Er 24bit/192kHz bare tullball?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er 24bit/192kHz bare tullball?

Interessant artikkel som forklarer hvorfor 24 bit/192 kHz lydfiler faktisk har dårligere lydkvalitet enn 16 bit/48 kHz

24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

Unfortunately, there is no point to distributing music in 24-bit/192kHz format. Its playback fidelity is slightly inferior to 16/44.1 or 16/48, and it takes up 6 times the space.

There are a few real problems with the audio quality and 'experience' of digitally distributed music today. 24/192 solves none of them. While everyone fixates on 24/192 as a magic bullet, we're not going to see any actual improvement.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke noe nytt under solen.
    Blir litt som 1080p på en 40" skjerm, lite vits men alle må ha det, sånn er det med markedsføring.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Blir litt som 1080p på en 40" skjerm, lite vits men alle må ha det, sånn er det med markedsføring.
    men spiller man på 40" vil man ha 1080p. jeg har 27" med 2560*1440 på datan. dette for å få mest mulig detaljer med

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel litt på samme måte som fotoaparat med i overkant av 18megapixler. Siden det er få som skriver ut bilder på større en et a4 ark trenger vi ikke mere en 5megapixler.
    Siden 1080p er tilsvarende ca 2megapixler trenger vi vel kanske ikke mer en det...
    Men mye vil ha mere og f... vil ha flere... Høye tall på oppløsning selger,enten det er lyd eller bilde/foto det er snakk om og uansett om folk flest egentlig har behov for det.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jada555
    men spiller man på 40" vil man ha 1080p. jeg har 27" med 2560*1440 på datan. dette for å få mest mulig detaljer med
    Men da sitter man oftest 30-40 cm unna skjermen
    fra 3-4 meter unna, som er vanlig i en stue, ser man ikke forskjell på 720p og 1080p på en 40" :P

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Men da sitter man oftest 30-40 cm unna skjermen
    fra 3-4 meter unna, som er vanlig i en stue, ser man ikke forskjell på 720p og 1080p på en 40" :P
    Er det egentlig synlige forskjeller på 720p - 1080i - 1080p på en helt vanlig 40-42'' plasma/LCD?

btw: prøv denne diskusjonen om 24/192 på "sentralen" - der ville den nok gitt mange rare forståsegpåere-svar

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er bare tull. Spesielt 24bit-delen.

192khz har hvertfall teoretisk verdi, på samme måte som oppløsningen ifm kamera og TV.
    --
    Thorbjørn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Sitter du på 1-2 meters avstand, så er full HD (1080p) synlig bedre enn de dårligere alternativene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    ja, det er bare tull. Spesielt 24bit-delen.

192khz har hvertfall teoretisk verdi, på samme måte som oppløsningen ifm kamera og TV.
    Vel i artikkelen hevdes det altså at 24bit ikke gjør mer skade enn at filstørrelsen øker (ved playback, altså. Under miksing har det mye for seg). En samplerate på 192kHz, derimot, resulterer faktisk i dårligere lydkvalitet enn 44.1/48 kHz.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Megapiksler er viktig i foto, men kanskje bare for proffer og entusiaster (som meg selv) Bare så det er sagt. Dersom man også bruker tv'n som dataskjerm i tillegg til tv og man ikke sitter så langt ifra får man mye mer utbytte med 1080p. Selv med 32-40". Det er min mening... Ellers er jeg selvfølgelig helt enig i at dersom man sitter litt unna så er det ikke noe særlig poeng med full hd

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Vel i artikkelen hevdes det altså at 24bit ikke gjør mer skade enn at filstørrelsen øker (ved playback, altså. Under miksing har det mye for seg). En samplerate på 192kHz, derimot, resulterer faktisk i dårligere lydkvalitet enn 44.1/48 kHz.
    Nytt for meg, men logikken i artikkelen virker jo fornuftig nok.

Omtrent samme logikk som de audiofile bruker som et argument for at det gir mening å ha 192khz, at høyere frekvenser påvirker de lave, dermed er det "hørbart".

Så hvis dette argumentet er gyldig, vil det si at det også må ha noe for seg med 192khz hvis utstyret klarer å spille av høyere frekvenser uten forvrengning.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitter du på 1-2 meters avstand, så er full HD (1080p) synlig bedre enn de dårligere alternativene.
    Helt enig. Min 40" er under 2 meter unna, ser klar forskjell. Spesielt i spill.
    On topic: interessant start på artikkelen, takk for link. Skal lese hele når får tid.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ble nesten en Foto/TV tråd dette.

Har hørt noen 24/96kHz lydklipp. Kan ikke si jeg ble overbevist ...
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke bedre en kilden veit du....

Faktisk tror jeg lyden var bedre en 5-10 år tilbake. I dag som alle er happy med Spotify lyd er jeg redd det og går den veien med lyden som høna sparker. Er vel ingen vits å legge mange kroner i produksjon så lenge det blir formidlet på MP3 liknende formater
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Audio Note dacer kjører ikke noe upsampling, og selv synes jeg lyden er best om jeg sender signalet ut fra pc med cd kvalitet. Lyden blir klarere rett og slett, har kanskje noe med at det finnes så og si ikke filter heller.

Så upsampling betyr ingen verdens ting her i gården, og lyden var bedre før, men det har med loudness war og gjøre.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    btw: prøv denne diskusjonen om 24/192 på "sentralen" - der ville den nok gitt mange rare forståsegpåere-svar
    ...og tilsvarende tråd ble startet på HFS i går kveld og allerede nå er det så mye skittkasting der at tråden helt sikkert kommer til å bli stoppet. Fjotter, altså!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å fri meg fra tanken om "de" klarer å nyte musikk i det hele tatt, eller om det kun handler om tekniske ting, oppløsning, og frekvensrespons osv.... Dumme meg klarer å nyte musikk gjengitt fra en SB Radio/Wimp offline på hytta.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Klarer ikke å fri meg fra tanken om "de" klarer å nyte musikk i det hele tatt, eller om det kun handler om tekniske ting, oppløsning, og frekvensrespons osv.... Dumme meg klarer å nyte musikk gjengitt fra en SB Radio/Wimp offline på hytta.
    Og siden du kan nyte musikk på SB Radio regner jeg ikke med at du har brukt penger på noe mye bedre, og dyrere, hjemme.
    Har du?
    Hvorfor det?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og siden du kan nyte musikk på SB Radio regner jeg ikke med at du har brukt penger på noe mye bedre, og dyrere, hjemme.
    Har du?
    Hvorfor det?
    Alt til sitt bruk veit du !

Synes det er helt ok med P4 musikk når jeg kjører bil på en FM radio som de vil ha oss til å tro er helt ut. Når jeg derimot setter meg i godstolen med en cognac, demper lyset og kanskje vil nyte Kari med Over en by synes jeg det er greit å høre hva de holder på med for å si det slik. Og jo bedre det låter, dess bedre.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •