Cambridge 650T dab som "hakker" på lyden..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge 650T dab som "hakker" på lyden..

Er den noen som kan gi meg noen råd angåendes ett irritererendes problem med min 2.mnd.gammle DAB Tuner,så hadde jeg blitt happy.
    Bor på Kleppestø/ASKØY,og i utgangspunktet skal jeg ha god DAB dekkning her hos meg.
    Kjøpte meg nyligt en helt ny 650T hos merkehandler her i Bergen,siden jeg hører en del på radio,og ville ha DAB denne gangen.
    Har Cambridge A 740 forsterker også,så passet jo inn med denne også.
    Problemet er att den hele tiden "hakker/kutter i lyden.
    Kan høre på den noen minutter,så blir det helt stille noen sekunder i høytalerne for så å komme igjen,og dette pågår hele tiden dessverre.
    Tok opp problemet med en i nettbutikken til samme kjede,og han forsto heller ikke hvorfor dette skjedde,siden jeg var godt innenfor DAB dekkningsområdet.
    Foreslo att jeg bestilte/kjøpte meg en "STRONG digital tv-digital active indoor DVB-T antenna srt ant 12 uhf/vhf 45db" antenne m/forsterker fra de,så ville dette løse seg mente han.
    Ok.. bestilte en slik der da,og fikk den hjem.
    Måtte få tak i en annen kabel da kontaktene måtte være like i begge ender(den som var med hadde en vanlig tv.antenne kontakt i ene enden,så for meg ser det ut for att dette er en tv antenneforsterker,og om den har noen effekt på DAB signaler til radio..det hvet jeg ikke,men.men..)
    Saken er den att jeg fortsatt ikke merker noen som helst bedring med tanke på denne irriterendes og konstante kutting i lyden,og blir litt sånn att jeg nesten ikke gidder å bruke denne forholdsvis kostbare 650T tuneren jeg innvisterte i til annlegget mitt hjemme,og heller bruker en liten Argon DAB bordradio,som imiddlertid virker helt fint på signalene..
    Er ikke så tekkniskt annlagt egentligt,men etter å ha kjøpt en slik antenneforsterker etter råd fra dette firma for å løse problemet utover selve tuneren,så ville jeg høre her om det er andre forslag jeg kan forbedre lydsignalene med,da denne 650T må være spesielt krevendes på inngangs signaler har jeg funnet ut,og har jo egentligt lyst til å bruke denne også da i forbindelse med resten av stereoen,da lydbildet ellers selfølgeligt er bedre enn fra en slik bord radio kan prestere.
    Finnes det noen rene DAB signal antenne/forsterker,gjerne med linker til som noen av dere kjenner til,så får jeg forsøke meg på å kjøpe en antenne til,eller andre forslag for å løse problemet mitt?

Kansje andre her med samme DAB radio som opplever samme problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen ideer eller tips om hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette med att signalene virker som å forsvinne,eller en link til en eller annen DAB antenne som vil forsterke inngangs signalet for meg?

Denne antenneforsterkeren de fikk meg til å kjøpe på HFK nettbutikk,og som jeg ikke merket noen bedring med,er det en ren tv antenneforsterker,altså helt bortkastede penger,eller burde den forbedret mine DAB signaler?

Grit å vite dette siste,da jeg må begynne å tenke på pm det er selve DAB tuneren det er noe feil med,og litt dumt å gå inn på butikken å slå i bordet med det,viss det viser seg att det er mine antennesignaler feilen ligger på.

Som sagt har jeg ingen problemer med den enkle Aragon DAB radioen signalmessigt fra samme HFK butikk,og 5300 Kleppestø skulle være innen god DAB dekkning i følge det jeg har fått oppgitt,så litt fortvilet og rådvill her nu etterhvert:-| .

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Buddy2010
    Er den noen som kan gi meg noen råd angåendes ett irritererendes problem med min 2.mnd.gammle DAB Tuner,så hadde jeg blitt happy.
    Bor på Kleppestø/ASKØY,og i utgangspunktet skal jeg ha god DAB dekkning her hos meg.
    Kjøpte meg nyligt en helt ny 650T hos merkehandler her i Bergen,siden jeg hører en del på radio,og ville ha DAB denne gangen.
    Kan høre på den noen minutter,så blir det helt stille noen sekunder i høytalerne for så å komme igjen,og dette pågår hele tiden dessverre.
    Tok opp problemet med en i nettbutikken til samme kjede,og han forsto heller ikke hvorfor dette skjedde,siden jeg var godt innenfor DAB dekkningsområdet.
    Foreslo att jeg bestilte/kjøpte meg en "STRONG digital tv-digital active indoor DVB-T antenna srt ant 12 uhf/vhf 45db" antenne m/forsterker fra de,så ville dette løse seg mente han.
    Måtte få tak i en annen kabel da kontaktene måtte være like i begge ender(den som var med hadde en vanlig tv.antenne kontakt i ene enden,så for meg ser det ut for att dette er en tv antenneforsterker,og om den har noen effekt på DAB signaler til radio..det hvet jeg ikke,men.men..)
    Saken er den att jeg fortsatt ikke merker noen som helst bedring med tanke på denne irriterendes og konstante kutting i lyden,og blir litt sånn att jeg nesten ikke gidder å bruke denne forholdsvis kostbare 650T tuneren jeg innvisterte i til annlegget mitt hjemme,og heller bruker en liten Argon DAB bordradio,som imiddlertid virker helt fint på signalene..
    Er ikke så tekkniskt annlagt egentligt,men etter å ha kjøpt en slik antenneforsterker etter råd fra dette firma for å løse problemet utover selve tuneren,så ville jeg høre her om det er andre forslag jeg kan forbedre lydsignalene med,da denne 650T må være spesielt krevendes på inngangs signaler har jeg funnet ut,og har jo egentligt lyst til å bruke denne også da i forbindelse med resten av stereoen,da lydbildet ellers selfølgeligt er bedre enn fra en slik bord radio kan prestere.
    Finnes det noen rene DAB signal antenne/forsterker,gjerne med linker til som noen av dere kjenner til,så får jeg forsøke meg på å kjøpe en antenne til,eller andre forslag for å løse problemet mitt?

Hvilken antenne inngang bruker du?? Det er jo to: en for FM og en for DAB signaler....bruker du begge eller bare FM inngangen????????
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker den som er dedikert Dab mener jeg bestemt.
    Hvet ikke hva de heter/modellbetegnelse på pluggene,men er den type plugg en først tykker inn i inntakspluggen bak på radioen,og som har en slik mutter på som en skrur/tighter til med.
    (plugg ut fra tuner har altså gjenger utvendigt,om det blir klarere)
    Rtter som jeg kan lese i bruksannvisningen til denne cambridge 650T dab tuneren,så har jeg plugget den etterkjøpte antennen inn i "riktigt hull" altså.. .
    Det står også fint skrevet i samme manual att den medfølgendes "tynne skytestrengen" av en liten stump antenneledning med en slik plugg påmontert i inntaksenden,"annbefales" å skiftes ut med en skikkelig god erstattnings antenne / ledning, da de der mer eller mindre innrømmer att den medfølgendes i Tuner esken ikke er all verden i så måte..
    (Men akkurat DET er jo ikke noe nytt,når det gjelder hverken den ene eller annen tilkobblingsledning som følger med i slike produkt esker originalt fra de fleste merker,så er innforstått med slikt fra før.)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde noe lignende der jeg bodde før - og før jeg solgte DAB og gikk over til nettradio. Hos meg var DAB-radioen veldig følsom for signalstyrken. På min radio kunne jeg lett lese av signalstyrken i displayet - og over 90 var problemfritt. Med én gang signalstyrken datt ned mot 80-85 begynte lyden å falle ut. Jeg oppdaget at oppsettet mitt var veldig følsomt for hvordan antennen lå. F.eks. kunne signalstyrken reduseres dramatisk hver gang kona hadde vært frempå med en lett berøring i f.m. støvtørking eller støvsuging.

Det kan ha stor betydning hvor i rommet du har antennen og hvor i huset du har tuneren din. Nær vinduer er bra. Bak murvegger fungerte ikke noe særlig hos meg. I hovedetasjen fungerte det på et vis, men jeg kunne bare glemme DAB i underetasjen. På kjøkkenet lå signalstyrken på 95-100 - i stuen kunne den samtidig ligge på 60-70. Broren min opplevde litt av det samme som meg. Han skulle gjerne ha flyttet DAB-antennen en 30 cm til siden - men da forsvant lyden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Bruker den som er dedikert Dab mener jeg bestemt.
    Hvet ikke hva de heter/modellbetegnelse på pluggene,men er den type plugg en først tykker inn i inntakspluggen bak på radioen,og som har en slik mutter på som en skrur/tighter til med.
    (plugg ut fra tuner har altså gjenger utvendigt,om det blir klarere)
    Rtter som jeg kan lese i bruksannvisningen til denne cambridge 650T dab tuneren,så har jeg plugget den etterkjøpte antennen inn i "riktigt hull" altså.. .
    Det står også fint skrevet i samme manual att den medfølgendes "tynne skytestrengen" av en liten stump antenneledning med en slik plugg påmontert i inntaksenden,"annbefales" å skiftes ut med en skikkelig god erstattnings antenne / ledning, da de der mer eller mindre innrømmer att den medfølgendes i Tuner esken ikke er all verden i så måte..
    (Men akkurat DET er jo ikke noe nytt,når det gjelder hverken den ene eller annen tilkobblingsledning som følger med i slike produkt esker originalt fra de fleste merker,så er innforstått med slikt fra før.)
    Etter det nestemann skriver, så vet jeg jo at Tv'en hakker =RiksTV såfort jeg holder påmed mobilen....så en antenne i vindu mot sender er nok bra...har du problemer med å finne en antenne, sjekk Njål Hansson for antenner...Bergen HiFi senter har produkter derifra. Jeg har hatt DAB radio i bilen i over 9 år, og det har fungert flott...men som med alt mulig digitalt: enten så har du signal, eller så er det hakk/stille....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,takker for alle svar så langt,og skal prøve å sjekke opp i den Bergens butikken,om ikke annet8) .
    Og.. jo,både stereoen med denne Cambridge 650T og den bordradioen(Argon DAB3+V3) jeg har her hjemme hos meg,står i samme rom(stuen).
    Begge står mot vinduer,men på hver side av stuen(Argon mot vest,og stereoen står vel mot østvendt vindu her tenker jeg).
    Har ikke noe måleinstrument her liggendes for åkunne kontrollmåle om det gir noe utslag på signal styrke,men selv om stuen her er rimelig stor,er det masse store åpne vindus felt rundt om på 3 vegger,og fra Øst ser jeg rett ut over mot Bergen sentrum fra tre huset jeg eier.
    Bor i 1 etasje,og ganske oversikteligt og åpent rundt huset mitt egentligt,med panoramautsikt mot byfjorden og Bergen som nevnt over.
    Blir jo litt smak og behag selvsagt,men det som var utslagsgivendes for att jeg nettopp kjøpte meg denne cambridgen med dab,var jo det att jeg var rimeligt godt fornøyd med min dab bordradio fra før,og likte blitt vant med DAB,og tenkte/drømte ikke tanken en gang att en radio som kostet 5-6 ganger så mye i butikk,skulle være så kravstor på plassering med tanke på signalene ut fra att de tross alt står i samme rommet:? .
    Kjøpte jo derfor denne antenne forsterkeren til rundt 500+ frakt fra nettbutikken deres etter rådføring med de pr.telefon,og da denne ikke gav noen som helst utelliing i positiv rettning på dette problemet mitt som egentligt irriterer meg mer og mer her nu,så får jeg bare bite i eplet,ta en tur over fjorden til sentrum og snakke med noen i den butikken som blir annbefalt over her,og se om vi finner en antenneforsterker som vil løse problemet mitt.
    Tror ikke det er noen vits i å kontakte HFK igjen om dette en gang til,da rådet jeg fulgte om kjøp av deres antenne,som jeg fortsatt misstenker egentligt har noe med DAB signaler å gjøre overhodet,var helt bortkastede penger i dette henseendes.
    Hvert litt opp og ned mine erfaringer med HFK om jeg tørr si det gjennom årene jeg har handlet der ,alt etter hvem du snakker med dessverre,og er vel en av grunnene til att jeg har bestemt meg for å kjøpe mine nye høytaler oppsett ett annet steds denne gang,etter mange år som god og trofast kunde hos de siden de tok over audioscan i Hollendergågatens.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykker du på "Info"-knappen på tuneren din et passende antall ganger, vil du kunne lese av hvilken signalstyrke tuneren din opplever der og da.

Etter å ha lest din beskrivelse av problemet litt nøyere, ble jeg plutselig litt usikker på denne antennen du har koblet på. TV og DAB er ikke nødvendigvis kompatible sånn uten videre, skulle jeg tro. Kanskje har du blitt villedet m.h.t. hva denne antenneforsterkeren kan brukes til?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Trykker du på "Info"-knappen på tuneren din et passende antall ganger, vil du kunne lese av hvilken signalstyrke tuneren din opplever der og da.

Etter å ha lest din beskrivelse av problemet litt nøyere, ble jeg plutselig litt usikker på denne antennen du har koblet på. TV og DAB er ikke nødvendigvis kompatible sånn uten videre, skulle jeg tro. Kanskje har du blitt villedet m.h.t. hva denne antenneforsterkeren kan brukes til?
    Den innendørsantennen jeg bruker til RIKS TV heter One for All og den skal funke for digitalt bakkenett og DAB....husker ikke om det lå med en annen plugg....fåes hos Elkjøp/Lefdal...
    One-for-All | Universal Electronics

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hatt 2 stk nå med samme problem Droppouts av lyden. Deter ikke antenne problem men problem på Radioen.

Sankket med Hi fi klubben i går om dette og det ble bare hmmmm aldrig hørt det før og må sende mail til produktansvarlig i danmark.

Jeg er sikker på at dette er serie feil og de må rette dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •