Hifiklubbens matching på demoer: NAD på B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifiklubbens matching på demoer: NAD på B&W

Jeg har ofte lurt på hvor klubbens nærmest konsekvente matchingvalg på B&W stammer fra: man bruker NAD som fast partner virker det som.

Hver eneste gang jeg har fått demonstrert B&W hos klubben, så har NAD vært partner på elektronikksiden. Spesielt på CM serien virker man å bruke den integrerte 150 watteren til 9 laken som standard, det har jeg og flere bekjente opplevd flere ganger ved besøk hos HFK.

Grunnen til at jeg poster denne tråden er at jeg mener dette er en lite heldig kombo, og at denne forholdsvis rimelige NAD elektronikken ikke får frem det beste i CM serien. Intet galt med NAD, men jeg mener de spiller bedre på for eks Dali høyttalere. I mine øyne låter elektronikk med "varmere og fyldigere" og ikke fullt så sterilt sound bedre på B&W. Et konkret eksempel i klubbens egne sortiment er Denon, for eks de større integrerte som PMA 1500 AE eller aller helst PMA 2010 AE. For ikke å snakke om Cambridge sine 740A eller 840A som er en killer kombo med spesielt CM serien.

Jeg har reflektert rundt dette i det siste, og lurer på om dette kan handle om avanse? Har klubben større avanse på NAD produkter og ønsker derfor "booste" dette merket så mye som mulig i demoer for om mulig øke salget av produktene? For meg er det uansett et mysterium at de så konsekvent "pusher" NAD på B&W høyttalere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. De fleste HFK butikker har de fleste modellene ligge som demo, så det er jo bare å spørre om du kan få høre annen elektronikk. De er veldig fleksible på akkurat det. Så det er ganske bra.

En annen ting er at de har rom som har spesielle merker. f.eks: CV rom eller Dali rom. Og da setter de ofte inn noe elektronikk som de tror passer. Smaken er som baken og ikke alle som liker akkurat det de har plassert i det rommet. Så da er det bare å spørre om å få høre noe annet.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Godt spørsmål. De fleste HFK butikker har de fleste modellene ligge som demo, så det er jo bare å spørre om du kan få høre annen elektronikk. De er veldig fleksible på akkurat det. Så det er ganske bra.

En annen ting er at de har rom som har spesielle merker. f.eks: CV rom eller Dali rom. Og da setter de ofte inn noe elektronikk som de tror passer. Smaken er som baken og ikke alle som liker akkurat det de har plassert i det rommet. Så da er det bare å spørre om å få høre noe annet.

Absolutt, klubben er utrolig serviceinnstilte og bytter gjerne elektronikk hvis de har det du vil høre på lager. Håper ikke dette innlegget oppfattes som noe "hets" mot HFK, det er det ikke ment som. Jeg er som dere ser på anlegget mitt også, svært glad i merker som HFK fører.

Undringen min dreier seg mest rundt dette med at jeg syns det er en merkelig prioritering å kjøre NAD som standard (førstevalg) på CM serien på høyttalerdemoer. 840 A burde utvilsomt hatt denne rollen mener jeg, helt sykt bra kombinasjon med CM serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet i klubben i mange år (noen år siden nå), og preferansene den gang var ofte noe i retning av "Hey, den ampen er ledig, den tar vi"-prinsippet.
    Ofte har man hatt en vellykket demo på en kobinasjon, og da bruker man ofte den igjen. I gamle dager hadde vi tid også i Klubben til å sette oss ned og lytte på forskjellige komboer og finne noe vi likte, men slikt er det dårlig med om dagen. Da jeg begynte i Klubben åpnet butikken klokka to, og vi var på jobb fra ti og hadde god tid til å lytte og teste. Nå blir det helst at vi finner en kombo en kunde ber om, og om det funker bra så bruker vi den framover.
    Samtidig så er den generelle regelen at NAD er masse krefter og B&W trenger masse krefter, så da er matchen grei. Husk at ofte så spiller vi MYE høyere på demo enn de fleste gjør hjemme, så det som funker i et stort butikklokale på høyt volum er langt fra det samme som fungerer bra hjemme i en stue på moderat nivå.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enig med deg, spesielt at Cambridge er en kanon kombo på BW. Selv liker jeg også NAD på BW, da spesielt på 600 serien!

Men, NAD M2 på CM9, det spilte vannvittig bra!!! Anbefales en lytt!

Ellers er det jo ofte Classe på BW 800 som testes, det er iallefall feil i mine ører. Cambridge 840 spilte ringer rundt Classe sin integrerte på 805 iallefall!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok fordi veldig mange i HFK liker lyden fra NAD sammen med B&W. Aldeles ingen dårlig kombo syntes jeg, men det blir jo litt smak og behag.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mye enig med deg, spesielt at Cambridge er en kanon kombo på BW. Selv liker jeg også NAD på BW, da spesielt på 600 serien!

Men, NAD M2 på CM9, det spilte vannvittig bra!!! Anbefales en lytt!

Ellers er det jo ofte Classe på BW 800 som testes, det er iallefall feil i mine ører. Cambridge 840 spilte ringer rundt Classe sin integrerte på 805 iallefall!
    Nettopp ja! 840A v2 har jo fått folk til å hoppe i stolen nærmest, så fett spiller den på CM serien. Har selv hørt den på Cm8 hos klubben, og inntrykket brente seg så inn at det er derfor jeg gradvis bytter over til Cambridge elektronikk for mine egne CM7 også.

751 blu-ray spiller er i boks, neste trinn blir å få forsterkeri fra Cambridge også slik at jeg får et rent Cambridge oppsett.

M2 har fått suverene anmeldelser og svært mye gode erfaringer, så er ikke overraskende at den er en kanonmatch på CM9.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg har jobbet i klubben i mange år (noen år siden nå), og preferansene den gang var ofte noe i retning av "Hey, den ampen er ledig, den tar vi"-prinsippet.
    Ofte har man hatt en vellykket demo på en kobinasjon, og da bruker man ofte den igjen. I gamle dager hadde vi tid også i Klubben til å sette oss ned og lytte på forskjellige komboer og finne noe vi likte, men slikt er det dårlig med om dagen. Da jeg begynte i Klubben åpnet butikken klokka to, og vi var på jobb fra ti og hadde god tid til å lytte og teste. Nå blir det helst at vi finner en kombo en kunde ber om, og om det funker bra så bruker vi den framover.
    Samtidig så er den generelle regelen at NAD er masse krefter og B&W trenger masse krefter, så da er matchen grei. Husk at ofte så spiller vi MYE høyere på demo enn de fleste gjør hjemme, så det som funker i et stort butikklokale på høyt volum er langt fra det samme som fungerer bra hjemme i en stue på moderat nivå.
    Veldig synd det du forteller om mindre tid til testing og slikt før butikken åpner. Jeg mener slikt skaper kompetanse samt trygghet rundt produktene, hva som passer sammen, hva som er killer komboer osv. Man får litt inntrykk på flere områder at HFK er iferd med og vannes ut når det gjelder "spesialforretningpreget" sitt?

NAD har krefter, men det gjør ikke en svale alene. Lydsignaturmessig syns jeg (iallfall rimelig) NAD elektronikk setter B&W i et svært lite heldig lys, og spesielt gjelder dette da CM serien,- som jeg personlig liker svært svært godt og vet hva er god for. Her burde man som nevnt tidligere etter mitt syn kjørt på de større Denon og cambridge forsterkerne.

I mine øyne skulle man tro at klubben hadde alt å tjene på å utføre så god matching som mulig ved demoer for potensielle kunder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koster mer å ha en selger sittende henslengt i en stol i to timer enn å ha en litt dårlig match stående i butikken. Dessuten er det veldig mye smak og subjektivitet, samt bruk og rom som vil diktere hva som fungerer i en stue og hva som fungerer i et demolokale. Vanskelig kabal både for arbeidsgiver, selger og kunde. Men i de fleste butikker blir de ansatte oppfordret til å teste utstyr hjemme i eget rom, som gir en god erfaring.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten bare opplevd at B&W er matched med Denon eventuelt Cambridge

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg har nesten bare opplevd at B&W er matched med Denon eventuelt Cambridge

Høres lovende ut Dette forteller antagelig at man fører noe forskjellig praksis rundt om hos de forskjellige HFK butikkene. Jeg har som nevnt stikk motsatt erfaring, hvor B&W spilles nærmest konsekvent med rimelig NAD elektronikk, og da særlig den 150 watts integrerte til 9000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig. Denon og Cambridge er en perfekt match til B&W, samme med H/K etter min mening. Etter å ha hatt H/K og Denon en stund nå, så er jeg godt fornøyd med det. Dali passer bedre til NAD, helt enig. Jeg jobber på utplassering på HFK igjennom skolen, og har selv sett at de bruker NAD på Bowers, noe jeg slett ikke liker. Jeg har ingenting imot NAD, da jeg selv har hatt NAD, men det er ikke en perfekt match til B&W. Da MÅ Denon, Cambridge og H/K være en herlig match. Jeg har hørt en del Bowers høyttalere fra de, og har bestandig foretrekt og høre det på Denon. De prøvde og sette på NAD til meg, men d ajeg stoppet de og så : Er det ikke dere som sier at Denon er en perfekt match til Bowers da?. Da fikk jeg Denon og etter det har jeg ikke hørt på NAD til B&W og Dali.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg er helt enig. Denon og Cambridge er en perfekt match til B&W, samme med H/K etter min mening. Etter å ha hatt H/K og Denon en stund nå, så er jeg godt fornøyd med det. Dali passer bedre til NAD, helt enig. Jeg jobber på utplassering på HFK igjennom skolen, og har selv sett at de bruker NAD på Bowers, noe jeg slett ikke liker. Jeg har ingenting imot NAD, da jeg selv har hatt NAD, men det er ikke en perfekt match til B&W. Da MÅ Denon, Cambridge og H/K være en herlig match. Jeg har hørt en del Bowers høyttalere fra de, og har bestandig foretrekt og høre det på Denon. De prøvde og sette på NAD til meg, men d ajeg stoppet de og så : Er det ikke dere som sier at Denon er en perfekt match til Bowers da?. Da fikk jeg Denon og etter det har jeg ikke hørt på NAD til B&W og Dali.
    Utrolig kult å høre at du har sagt ifra

Og vi er jo helt enige her. NAD er konge det, power og rockability til tusen, men det får ikke frem det beste hos B&W og CM serien spesifikt.

Dali har en varmere og mer frempå klang enn B&W i utgangspunktet og harmonerer bedre med NAD i så måte.

Blir forøvrig spennende å høre de nye Cambridge produktene som kommer nå utpå vårparten på B&W, tror det kan slå nye rekorder når det gjelder perfekt matching

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •