Dårlige manerer og dårlig "trådkultur"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlige manerer og dårlig "trådkultur"

Pleier ikke skrive så mye her på AV-forum, men har lest mange tråder. Mye bra stoff :-D

Jeg synes derimot det er noen som skaper en dårlig kultur på forumet. Kanskje det bare er meg, men reagerer stadig på hvordan enkelte svarer. Det virker som om noen absolutt vil vinne diskusjoner. Noen diskusjoner kan man ikke vinne, da det har med ulik smak og erfaring. Så hvorfor ikke respektere andre sitt syn og smak i stedet for å rakke ned på andre?

Mange tråder har noen få relavante svar i forhold til emnet, da diskusjonen sporer helt av når enkelte skal "markere" seg.

Ellers vil jeg si at de fleste er utrolig hjelpsomme, og tar seg tid å svare ordentlig på både gode og dumme spørsmål.....om det er noe som er dumt å spørre om? :???:

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett. Det er noen få enkeltindivider som har umistelige kjepphester som skal ris ihjel for enhver pris, om nødvendig ved hjelp av dårlig tilslørte hersketeknikker og på bekostning av folkeskikk. Disse bidrar ikke med noe annet enn å dra ned kvaliteten på forumet og skape dårlig stemning.

Som regel sitter jeg på gjerdet og observerer, for jeg er ikke en større mann enn at jeg godter meg når de møter seg selv i døra eller blir grundig parkert av saklige argumenter uten å være i nærheten av å skjønne det selv. Det er noe eget med folk som deltar i diskusjoner når de ikke har med seg et snev av kunnskap eller interesse av å tilegne seg noen. Når ufinhetene begynner å hagle er det godt vi har oppegående moderatorer som deler ut litt ferie i ny og ne...

Når det er sagt er den beste måten å få stoppet dette å la være å svare. Når trollet blir alene blir det sjelden støy av det. Jeg prøver å holde meg unna slike tråder selv, men det er ikke alltid jeg greier det.

Dette gjelder som sagt bare noen få individer. Heldigvis har vi et antall svært kunnskapsrike personer her inne som drar kvaliteten opp. Kunnskapsnivået hos disse er intet mindre enn imponerende, og når de bruker av tiden sin til å dele kunnskapen med oss andre avstedkommer det stor respekt fra min side.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja heldigvis er det bare noe få "råtne epler" i sekken. Veldig mange hyggelige folk som gir så gode råd man kan :-D

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forum er et mekka for kverulanter og bedrevitere dessverre.. Godt man kan trykke på en knapp for å bli kvitt dem!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter denne.

Men en sak har alltid to sider. Jeg vet ikke hvem du tenkte mest på, og hvilke type tråder. Men ofte er trådstarter "med på leken", med å
    a) Legge opp til en heftig diskusjon med noe som ikke henger på grep for mange. Enten meninger, synsing eller argumenter.
    b) Argumentene og setningsformuleringen er på en slik måte at folk bare blir irritert (i grunn slik som du selv nevner i første innlegg.). F.eks: Personangrep og nedlatende språk
    c) Eller ved å ignorere/ikke lese/ikke forstå fornuftige innlegg som er kommet, og bare peise på videre.
    d) Gjenta spørsmål og argumenter, selv om det er gitt svar eller kommentert argumentet.

Husk:
    It takes two to Tango! 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Støtter denne.

Men en sak har alltid to sider. Jeg vet ikke hvem du tenkte mest på, og hvilke type tråder. Men ofte er trådstarter "med på leken", med å
    a) Legge opp til en heftig diskusjon med noe som ikke henger på grep for mange. Enten meninger, synsing eller argumenter.
    b) Argumentene og setningsformuleringen er på en slik måte at folk bare blir irritert (i grunn slik som du selv nevner i første innlegg.). F.eks: Personangrep og nedlatende språk
    c) Eller ved å ignorere/ikke lese/ikke forstå fornuftige innlegg som er kommet, og bare peise på videre.
    d) Gjenta spørsmål og argumenter, selv om det er gitt svar eller kommentert argumentet.

Husk:
    It takes two to Tango! 8)
    He he it takes two to tango.... likte den :grin:

Jeg tenker faktisk ikke på noe spesielle, selv om det er en tråd jeg har kommentert litt i dag. Jeg synes bare det er en ukultur på forumet, der man henger folk ut for meninger og synspunkter. Mange prøver ikke informere eller forklare, men mer fremme sitt syn og rakke på dem man er uenige i.

Jeg tar poengene dine med at noen provoserer på ulike måter, og kanskje gjør dette bevisst. Synes derimot ikke dette rettferdiggjør enkelte ting som blir skrevet/sagt. Kanskje bør folk på forumet bør bli flinkere å overse en del ting. Det er ikke så kjekt å provosere når ingen gidder å bry seg eller :wink:

Hvis noen ikke gidder å lytte og være åpen for andres meninger og synspunkter, så er det gjerne ikke vits å diskutere. Man kan ikke snakke fornuft til idioter.....(uten at jeg har noen spesielle i tankene)

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å opprette tråden under en mer relevant kategori. Trådkultur... :?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chr.b
    Pleier ikke skrive så mye her på AV-forum, men har lest mange tråder. Mye bra stoff :-D

Jeg synes derimot det er noen som skaper en dårlig kultur på forumet. Kanskje det bare er meg, men reagerer stadig på hvordan enkelte svarer. Det virker som om noen absolutt vil vinne diskusjoner. Noen diskusjoner kan man ikke vinne, da det har med ulik smak og erfaring. Så hvorfor ikke respektere andre sitt syn og smak i stedet for å rakke ned på andre?

Mange tråder har noen få relavante svar i forhold til emnet, da diskusjonen sporer helt av når enkelte skal "markere" seg.

Ellers vil jeg si at de fleste er utrolig hjelpsomme, og tar seg tid å svare ordentlig på både gode og dumme spørsmål.....om det er noe som er dumt å spørre om? :???:
    +10

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes faktisk er det største problemet her, er at folk svarer og anbefaler på ting de helt åpenbart ikke har peiling på. Er veldig mange svar jeg ser, spesielt på tråder om tv og bilde, hvor folk er bastante og hoster opp ting og anbefalinger helt på lik linje med en selger på Elkjøp (flest mulig hz må alltid være best, plasma kan aldri brukes med pc, har du et snev av lys i rommet kan du glemme plasma, spiller du må du velge lcd, ser du en film i ny og ne må du velge plasma).

Jeg, i likhet med veldig mange andre vil jeg tro, er usikker på hva de forskjellige tingene tv'er reklameres med faktisk utgjør for bildekvaliteten. Hva vil det si at noe er 400 hz? Er det oppdateringsfrekvens vi prater om eller er det bildebehandling? Det er slikt folk burde svare på.

Det er selvsagt opp til hver og en hvilket bilde man liker, men det er så utrolig ukvalifisert en del av det som blir skrevet. Da synes jeg faktisk man heller kan la vær å skrive noe, for det blir vanskelig å få noe fornuftig ut tråden når det er 100 svar som i beste fall er halvkvalifisert gjetting.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Det jeg synes faktisk er det største problemet her, er at folk svarer og anbefaler på ting de helt åpenbart ikke har peiling på. Er veldig mange svar jeg ser, spesielt på tråder om tv og bilde, hvor folk er bastante og hoster opp ting og anbefalinger helt på lik linje med en selger på Elkjøp (flest mulig hz må alltid være best, plasma kan aldri brukes med pc, har du et snev av lys i rommet kan du glemme plasma, spiller du må du velge lcd, ser du en film i ny og ne må du velge plasma).

Jeg, i likhet med veldig mange andre vil jeg tro, er usikker på hva de forskjellige tingene tv'er reklameres med faktisk utgjør for bildekvaliteten. Hva vil det si at noe er 400 hz? Er det oppdateringsfrekvens vi prater om eller er det bildebehandling? Det er slikt folk burde svare på.

Det er selvsagt opp til hver og en hvilket bilde man liker, men det er så utrolig ukvalifisert en del av det som blir skrevet. Da synes jeg faktisk man heller kan la vær å skrive noe, for det blir vanskelig å få noe fornuftig ut tråden når det er 100 svar som i beste fall er halvkvalifisert gjetting.
    Enig i at mange synser eller gir dårlige råd. Selvfølgelig bør man da gi beskjed, men på en OK måte, der man ikke rakker ned på andres mening. Man har ulike preferanser og det som for noen er en super løsning for noen kan være dårlig for andre.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Hva med å opprette tråden under en mer relevant kategori. Trådkultur... :?
    Jo ser den.... Var usikker hvor jeg skulle opprette tråden, og ble sikkert opprettet på feil sted. Dette beklager jeg :wink:

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 98% god erfaring på dette forumet, og det er ganske bra på ett forum :wink: Er ikkje så aktiv her no lengre som før, da andre hobbyer og alt annet som er mindre morro krever sin tid, og eg har slått meg litt til ro med anlegget eg har no. Takke for hjelp og komme med avsluttning på tråder som omhandler problem synes eg bør være normal forumskikk. Eks: "Får ikkje opp bilde på XXXXtven min". Løses problemet bør også dei som har hjelpt til få vite at det hjalp, pluss at tråden kan søkes fram av andre som har samme problem og og folk slipper å finne løysningen fleire ganger. litt av meiningen med eit forum er at det skal være arkivmuligheter.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Har selv 98% god erfaring på dette forumet, og det er ganske bra på ett forum :wink: Er ikkje så aktiv her no lengre som før, da andre hobbyer og alt annet som er mindre morro krever sin tid, og eg har slått meg litt til ro med anlegget eg har no. Takke for hjelp og komme med avsluttning på tråder som omhandler problem synes eg bør være normal forumskikk. Eks: "Får ikkje opp bilde på XXXXtven min". Løses problemet bør også dei som har hjelpt til få vite at det hjalp, pluss at tråden kan søkes fram av andre som har samme problem og og folk slipper å finne løysningen fleire ganger. litt av meiningen med eit forum er at det skal være arkivmuligheter.
    Dette er et veldig flott poeng. Flere burde takke for hjelpen. Samtidig burde folk skrive på tråd tittelen "LØST" om de har et problem, så folk som søker på det finner alle trådene som er "LØST" med engang.

Feks, X trenger hjelp med kalibrering av subwoofer og skriver en ny tråd som heter. "Hjelp, subkalibrering". A, B osv hjelper X, X finner løsningen og endrer tittelen til, "LØST" - Hjelp, subkalibrering".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Veldig enig!
    Bør gjerne lages noen "mapper" for løste saker, som evt. kan søkes opp i. Søker man på forumet, så dukker alt for mye opp, og det kan være MYE å lese igjennom.

Synes ikke man skal bli irritert om noen spør om ting som er tatt opp før, da det kan være som å lete etter nålen i høystaken for å finne det man er ute etter.....

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at mange synser eller gir dårlige råd. Selvfølgelig bør man da gi beskjed, men på en OK måte, der man ikke rakker ned på andres mening. Man har ulike preferanser og det som for noen er en super løsning for noen kan være dårlig for andre.......
    +1

Helt greit at folk kommer med personlige meninger. Men da burde de spesifisere at det er nettop bare subjektiv mening/oppfatning

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    +1

Helt greit at folk kommer med personlige meninger. Men da burde de spesifisere at det er nettop bare subjektiv mening/oppfatning
    Veldig enig.
    Selv om det er i beste mening kan man lett gi feile råd. Det kan fort bli en dyr erfaring for en uvitende stakkar

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig.
    Selv om det er i beste mening kan man lett gi feile råd. Det kan fort bli en dyr erfaring for en uvitende stakkar
    Er vel forskjell på en mening og et råd. Føler at en mening er bare subjektivt, mens et råd burde jo være objektivt.

Et råd er noe som er sikkert, mening er meget usikkert. Hadde aldri kjøpt feks en forsterker på kun en subjektiv mening, men hadde kjøpt det på et råd som er sikkert og kan refere til fast kilde eller noe. Hadde også kjøpt noe på MANGE subjektive meninger, da det blir objektivt.

Så om en person skriver en tråd og lurer på hvilken ny receiver han skal kjøpe, og det er 50 av feks 100 som anbefaler yamaha så vil jo det være sikkert at det blir et godt kjøp.

Tror det er det mange som lurer på noe her inne gjør. Summerer opp alle anbefalingene og velger trolig den som blir anbefalt mest, statistisk sett vil dette være det sikreste valget

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Er vel forskjell på en mening og et råd. Føler at en mening er bare subjektivt, mens et råd burde jo være objektivt.

Et råd er noe som er sikkert, mening er meget usikkert. Hadde aldri kjøpt feks en forsterker på kun en subjektiv mening, men hadde kjøpt det på et råd som er sikkert og kan refere til fast kilde eller noe. Hadde også kjøpt noe på MANGE subjektive meninger, da det blir objektivt.

Så om en person skriver en tråd og lurer på hvilken ny receiver han skal kjøpe, og det er 50 av feks 100 som anbefaler yamaha så vil jo det være sikkert at det blir et godt kjøp.

Tror det er det mange som lurer på noe her inne gjør. Summerer opp alle anbefalingene og velger trolig den som blir anbefalt mest, statistisk sett vil dette være det sikreste valget
    Ja er en forskjell på råd og mening.
    Vi er nok ganske enige, selv om jeg mener at et råd kan og være usikkert, men ikke like usikkert som en mening.

Flisespikkeri :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er enig med dere begge, men synes folk kan være flinkere til å si det er en personlig mening og at de strengt tatt ikke har helt peiling.

Ser mye råd som kan sammenlignes med "kompaktkameraet mitt på 16 megapixler må være bedre enn det speilreflekskameraet på 12 for mer megapixler best",

Jeg har ikke peiling på kameraer, men vil jo ha info om hva som faktisk er de avgjørende faktorene for å få et godt bilde. Det er så mye svada til tider at det er jo en fulltidsjobb bare å filtrere den riktige informasjonen.

Høres veldig negativ ut her nå ser jeg :-)
    Er jo et åpent forum og folk kan skrive hva de vil, men at folk er bastante og kommer med råd, ikke meninger, om noe de ikke veit noe om har jeg ikke så sansen for, hehe.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Ja er enig med dere begge, men synes folk kan være flinkere til å si det er en personlig mening og at de strengt tatt ikke har helt peiling.

Ser mye råd som kan sammenlignes med "kompaktkameraet mitt på 16 megapixler må være bedre enn det speilreflekskameraet på 12 for mer megapixler best",

Jeg har ikke peiling på kameraer, men vil jo ha info om hva som faktisk er de avgjørende faktorene for å få et godt bilde. Det er så mye svada til tider at det er jo en fulltidsjobb bare å filtrere den riktige informasjonen.

Høres veldig negativ ut her nå ser jeg :-)
    Er jo et åpent forum og folk kan skrive hva de vil, men at folk er bastante og kommer med råd, ikke meninger, om noe de ikke veit noe om har jeg ikke så sansen for, hehe.
    Det er mange meninger som må filtreres ut, men mener da at det er lett se forskjell på en person som har en mening eller en person som har et meget godt råd.

Med tanke på kameraer feks, så ser du fort forskjell på en som sier. "Du burde kjøpe nikon" kontra en som sier du burde kjøpe Nikon, fordi...etc.etc.

Det at folk anbefaler ting som de hverken har peiling på eller aldri har prøvd blir jo helt feil, men man får vel ikke gjort så mye med det da det er vanskelig finne ut av

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •