Noen tips til vasking av mine B&W 683?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen tips til vasking av mine B&W 683?

Kjøpte nettopp noen brukte B&W 683 og merket at han som har eid de før meg har røyket inne. Det lukter rett å slett røyk av dem. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal og ikke skal vaske de?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vatndal
    Kjøpte nettopp noen brukte B&W 683 og merket at han som har eid de før meg har røyket inne. Det lukter rett å slett røyk av dem. Noen som har noen tips til hvordan jeg skal og ikke skal vaske de?
    Fuktig klut med litt såpevann. Tørk av med tørr klut.

Alt kan vaskes utenom diskant, men vær litt forsiktig med de øvrige elementene.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Tror du litt såpa kan fjerne røyklukt? Har lest flere andre plasser at det ikke hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok ikke vasket de noe hardere.. en ting som jeg tipper ville hjelpe må være å lufte de. lukta forsvinner ikke med en gang, men over litt tid..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som nevner å ha hatt samme problemet og de har brukt eddik og sitron saft å vasket med. Hva tror du om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som nevner å ha hatt samme problemet og de har brukt eddik og sitron saft å vasket med. Hva tror du om det?

Akkurat det vet jeg ikke noe om, høres ut som en blanding som vil fjerne lukt hvertfall.. men er det høyttalerelementene som lukter eller selve kassa??

Vil tippe du kan vaske selve kassa med sterkere saker enn bare en fuktig klut, men selve elementene ville jeg vert mer forsiktig med...

vil nok tippe du kan "spille bort" litt av lukten om du får spilt så elementene er i god bevegelse, og med frisk luft bør lukta forsvinne...

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke bruker noe så sterkt at det tar knekken på finishen på kassa så er det vel bare å vaske.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwin_Mats
    Akkurat det vet jeg ikke noe om, høres ut som en blanding som vil fjerne lukt hvertfall.. men er det høyttalerelementene som lukter eller selve kassa??

Vil tippe du kan vaske selve kassa med sterkere saker enn bare en fuktig klut, men selve elementene ville jeg vert mer forsiktig med...

vil nok tippe du kan "spille bort" litt av lukten om du får spilt så elementene er i god bevegelse, og med frisk luft bør lukta forsvinne...
    Det er egentlig hele høytalern. Vurderer å sette de i boden med eddikskåler i rommet og med vinduet på gløtt i noen dager, samt vaske de noen ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gargamel_Grusom
    Så lenge du ikke bruker noe så sterkt at det tar knekken på finishen på kassa så er det vel bare å vaske.
    Du vet ikke om eddik er farlig for treverk?

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kjerringråd", som faktisk fungerer:
    En skål med eddik i rommet en uke bør hjelpe.
    Evt. supplere med kaffegrut og / eller løk.

Spray. Jeg har ikke prøvd disse:
    X-it -fra dagligvarebutikk
    Odor Elliminator - fra bilrekvisitabutikk

Dette er hentet fra en annen på forumet:
    Et stekebrett med vaniljesukker jevnt fordelt utover stod i bilen i 2 uker. Det luktet kraftig vaniljesukker en stund men røyklukta forsvant for godt
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter du har vasket dem med sitronvann, så bruker du Autoglym Aqua wax.. den er til bruk på våt bil, men fungerer veldig bra uten at underlaget er vått.spray sparsomt på, og bruk medfølgende microfiber til å tørke av. .
    Nydelig lukt og fin finish!

gjort dette selv, men høyttalere og elektronikk, fungerer ypperlig!

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en forsterker av en storrøyker i sommer, da brukte jeg jif universal og det funket flott

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet ikke om eddik er farlig for treverk?
    Tør jeg ikke svare på.. Hadde vel prøvd med noe godt utvanna salmiak. Det lukter jo sterkt og fjerner jo det meste av skitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville prøvd å vaske selve kassa, uten å vaske elementene.. så eventuelt spilt bort litt lukt... lukta vil nok forsvinne av seg selv etter en stund, men skjønner godt at du vil ha bort lukta så fort som mulig.. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar. Skal begynne å vaske de ned i morgen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du vaske da - kassa utvendig ?

Trolig sitter lukta like mye innvendig i høytaleren. Hva med å ta ut elementene og islasjonen og sette alt til lufting. Alternativt lure inn en koppe med eddik i kassa - bare ikke tøm det i isolasjonen...

Ting kan sitte utrolig i. Der jeg vokste opp hadde vi en kjeller som luktet mugg. Tok men en gammel radio som hadde stått der. Selv om den har stått med friskluft lukt i seg i mange år lukter det forsatt
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vann med en skvett eddik og Zalo er meget bra for å fjerne røykelukt og restene som forårsaker lukten. Husk å vri opp kluten ofte og bytt vaskevann.

Bare vær litt forsiktig med elementene/membranen, og prøv med kun Zalo først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hva skal du vaske da - kassa utvendig ?

Trolig sitter lukta like mye innvendig i høytaleren. Hva med å ta ut elementene og islasjonen og sette alt til lufting. Alternativt lure inn en koppe med eddik i kassa - bare ikke tøm det i isolasjonen...

Ting kan sitte utrolig i. Der jeg vokste opp hadde vi en kjeller som luktet mugg. Tok men en gammel radio som hadde stått der. Selv om den har stått med friskluft lukt i seg i mange år lukter det forsatt
    Har vasket kassa utvendig med JIF, luktfjerner og sitronvann. Lukten forsvant på selve treverket på kassen, men 683 har jo en gummifront hvor det satt bedre, gikk litt over denne med JIF og sitronvann før jeg satt to skåler med eddik i rommet. Slik skal de få stå til i morgen.

Begge mellomtonene (som luktet verst) tok jeg ut og satt en skål med eddik på siden av, så la jeg en pose over med noen små luftehull i.

Fikk luktet inni kassa men der var det bare vanlig trelukt heldigvis, så slapp å gjøre noe innvendig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •