Hjelp.. min Cambridge A 740 trenger mere kraft

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp.. min Cambridge A 740 trenger mere kraft

Hei-hei,er forholdsvis ny her inne på AV,men virkeligt fått øynene opp for både forumet og all kompetansen som ser ut til å florere her inne hos folk:-D .
    Jeg må vel regnes som godt under gjennomsnittligt annlagt tekknisk sett på duppeditter,og er vel mest fokusert på LYDEN jeg får ut av stereoen enn alle knapper og finesser..
    Etter en del år med sorround produkter,fant jeg til slutt ut att jeg ville tilbake til "basic".. stereo i 2 kanaler,da musikk er vel mitt hjerte nærmest.
    Er nok litt "utdatert" på dagens dedikerte rene stereo kompnenter,og utifra litt lett kikking i diverse blader,bestemte jeg meg for å starte med innkjøp av en test rost Cambridge Azur A 740 forsterker i sort.
    Ble rett etterpå kjøpt inn en fra samme merke Azur 650T dab tuner,og i samme slengen en Nad C 565 CD spiller,da jeg synes denne var noe mere "fremtidsrettet" enn Cambridges spiller i samme prisklasse,da førstnevte hadde usb inngang,spilte RW,etc..
    I foreløpikt må jeg slite noen uker til med noen gamle Proson 63 høytalere+ en middelmådig us-carvor aktiv sub,tidligere kjøpt på netthandelen,da jeg må begynne i en ende,og turen er egentligt kommet til høytalere nu ja.
    Har vel mer eller mindre bestemt meg for å forsøke meg på ett sett med
    ATZ 29.26MK2/ 2 sett W10-17,og da også 2 stk.sub amp 1 forsterkere fra samme merke til å drive 10" subbene.
    Har jo fått med meg de gode kritikkene høytalerne til XTZ har fått både her inne og ellers,så tror ikke jeg havner helt utenfor ved dette valget da.
    Har en ganske stor stue på vel 60kvadrat,og tenkte også på DIVINE fra samme merke,men leste de var plasskrevendes ut fra veggen(må ta hensyn til kona...)samt en hel del dyrere..,noe som tilsa litt lenger ned i serien deres..ikke minst for husfreden her hjemme.:???:
    Er over 50",så er vel passert "frykteligt høyt" alderen egentligt, men liker å kose meg forran "gammelmusikk" som Uriah Heep,Slade,Simon&Garfunkel litt Andrea Bocelli,og ja.. egentligt litt av hvert..
    Men til bake til poenget mitt(glemmer meg helt vekk..)
    Den gamle Denon sorround forsterkeren min var på 7*120 watt mener jeg,og mente det ble godt nok med Cambridges 2*100 watt som ren stereo fremover.
    Liker veldig godt 740,en, men må jo ærlig nu innrømme att det blir"smått",selv med mine gamle Prosoner,og har lest att disse xtz 99.26 krever MINIMUM 2*100watt forsterker effekt,og regner med det ikke blir nok nu her selv med eksterne sub amplifier til kassene.
    Kobblet opp cd spiller og radio til den gamle Denonen før den nyligt ble solgt,og må si det gav bedre trykk i Prosonene mine dessverre enn Cambridgen klarer å gi meg(også mer detaljer/fyldig lyd,noe som var litt overaskendes,da 740,en nettopp fikk kjempekritikk for detaljrikdommen i tester).
    Så ble litt skuffet der,og fått noe å tenke på må en si..
    Regner med og forventer att det "bor mer" i 740,en,men mangler altså power tydeligvis,og da denne er heltnyligt kjøpt sammen med det andre,har jeg egentligt ikke hverken lyst..eller råd til å bare skifte den ut sånn uten videre heller:???: .
    Nu er jo ikke jeg så tekkniskt begavet,men går det an å kobble inn bak på den ett ekstra slutt trinn(kraftigere effekt trinn,som kan styres fra denne 740,en helt og holdent?
    Vil det være negativt lydmessigt i forrhold til denne cabridges egne detaljer?
    Tror rett og slett jeg ikke kommer til å få fullt utbytte av denne 20000 kroners høytalerpakken jeg vil ha i hus,slik tingene beror her nu,og ser derfor på mulighetene som beskrevet like over her.
    Ønsker gjerne innspill/tipps om gode løsninger/produkter i ett slikt henseende fra innsiktsfulle folk her inne:-D ,og siden økonomien og innvesteringene her nu har hvert relativt merkendes i lommeboken siste måneder,og med nytt høytalerprosjekt i vente,så er jeg spesielt interisert i produkter som kan løfte lydbildet for minst muligt penger i øyeblikket,og ser ikke heller bort fra gode bruktkjøp,så er det sagt.
    Nu er jo alt her i sort utførelse,så ser helst noe i samme farge,ellers må jeg gjemme vekk ett evt. effekt trinn(smil),da konefaktor spiller litt inn sakl jeg få henne med på galloppen(det er gale nok som det er faktiskt):?
    Håper på noen gode råd her om ikke annet,og også gjerne hvordan jeg best muligt skal kobble opp ett slikt ekstra forsterker trinn mot min cambridge 740,og i og med att jeg kommer til å bruke 2 stk. slutt trinn til subkassene ser jeg att denne bare har ett sett med utganger til subber,hvordan da kobble opp 2 slike sub effekt trinn?,evt. da i kombinasjon med det ekstra slutt trinn jeg tenker på også..
    mye jeg lurer på egentligt,og ikke greit når en ikke er så tekniskt annlagt:???: .

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Kjøp deg et slutttrin, allt fra 60-100w, så kan du kjøredet påden delen av høytalren du syns det passer best på (HF eller LF).

Jeg har selv opplevet 99.26 med 2x70, det var litt lite, gikk opp til 2x100, bedre. I dag har jeg 2x200 og det blosmtrer i høytaleren, den spiller stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp..min cambridge trenger..

Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Velkommen til forumet

Kjøp deg et slutttrin, allt fra 60-100w, så kan du kjøredet påden delen av høytalren du syns det passer best på (HF eller LF).

Jeg har selv opplevet 99.26 med 2x70, det var litt lite, gikk opp til 2x100, bedre. I dag har jeg 2x200 og det blosmtrer i høytaleren, den spiller stort.
    Tok turen innom byen der jeg stort sett alltid har handlet lyd før,og de foreslo att jeg kunne kjøpe meg enNad C 275 effektforsterker(2*150watt),og kobble den in i "pre-out" utgang bak på denne 740,en min.
    Da ville jeg styre alt med 740,ens fjernkontroll.
    Det jeg ikke helt forsto var att da ville camrbidgesens forsterkereffekt"forsvinne",men ville erstattes av Nads 2*150 watt i stedet.
    Kom nu i ettertid da til å tenke på att jeg da egentligt"bare" da får 2*50watt ekstra tiljengeligt/gevinst,og til en pris av 6000,- for disse 100wattene..
    Blir jo ett stykke igjen til 200 watt pr. kanal som du her anntyder Mjusiker"n,og skal jeg kjøpe 2 stk. slike slutt trinn og brokobble,blir prisen deretter..
    Han nevnte selfølgeligt også att jeg kunne sette min nyligt innkjøpte 740 på ett annet rom og istedet kjøpe en ny kraftig komplett sak av de,da de hadde gode kraftige saker de også..men som jeg skrev innledningsvis så er jeg egentligt fornøyd med min Cambridge,men trenger litt ekstra "power" med tanke på 60 kvadrat stue og planer om XTZ 99.26 m/mere..:|

Nevnte foresten mine tanker såvidt om nettopp disse høytalerne fra XTZ der inne siden det har hvert snakk om høytalervalg der før i butikken fra min side,og han kjente ikke til xtz,men fikk en "lynlytting 5.min."til noen B&W CM9 der inne til omtrent samme totale prispakke som jeg havner ut på ved en slik XTZ pakke komplett,men kan jo være meg,men de få minuttene jeg fikk lyttet til den ene sangen der,synes jeg det manglet en del nede "i kjelleren" på disseCM9,ene..prøverommet var jo heller ikke stort,og enten er det meg som er blitt ett slikt kravstort bassfantom på mine gammle dager:???: ,i og med att jeg har fått helt dilla på hifi etter overgang fra sorround,og børstet støv av gamle Uriah Heep etc..ellers er det nettopp dette att når en passerer de 50",svekkes hørselen så mye att dette må kompenseres med mere "trøkk" i kjeller rommet,ja skjønner snart ikke mitt eget beste..
    Så.. om denne Nad,en er "det rette" med tanke på evt. planen om å beholde denne Azur 740,en min,men med mere tilført kraft,eller om noen av dere har noen gode forslag/meninger å tilføre her til en litt forvirret sjel,så jeg kan bli rettledet etter beste evne..og fornuft,hadde jeg satt pris på slike innspill fortsatt ja,og takker for alle gode ideer,og helst i noenlunde familievannlig pris klasse,da det da er lettere å få "axept2 hos min bedre halvdel..
    Har jo ett forklaringsproblem der allerede i vente siden jeg har begynt å tenke på forsterker oggraderinger igjen allerede to mnd. etter mitt forsterker kjøp sist..
    Ser til slutt att det ligger en Dynamic Precision DA-1 effekt trinn her til salgs for en grei pris da,kjenner ikke til det totale lydbilde eller oppløsning på dette merket,om lydkvalitet på den kan sammellignes mot Cambridge med tanke på god detaljrikd på alround musikk, billig var den,godt med power regner jeg med etter å ha lest innlegg under annonsen,men vel... var kansje ikke heeelt det store utseendes på den å vise frem for konemor i stuen,smiiil..,så tror den detter ut,og må jo oppover til T.Heim for å hente denne også ser jeg.
    Kom til å tenke på her til slutt..ved å benytte pre-out utgangen bak på 740,en til ett ekstra slutt trinn,og i forbindelse med att jeg har planer om disse W10-17 med to stk.sub amp1 til å drive disse kassene med,bør det ikke være to seperate sub utganger bak på forsterkeren(en til hver sub-forsterker?),eller er det normalt/greit nok å bare benytte 1 utgang,bruke en slags Y-split,til disse sub-amp? til rent stereo bruk?
    Er masse ting jeg lurer på dessverre ser dere,så håper dre bærer over med meg.

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå vil jeg påstå at den effektforsterkeren vil levere "ekte" watt i forhold til oppskrevne watt på en reciver. så vil nok tro du vil merke betraktelig bedre kontroll på høyt volum, og mest sannsynelig et løft på bassområdet i og med at den får bedre kontroll på høyttalerene. Dette var iallefall erfaringene jeg fikk da jeg fikk meg effektforsterker, selv om den er oppgitt til å være dobbelt så sterk som reciveren.

En opplevelse en i klassen min når han fikk seg effekt (eldre modell av den du nevner) kontra reciveren som var oppgitt til samme effekt var at han kunne spille høyere, med mer klarhet, og bass i lydbildet, og var et betydelig løft i systemet.

om du ikke er fornøyd er det jo bare å levere den tilbake innen frist å få tilbake pengene

Lykke til mvh Samiboy

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,men akkurat dette med bassen,blir vel ikke det mest prekære for meg med tanke på att jeg mest sannsynlig vis havner på dette settet fra XTZ,og hvor W10-17 kassene blir matet fra hver sin eksterne sub forsterker utenom,så "sparer" vel litt på kraftreservene i stereo oppsettets effekt trinn der skulle en tro,da mye kraft går med til nettopp basselementene etter hva jeg skjønner.
    Cambridgen er vel litt "lys" i klangkarakter,i motsettning til Nad(eller er jeg på trynet her?),men setter pris på å få vite her nu att på tross av mitt enkle regnestykke på att å tilslutte dette effekt trinnet fra Nad som nøkternt teoretiskt "bare" yter 2*50watt mer på papiret enn min egen Azur 740,vil merke en fin oppgradering effektmessigt,noe som forhåpentligvis vil medføre att disse 99.26 MK2 vil nyte godt av,da de etter som jeg forstår ikke kommer fullt til sin rett uten å gi de rikeligt med "mat" fra ett resurs sterkt effekt trinn.
    Som nevnt hørte jeg overaskendes stor positiv forskjell på lytting fra samme cd spiller bare ved å kobble over fra cambridge til min gamle Denon sorround receiver på heller begrederlige og middlertideige høytalere,så fikk en klar "a-ha" opplevelse der hva masse kraftresever har å si på lydbildet,selv på lave volum på detaljrikdommen/lydbildet.
    Lærer så lenge en lever som de vise sier,og ser absolutt fordelen med å lære å lytte til hva andre mener før en løper på butikken og legger sine"flak" på bordet,og finner ut i etterkant att en kansje overvurderte egen erfaring/kunnskap på området.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Først og fremst så vil jeg bare oppfordre deg til å bruke litt mer avsnitt eller skrive litt mer "luftig". Det var ganske slitsomt å lese gjennom postene dine

Men uansett; Jeg har selv Cambridge 740 og synes dette høres litt merkelig ut. At en surroundreceiver med 7x120 skal gi deg mer av den lyden du ønsker høres veldig rart ut. Min 740 er hooket opp på et par B&W CM1 og jeg synes nesten det blir for mye bass, så jeg har satt i skumpluggene på høyttalerne for å roe ned bassen litt. Lyden er for øvrig helt fantastisk.

Er du sikker på at det ikke er snakk om noe feilkoblinger eller innstillinger? Jeg vil tro at Cambridgen er mer enn sterk nok til å drive de XTZene greit nok, og spesielt når du avløser bass-delen på egne forsterkere som du har planer om.

Jeg ville kjøpt den høyttalerpakken du har planer om å ta ting derifra. Hvis Cambrigde virkelig ikke gir nok lyd til høyttalerne så kjøper du ny forsterker eller bygger på med effektblokk.

NAD vil nok forresten være hakket med skarp/hissig i lydsignaturen enn Cambridge, som har en veldig nøytral og "ærlig" klang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener den skal være riktigt kobblet opp med tanke på ledninger her ja.
    Har ikke godt inn i dybden på menyen for evt. å finne noen feil innstillinger i programmet.
    Men..har med andre ord heller da ikke gjort andre inngrep enn nettopp det med å kobble over fra 740,en til denne Denon forsterkeren,og tilbake igjen,for å sjekke forskjellen i lydbilde og volum,og reagerte bare på denne forholdsvis store forskjell i Denon,ens favør..
    Var som sagt ikke inne i programmet på Azur,en og justerte noe der under denne testen.
    Er jo noen heller dårlige høytalere som jeg dessverre må slite med til nytt er i hus,men siden disse ble benyttet under begge forsøkene,må det være forskjellene på forsterkerne som gjorde det store utslag her.
    Kan ikke skjønne annet.

Apropos..tror ikke jeg fikk helt svar på mitt tidligere spørsmål om beste måte å kobble opp disse 2stk.(en til hver kanal)KTZ sub amp.1 som jeg vurderer å kjøpe med meg i samme slengen med de to 99.26 mk2 og to av disseW10-17 fra samme merke.
    Er jo bare ett sett utak bak på denne 740,en som står er merket kan legges ut for sub forsterker,og jeg hadde jo i tankene en slik sub1 til hver W10-17.
    Ved da evt. om jeg bestemmer/får behov for ett slikt Nad effekt trinn tilkobblet bak på 740,en,går vel den utgangen til Nad,en,eller?
    Ser på Nad 275 att den også bare har ett sett utak for sub forsterker,og regner med jeg da må gå ut i fra dette videre.
    Bør jeg ha en slik Y-split der da?
    Eller er det bedre måter å løse dette på mener dere?.
    Spør sikkert masse dumt her nu,men som sagt teknikk er ikke min sterkeste side,og klarer bare ikke se alt helt rett for meg med tanke på hvordan løse dette på best muligt måte.:|

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker PreOut på din Cambridge til en ekstern effektforsterker kobler du høyttalerne til den eksterne effektforsterker.
    Din Cambridge er nå en ren forforsterker hvor du kobler til kilder, regulerer volum osv.
    Om du trenger flere PreOuts bruker du selvfølgelig splittere ja.
    XTZ 99.26 blir vel ganske små høyttalere for et stort rom, tror du ikke? Jeg ville kanskje velge noen Kef gulvstående om det var meg der skulle handle.
    Høyttalere - Elkjøp
    Der finnes også Kef på brukten noen ganger.
    Jeg ville overveie andre subwoofere enn den XTZ du nevner (heter det, ikke KTZ), fordelene her er at du har flere muligheter for plasering av sub og høyttalere, normalt skal høyttalerne stå godt ute på gulvet for å spille bra og subbene vil gjerne stå nermere hjørnene i rommet for å spille bra.
    60 kvadrat er voldsom stor stue, og du trenger gode subwoofere for å få "ladet" rommet med bass, 2 stk 12" vil jeg mene.
    12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Ellers, om du vil ha mer ut av dine høyttalere ligger der en Hegel H200 på bruktbørsen, men den koster vel ca. 13K.
    Tror uansett det vil hjelpe utrolig mye på lyden om du får noen subwoofere i hus. Om du får subwoofer der har Hi-level inn, altså høyttaler terminaler inn, da bare kobler du på et sett kabler til subben fra ENTEN din forsterkers terminaler (samme som går til høyttalerne) ELLER fra høyttalernes terminaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om du bruker PreOut på din Cambridge til en ekstern effektforsterker kobler du høyttalerne til den eksterne effektforsterker.
    Din Cambridge er nå en ren forforsterker hvor du kobler til kilder, regulerer volum osv.
    Om du trenger flere PreOuts bruker du selvfølgelig splittere ja.
    XTZ 99.26 blir vel ganske små høyttalere for et stort rom, tror du ikke? Jeg ville kanskje velge noen Kef gulvstående om det var meg der skulle handle.
    Høyttalere - Elkjøp
    Der finnes også Kef på brukten noen ganger.
    Jeg ville overveie andre subwoofere enn den XTZ du nevner (heter det, ikke KTZ), fordelene her er at du har flere muligheter for plasering av sub og høyttalere, normalt skal høyttalerne stå godt ute på gulvet for å spille bra og subbene vil gjerne stå nermere hjørnene i rommet for å spille bra.
    60 kvadrat er voldsom stor stue, og du trenger gode subwoofere for å få "ladet" rommet med bass, 2 stk 12" vil jeg mene.
    12" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Ellers, om du vil ha mer ut av dine høyttalere ligger der en Hegel H200 på bruktbørsen, men den koster vel ca. 13K.
    Tror uansett det vil hjelpe utrolig mye på lyden om du får noen subwoofere i hus. Om du får subwoofer der har Hi-level inn, altså høyttaler terminaler inn, da bare kobler du på et sett kabler til subben fra ENTEN din forsterkers terminaler (samme som går til høyttalerne) ELLER fra høyttalernes terminaler.
    Så fin og kraftig ut den Hegel 200,og gikk inn og leste mye om den,og masse gode kritikker.
    Synes den var litt "ribbet" for inngang/utganger bakpå,noe som begrenser tilkobblingsmuligheter på sub/sub forsterker samt oppgraderingesmuligheter med tanke på fremtiden,noe som får meg til å holde litt tilbake der ja.

Kikket også på KEF linken din,samt leste litt om merket på nettet,men de krever litt plass rundt seg,og krver litt kraft før de klinger godt,og tror det rette for meg er noen plasseringsvannlige gode "alround høytalere",med fyldig lyd også i nedre register,også på forholdsvis moderat volum.
    Ved å ta utgang fra de vanlige høytalerutgangene,vil ikke dette være ett minus i forhold til dedikerte utganger,beregnet for sub utak effekt og lydmessigt da?
    Spør sikkert masse dumt her nu,men som sagt ikke den mest tekkniskt annlagte,og ikke alltid jeg klarer å følge logikken i alt muligt.

Ellers.. jo har en stor stue her,men er jo egentligt ikke ute etter noen ren "rocke bule" her heller(smil),men ok,enkelte ganger drar jeg kansje litt ekstra på når jeg hører på mine gamle 70"talls mimreslagere,og da er det jo litt greit med litt morrofaktor uten å ta helt av.
    Neste gang blir det gjerne simon&garfunkel eller Andrea Bocelli,alt etter sinnstemning,og da er jo ikke trykket det mest avgjørendes,og mer opptatt av helheten i lydbildet,og leve seg inn i musikkens detaljer godt plassert i stolen min.
    Så må man som gift mann også ta hensyn til konefaktoren,og store helt firkantede kasser hvet jeg ikke tiltaler henne,så noe a-la dette XTZ settet med sub-kassene plassert under selve høytalerne med avrundede former,og ikke løse "ekstra subkasser" ståendes rundt om,var lettere å få aksept for hos henne,så når en skal ha alt i felles stuen,er gift og kun ene parten er opptatt av lyd,blir det gjerne noen komprimisser en må foreta seg,og som påvirker valg mulighetene litt.:-|

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •