Abrahamsen V6.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Abrahamsen V6.0

Hei!

Gikk til innkjøp av en V6.0 DAC her om dagen. Jeg har koblet den til Macen min med USB og forsterkeren min med RCA kabel. Kan ikke si jeg merker noen forskjell og DACen blir heller ikke varm under avspilling(står i manualen at dette kan forekomme.) Er dette en indikasjon på at den ikke er koblet/innstalert riktig? Er det noe mer som må gjøres på Macen for at det skal funke ordentlig(drivere etc.)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lyd gjennom den så fungerer den nok som den skal.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på om usb`n har et eget "off the shelf" chipset. mulig det vil fungere bedre med optisk, om mac`n din har en slik på hode.tlf. uttaket

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Hvilket anlegg har du da ?.

Min erfaring er at du bør ha litt bra greier for å ha så mye utnytte av ekstern dac. Nytter som regel ikke så mye om du har en Receiver og noen billige høytallere fra før. ( Nå sier jeg ikke at du har det men bare i tilfelle ).

Hører bra med forskjell på min AN dac og min Abrahamsen dac hos meg f.eks, der den førstnevnte er noen hakk bedre da . Abrahamsen er mye for pengene dog.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hvilket anlegg har du da ?.

Min erfaring er at du bør ha litt bra greier for å ha så mye utnytte av ekstern dac. Nytter som regel ikke så mye om du har en Receiver og noen billige høytallere fra før. ( Nå sier jeg ikke at du har det men bare i tilfelle ).

Hører bra med forskjell på min AN dac og min Abrahamsen dac hos meg f.eks, der den førstnevnte er noen hakk bedre da . Abrahamsen er mye for pengene dog.
    Jeg har Thule IA100 og B&W dm603 s3. Er jo ikke det beste, men er noe av det bedre man kan få for ca 5000 slik jeg ser det hvertfall. Eller?

Det er altså ikke noe drivere eller programvare det kan være en fordel å innstalere? Har kvaliteten mye å si på USB kabel? Har nemlig bare en printer USB kabel.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp testet en Abrahamsen V6.0 DAC mot DAC-en i en receiver av type Onkyo TX-NR807, og kan garantere at jeg ikke merket noen forbedring!

Koblet med optisk fra PC via Abrahamsen, og ut igjen via RCA til receiver, mot HDMI direkte fra PC til receiver slik som standard oppkobling er i dag.

Jeg testet med FLAC-filer i to forskjellige programmer: Foobar og VLC, og jeg skiftet også programmene slik at begge lydkildene ble testet. Musikken ble synkronisert slik at de ble spilt samtidig, og jeg dermed lett kunne sammenligne lyden ved en forsinkelse på under et halvt sekund.

Først synes jeg receiever var mye bedre enn Abrahamsen V6.0, men det var fordi Abrahamsen V6.0 skrudde ned nivået, så når volumet til VLC ble justert til 130% via Abrahamsen, eller 70% når Foobar ble testet og spilt via Abrahamsen, kom jeg fram til at dette var omtrent helt likt.

Konklusjon: Ingen forbedring med ekstern DAC (Abrahamsen V6.0) i forhold til dagens innebygde DAC i receiver (Onkyo TX-NR807).

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg har nettopp testet en Abrahamsen V6.0 DAC mot DAC-en i en receiver av type Onkyo TX-NR807, og kan garantere at jeg ikke merket noen forbedring!

Koblet med optisk fra PC via Abrahamsen, og ut igjen via RCA til receiver, mot HDMI direkte fra PC til receiver slik som standard oppkobling er i dag.

Jeg testet med FLAC-filer i to forskjellige programmer: Foobar og VLC, og jeg skiftet også programmene slik at begge lydkildene ble testet. Musikken ble synkronisert slik at de ble spilt samtidig, og jeg dermed lett kunne sammenligne lyden ved en forsinkelse på under et halvt sekund.

Først synes jeg receiever var mye bedre enn Abrahamsen V6.0, men det var fordi Abrahamsen V6.0 skrudde ned nivået, så når volumet til VLC ble justert til 130% via Abrahamsen, eller 70% når Foobar ble testet og spilt via Abrahamsen, kom jeg fram til at dette var omtrent helt likt.

Konklusjon: Ingen forbedring med ekstern DAC (Abrahamsen V6.0) i forhold til dagens innebygde DAC i receiver (Onkyo TX-NR807).
    Har du prøvd med XLR da? De ska vel gi merkverdig forskjell i lydkvaliteten

Edit: Beklager, leste ikke godt nok, ser du Har Onkyo 807, og er jo ikke balanserte innganger på den

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Har du prøvd med XLR da? De ska vel gi merkverdig forskjell i lydkvaliteten

Edit: Beklager, leste ikke godt nok, ser du Har Onkyo 807, og er jo ikke balanserte innganger på den
    Stemmer det. Må opp på prosessoren til Onkyo hvis balanserte innganger skulle blitt testet, og den Onkyo-modellen er også utstyrt med den beste DAC-en..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •