Ny musikalsk receiver som skal brukes med Hegel amp og DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny musikalsk receiver som skal brukes med Hegel amp og DAC

Mitt nåverende oppsett er:
    PC(asio4all) -> Hegel HD2 -> Yamaha RX-V1700 -> Hegel H2A -> (bi-amp)Audiovector Mi3

Jeg ser på min Yamaha som det svakeste leddet i dette oppsettet, og lurer på om jeg kan få anbefalinger på en ny som passer til resten av oppsettet.

Jeg bruker oppsettet primært mot PC for video og musikk. Men jeg vil også ha muligheten til å ta inn hdmi fra xbox og altibox.

Kan også nevne at jeg kjører de billige høytalerkablene fra soundgarden, noe som jeg vil endre på men er usikker på hva jeg skal velge.

Takker for svar!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, litt vanskelig å si noe egentlig? Har du tenkt å gå opp i pris, eller tenker du å prøve et annet merke?

Yamaha går jo for å være relativt musikalske, men det avhenger jo av hvordan du liker signaturen. Uansett, signaturen blir vel først og fremst preget av høyttalervalget, men det virker som du er fornøyd der?

Vedrørende høyttalerkabler, kjøp billig, men kjøp grovt/tykk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg mindre deler av receiveren, ikke DAC eller power delen. Den siste delen som jeg faktisk bruker (pre amp?), har det skjedd store fremskritt her?
    Og hvor mye bedre blir den når en går opp i pris i samme serie?

Jeg har tenkt meg Yamaha, denon eller arcam, men er åpen for forslag.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz har jo mange fine, og musikalske er de også. Men for ditt bruk vet jeg ikke om det er selve receiverdelen som gjelder.

Ikke bruker du DACen, og ei heller effektdelen muligens. Hvorfor ikke heller se på en ren prosessor?

Eller har du senter, bakhøyttalere som er koblet mot effektdelen av receiver? Hvis ikke, er det ikke mye poeng i å kjøpe ny receiver.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik S
    Nå bruker jeg mindre deler av receiveren, ikke DAC eller power delen. Den siste delen som jeg faktisk bruker (pre amp?), har det skjedd store fremskritt her?
    Og hvor mye bedre blir den når en går opp i pris i samme serie?

Jeg har tenkt meg Yamaha, denon eller arcam, men er åpen for forslag.
    Arcam går for å være bra, men har aldri hørt dem.

Denon og Marantz har vel en del likhetstrekk.

Når det gjelder evolusjonen av forforsterkeren, så er ikke mitt inntrykk av at det er der forskningen er hardest. Det er vel helst i nye audio-formater (DTS-HD ol), tilleggstjenester (Airplay, nettverksavspilling), bildebehandling (3D, 1080p, videoskalering ol). I tillegg går vel flere over på digitale forsterkningskretser (ICE osv).

Hva med å forsøke å låne en ny forsterker? Kjipt å brenne av 10k+++ hvis det ikke gir noen bedring av lyden.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Arcam er sagt at matcher bra med Audiovector. Derfor brukte de begge hverandre mye på messer tidligere. Har hørt Marantz på mine Audiovector, og det låt ganske bra på musikk, men da brukte jeg jo hele receiveren fra DAC til effekt.

Forforsterkerdelen i receivere i budsjettklasser er ikke påkostet særlig. Når du uansett også kjører ekstern DAC og dermed ikke benytter deg av den interne i receiver, er det lite å endre lydmessig med bytte av receiver. Samt at en receiver i idle, trekker nok en del mer unødig strøm enn en ren prosessor. En prosessor tar også mindre plass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V1700 er vel strengt tatt mellomklasse-receiver. Må nok opp på a2010 fra Yamaha for å finne tilsvarende i dagens receiver-valuta (10k).

Dessverre, så får man mindre 'bang for the buck' hvis man går litt utenfor mainstream (rene pre-multikanalsforsterkere o.l.) (over mellomklasse). Men, det er helt klart prioritering, men skal man gå den veien, må en fort vekk legge til 10-15 lapper til. Jeg lurer på om Onkyo har en slik pre-sak?

Eventuelt skalere ned til stereo og unngå HDMI-krøll.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kostet på meg en forforsterker med prosessorinngang og satt mellom reciever og effekt.

Alt etter hvor en legger listen så vil det koste fra røffly 3000 (brukt) og oppover.

Her er en liste (som ikke er oppdatert på en liten stund):
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

edit: F.eks:
    Micromega PA-20
    Primare PRE30
    Parasound NewClassic Model 2100
    Emotiva USP-1

Newcomer Gassolini sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel og audiovector til sammen gir nok en veldig oppløst og i overmåte analyserende sound. jeg ville muligens sett meg om etter en pre med prossesorinngang som er noe varm . En rørhybrid kanskje ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker for øyeblikket bare oppsettet mitt i stereo, men har vert inne på å kjøpe meg en center for å få bedre tale når jeg ser film. Men ett godt fungerende stereo oppsett vil nok være mest aktuelt å beholde, hvertfall hvis jeg finner en god løsning på delen mellom HD2 og H2A.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Forforsterkerdelen i receivere i budsjettklasser er ikke påkostet særlig. Når du uansett også kjører ekstern DAC og dermed ikke benytter deg av den interne i receiver, er det lite å endre lydmessig med bytte av receiver. Samt at en receiver i idle, trekker nok en del mer unødig strøm enn en ren prosessor. En prosessor tar også mindre plass.
    Jeg synes det er rart at denne har så lite å si når feks en Hegel P4A mk2 som gjør en "simplere" jobb koster 23k?

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ville kostet på meg en forforsterker med prosessorinngang og satt mellom reciever og effekt.
    Da kan jeg vel nesten kaste hele reciveren ut vinduet, da ca ingenting av den blir brukt?

Sitat Opprinnelig postet av Gassolini
    Hegel og audiovector til sammen gir nok en veldig oppløst og i overmåte analyserende sound. jeg ville muligens sett meg om etter en pre med prossesorinngang som er noe varm . En rørhybrid kanskje ?
    Dette høres interresant ut, kan du gi meg eksempel på dette? En smule varmere lyd hadde nok ikke skadet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik S

Dette høres interresant ut, kan du gi meg eksempel på dette? En smule varmere lyd hadde nok ikke skadet.

Jeg oppfatter Hegelen som veldig tysk , om du skjønner . Her er alt på plass , orden i rekkene og det hele sterkt forankret i matematiske formler som på pairet virker helt rett .
    Og det er kjempe gode forsterkere om de blir matchet rett. For om man kobler de på en høytaler med tilsvarende egenskaper og en lik kilde så kan det fort bli for analytisk og klinisk . Da ender man opp med å bli sittende å lete etter de gode innspillingene fremfor å lytte på musikken.

Så spørs det hva man vil da .

Forøvrig er dette min helt subjektive mening basert på flere år som Hegel forsterker eier i forskjellige oppsett.

Der er mange forskjellige merker som heller mot en varmere signatur og det er alt etter hva lommeboka tillater og hva du selv ønsker.
    Trenger du hdmi innganger da? Kan du ikkje kjøre de rett i tv og ta ut lyd via coax ?

Bytte av høytalerkabler m.m vil kun i beste fall føre til nyanseforskjeller , men det vil aldri forandre de store trekkene i lydsignaturen på oppsettet.
    Selvfølgelig , om man går fra skytestreng til kabel så kanskje

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det beste for meg vil være å gå for en stereo løsning og fikse HDMI utenom. (TV'en har bare 2, så jeg trenger nok en ekstra boks for det)

Jeg kunne godt tenkt å prøve noe med en varmere lydsignatur. Rør høres interresant ut men der har jeg svært lite peiling å hva jeg skal se etter.
    Ellers kan det kanskje vert spennende å kombinert hegel og marantz?

Emotiva som ble nevnt her vil kanskje gi meg noe lignende det jeg har nå eller vil det være ett merkbart løft?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der dukker til tider opp meget bra rør hybrider på brukten , så det kan være lurt å ta seg god tid. Lese litt rundt så en vet hva en venter på .

Uten om rør så gir jo Abrahamsen/EC et varmere lydbilde. i likhet med mangen andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •