA med en effektforsterker.

Etter mye kjøp og salg av div produkter de siste åra er det et produkt jeg husker tilbake til som virkelig var verdt pengene sine. Nemlig Parasound NC2250.
    Jeg la ved en link til NC 5125 en av de første innleggene og du kan jo sjekke om
    selgeren har den enda.
    Selv om Apex er små så fortjener de mye kraft og kvalitet. Små høyttalere krever noen ganger / ofte mer effekt enn større høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •