Bedre lyd når forsterkeren er blitt varm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd når forsterkeren er blitt varm?

Hei...

Jeg har stor interesse innenfor HIFI og Hjemmekino og føler jeg har behov for å vite "alt". Jeg sitter som regel å leser her inne på ting jeg vil finne ut av, men har nå kommet over noe jeg ikke finner svar på.

Jeg sitter ofte på lørdagskvelder å hører på musikk eller ser film.
    Og det jeg mener jeg som følger.
    At lyden blir bedre når jeg har spilt litt musikk eller sett en film og forsterkeren(e) er blitt varme.

Kan det være noe i at lyden blir bedre når forsterkeren er blitt varm?
    Er det når forsterkeren/receiveren blir varm eller kan det være når min aktive subwoofer er blitt varm?
    Eller kan det rett å slett være høyttalerne som er blitt varm og får bedre lyd?

Noen som har synspunkter på dette, eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei.

Høyttalere vil endre egenskap med lufttemperatur, og fuktighet. Den interne varmen som utvikles har negative konsekvenser.

Elektronikkomponenter har temperaturkoeffesienter. Det betyr at egenskapene endres litt som funksjon av egentemperatur. Om dette er positivt eller negativt vil variere fra produkt til produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo slik at jo varmere et ledende metall blir, jo større effektap får man, eller? Slik at teoretisk får man mindre effekt ut av en varm forsterker?

Til meg høres det ut som det motsatte sjer, jeg synes bassen blir litt mer realistisk, ikke stativhøyttaler bass som er langt oppe i frekvens, men litt dypere bass, jeg synes også diskanten blir roligere og ikke fult så lys.

Mitt anlegg står på gutterommet slik at det blir brukt til soverom om natten og er derfor kalt når jeg tar i bruk anlegget tidligere på dagen.

Anlegget er i min signatur

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hakong
    Det er jo slik at jo varmere et ledende metall blir, jo større effektap får man, eller? Slik at teoretisk får man mindre effekt ut av en varm forsterker?

Til meg høres det ut som det motsatte sjer, jeg synes bassen blir litt mer realistisk, ikke stativhøyttaler bass som er langt oppe i frekvens, men litt dypere bass, jeg synes også diskanten blir roligere og ikke fult så lys.

Mitt anlegg står på gutterommet slik at det blir brukt til soverom om natten og er derfor kalt når jeg tar i bruk anlegget tidligere på dagen.

Anlegget er i min signatur
    En tilting mot mørkere klang kan teknisk bety to ting. Enten er elektronikken laget for å låte optimalt ved en gitt temperatur, og det tar litt tid før denne temperaturen oppnås.

Alternativt kan det være at høyere varme gir litt høyere motstand her og der. Dette kan så resultere i litt slappere bass (mindre kontroll), som oppleves som fyldigere og dypere bass. Samme kan gi mild avrulling i toppen.

Ett tredje alternativ er at det går litt tid før man slapper skikkelig av når man setter seg ned for å høre på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt klokere, tror det kan være en blanding av alternativ en og tre, alternativ to tror jeg ikke det er i og med at jeg spiller på en relativt lavt nivå om lørdagskveldene

Takker for svar

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ta tid før tomgangsstrømmen i utgangstrinnet er stabil også.
    når jeg justerte en forsterker her tok det minst en halvtime før den sluttet å bevege seg etter påslåg. deretter måtte jeg finjustere i 10min. intervaller før riktig posisjon på trimpot var lokalisert. -ennå varierer den betydelig fra kald tilstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kan ta tid før tomgangsstrømmen i utgangstrinnet er stabil også.
    når jeg justerte en forsterker her tok det minst en halvtime før den sluttet å bevege seg etter påslåg. deretter måtte jeg finjustere i 10min. intervaller før riktig posisjon på trimpot var lokalisert. -ennå varierer den betydelig fra kald tilstand.
    Hvordan kan det påvirke lydkvaliteten?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste forsterkere er klasse "AB". A betyr at de har en viss fast hvilestrøm for å minimere overgangsforvrengningen som forekommer når vekselspenningen ut til høyttaler hopper mellom + og -
    Crossover distortion - Wikipedia, the free encyclopedia

feil/lav tomgangsstrøm kan øke forvrengningen enklere sagt

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

interresant dette. Selv mener jeg bestemt at min Audio Note forsterker låter best etter 4-5 timer. Det er ikke slik at den låter dårlig etter 2 min heller men lyden forandrer seg litt til det bedre.

Oppløsningen er den samme men gjengivelsen blir mere rolig og kontrollert. Vanskelig å forklare men jeg liker ikke å hive på "utfordrende" materiale den første timen da "roen" ikke er der før noen timer . Dette er en klassen A SE rør forsterker.

Ellers synes jeg min Hegel h200 også forandrer seg en del på 2 timer. Fra lys og kald gjengivelse til mer mørkere/varmere klang i diskanten spesielt. Den kan fortsatt være litt pågående i øvre mellomtone dog. Men slik er den ampen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •