5.1 vs 7.1 lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 vs 7.1 lyd?

Et par spørsmål. Hvis man har 7.1 oppsett med 4 bakhøyttalere og man kjører receiver i "straight" på en dvd med dts eller dolby digital, kommer det lyd i alle bakhøyttalere da? Må man sette receiver til å spille av i alle når det kun er et 5.1 lydspor? Eller får man ikke lyd i de to siste uansett når lydsporet på skiva er bare 5.1? På bluray er det jo 7.1 lyd? Gir dette et vesentlig løft i lydbildet, eller er det ikke verdt å bruke penger på et ekstra par bak?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Et par spørsmål. Hvis man har 7.1 oppsett med 4 bakhøyttalere og man kjører receiver i "straight" på en dvd med dts eller dolby digital, kommer det lyd i alle bakhøyttalere da? Må man sette receiver til å spille av i alle når det kun er et 5.1 lydspor? Eller får man ikke lyd i de to siste uansett når lydsporet på skiva er bare 5.1? På bluray er det jo 7.1 lyd? Gir dette et vesentlig løft i lydbildet, eller er det ikke verdt å bruke penger på et ekstra par bak?
    I straight modus så sender reciever ut det den får inn. Da får du ikke lyd i bakkannalene fra 5.1 filmer.

Bruk PLIIz, PLIIx, Neo:6 eller noe annet utmiksingsformat som mikser ut lyden så du får med surround back. Det står eventuelt en oversikt i brukermanualen din om hvilkne formater den støtter. Det skal og være indikert i displayet om den har bakhøyttalerne aktive.

I min mening så er det værd det.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    I straight modus så sender reciever ut det den får inn. Da får du ikke lyd i bakkannalene fra 5.1 filmer.

Bruk PLIIz, PLIIx, Neo:6 eller noe annet utmiksingsformat som mikser ut lyden så du får med surround back. Det står eventuelt en oversikt i brukermanualen din om hvilkne formater den støtter. Det skal og være indikert i displayet om den har bakhøyttalerne aktive.

I min mening så er det værd det.

Ok, takk for svar=)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer og an på forsterkeren. Bytte fra Denon til Yamaha ga meg mye mer rund lyd og større lydbilde, mao mye mer lyd i bakhøytalere både på selvmikset lyd eller filmer med 7.1 lyd. Dette er vel og noe Yamaha er spesielt kjent for.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det kommer og an på forsterkeren. Bytte fra Denon til Yamaha ga meg mye mer rund lyd og større lydbilde, mao mye mer lyd i bakhøytalere både på selvmikset lyd eller filmer med 7.1 lyd. Dette er vel og noe Yamaha er spesielt kjent for.
    Jeg gikk fra Onkyo til Yamaha og opplever det samme som deg. Aldri hatt 7.1 jeg da, men det ble mye mere futt i bakkanalene på et 5.1 oppsett med Yamahan..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på kanten ac topicen, men det er relatert: Bør ein satsa på to ekstra bakkanalar, før evt. to ekstra kanalar i høgda framme?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Kanskje litt på kanten ac topicen, men det er relatert: Bør ein satsa på to ekstra bakkanalar, før evt. to ekstra kanalar i høgda framme?
    kommer jo ann på romet... og hvordan center er plassert.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja Dersom senter står under TV/lerret (som er det vanlegaste?) og rommet ikkje er større enn at fronthøgtalarar må stå tilnærma inntil sidevegg. Som er det eg vil forestilla meg er vanlegast i "enkle" surroundoppsett...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og da de som sitter inntil bakveggen så det ikke er plass til og plassere surroundhøytalere

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo flere høytalere jo bedre
    Siden man har 7.1 lyd på disc kan aldri 5.1 høytalere gjenskape dette på samme måte som 7.1 gjør
    Om man har 7.1 høytalere med 5.1 lyd vil dette gi mere 360 graders lydopplevelse (utvidet med feks pro logix IIx) enn det bare 5.1 høytaleroppsett vil gi.

Det er ingen mal om plasseringer men anbefaling
    Dolby Home Theater Speaker Placement and Setup Guide
    (man må ta hensyn til type spredning på høytaler og utforming rom for mere eksakt plassering)

Først må man se på størelse rom og avstander til sweetspot

Så kan man velge høytalerløsninger og type høytalere som passer

Frontrekke er vanligst at man velger monopole høytalere (direkte)

Surround side velger man mellom
    monopole
    Dipolar
    Bipolar
    Omnipolar
    Quadpolar
    Tripolar
    WDST
    høytalere for ulik spredningstype lyd som passer rom, plassering, ønske om opplevd lyd

Surround back (enten som center back 6.1 eller surround back 7.1) velger man mellom
    monopole
    Dipolar
    Bipolar
    Omnipolar
    Quadpolar
    Tripolar
    WDST
    høytalere for ulik spredningstype lyd som passer rom, plassering, ønske om opplevd lyd

Ofte kan det for mange være lurt med høytalere som kan veksle (med bryter) mellom ulik spredning
    (feks monopole,bipole) da den ene typen kan være best til musikk, den andre til film eller om man er alene eller flere som ser en film)

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART II) - Blu-ray Forum

Man har utrolig mange type høytalere å velge i om man ønsker bra lyd innen surround høytalere .
    Det er fordeler og ulemper med de ulike type høytalere men neppe så ille at man kan si at det er bedre med ferre høytalere enn flere (men kan være vanskelig å velge beste surroundhøytaler i forhold til rom, ønsket lydopplevelse hjemme hos seg selv .

åja Dersom senter står under TV/lerret (som er det vanlegaste?) og rommet ikkje er større enn at fronthøgtalarar må stå tilnærma inntil sidevegg. Som er det eg vil forestilla meg er vanlegast i "enkle" surroundoppsett...
    Dette kan jo bli forferdelig oppstilling og lydopplevelse for mange om lengde fra sweetspot til lerret kan bli for kort i forhold til den man bør ha (ang totalbredde fronter)
    Man har jo mange løsninger til å forbedre dette

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har Yamaha-receiver som meg, og da kan du velge EX/ES i lydoppsettet. Da vil du på lydspor som egentlig har 5.1 få eksempelvis Dolby Digital EX.
    Da fordeler receiveren din lyden slik at det "fyller" opp et 7.1-oppsett.
    Receiveren skal fortsatt stå til straight slik du allerede har.

På lydspor som er 7.1 vil du ikke få noe innblanding av EX/ES

Har du plass og råd er det bare å kjøre på!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen: Dersom rommet er avlangt med sitteposisjon omtent midt i, frontar på sidene, senter i midten og sub mellom senter og frontar, vil det då vera best å ha surroundht omtrent på linja med øyret og ev. surroundBack ein plass på bakvegg?

Viss eg bruker mitt rom som eksempel, så er det 3.5mx6.1m med sitteposisjon litt bak midten av rommet. På grunn av ein mur er berre frontveggen 2.9m, men det er det ikkej noko å gjere med, men det fører til at frontar må stå litt "tett"...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen: Dersom rommet er avlangt med sitteposisjon omtent midt i, frontar på sidene, senter i midten og sub mellom senter og frontar, vil det då vera best å ha surroundht omtrent på linja med øyret og ev. surroundBack ein plass på bakvegg?
    Ja linje med ørene 90 grader eller bakover 110-120 grader.
    Gradene vil ha noe å si ang høytalertype man bruker (monopole,dipolar,bipole osv osv)
    Man setter normalt ikke en direkte (monopole) høytaler på linje med ørene (90 grader) men helt normalt med en dipolear høytaler på 90 osv osv
    Viss eg bruker mitt rom som eksempel, så er det 3.5mx6.1m med sitteposisjon litt bak midten av rommet. På grunn av ein mur er berre frontveggen 2.9m, men det er det ikkej noko å gjere med, men det fører til at frontar må stå litt "tett"...
    Det er vel ok.
    Det jeg mente med mitt svar til din tråd var at enkelte har veldig brede rom, lerret som er veldig brede + fronter på sidene men veldig kort avstand til sweetspot.(si feks 4 -5 meter bredde høytalere i front og sitteavstand på 2,5-3 meter)
    Man bruker direkte høytalere normalt i frontrekka (monopole) å med kort avstand sweetspot til den brede frontrekka kan høytalerene bli markante.
    Selvsagt kan mange bedre slik lyd litt med tiltak som bredde center osv

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då skjønar eg. I mitt rom er det ikkje mulighet å ha surroundht lenger bak enn 90grader pga ei trapp. Har 2-3m til vegg bak. Vil det ha noko for seg å ha surroundback høgtalarar der?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då skjønar eg. I mitt rom er det ikkje mulighet å ha surroundht lenger bak enn 90grader pga ei trapp. Har 2-3m til vegg bak. Vil det ha noko for seg å ha surroundback høgtalarar der?
    Helt klart noe jeg ville testet da det vil gi deg mye bedre følelse av å sitte inne i filmen. Dette er selvfølgelig avhengig av film og hva slags lyd den har og hva slags forsterker du har. En runde med Avatar på min nye Yamaha gjorde at jeg oppgraderte bakhøytalerne :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer jorgso sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bluray er det jo 7.1 lyd? Gir dette et vesentlig løft i lydbildet, eller er det ikke verdt å bruke penger på et ekstra par bak?
    Bluray er ikke ensbetydende med 7.1 lyd. Det er faktisk svært få filmer med 7.1 lyd ute på markedet i dag, men dette kan løses ved ulike innstillinger på receiveren som det er mange gode forslag på tidligere i denne posten

På denne siden kan du forøvrig sortere filmtitler etter ulike kriterier, f.eks 7.1 lyd
    Statistics Page - Blu-rayStats.com

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorgso
    Bluray er ikke ensbetydende med 7.1 lyd. Det er faktisk svært få filmer med 7.1 lyd ute på markedet i dag, men dette kan løses ved ulike innstillinger på receiveren som det er mange gode forslag på tidligere i denne posten

På denne siden kan du forøvrig sortere filmtitler etter ulike kriterier, f.eks 7.1 lyd
    Statistics Page - Blu-rayStats.com
    Fin side for folk som synes lyden er vel så viktig, men den har ikke med alle som F.eks. Avatar - Amerikansk side ? Kjent sak at amerikanerne ikke liker Avatar...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då skal eg definitivt testa ut surroundBack. Skal desse hengja i kvart sitt hjørna, eller litt lenger inn mot midten av bakvegg?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra mal for ca plassering 7.1
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._placement.png

http://www.tonosystems.com/wp-conten...011/04/7.1.jpg

(grader og nøyaktighet eller ca plassering avgjøres av rom og valg av type høytalere (dipole,bipole,monopole osv)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då skal eg definitivt testa ut surroundBack. Skal desse hengja i kvart sitt hjørna, eller litt lenger inn mot midten av bakvegg?
    Har nå et par Patos Lyric 401 stående på gulvet bak - i hvert hjørne. Mest diskantlyder bak så det blir omtrent i hodehøyde. Ellers tar vel kalibreringen i forsterkeren seg av avvik i plassering. Hvis du ser i bruksanv. for forsterkeren så finnes det noen tips der. Som for mange er det rommet som bestemmer plassering - må jo komme ut på terrassen og....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •