Innkjøp av DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøp av DAC

Hei. Jeg skal nå gå til innkjøp av DAC til mitt anlegg. Jeg er litt i tvil på hvem så håper noen her har noe anbefalinger og komme med.

Nå vurderer jeg en Abrahamsen V6.0 eller en Cambrigde DacMagic, eneste negative er at de ikke har fjernkontroll.
    Jeg har en Logitech Harmony 1100 som jeg styrer alt med, så jeg ønsker jo å finne en DAC som har fjernkontroll. Men det er ikke så lett å finne

Det som skal kobles på DAC'en er:

MacBook Pro - USB
    PS3 - Toslink

Ønsker også å koble opp TV Dekoderen min også igjennom Toslink, men dette er ikke ønskelig hvis det ikke er fjernkontroll. Ser ikke vitsen å ha alt styrt gjennom Harmony 1100 hvis jeg hver gang skal opp av sofaen får å bytte mellom MacBook og TV.
    Jeg kommer til å bytte mellom PS3 og MacBook skjeldent, så det kan jeg leve med.

Jeg har satt en grense på rundt 5000,-

Håper noen kan hjelpe meg i å velge mellom et hav av DAC'er!

Cambridge Azur 752BD - Music Angel XD800 mkIII - XTZ 99.36 mkII - XTZ 99 W10.16

Se min HiFi HER

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva har lenge hatt sluttsalg på sine XDA-1 til 249 dollar. (Blir ca kr 2 600 ferdig importert inkl mva)
    De har fått nye nettsider idag og står de ikke har fler igjen før neste shipment, men du kan jo sende en mail å høre om de har noen igjen

XDA-1 Balanced DAC | Emotiva Audio | Rethink High-End

Den har i alle fall volumkontroll og følgende innganger:
    2 toslink
    2 coax
    1 usb
    1 AES/EBU

Samt en badass fjernkontroll i aluminium

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Emotiva har lenge hatt sluttsalg på sine XDA-1 til 249 dollar. (Blir ca kr 2 600 ferdig importert inkl mva)
    De har fått nye nettsider idag og står de ikke har fler igjen før neste shipment, men du kan jo sende en mail å høre om de har noen igjen

XDA-1 Balanced DAC | Emotiva Audio | Rethink High-End

Den har i alle fall volumkontroll og følgende innganger:
    2 toslink
    2 coax
    1 usb
    1 AES/EBU

Samt en badass fjernkontroll i aluminium

Takk for tipset.

Ulempen her er at den er litt begrenset på USB siden. Støtter bare 16 bit/48 kHz
    Ønsker meg en DAC som har støtte for 24 bit/96 kHz.

Hadde denne hatt det hadde jeg muligens lagt inn bestilling med en gang, siden denne har alt jeg ønsker!!

Se min HiFi HER

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at rega sin har fått mye skryt, men vet ikke om den støtter fjernkontroll?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Har lest at rega sin har fått mye skryt, men vet ikke om den støtter fjernkontroll?

Har tittet på denne i lyd og bilde sin store test av rimelige DAC'er. Denne støtter desverre ikke mer en 16 bit lyd på USB denne heller

Her er testen fra Lyd og bilde:
    11 digitalkonvertere med USB | Lyd & Bilde

Her er også en test av Abrahamsen V6.0
    Abrahamsen V6.0 | Lyd & Bilde

Jeg står nok foreløpig på Abrahamsen hvis det blir en DAC uten kontroll!

Se min HiFi HER

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fjernkontroll på denne her heller, men bra spesifikasjoner har den i hvertfall.

CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Ingen fjernkontroll på denne her heller, men bra spesifikasjoner har den i hvertfall.

CAMBRIDGE DacMagic Plus D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
    Ja, jeg nevnte denne i tråden. Dette er et meget spennende produkt.
    Lyd og bilde testet Cambrigde DacMagic, den fikk meget bra karakter. Se testen : Cambrigde DacMagic | Lyd & Bilde

Jeg finner den ikke på noen nettbutikker, så den har vell blitt byttet ut med plus ant!

Se min HiFi HER

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger jo HD10 til stadighet på brukten? Burde være mulig å fiske frem en til 3K?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha deg en dac til 5 lapper, så må du ta med Musical Fidelity sin M1d(a) a for asynkron. Den kan med en dongle kjøre høyoppløste formater. Og er en meeeeget god dac. Ivertfall med mine ører.

Pass bare på at du får fatt i A utgaven.

Har ikke hatt hegel sine men har hatt, dacmagic. V6 og Rega sin.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til USB. Er det egentlig mye forskjell på 16 bit og 24 bit? eller er det som mye annen elektronikk at det kommer ann på byggkvaliteten?
    Kanskje en god 16 bit spiller bedre enn en 24 bit?
    Jeg har fått et tilbud på en brukt Cambridge dacMagic, denne har jo bare 16 bit på USB, men kanskje det ikke låter så veldig forskjellig fra feks Abrahamsen som har 24 bit?

Se min HiFi HER

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Mer om saken her,

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-tullball.html

Asynkron USB skal være tingen, men jeg har foreløpig ikke fått hørt/lest meg til hvorfor.

Men trenger du egentlig fjernkontroll? Det finnes DACer som automatisk velger inngang ut fra hvor det kommer inn aktivt signal (men usikker på om det omfatter USB). Hvis du med en slik DAC har fjernkontroll på alle signalkildene, så skal det holde å slå av alle kilder unntatt den ene som du ønsker lyd fra.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Tja. Mer om saken her,

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-tullball.html

Men trenger du egentlig fjernkontroll? Det finnes DACer som automatisk velger inngang ut fra hvor det kommer inn aktivt signal (men usikker på om det omfatter USB). Hvis du med en slik DAC har fjernkontroll på alle signalkildene, så skal det holde å slå av alle kilder unntatt den ene som du ønsker lyd fra.
    Har du noen eksempler på dette? Høres spennende ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har du noen eksempler på dette? Høres spennende ut.
    Denne, kanskje?

Spitfire MKII from Firestone Audio

Finnes sikkert en haug med andre også.

Har lest at det advares mot å stole på at auto-switching alltid vil fungere. Noen kilder sender ut signal også når de står i hvilemodus. Sjøl har jeg erfart dette problemet med Squeezebox. Den har en innstilling som skal slukke den optiske utgangen når boksen er i av-modus, men den slukker ikke...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TEAC UD-H01 ville jeg definitivt ha sjekka ut, sjøl om den mangler fjernkontroll. Prisen ligger på £299 hos Audioaffair. Har sett den til €309 i Tyskland.

UD-H01 Digital/Analog Converter with USB Audio Input (32bit DAC) | TEAC Europe GmbH

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på en Cambridge DacMagic selv, og vurderer virkelig en ny dac. Problemet mitt er at jeg 1. ikke egentlig "savner" noe akkurat nå i lydbildet mitt, og 2. faktisk er veldig usikker på om jeg kommer til å høre noen markant forskjell.

Hører primært på Spotify, med tidvis avspilling av FLAC. Må medgi at jeg hører forbannet lite forskjell her. Utstyret er da PC -> optisk til Cambridge DacMagic og videre til en Schiit Lyr rør-amp / Matrix Quattro SS-amp for hodetelefoner -> Audeze LCD-2. Detaljenivået, bass og lydbilde er opplever jeg allerede perverst godt - og jeg hører lite forskjell på FLAC og Spotify premium (om noe forskjell i det hele tatt?).

Kanskje er det bare tåpelig med ny dac? Samtidig frister Nads nye M-51-dac meg veldig, uten at jeg kan si noe logisk om "hvorfor". Designet? Viten om at man går fra 24 til 35 bit? Et intenst ønske om en "aha"-opplevelse? At dac er den svakeste komponenten i anlegget mitt nå er jeg helt sikker på - men i hvilken grad det faktisk betyr noe vet jeg ingenting om. Får desverre ikke testet med meg dac på hjemlån fra klubben (antar jeg), noe som gjør det hele forbannet vanskelig å bestemme seg.

Samtidig er jeg ganske skeptisk til brukte daccer, rett og slett fordi teknologi og utvikling later til å bevege seg i et ganske voldsomt tempo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •