lyddemping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: lyddemping?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lyddemping?

jeg skulle gjerne spilt høyttalerne mine høyere uten å få klager, de står nå på Argon dempeføtter (http://www.hifiklubben.no/produkter/...ter_light.htm).

oppsett:
    NADC356BEE
    Cerwin-Vega XLS-28

hadde satt stor pris på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre, og gjerne linker til steder man kan få tak i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nickve
    jeg skulle gjerne spilt høyttalerne mine høyere uten å få klager, de står nå på Argon dempeføtter (http://www.hifiklubben.no/produkter/...ter_light.htm).

oppsett:
    NADC356BEE
    Cerwin-Vega XLS-28

hadde satt stor pris på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre, og gjerne linker til steder man kan få tak i det.
    Er det naboer/foreldre/barn? som klager. Om det er naboer, skal det nok litt mere til enn noen dempeføtter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange har jo positive erfaringer med granitt/betong heller, hvordan vil det bli nå man støper betonghellene selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor desverre fortsatt hjemme, så det er hovedsakelig foreldre og leieboerne to etasjer under (!?!?). Og det er et gammelt hus, gulvet mitt vibrer ekstremt lett, så må bli heller av noe slag, og heller bruke dempeføttene mine under de.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp deg noen basshakere så får du litt vibrasjon =) ljudia selger 4packer til en fin pris :-D

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten relativt omfattende og kostbar endring i overflater og konstruksjon, er det ikke så mye å hente. Dører, vinduer og andre sprekker hvor lyden kan bre seg fritt er en god start å isolere/tette.

Trinnlydsplater fra Glava eller Rockwool kombinert med 22mm sponplater under eksisterende gulv, vil nok gi gode resultater. Det er viktig her å legge det "flytende" og ikke i direkte kontakt med vegger eller undergulv. Mer omfattende er å bygge frittstående vegger, med isolasjon og gjerne dobbel gips. Himling kan henges av i lydbøyler +++

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt "far out" men hva om du fikk laget et par solide hyller som du skrur fast i veggen helt nede ved gulvet, og setter høyttalerne på? Tenker da på å heve høyttalerne kun noen får cm fra gulvet, slik at de ikke er i direkte kontakt. Hylleplatene kan jo være av granitt eller betong. Du vil nok uansett får klager hvis du drar på men det er mulig man får redusert vibrasjonene i bassen litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for tips, men jeg ender nok opp med sement plater. men har det noe å si om jeg støper de selv? (mye lettere å støpe og få det pent enn å skjære store plater)

så det blir

[cerwin]
    spikes m/"føtter"
    [sementplate]
    Argon dempeføtter

men den ideen om hyller, vil det ikke bli samme resultat av granitthylle og granitt på gulvet? bortsett fra at det vil trenge et helt sinnsykt oppheng med ca 20kg granitt (er det ikke det det ligger på?) og 20 kg høytaler.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høyttalerne står på betongheller, vil ikke fjerne det faktum at lydbølgene i rommet også vil sette vegger, gulv og tak i bevegelse (altså overføring av lyd/støy til andre rom).

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nickve
    men den ideen om hyller, vil det ikke bli samme resultat av granitthylle og granitt på gulvet? bortsett fra at det vil trenge et helt sinnsykt oppheng med ca 20kg granitt (er det ikke det det ligger på?) og 20 kg høytaler.
    Vil trenge en solid hylle ja men 40 kg. er tross alt ikke all verdens. Om det blir det samme som å ha granitt/helle på gulvet? Nja, ikke helt, man får jo frikoblet høyttalerne fra gulvet, og bassen har lett for å forplante seg ved at selve gulvet settes i bevegelse av høyttaleren.

Du kan jo begynne med det oppsette du har foreslått og se hvordan det blir. Sementheller koster omtrent ingenting på Maxbo eller Plantasjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vil det ikke bli vesentlig redusert? siden da blir det bare lydbølger som lager bevegelse, og ikke det faktum at høyttaleren beveger seg? prøvde å løfte begge høyttalerene fra gulvet, og ba de høre nede, da var det vesentlig mindre

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv din metode med betonghelle og dempeføtter under høyttalerne, husk bare at føttene må tåle den økte vekten. Prøv også andre vibrasjonsdempende materialer mellom helle og gulv. Det er viktig å "koble" høyttalerne fra underlaget i så stor grad som mulig, samtidig som de står stødig og ikke svaier. Det er bare å teste hvor mye mindre bråk det blir ved å spørre de under deg.
    Du vil aldri få det helt bassfritt i underetasjen, men noe bedring bør naboene høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg nevnte tidligere så er det et veldig gammelt hus, så hele gulvet mitt er skjevt, ikke bare en retning heller, litt på kryss og tvers. så derfor det er mere attraktivt å støpe heller i sement, og sette de på dempeføtter, det blir en mye mere strøken løsning også, siden da vil de passe perfekt til høyttalltrene, og jeg tror jeg kan få de veldig pene med spraylakk i svart i samme tone som høyttalltrene. tror dere spikes mellom høyttaler og heller vil gjøre noe forskjell i det hele tatt? + vil det hjelpe å tette alle sprekker bak lister osv med greenglue eller annet materiale?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lagde lyd demping under høyttalerne nå, som består av fire lag med biltema støydempingsfilt, deretter et lag med biltema støydempingsmatte (den tykkeste) så en betonghelle, pakket det hele inn i ett pledd, så det ikke så så ille ut. Det funka kjempe bra, man hører mye mindre bass nede og bassen i rommet er strammere!

det som gjenstår nå er tetting der gulv møter tak (under listene) med tec7 eller greenglue, og molton gardiner.

Vet noen hvor man får kjøpt molton?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0