Hvordan unngå utfasing i ønsket sweetspot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan unngå utfasing i ønsket sweetspot?

Har ett rom på ca 3,50x5,50 og ønsket sweetspot er sånn ca midt i rommet.

Problemet er "det vellkjent" at jeg bare ikke klarer å få trøkket jeg ønsker der jeg ønsker å sitte, det blir bortimot total utfasing og slik er det forsåvidt i store deler av rommet. Eneste sted jeg får "trøkk" er svært langt bak i rommet og ganske langt framme.

Plassering av høyttalere ser ikke ut til å ha all verdens å si, det hjelpe dog å plassere subbene bak men i rommet men det har jeg ikke lyst på av flere grunner.

Har satt opp bassfeller/glava i hjørnene framme og det hjalp litt men ikke nok.

Så det jeg lurer på er om noen har tips til andre ting jeg kan prøve? Vil det f.eks. hjelpe å sette opp bassfeller bak? Andre ting som kan hjelpe?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel mye av de samme problemene jeg har/hadde. Demping av frontvegg og bassfeller bak gjorde det nesten bra, men ikke bra nok.
    Men jeg har bestemt meg for å gjøre et forsøk på 15" i u-baffel konstruksjon. Det kan ligne på en dipol, men er mer enn tett kasse uten bakplate. Dette vil da gi en mye bedre spredningskontroll og ikke gjør at det ikke havner i hjørner, tak etc etc.

Denne skal jeg bruke fra ca 50-180hz ca. Det er der problemer mine i all hovedsak ligger.

Jeg kan si fra hvordan det løse seg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt sweetspot.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Flytt sweetspot.
    +1
    Kanselleringer som resultat av stående bølger må man først og fremst flytte seg ut av. Er det resultat av refleksjoner, kan flytting av høyttalere og tiltak hjelpe, men høres ikke ut som problemet ligger der. Sett swetspot helst langt fremme i rommet. Bassen vil være renere der enn helt bak.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Du har vel mye av de samme problemene jeg har/hadde. Demping av frontvegg og bassfeller bak gjorde det nesten bra, men ikke bra nok.
    Men jeg har bestemt meg for å gjøre et forsøk på 15" i u-baffel konstruksjon. Det kan ligne på en dipol, men er mer enn tett kasse uten bakplate. Dette vil da gi en mye bedre spredningskontroll og ikke gjør at det ikke havner i hjørner, tak etc etc.

Denne skal jeg bruke fra ca 50-180hz ca. Det er der problemer mine i all hovedsak ligger.

Jeg kan si fra hvordan det løse seg.
    Høres spennende ut! Har hørt tidligere at U/H-baffel kan hjelpe mot stående bølger, men samtidig så trengs det vell svært mye membran for å gi greit trøkk?

Problema våre er nok svært liknende, har ikke målt hva frekvenser som er hovedproblemet men 50-200 hz kan veldig godt stemme for de laveste frekvensene er det ikke noe problem med, det er "trøkket" som mangler. Har nettopp sett en film med sofa nesten bak i rommet og det er så sykt stor forskjell at jeg må prøve å finne en løsning på dette!

Sitat Opprinnelig postet av orso
    +1
    Kanselleringer som resultat av stående bølger må man først og fremst flytte seg ut av. Er det resultat av refleksjoner, kan flytting av høyttalere og tiltak hjelpe, men høres ikke ut som problemet ligger der. Sett swetspot helst langt fremme i rommet. Bassen vil være renere der enn helt bak.
    Det er snakk om hjemmekino og ikke ren hifianlegg så det er ikke så ideelt å sitte 1-1,5 meter ifra 106-130" lerret

Har lest om flere oppigjennom med lignende problem (bl.a. RiZLa_7) og en ting som slår meg er at flere av oss har noenlunde lignende størrelse/utforming på romma. Er det noe med dimensjonen på rommet (3,5x5,5m) som tilsier at jeg skal ha problem? Må innrømme at jeg har vært inne på tanken om å sette opp en ny vegg i bakkant for å få ned lengden kanskje med en meter dersom det er dimensjonen på rommet som er roten til problemet... Men det er isåfall såpass omfattende at jeg ikke har så lyst å prøve dette før jeg vet mer om teorien min holder mål

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du finder sweetspot kan det lønne seg å benytte noen redskap, f.eks. har høyttalere gjerne best lyd plasert 1/3, 1/5 eller 1/7 del inne i rommet. Sweetspot kan man ikke diktere hvor skal være men i midten av rommet er gjerne en litt dårlig løsning mener jeg, 2/3 er langt bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt med på den Nils og jeg er fleksibel på plassering men problemet er at det kun er 1-1.5m forran samt 0,5m bak det fungerer noenlunde bassmessig, og det å sitte så langt framme går ikke og så langt bak er heller ikke optimalt. Så om sweetspot blir midt i rommet eller om det er ett stykke lengre bak gjør ingenting bare jeg slipper helt bak/forran

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ikke forvente å få god bass der man synes det er mest praktisk og ha sitteplassen. Det hjelper ikke i særlig grad å pøse på med separate suber heller. Er det resultat av stående bølger, så vil man få de samme kanselleringer med suber også. Mulig en annen spredningsmønster kan gi et litt annet resulat, men det er tvilsomt at det vil utgjøre mye. Må i så fall over på noe som har radikalt annet spredningsmønster, som f.eks dipoler. Men det bør man prøve før man går den veien. Ikke sikkert det blir noe særlig forskjell.

Selge projektor/lerret og skaffe deg en 50" plasma? :wink:
    Men seriøst. Jeg mener man bør vurdere noe slikt hvis man skal bo der lenge. Utstyret bør tilpasses rommet. You can't beat the physical laws.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Utstyret bør tilpasses rommet. You can't beat the physical laws.
    Men hva er det med rommet som gjør at dette skal være så vanskelig å få til? Er det for stort, for lite, for avlangt.... ? Jeg er som sagt villig til å gjør endel endringer på rommet for å komme i mål men trenger hjelp for å vite hvor jeg skal begynne.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plott inn romdimensjonene i denne linken og så får du se hvilke frekvenser som skaper problemer med stående bølger og hvor i rommet de ligger (hvit er utfasing/sort er økning):
    hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

-egenmode-jpg

Ved å endre rommets fysiske størrelser så endrer du hvilke frekvenser som teller. Ideelt sett ønsker en å unngå utfasinger som ligger nær hverandre i frekvens - da får en et bredere felt i frekvensgangen som gir dip.

En mer avansert modellering er denne linken:
    Test: Stereoplay, Englisch
    Der kan du sette opp høytalere og suber i rommet og flytte rundt på dem og sjekke respons i sweetspot (flyttbart).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Men hva er det med rommet som gjør at dette skal være så vanskelig å få til? Er det for stort, for lite, for avlangt.... ? Jeg er som sagt villig til å gjør endel endringer på rommet for å komme i mål men trenger hjelp for å vite hvor jeg skal begynne.
    Det er ikke så store mål og det vil alltid skape en del stående bølger. Men først og fremst er nok problemet hvor du sitter. Midten i et rektangulært rom mener jeg alltid vil ha utfasinger og er bassfattig.
    Som regel bør man sitte ca. 38% (som et utgangspunkt) ifra frontvegg eller bakvegg. Med 5.5 m lengde skulle det tilsi 2.09 m.

Ellers kan det også hende at du har vegger hvor bassen går i stor grad igjennom. Da kan løsningen være å få stivet opp vegger. Det bør nok en akustiker se på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Høres spennende ut! Har hørt tidligere at U/H-baffel kan hjelpe mot stående bølger, men samtidig så trengs det vell svært mye membran for å gi greit trøkk?

Problema våre er nok svært liknende, har ikke målt hva frekvenser som er hovedproblemet men 50-200 hz kan veldig godt stemme for de laveste frekvensene er det ikke noe problem med, det er "trøkket" som mangler. Har nettopp sett en film med sofa nesten bak i rommet og det er så sykt stor forskjell at jeg må prøve å finne en løsning på dette!
    En får begrenset dypbass med u og h baffel, men der har jeg uansett 21" å bruke, og i frekvenser fra 45 og ned har jeg så og si ingen problemer med stående bølger. Det er heller ikke så vanlig. Problemområdene er størst fra 50-200hz.

Skal bruke 4 stk 15" i U-baffel. Burde bli nok headroom det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •