Hvilke muligheter har jeg når det kommer til surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke muligheter har jeg når det kommer til surround?

Nå som jeg har oppgradert min "Hi-Fi" med nye høyttalere, sub og forsterker, så kommer plutselig suget etter å oppgradere til surround sigende.
    Av utstyr så har jeg ett par CV VE-12F som blir drevet av en Denon PMA-915R, i tillegg har jeg en CV XLS-15S. Bildet blir levert fra PS3 til en panasonic 42" plasma.

Rommet er rimelig lite, og ca. halve delen er til lyd og bilde mens den andre delen er til seng og klesskap. Fra sofa til vegg bak finnes det ikke klaring, og heller ikke fra sofa og til vegg på høyre siden. Fra sofa til TV er det vel ca. 2,5m.

Vil jeg få noe utbytte av å handle inn surround-reciever, bakhøyttalere og center? vurderer også å oppgradere med ennå en sub som tar seg av de skikkelig lave frekvensene, føler ikke at min XLS-15S er bygget for å gå så lavt som jeg ønsker.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket prisleie tenker du på å gå for?

Har ikke stor kjennskap til hva som passer best til CV, men både Onkyo, Yamaha og Pioneer er nokså nøytrale og passer det meste. Harman/Kardon byr jo også på mye krefter for pengene, men er nok ikke den mest detaljerte av dem alle.

Den CV-subben din er ikke ment for dypbass, denne 12-tommeren spiller dypere, og avhengig av hvor mye du ønsker å bruke, så spiller jo 15-tommeren i samme serie både dypere og mer overbevisende. Den tar plass, men 15"-en du allerede har, er vel ikke liten den heller :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Hvilket prisleie tenker du på å gå for?

Har ikke stor kjennskap til hva som passer best til CV, men både Onkyo, Yamaha og Pioneer er nokså nøytrale og passer det meste. Harman/Kardon byr jo også på mye krefter for pengene, men er nok ikke den mest detaljerte av dem alle.

Den CV-subben din er ikke ment for dypbass, denne 12-tommeren spiller dypere, og avhengig av hvor mye du ønsker å bruke, så spiller jo 15-tommeren i samme serie både dypere og mer overbevisende. Den tar plass, men 15"-en du allerede har, er vel ikke liten den heller :-)
    Har ikke tenkt så mye på pris ennå egentlig.
    vil den 15" funke sammen med den 15" jeg har fra før? liker trykket den produserer nå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltids fare for utfasing ved bruk av ulike subber, men noen får gode resultater.

Mht. trykk. Dersom du har mulighet for å besøke en Soundgarden-butikk, og de kan sette opp 15-tommeren for deg for demolytting, så vil jo dette gi deg et godt inntrykk av hva denne kan bringe.

CHT-en er en sub av et høyere kaliber enn XLS-en, som både skal kunne gi deg trykket som CV bringer, og vel så det, samt mer dybde og presisjon.

250W RMS mot 750W RMS med DSP og automatisk romkorreksjon, sier litt. Nå som den er rabattert med kr 4000, er den virkelig et kupp for dem som har plass til en så stor sub.

Kanskje kan det være en mulighet å teste begge ilag, se hvordan det funker? Evt selge XLS og bruke pengene til å finansiere annet utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltids fare for utfasing ved bruk av ulike subber, men noen får gode resultater.

Mht. trykk. Dersom du har mulighet for å besøke en Soundgarden-butikk, og de kan sette opp 15-tommeren for deg for demolytting, så vil jo dette gi deg et godt inntrykk av hva denne kan bringe.

CHT-en er en sub av et høyere kaliber enn XLS-en, som både skal kunne gi deg trykket som CV bringer, og vel så det, samt mer dybde og presisjon.

250W RMS mot 750W RMS med DSP og automatisk romkorreksjon, sier litt. Nå som den er rabattert med kr 4000, er den virkelig et kupp for dem som har plass til en så stor sub.

Kanskje kan det være en mulighet å teste begge ilag, se hvordan det funker? Evt selge XLS og bruke pengene til å finansiere annet utstyr.
    Den virker jo veldig spennende den subben, men nå i første omgang vil jeg tro at jeg kommer til å oppgradere til surround-reciever først. Jeg vil tro det er en av de "viktigste" oppgraderingene? Funderer litt på Onkyo TX-NR809B. Noen som har erfaringer med denne? Den har jo også Pre-Out til alle kanaler, noe som er veldig positivt om man skulle finne på å virkelig oppgradere høyttalerene, noe som ikke er så veldig uvirkelig da jeg muligens har en kjeller til disposisjon for bygging av en litt mer seriøs kino, men akkurat i den kjelleren skjer det nok ikke noe spennende før til neste år.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Onkyo selv, synes de gir både mye effekt og god lydkvalitet for pengene. Den 809 ble vel kåret til årets toppklasse-receiver av Lyd&Bilde.

Burde da være et trygt og godt kjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Onkyo selv, synes de gir både mye effekt og god lydkvalitet for pengene. Den 809 ble vel kåret til årets toppklasse-receiver av Lyd&Bilde.

Burde da være et trygt og godt kjøp
    Den har jo også utgang for to subwoofere, og med litt korrigering så vil vel utfasing ikke bli noe problem?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt oppsett med to ulike subwoofere selv, noen har problemer, andre ikke. Med litt justering burde det antageligvis gå fint med to, selv om de er ulike.

Samtidig vil jo du ha muligheten for å la Velodynen starte fra rundt 40Hz, der CV-en begynner å rulle av. Da vil utfasing ikke være noe problem uansett da de ikke spiller samme frekvenser.

Mao. vil CV ta mellombass og Velodyne dypbass. Noen kjører slike oppsett av forskjellige slag. Er jo bare å prøve seg frem og se hvilken kombinasjon som låter best, godt mulig at det å ha begge kjørende fra 80Hz og nedover gir best resultat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •