Er 24bit/192kHz bare tullball? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
  1. #61
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    .
    God dag mann økseskaft?
    --
    Thorbjørn

  2. #62
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    God dag mann økseskaft?
    Ja,litt Jeg svarte på et spørsmål om sampling, og beskrev hvorfor man samplet med høyere frekvens enn teoretisk nødvendig. Det har ingenting med DAC-en å gjøre. Skaden ville eventuelt ha skjedd i lydstudioet. Alt handlet om A/D, ikke D/A.

  3. #63
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Ja,litt Jeg svarte på et spørsmål om sampling, og beskrev hvorfor man samplet med høyere frekvens enn teoretisk nødvendig. Det har ingenting med DAC-en å gjøre. Skaden ville eventuelt ha skjedd i lydstudioet. Alt handlet om A/D, ikke D/A.
    Jepp, men det er ingen som argumenterer mot å spille inn + behandle signalet i 24bit/192khz. Det det stilles spørsmålstegn ved er behovet for å opprettholde dette formatet i avspillingsleddet.
    --
    Thorbjørn

  4. #64
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    B&W selger hirez. Så der ligger forklaringen.

  5. #65
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jepp, men det er ingen som argumenterer mot å spille inn + behandle signalet i 24bit/192khz. Det det stilles spørsmålstegn ved er behovet for å opprettholde dette formatet i avspillingsleddet.
    Jupp, det var kun i avspillingsenden jeg tenkte på i forrige po. i studio er saken en annen, mtp summeringer o.l. er det viktig å kunne iverta signalets (digitale) dynamikk.


    ..... og skål!

  6. #66
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Geir Nordby i Lyd & Bilde ser ihvertfall ikke ut til å være enig i påstanden om at 24 Bit/192Khz bare er tullball. Bedre PC-lyd med DAC - VG Nett om Lyd- og bildetester

    Sitat Opprinnelig postet av Geir Nordby
    HeadStreamer er testens eneste hodetelefon-DAC som tydelig skiller en 16-bits innspilling fra en 24-bits.
    Man hører dessuten ganske tydelig forskjell på 16-bit og 24-bit lydfiler (om Firestone Audio Fubar IV Plus )
    Dette er dessuten konverteren som best får frem forskjellene mellom en 16-bit/44,1kHz og 24-bit/96kHz utgivelse. (om HRT MusicStreamer II+)

  7. #67
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Geir Nordby i Lyd & Bilde ser ihvertfall ikke ut til å være enig i påstanden om at 24 Bit/192Khz bare er tullball. Bedre PC-lyd med DAC - VG Nett om Lyd- og bildetester
    Og han er selvsagt ikke halveis i lommene på produsentene og tjener på å holde folk i god tro. :roll:
    Be han blindteste! Men da kommer det sikkert unnskyldninger om at blindtesting ikke fungerer.

  8. #68
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Og han er selvsagt ikke halveis i lommene på produsentene og tjener på å holde folk i god tro. :roll:
    Be han blindteste! Men da kommer det sikkert unnskyldninger om at blindtesting ikke fungerer.

    Hm, er ikke dette borderline ift grove påstander mot enkeltperson?
    Så du mener Geir Nordby ikke ytrer sin ærlige mening, men er i lomma på produsenter og bransjeaktører?

  9. #69
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hm, er ikke dette borderline ift grove påstsander mot enkeltperson?
    Så du mener Geir Nordby ikke ytrer sin ærlige mening, men er i lomma på produsenter og bransjeaktører?
    Enten det eller så vet han ikke bedre og innbiller seg forskjeller. Vis meg en blindtest hvor man har greid å skille redbook og hirez. Bare det å skille Mp3 i 256 kbps fra wav/lossless er utfordrende nok i seg selv, og de fleste klarer det ikke.

    At en skribent mener noe annet endrer overhodet ikke på noe. Det blir et meningsløst argument.

  10. #70
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hm, er ikke dette borderline ift grove påstsander mot enkeltperson?
    Så du mener Geir Nordby ikke ytrer sin ærlige mening, men er i lomma på produsenter og bransjeaktører?
    Jeg tror nok ikke han er i lomma på en bransjeaktør, men det at han og bladet han jobber for får betalt (?) for å teste produktene så vil nok testene være noe preget av dette.

    Husker en gang for en god tid tilbake hvor et amerikansk nettsted skulle anmelde et spill som på forhånd hadde fått masse positiv PR på nevnte sted. Anmelderen var ikke imponert og skrev sin oppriktige mening om spillet og det endte med at skribenten umiddelbart fikk sparken... Det er desverre slik bransjen fungerer i mange tilfeller.

  11. #71
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kjøpte akkurat boken "Digital Audio Explained for the Audio Engineer" av Nika Aldrich. Boken anbefales for alle som virkelig vil vite hvordan digital lydbehandling fungerer. Det er også et kapittel om ørets oppbygging og begrensninger (i hva det oppfatter). Så en grundig og seriøs bok altså (såvidt jeg kan bedømme).

    24 bit vs. 16 bit mener han det ikke er noen forskjell på. Opptak utover 44.1 kHz sier han også bare er tull - og i de fleste tilfeller gir dårligere kvalitet. Årsaken er at faseforskjeller for høyere frekvenser kan gi hørbare effekter. F.eks. vil høy samplingrate både få med seg et signal på 15 kHz og 25 kHz. Dersom signalet passerer analogt utstyr som ikke behandler disse to frekvensene uten noen faseendringer, så vil det introduseres et hørbart signal på 10 kHz.

    Så min eneste grunn til å kjøpe "HD-lyd", er at på noen slike innspillinger, så har de mikset det så det blir mer dynamikk (som har noe med "Loudness War" å gjøre, og ikke 44.1 kHz vs 96 kHz).

    Det kan jo godt hende Geir Nordby allikevel hørte forsjell på 16-bit og 24-bit, dersom implementasjonen av 16-bit i komponenten var feil. Det er jo omtrent som enkelte "feilkonstruerte" forsterkere som må ha en "feilkonstruert" kabel for å kompensere. Som jo er gøy for de med mye fritid og penger

    For de som vil vite mer om konseptet beat-frequency: Beat (acoustics) - Wikipedia, the free encyclopedia

  12. #72
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Så min eneste grunn til å kjøpe "HD-lyd", er at på noen slike innspillinger, så har de mikset det så det blir mer dynamikk (som har noe med "Loudness War" å gjøre, og ikke 44.1 kHz vs 96 kHz).
    Her er noen eksempler. Interessant at også noen av de gamle opptakene er meget gode på dynamikk.

    DR Database

    Hva er denne databasen?

    The Unofficial Dynamic Range Database | Stereophile.com

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •