Er 24bit/192kHz bare tullball? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og siden du kan nyte musikk på SB Radio regner jeg ikke med at du har brukt penger på noe mye bedre, og dyrere, hjemme.
    Har du?
    Hvorfor det?
    Kanskje litt virent å få multikanallyd ut fra en SB radio - om det er film i DTS-HD Master Audio eller en SACD

Det er vel egentlig et greit svar på hvorfor man har brukt litt kronasje på en stuekino/hjemmekino og/eller et greit 2.0/2.1-kanals oppsett.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og siden du kan nyte musikk på SB Radio regner jeg ikke med at du har brukt penger på noe mye bedre, og dyrere, hjemme.
    Har du?
    Hvorfor det?
    Ser poenget ditt. Mitt (noe skjulte) poeng er at jeg mistenker endel for å kjøpe musikk for å høre på anlegget.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ser poenget ditt. Mitt (noe skjulte) poeng er at jeg mistenker endel for å kjøpe musikk for å høre på anlegget.
    Beklager at jeg svarte for deg isted

Men jeg må innrømme at jeg har noe musikk som er kjøpt/streamet for å sjekke/teste anlegg. Yello er en slik artist. Infected Mushroom likeså. Det er ikke musikk jeg normalt spiller og lytter til for musikkens skyld.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekke/teste anlegg gjør nok de fleste av oss. Jeg skiller mellom de som gjør det en gang i blant, og de som ikke gjør annet.

Men nå er vi utenfor tema så det holder. Jeg overlater tråden til de som vil diskutere: "Er 24bit/192kHz bare tullball?".
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Se der, ja, du skjønte hva jeg mente.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg må inrømma at eg har veldig liten peiling på dei forskjellige lydformata, så det kan eg ikkje uttala meg om. Men sjølv syns eg ofta musikken er best på vanleg mp3 frå ein creative med koss porta pro. Det har nok kun med anledninga å gjera. Har ikkje merka forskjell i lydkvalitet med upsampling når eg høyrer musikk i stova.

Det eg kan skriva under på er at noko musikk passar betre til å testa anlegget enn anna. Og det gjer eg, ein gong i blant

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste opptak jeg har hørt var 16/44.1

Tror det har fint lite med format å gjøre, men hvordan det er gjort. Det er en selvfølge at 24/192 har større potensial, men det finnes både bruk og misbruk.........

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av digital volumkontroll er det vel en fordel med 24bit kontra 16bit..........

Ser man bort ifra det er 16bit dynamikkområde mer enn hva de fleste har som støygulv og dermed mer enn nok.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ved bruk av digital volumkontroll er det vel en fordel med 24bit kontra 16bit..........

Ser man bort ifra det er 16bit dynamikkområde mer enn hva de fleste har som støygulv og dermed mer enn nok.

Geir Arne
    Dersom vi snakkom 16bit reelt så ja. De fleste 24bit DA'er ligger på rundt 19 reelle bit.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Interessant artikkel som forklarer hvorfor 24 bit/192 kHz lydfiler faktisk har dårligere lydkvalitet enn 16 bit/48 kHz

24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed
    Takker for himla interessant lesestoff! Har vært borti flere av påstandene tidligere, slike grafiske fremstillinger er en gjenganger:

Var/er flere tråder om dette på gearslutz, tror de aldri kom i mål. hehe.

[The Sampling Theorem] hasn't been invented to explain how digital audio works, it's the other way around. Digital Audio was invented from the theorem, if you don't believe the theorem then you can't believe in digital audio either!!
    sånne onelinere gjør bare godt i sjela.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Se der ja, jeg foretrekker lyden uten upsampling selv.

Virker som Peter Q. i AN ikke er på villspor alikevell slik som mange vil ha det til .

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Blir ikke bedre en kilden veit du....

Faktisk tror jeg lyden var bedre en 5-10 år tilbake. I dag som alle er happy med Spotify lyd er jeg redd det og går den veien med lyden som høna sparker. Er vel ingen vits å legge mange kroner i produksjon så lenge det blir formidlet på MP3 liknende formater

Helt enig Ingeniørn, det er rett og slett en tragedie sett fra et lydmessig perspektiv.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den sinusen der beviser jo god oppløsning.

4bit dac:

samme med en liten kondensator:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    I praksis: nei.

I stedetfor å gå inn på en dypere argumentasjon rundt dette velkjente temaet så vil jeg heller oppfordre til å finne en eneste relevant blindtest eller akustisk måling som støtter påstanden din.

-k

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hørbare grensen ligger høyere enn 16 bit, men om det har noe for seg er selvsagt avhengig av støygulvet.
    Høyere samplingfrekvens enn 44.1 har ingen hørbare forskjeller så vidt jeg kjenner til.

Men så kan det muligens variere med hvilke DAC/lydkort man bruker. Ikke utenkelig at et lydkort måler bedre på høyere oppløsning.

Uansett er dette en avveie. Kvaliteten på innspillingene og mixing er det som betyr noe. Audiofile bryr seg stort sett om det som betyr minst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Den hørbare grensen ligger høyere enn 16 bit, men om det har noe for seg er selvsagt avhengig av støygulvet.
    Den svakeste lyden vi kan høre er 0dB SPL, og den sterkeste lyden vi kan nyttiggjøre oss (fare for hørselsskade->smerteterskel) ligger på 100-130dB. Dette er argumenter for 24 bit (144dB teoretisk).

Det finnes ikke "ekte" 24 bit ADC og DAC, de beste ligger på rundt 20 bit effektivt. Det finnes såvidt jeg vet ikke praktiske opptaksrom eller avspillingsrom som tillater så høy dynamikk, og alle analoge komponenter bidrar med betydelig dårligere dynamikk.

Selv "dynamisk" musikk har normalt langt mindre dynamikk enn 144 dB. Klassiske komponister ønsker antageligvis at alle tilhørerne i salen skal være i stand til å høre svake partier, og ikke blir hørselskadd av sterke partier.

Jeg kjenner ikke til tester som har vist at 16 bit med dithering gir hørbare artifakter. Tvert imot så tyder tester på at 12-14bit normalt er nok for musikken vi hører på.
    Høyere samplingfrekvens enn 44.1 har ingen hørbare forskjeller så vidt jeg kjenner til.
    Betydningen som ofte veklegges er mer fleksibilitet i design av lavpass-filteret som må ha betydelig dempning ved samplingsrate/2. Igjen så er det vanskelig å finne blindtester som tyder på at det betyr noe.
    Men så kan det muligens variere med hvilke DAC/lydkort man bruker. Ikke utenkelig at et lydkort måler bedre på høyere oppløsning.
    Mitt (relativt kostbare) lydkort måler betydelig bedre loopback ved 192kHz/24bit enn ved alle andre oppløsninger. Feilen kan mao være enten input eller output. Jeg har ikke vært i stand til å høre forskjellen selv. Jeg kan tenke meg at grunnen er buggy drivere som faller tilbake på dårlig software resampler ved andre rater.

-k

-k

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    N00b spørsmål. Hvis det ikke er hørbare forskjeller mellom 16/48 og 24/196 innspillinger. Er det da noe fordeler med en DAC som støtter 24/196 kontra en 16/48?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    N00b spørsmål. Hvis det ikke er hørbare forskjeller mellom 16/48 og 24/196 innspillinger. Er det da noe fordeler med en DAC som støtter 24/196 kontra en 16/48?
    De fleste DAC-er støtter vel i alle fall 24/96. Kjenner du til noen som støtter bare 16/48?

Det kan alltid finnes bugs og dårlige design som gjør at et gitt produkt fungerer bedre eller dårligere for gitte settinger. I slike spørsmål så mener jeg at å lytte selv bør være den beste veien.

Generelt så mener jeg at mye tyder på at disse spørsmålene blir diskutert og kranglet mye om, men i praksis har liten eller ingen betydning for hva vi hører.

-k

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    De fleste DAC-er støtter vel i alle fall 24/96. Kjenner du til noen som støtter bare 16/48?
    Ja.
    FIIO-Amplifier
    Violectric by Lake People

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke "ekte" 24 bit ADC og DAC, de beste ligger på rundt 20 bit effektivt.
    Hva er årsaken til det? Det som jeg har lest (husker ikke fra hvor i farten) er at den hørbare grensen går ved 20-21 bit.
    Det finnes såvidt jeg vet ikke praktiske opptaksrom eller avspillingsrom som tillater så høy dynamikk, og alle analoge komponenter bidrar med betydelig dårligere dynamikk.
    -k
    Det ville jeg ikke tatt for gitt, men er sikkert tilfellet for mange opptaksrom.
    Sertifiserte LEDE rom har f.eks strenge krav på mye. Mener kravet på støygulvet i LEDE rom er på NC27. Er det lavt nok?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •