Feil enten på Hegel H200 eller Yamaha 767?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil enten på Hegel H200 eller Yamaha 767?

Jeg bruker Hegel H200 som effekt på fronter (B&W 683) via HomeTheather funksjonen på denne, koblet til Yamaha 767. Det fungerer. Dvs, det kommer lyd. Helt ok lyd. Men i går så merket jeg noe litt rart, takket være min litt svimle kone. Vi skulle se film, og hun skrudde på yamaha, som jo har bak høytalere, center og subber tilkoblet, men glemte å skru på Hegelen.

Det jeg da oppdaget var at lyden var en del høyere og klarere på center og bak-høytalere enn når Hegelen er på. Er ikke det litt rart, i og med at Hegel skal drive frontene, og dette ikke skal koste Yamahaen noe?

Jeg testet dette igjen og igjen, og kom frem til samme resultat....joda, når Hegel skrus på , så sank lydvolumet på de andre høytalerene.....Er det rett å slett slik at Hegel kanskje ikke driver frontene i det hele tatt her, men yamahaen gjør alt jobben, på tross av at den har pre-out...? Det virker også rart at den skal klare den jobben....Men hva kan dette skylles? Er det noe rart yamahaen gjør når den merker at den ikke har fronter tilgjengelig, så justeres volumet opp på alt annet??
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kanskje sammenheng med at Yamaha bare har 0,75 volt som maks. på preout utgangen. Normalt skal en effektforsterker ha 2 volt inn for full utstyring.
    Kanskje Yamahaen må kompensere for dette i romkorreksjonen når Hegel er koblet til.
    Yamahaen kan ikke drive fronterne når disse er koblet til Hegel, det er en umulighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, å dette er det vel fint lite jeg kan gjøre med? Er det kanskje derfor at noen sier at volumet stiller seg til 99 på Hegel på HT input mens den hos meg går kun til 85? Er rett å slett yamahaen "dårlig" ?? Vil jeg få mye bedre lyd i stereo av å velge en bedre receiver fordi om det er hegel som driver frontene?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Hmmm, å dette er det vel fint lite jeg kan gjøre med? Er det kanskje derfor at noen sier at volumet stiller seg til 99 på Hegel på HT input mens den hos meg går kun til 85? Er rett å slett yamahaen "dårlig" ?? Vil jeg få mye bedre lyd i stereo av å velge en bedre receiver fordi om det er hegel som driver frontene?
    H200 gikk opp til 99 på HT-inngangen helt i begynnelsen, men ble etterhvert justert ned til 85, det er som det skal være, med andre ord.
    At lyd er høyere og klarere i senter og bak uten hegelen skrudd på skjønner jeg ikke i det hele tatt, så sant receiveren ikke skrur av romkorreksjon når effektforsterker er avslått, men jeg tror vel heller det er at du hører dem bedre når frontene er stille.
    Jeg vil tippe du får bedre lyd i stereo ved å ikke bruke Yamaha som pre, du har jo en dritgod integrert stereoforsterker, for pokker!
    Bruk den som effektforsterker for surround, og drit i hele surroundreceiveren når du skal høre i stereo, da gjør Hegelen garantert en bedre jobb alene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    H200 gikk opp til 99 på HT-inngangen helt i begynnelsen, men ble etterhvert justert ned til 85, det er som det skal være, med andre ord.
    At lyd er høyere og klarere i senter og bak uten hegelen skrudd på skjønner jeg ikke i det hele tatt, så sant receiveren ikke skrur av romkorreksjon når effektforsterker er avslått, men jeg tror vel heller det er at du hører dem bedre når frontene er stille.
    Jeg vil tippe du får bedre lyd i stereo ved å ikke bruke Yamaha som pre, du har jo en dritgod integrert stereoforsterker, for pokker!
    Bruk den som effektforsterker for surround, og drit i hele surroundreceiveren når du skal høre i stereo, da gjør Hegelen garantert en bedre jobb alene.
    Ok....egentlig så er jo ikke dette et problem i den forstand i og med at jeg alltid bruker Hegel som effektforsterker, men var nysgjerrig Du har et poeng med å ikke bruke Yamaha som pre, men det er pga at jeg har 2 stk xtz10.16 subber som jeg liker å ha med litt når jeg spiller musikk....

Kanskje det er en løsning å koble den ene av disse til hegel sin pre-out? Da vil jeg få fronter + 1 sub i musikk. Men hvor vanskelig er det å stille inn sub riktig uten bruk av receiver osv....!?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har ikke prøvd subber i stereoopsettet her hjemme, så det skal jeg ikke påstå noe som helst om, men burde jo være verdt et forsøk?
    Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga dette her har jeg lest litt i ulike tråder.....og på hifisentralen så finnes det en del som sier at de har koblet f.eks xtz10.16 subber til hegel h200 på høy-nivå....?? Hva menes med dette? Og hva trenger jeg for å teste?

Slik jeg har forstått det så skal subbene da få samme signal som frontene, men hvordan i all verden kobles dette opp!?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Pga dette her har jeg lest litt i ulike tråder.....og på hifisentralen så finnes det en del som sier at de har koblet f.eks xtz10.16 subber til hegel h200 på høy-nivå....?? Hva menes med dette? Og hva trenger jeg for å teste?

Slik jeg har forstått det så skal subbene da få samme signal som frontene, men hvordan i all verden kobles dette opp!?
    Subbene har lavnivåinnganger (signal fra en pre-out) og høynivåinnganger som skal kobles på samme terminaler som høyttalerne.
    Du bruker høyttalerkabler, og kobler til samme terminaler som høyttalerne er koblet til (på forsterkeren altså) men det er ikke forsterkeren som driver subben allikevel, og du mister ikke noe kraft til frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting går unna....da har jeg vært å kjøpt kabler og koblet opp, og det fungerer supert

Da lurer jeg bare på en siste ting....hva gjør jeg med phase innstillingen på subbene? Skal den da stå der som det var best innstilt via receiveren, eller hva?

Og folk som har dette oppsettet, hva bruker dere som innstilling på frekvens på subbene?

Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Subbene har lavnivåinnganger (signal fra en pre-out) og høynivåinnganger som skal kobles på samme terminaler som høyttalerne.
    Du bruker høyttalerkabler, og kobler til samme terminaler som høyttalerne er koblet til (på forsterkeren altså) men det er ikke forsterkeren som driver subben allikevel, og du mister ikke noe kraft til frontene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •