Lydnivå ved CD avspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydnivå ved CD avspilling

Jeg synes lydnivået ut er veldig mye lavere ved avspilling av CD kontra feks nivået fra det å se på tv, høre på radio via dekoderen etc.

Dersom jeg feks hører på radio via tuneren (2ch stereo) og har lyden på reciveren på feks -50 så må jeg skru opp til ca -30 for å spille ca like høyt ved avspilling av en CD i 2ch stereo.

Jeg spiller som regel av CD i pure direct men da må jeg skru opp til ca -10 til -15 for å få noelunde samme lydnivå.

Cd spilleren (Cambridge Azur 651C) er koblet med RCA (Qed) kabler til Audio1 i reciveren.

Er jeg på bærtur med koblingen her, eller skal det være slik ?

Utstyrsliste: se signatur (det er kun Kef iq90 som er i bruk av høytalerene)

Innspill mottas med takk :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt uvanlig at forskjellige kilder har forskjellig nivå. Koblingen din virker helt OK.

På enkelte receivere kan man gå inn i oppsettmenyen og justere følsomheten på inngangene slik at forskjellene utjevnes - om ikke helt, så i hvert fall slik at det ikke blir fullt så sjenerende som i ditt tilfelle. Men så kan det også skje at både Pure Direct og eventuell romkorreksjon overstyrer dette - og da er du like langt. Kjenner ikke receiveren din godt nok til å si noe mer om hvordan dette vil arte seg hos deg - men kan bare si at jeg har slitt og sliter fortsatt litt med at volumet spretter opp og ned etterhvert som jeg svitsjer mellom lydkildene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke Cambridge cd-spillere, men noen av Denon sine har en egen "variabel" analog utgang, og de har en default innstilling som ligger på ca. 15 dB under 0. Kan det være noe slikt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar så langt.

Det ser ut som jeg bare må godta at det er slike forskjeller .

Bortsett fra disse volum forskjellene er jeg forøvrig fornøyd med lyden i annlegget :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

- Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spørsmål til. Sålenge jeg bruker RCA kabler fra CD spilleren til reciveren, er det da slik at det blir DAC,n i CD spilleren som brukes og at DAC,n i reciveren blir bypasset ?

Tenker på avspilling både i 2ch stereo og i pure direct.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...tja, det er vel _nesten_ hele sannheten.

har du noen form for prosessering i stereooppsettet ditt, som feks 2.1, 'double bass', faseforskyning, delefrekvenser o.l., vil jeg tippe receiveren din konverterer signalet fra analogt til digitalt, behandler lydsignalet for så å konvertere det tilbake igjen fra digitalt til analogt. er mulig den gjør det uansett.

pure direct skal være rett igjennom, analog inn -> analog ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •