Eac ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Eac ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eac ??

Hei

Jeg har rippet hele min CD samling i FLAC format men fikk høre her om dagen at det finnes noe som heter EAC og at det er ennå mer nøyaktig enn FLAC ?
    Stemmer det ?
    Og bør man da egentlig bruke EAC istedet for FLAC ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se den klistrede øverste tråden for det meste du måtte lure på innen ripping og komprimering.

Flac er et format, lossless og komprimert.

EAC = Exact Audio Copy = et program for ripping av CD, lagd for å hente ut mest mulig info fra platene.
    Så du kan bruke EAC for å rippe til Flac

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Se den klistrede øverste tråden for det meste du måtte lure på innen ripping og komprimering.

Flac er et format, lossless og komprimert.

EAC = Exact Audio Copy = et program for ripping av CD, lagd for å hente ut mest mulig info fra platene.
    Så du kan bruke EAC for å rippe til Flac
    Okay....så EAC er ikke et format ?
    Det gir ingen bedre eller mer eksakt kopi av CD lyd enn FLAC ??

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, EAC er et program, ikke et format. Det fins også andre programmer du kan benytte for å rippe til FLAC. F.eks dBpoweramp.
    FLAC er et lossless format så begge disse programmene (og andre) gir samme kvalitet om du velger formatet FLAC. FLAC = FLAC = lossless.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med EAC er at det er ikke helt trivielt å lese data fra en CD. Platene har ikke noe filsystem, og det er begrenset med feilsjekking. Du kan dermed ikke være 100% sikker på at det du leser fra platen er det samme som ble lagt inn på den.

EAC har derfor en del teknikker for å forbedre sansynligheten for at du får en helt eksakt kopi av platen. Spesielt er pluginen for AccurateRip nyttig, der du kan sammenligne sjekksummen av rippet med rip andre på internett har gjort av samme plate. Får du samme verdi som alle (eller de fleste) andre, så er sannsynligheten rimelig stor for at rippet er korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    FLAC er et lossless format så begge disse programmene (og andre) gir samme kvalitet om du velger formatet FLAC. FLAC = FLAC = lossless.
    Det er riktig at FLAC er lossless, men poenget med EAC og dbPoweramp er å sørge for at det ikke oppstår kvalitetstap før lyden pakkes ned til FLAC.

Selv om FLAC = FLAC, så er også dritt inn = dritt ut.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er riktig at FLAC er lossless, men poenget med EAC og dbPoweramp er å sørge for at det ikke oppstår kvalitetstap før lyden pakkes ned til FLAC.

Selv om FLAC = FLAC, så er også dritt inn = dritt ut.
    Det er riktig. Det blir selvsagt ikke gull av gråstein. Og da hjelper det med funksjoner som f.eks AccurateRip/kvalitetssjekk som du nevner over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Ja, EAC er et program, ikke et format. Det fins også andre programmer du kan benytte for å rippe til FLAC. F.eks dBpoweramp.

Takk for info.
    Ja jeg bruker dBpoweramp og har rippet 1500 CD'er med det og brukt FLAC format så jeg er godt kjent med det men fikk i går høre av en jeg traff at det var noe som het ECA som var 100% så derfor måtte jeg sjekke opp det.
    Da var tydeligvis han jeg traff litt feil informert da siden han mente at ECA var mer nøyaktig enn FLAC.
    Greit å vite at jeg har vært på rett spor hele tiden :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •