Cerwin-vega 21" basskasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin-vega 21" basskasse

Hei.

Har selv denne 21" basskassa ifra CV. Og hadde derfor et spørsmål om denne. Er det endel bass som skal til for å "sprenge" elementet i den? Og til de av dere som har denne. Level knappen, som man justerer hvor mye bass man vil ha, hvor mye har dere stilt inn denne på? Selv så har jeg min på litt over halv. Når jeg skrur den på fult så synes jeg nesten synd på elementet jeg, når jeg setter level knappen på max, så blir jeg veldig mer forsiktig med volum knappen på selve anlegget, faktisk litt redd for å ødelegge elementet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lasse958
    Hei.

Har selv denne 21" basskassa ifra CV. Og hadde derfor et spørsmål om denne. Er det endel bass som skal til for å "sprenge" elementet i den? Og til de av dere som har denne. Level knappen, som man justerer hvor mye bass man vil ha, hvor mye har dere stilt inn denne på? Selv så har jeg min på litt over halv. Når jeg skrur den på fult så synes jeg nesten synd på elementet jeg, når jeg setter level knappen på max, så blir jeg veldig mer forsiktig med volum knappen på selve anlegget, faktisk litt redd for å ødelegge elementet.
    Det er ikke noen fasit for hvor level knappen skal stå. Det kommer ann på hvor mye gain det er i signalet fra forsterkeren. Min sub står nesten på fullt fordi forsterkeren min sender ut et lavt signal.

Poenget med den bryteren er for at du skal kunne justere lydnivået på suben slik at den intregreres med resten av anlegget ditt. Ikke for at den skal stå og hamre ut masse bass og overdøve alt annet. Det låter ikke spesiellt bra.

En ting du må lære deg er å høre hvor grensen går for elementene. Eventuellt se.

Klarer du ikke det burde du være forsiktig med hvor mye du drar på.

Spill av en sinus tone f.eks 45Hz. La sub'en spille alene. Øk volumet jevnt oppover til du hører en forandring i bassen. Hvor den skifter karakter. Dette kan være i form av støy, ulyder (toner). Når det skjer har du passert grensen. Sett ned volumet igjen til lyden blir ren og så sett ned volumet enda litt til for å ha en sikkerhets margin og merk deg hvor den står.

Så gjør du det samme med en 40Hz tone. Og så en 35Hz tone etc. Jo lavere den spillbare frekvensen er jo fortere begynner elementet å slite.

Den sinustonen som krever lavest volum for å spille rent bør stå som regelen for hvor høyt du kan spille med sub'en. Med tanke på at musikk og film er dynamisk kan elementet plutselig få frekvenser den sliter mer med enn andre og det er ofte dette som tar knekken på de tilslutt.

Sinus toner kan du laste ned fra nettet. Prøv å få noe med litt høy bitrate da lavkvalitetsinnspillinger kan gi uønsket støy.

NB! Jeg tar ikke ansvar om du blåser sub'en din til "#%""#! Så gå frem med forsiktighet. Kan også være en ide og passe hørselen din. 45Hz og 40Hz er midt i området hvor denne sub'en virkelig koser seg så her kan det gå stygghøyt før den begynner å slite.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trur jeg forsto litt mer nu. Jeg skal sjekke ut litt av det du sa. Men sånn generelt, er det sånn at det skal litt til for å klare å ødelegge dette 21" stroker elementet? Skjønner at det er lett om man går inn for det, men ved vanlig høy spilling, og ganske god bass.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trur jeg forsto litt mer nu. Jeg skal sjekke ut litt av det du sa. Men sånn generelt, er det sånn at det skal litt til for å klare å ødelegge dette 21" stroker elementet? Skjønner at det er lett om man går inn for det, men ved vanlig høy spilling, og ganske god bass.
    Ja det tåler ganske mye juling. Men alt er relativt

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper for din del at ørene tar kvelden før Strokeren!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Jeg håper for din del at ørene tar kvelden før Strokeren!
    Hehe, sånne kommentarer liker vi

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter å ha spilt veldig pent med min cerwin vega 21" basskassa, har jeg i det siste skrudd opp levelknappen bakpå kassa, samtidig som jeg har skrudd lyden på selve anlegget opp. Så nå har jeg endelig fått den "dunke" lyden jeg har vært ute. Om jeg legger hode ned til den lufte åpningen på kassa så dunker det kraftig. Og ellers rundt i rommet dunker og rister det. Men elementet rører jo nesten ikke på seg, det synes jeg var merkelig, er så vidt elementet, eller den røde ringen rundt selve elementet, den vibrerer så vidt. Kan det stemme? Eller er noe galt? Det dunker kraftig, men hele elementet vibrerer så vidt... Hmm, da har jeg en del å gå på tenker jeg, eller?

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter å ha spilt veldig pent med min cerwin vega 21" basskassa, har jeg i det siste skrudd opp levelknappen bakpå kassa, samtidig som jeg har skrudd lyden på selve anlegget opp. Så nå har jeg endelig fått den "dunke" lyden jeg har vært ute. Om jeg legger hode ned til den lufte åpningen på kassa så dunker det kraftig. Og ellers rundt i rommet dunker og rister det. Men elementet rører jo nesten ikke på seg, det synes jeg var merkelig, er så vidt elementet, eller den røde ringen rundt selve elementet, den vibrerer så vidt. Kan det stemme? Eller er noe galt? Det dunker kraftig, men hele elementet vibrerer så vidt... Hmm, da har jeg en del å gå på tenker jeg, eller?
    Dette er en ganske så ekstrem subwoofer, med et enormt element og mye krefter. Så det at det dunker kraftig i rommet, uten at elementet jobber mye - er et tegn på hvor kraftig denne saken egentlig er Jo større membranareal, jo mer luft flyttes. Et 21" element trenger ikke å flexe mye for å lage mye bass.
    Og ja, du har mye å gå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ble nettopp forelsket på nytt i denne subben nu, sinnsykt med bass, og elementet røret seg så vidt. Og jeg har nok mer å gå på jo, prøvde å øke volumet litt mere enn jeg har gjort. Skrudde fort ned igjen, skal ikke rive huset enda =)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cv 21

Dette elementet er Cerwin Vega sitt mest kratigste og blir bukt av DJ's og PA avdelingen i de mest ekstreme situasjonene så tror du ikke akkurat har noe å uroe deg over.

PA avdelingen til Cerwin har en folded horn versjon med akkurat samme 21" element. Det er den kratigste subben fra Cerwin noensinne.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Dette elementet er Cerwin Vega sitt mest kratigste og blir bukt av DJ's og PA avdelingen i de mest ekstreme situasjonene så tror du ikke akkurat har noe å uroe deg over.

PA avdelingen til Cerwin har en folded horn versjon med akkurat samme 21" element. Det er den kratigste subben fra Cerwin noensinne.
    Det er forskjellige elementer i TS42 og CVA121/HFA121
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassa jeg har heter ihvertfall HFA-21SX, det er et stroker element. Er vel et bra element det? Som det skal litt til for å drepe i en vanlig stue? elller?

Utdrag fra hifi klubben sin hjemmeside om basskassen:

Det vanvittige kullfiberforsterkede 21"elementet i HFA-21SX bruker Cerwin-Vegas legendariske "Stroker"-teknologi, som tillater nesten ubegrenset med effekt og helt ekstreme membranvandringer uten antydning til ulyder eller overoppheting. Når du slipper kreftene i HFA-21SX løs for alvor, merker du ikke bare at huden på magen og buksebena blafrer på samme måte som på en livekonsert – du kommer til å kjenne at ribbeina dine rasler i takt med musikken!

Hvis du og dine omgivelser ikke er helt klare for den ultimate bassopplevelsen, kan du eventuelt "nøye deg" med den mindre 18"-versjonen HFA-18SX. Du får fortsatt vanvittig bass, men uten at det tipper fullstendig over.

HFA-21SX fås i sort finish.

Cerwin-Vega HFA-21SX – spesielle fordeler
    +*vanvittige bassressurser
    +*Stroker-teknologi
    +*fleksible tilkoblinger og innstillingsmuligheter

Cerwin-Vega HFA-21SX – spesielle begrensninger
    –*størrelse
    –*vekt
    –*naboer

Så ifølge den teksten kan man spille rimelig heftig med den. Så jeg bør vel ikke uroe meg for noe, så lenge ikke hjertet mitt brått begyner å følge takta på bassen? ;/

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassa jeg har heter ihvertfall HFA-21SX, det er et stroker element. Er vel et bra element det? Som det skal litt til for å drepe i en vanlig stue? elller?
    Ja, det er knall. HFA121 = HFA-21SX

Ikke vær redd for å skru opp. Som regel er det naboene som gir seg før elementet. 8) Det er min erfaring med CVA121+HFA18
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ja, det er knall. HFA121 = HFA-21SX

Ikke vær redd for å skru opp. Som regel er det naboene som gir seg før elementet. 8) Det er min erfaring med CVA121+HFA18
    Haha, godt å høre har vært litt redd for å dra på for mye, for å evt ta livet av elementet se...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •